Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman » Sun Sep 11, 2016 9:03 pm

Mijn e30 cabrio staat sinds deze winter op originele veren en b6. Dus ik heb standaard rijhoogte en strakke demping.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by bmw e12 e21 » Sun Sep 11, 2016 9:05 pm

Wilmo wrote:Hmm, ik vond jouw auto erg best wel prima uitzien vorig jaar! Ik heb ook weinig zin in carterproblemen dus dan denk ik dat ik weer voor origineel ga. Met B6.
Hallo Wilmo,

Een 4-cil met de eibach veren ligt een 2-tal cm hoger vanvoor als een 6-cil. Kijk maar in met 315 topic.
Lijkt me geen probleem dan. Met de 323i heb ikzelf ook nog geen problemen gehad. Maar hier in Belgie, zeker aan de rand van Walonie, zijn de wegen natuurlijk veel beter als in Nederland. :mrgreen:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25013
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Jeroen » Sun Sep 11, 2016 9:50 pm

Wegen?
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman » Mon Sep 12, 2016 10:48 am

:loll
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1099
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo » Sat Sep 17, 2016 9:14 pm

:D

Owja, een viercilinder is natuurlijk lichter. Ik zal eens kijken hoe het staat met de beschikbaarheid van verschillende veren.

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1099
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo » Sat Sep 17, 2016 10:04 pm

Zit er verschil met de Bilstein B6 tussen de 316, 318, 320 en 323i?

Wat is er tegen om op ebay deze te shoppen bijvoorbeeld?
http://www.ebay.com/itm/4-Bilstein-B6-S ... Sw7NNUJBqC

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman » Sat Sep 17, 2016 10:09 pm

Sommige 320/6 en alle 323i's hebben dikke voorpoten. Die zijn dus anders.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1099
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo » Sat Sep 17, 2016 10:28 pm

Dat is waar ook, ik zie dat de 320i dezelfde heeft als alle andere 4 cilinders. Het worden dus dunne.

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by 02-er » Sun Sep 18, 2016 12:05 am

Ik ben momenteel de voorpoten van mijn 323i aan het samenstellen.
Ook hier komt deze combinatie van veren en dempers.
Op de demper moet er nog een aanslagrubber geplaatst worden welke geschikt is voor Bilstein.

Kan iemand mij een referentie doorgeven van deze rubbers ?
Of waar ik deze kan bestellen ?

Alvast bedankt.

Gr.
Geert
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 14827
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman » Sun Sep 18, 2016 12:16 am

Voor komt geen bumpstop, Geert. Die zit in de Bilstein. Extra bumpstop is gevaarlijk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline

User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 404
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
Location: Belgium

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by 02-er » Sun Sep 18, 2016 9:21 am

Tkx Koos :bag :bag :bag
E10 2002. Riviera '68
E21 323i. Baur Alpine White '80

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1099
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo » Mon Feb 13, 2017 8:35 pm

Ik heb bij mijn B6 schokdempers twee metalen delen gekregen. Een met intern schroefdraad, waarmee ik hem dus vastzet in de veerpoot maar ook een deel met extern schroefdraad. De foto is mislukt helaas. Kunnen jullie mij vertellen waar dat deel met extern schroefdraad voor dient? En er zou een plastic ring bij moeten zitten voor de stofkap?

Is dat ongeveer zo'n plastic ring?
Image

En ik vind de maat een beetje zodaar. De veerpoot is 40mm, de oude schokdemper 39.5 maar de nieuwe Bilsteins zijn maar 38.5. Een beetje een rammelpassing dus, klopt dat?

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11038
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Peter V. » Mon Feb 13, 2017 8:53 pm

Op zich wel apart dat jij twee "moeren" erbij krijgt.

Het fenomeen binnen en buitendraad is omdat de 323i anders is dan de rest.

Ik moet zeggen dat die van de 323i krap passen in de veerpoot. Eventuele stickers aan de zijkant zouden eraf schrapen. Jij heb toch de gewone 4 cylinder veerpoot?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3956
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 EURO 323i Edition S manual
Location: Belgium - Limburg

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by bmw e12 e21 » Mon Feb 13, 2017 9:46 pm

Peter V. wrote:
Ik moet zeggen dat die van de 323i krap passen in de veerpoot. Eventuele stickers aan de zijkant zouden eraf schrapen. Jij heb toch de gewone 4 cylinder veerpoot?
Inderdaad, ik heb er gele lak van af moeten schuren, anders paste het niet...
Het probleem zat em op de plaats waar de veerschotel op de veerpoot gelast was. Daar was de diameter wat kleiner.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1099
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo » Mon Feb 13, 2017 10:19 pm

Ja, ik heb gewoon de 4-cilinder veerpoot. Hij rammeltdebammelt gewoon, misschien dat hij wel op zijn plek komt te zitten als ik hem aandraai, maar veel vertrouwen heb ik er niet in.

Post Reply