Page 22 of 23

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Jul 10, 2018 2:33 pm
by Jeroen
Vreemd, dat kan eigenlijk niet. Maar, ik heb weleens een kapotte Billie gehad, die kon nog maar een klein stukje inschuiven en daarna een klap, misschien heb jij hetzelfde probleem.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Jul 10, 2018 2:47 pm
by Wilmo
De veer vangt toch in eerste instantie de impact van de klap op?

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Jul 10, 2018 4:00 pm
by uwbuurman
nee, je demper doet dat, vangt de klap op. Daarom is je auto een deinende boot als je dempers lek zijn. Je veren klappen pas als ze helemaal inveren. Dat kan bijna niet...

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Wed Mar 20, 2019 3:16 pm
by Smartie
Vraagje, nieuwe B6 met H&R veer op de voorpoten 323 heb nog speling op de veer. Alles zit vast en zo ver erop als schroefdraad toelaat. Hebben jullie dat ook?

Bilstein B6 heb juiste type voor e21 323
H&R verlagingsveren tevens voor e21

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Wed Mar 20, 2019 4:18 pm
by Jeroen
Nee de veer moet echt wel flink strak tussen de schotels zitten, en volgens mij moet dat met een B6 demper prima kunnen. Ond nr op de demper gecontroleerd? Fotootje?

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Fri Mar 22, 2019 2:21 pm
by Smartie
Ja foto’s. Ben ik niet zo consequent mee...

Wel bij de montage van de demper contact gehad met Koos want het paste voor geen meter. Aantal keer tussen door nummer gecheckt. Zou allemaal moeten kloppen.
Veren zelfde verhaal type nr met TUV goedkeuring voor e21.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Fri Mar 22, 2019 2:38 pm
by Jeroen
Hoeveel kom je tekort? Ik vermoed dat de H&R veren niet zo gek veel expanderen in onbelaste toestand waardoor ze inderdaad te kort zijn voor in de B6 demper. Eibach veren zijn ontspannen verder uitgerekt en standaard veren helemaal, dat zal wel goed gaan.

Ik vind het wel vreemd want de combi Bilstein B6 met verlagingsveren is heel vaak gemaakt en niet eerder met dit soort problemen dat ik weet. Althans, niet aan de voorkant, achter was dit altijd een probleem, dan had je op een klinkerweggetje altijd rammelende veren of onderste veerschotels met H&R veren, inderdaad een tekort schietende voorspanning. Heb dat zelf ook weleens gehad met B6 en H&R achter, vervolgens Eibach veren geplaatst en toen was het goed.

En wellicht hebben de laatste versies van de Bilstein B6 (voor) wel een iets langere buis dan voorheen?

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Fri Mar 22, 2019 2:58 pm
by uwbuurman
Jan heeft HR en rode koni's. Dat rammelt ook niet, maar zijn de Bilsteins dan zo anders dan de rode koni's?

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Fri Mar 22, 2019 3:19 pm
by Jeroen
Kan dat die zuigerstang wezenlijk verschilt in lengte, ook tov Koni. B6 is lange stang, B8 is korte stang.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Fri Mar 22, 2019 4:06 pm
by Smartie
Ah, geen haast haal het nog een keer los en zet het opnieuw vast. Controleer de volgorde van alle delen jog een keer en kijk het nog een keer na.
Better save then sorry

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Apr 02, 2019 2:12 pm
by Smartie
Veren: H&R 29531-1 check zijn de juiste
Dempers: B6 34-002230 dubbel check en juist

Alles gecontroleerd en de veer zit er juist om.
Delen in de juiste volgorde gemonteerd.
Speling is minimaal.

Gaat goed komen.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Apr 02, 2019 2:26 pm
by Jeroen
Maar speling is minimaal kinkt niet goed, moet normaal gesproken toch een voorspanning op staan. Verse of dikkere rubbers in de veerschotels wellicht?

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Apr 02, 2019 4:00 pm
by uwbuurman
Nee, die rubbers zijn minimaal en de dikke variant is niet te krijgen. Lost geen speling op. Er zijn ook twee verschillende schotels voor bovenaan. De ene heeft een grotere bolling dan de andere. Jan weet precies hoe dat zit, want die had daar ook een probleem mee. Toen hebben we dat uitgezocht. Die heeft nog foto's.

Minimaal speling, eens met Jeroen, wil je niet. Gaat rammelen ook.

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Dec 27, 2022 9:38 am
by flyhart
Gent's, een kleine vraag. ZIe mijn topic voor de Bilstein en Eibach set up die ik heb gekocht. Nu even de vraag welke toplagers en rubbers ik nodig heb. Heb er niks bij gekregen bij de Bilsteins

Voor:
- Rubbers voor in de poten (4 stuks): https://www.wallothnesch.com/en/upper-a ... 03-01.html
- Toplagers: https://www.wallothnesch.com/en/upper-s ... 03-06.html
- Geen rubbers/bumpstops?

Achter:
- Toplager (hier helaas uitverkocht) https://www.wallothnesch.com/en/upper-b ... 06-03.html Weet iemand anders een adres?
- Rubbers voor in de poten (4 stuks) https://www.wallothnesch.com/en/rubber- ... 06-02.html
- En moet hier dan wel weer een bumpstop op? https://www.wallothnesch.com/en/auxilia ... 06-09.html

Alvast bedankt maar weer!!

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Posted: Tue Dec 27, 2022 9:38 am
by flyhart
how, dat ging dubbel, excuus! Kan zelf geen reactie verwijderen @moderators :)