Page 1 of 1

Brandstoflekkage

Posted: Sun Sep 13, 2009 9:52 pm
by Jeroen
Bij deze een poging om alle berichten in dit topic samen te voegen tot één handleiding voor het doorgronden van het brandstofsysteem, het vinden van mogelijke oorzaken van lekkages en voor herstel. We hebben het hier zeker niet over een specifiek zwak punt, het is niet meer dan logisch dat rubber delen na 30 jaar een keer lekkages gaan vertonen waarbij verdroging van de rubber delen de belangrijkste oorzaak zal zijn. Lekkage is vervelend, maar denk ook aan mogelijk brandgevaar als benzine in de buurt van de uitlaat lekt of onder druk in een hete motorruimte wordt rondgespoten!

Dank aan allen voor de bijdragen, en met name aan Michel aka Wondermike voor o.a. alle onderdeelnummers.

A. Het brandstofsysteem van de E21

Om te beginnen even heel basic een beschrijving van het systeem. Deze beschrijving is gebaseerd op de meest complexe variant die voorkomt bij de E21, namelijk die van de injectiemodellen. Deze beschikken over een pompinstallatie die boven de rechter aandrijfas is gemonteerd. De modellen met carburateur hebben deze niet en hebben slechts een aanzuigleiding naar de mechanische pomp welke op het motorblok gemonteerd is. Beide systemen beschikken over een identieke vul- en ontluchtingsinstallatie. Gezien de ouderdom van het rubber wordt inkorten afgeraden, beter vervangen en weer voor vele jaren klaar en veilig zijn! Uitgangspunt is de latere versie met twee aparte tankhelften, hele vroege E21's (tot aug '77) beschikken over een tank uit één stuk welke dus eventueel in zijn geheel verwijderd zal moeten worden.

Brandstofslangen
De meeste slangen vind je onder een ovaal luikje onder de zitting van achterbank, rechts aan de passagierskant, bovenop de tank.
Er lopen 2 slangen over de rechter tankhelft naar achteren. De dikke (12mm) is aanvoer naar de pomp, dunne (8mm) gaat van de pomp naar de brandstofverdeler in de motorruimte en sluit aan op een vaste leiding onder hetzelfde luikje (loopt dus tussen pomp en vaste leiding onder het luikje), prima te vervangen dus. Dan komt er van voren alleen nog een retour terug de tank in (kort stukje 8mm slang), kun je ook prima bij.

In de motorruimte bij de brandstofverdeler heb je uiteraard ook nog eea aan slangen zitten naar/vanaf de brandstofverdeler. Over het algemeen niet zoveel problemen maar minimaal wel een inspectie waard (droogtescheurtjes, sporen van lekkages).

Tankontluchting
Twee dunnere slangen (12mm) vanaf beide tankhelften die via een y-stuk op een grotere slang (14mm) uitkomen. Dat y-stuk vind je onder het eerder genoemde luikje. De dikke ontluchtingsslang loopt naar een reservoir boven de rechter wielkast, bereikbaar vanuit de kofferruimte. De dikke slang en die van de rechter tank kun je zo vervangen, voor de linker moet die tankhelft er onder uit maar die zou je tijdelijk wellicht ook even in kunnen korten afhankelijk van de plaats van de lekkage.

Dikke slang van de ontluchting vervangen: aan het y-stuk losmaken en dan de kofferbak openen. Boven de rechter wielkast pak je het reservoirtje, dat kun je met enig beleid naar je toe trekken, met de zojuist losgemaakte slang eraan. Nieuwe slang afpassen en over de wielkast weer terug in de stalen buis dan komt 'ie vanzelf weer bij dat y-stuk uit.

Image

De rechtse (op de foto) slang 4 kort je dus evt in, de linkse vervang je. Slang 5 is die van het y-stuk tot het reservoir.

Verdere risicopunten
Behalve de slangen van de brandstof aan- en afvoer en van de ontluchting van beide tankhelften, zijn verdere verdachten:
- rubber mof van de vulhals van de tank
- rubber mof tussen beide tankhelften
- de rubber afdichtingsring die gebruikt wordt voor de gecombineerde vlotter en aanzuigbuis bovenop de rechter tankhelft
- tanks geroest, met name op de lasnaden van de bovenste en onderste helft
- lekkages in de motorruimte van bijv voetpakking carburateur, slangen en leidingen (ook naar warmdraairegelaar en injectoren bij injectiemodellen), rubber o-ringen rond injectors, etc.

B. Benodigde materialen

Hierbij de benodigdheden voor een komplete tankrevisie obv injectieversie (hier kunnen geen rechten aan worden ontleend :wink: )
Let op met bestellen dat zoals met de O-ring en de slangenklemmen je er vaak 25 of meer per keer krijgt. Bestel er dan geen 6 want dan krijg je er... precies! Vraag dus eerst even na wat de min bestel-hoeveelheid is.

Rubber O-ring onder tankvlotter 16111744369
Slang/mof tussen vulpijp en tank 16121176793
Slang tussen tankhelften 16121176795
Ontluchtingslang naar ontluchtingsvaatje 134cm 14mm 16121177553
Ontluchtingsslang linkertank <1 meter 12mm 16121176440 *
Y-stuk ontluchtingsslang 16121115537
Slang van tank naar pomp 1 meter 12mm 16121176440*
Benzineslang 8mm 1 meter 16121180409

* 16121176440 is een slang die je op meerdere plekken gebruikt. Met ca 2 meter heb je voldoende om ook diverse korte stukjes te maken.

Er zit een heel klein stukje slang tussen het ontluchtingstankje en de blauwe dunne overloop slang.
Dit is 6mm benzine slang 13311272750
Hiervan heb je ook nog zo'n 7cm nodig waar deze verloopt van kunstof naar ijzeren leiding boven de rechtertank.
Dikke ontluchtingsslang van ontluchtingstankje naar vulpijp heeft veel minder te verduren en is minder risicovol, heb ik zelf daarom laten zitten, ook i.v.m. de originele klemmen (voor de looks, doch na controle op verdroging)

Slangenklemmen 18-24mm (4 X) 07129952109
Slangenklemmen 15-19mm (8 X) 07129952107
Slangenklemmen 09-12mm (5 X) 07129952102
Slangenklemmen 42-48mm (2 X) 07129952119
Slangenklemmen 37-43mm (2 X) 07129952117
Slangenklemmen 12-15mm (6 X) 07129952104

Als je echt je best doet vervang deze dan ook: rubberlagers ophanging pomp e.d. (3 X) 16121177891 en eventueel ook het brandstoffilter
Kijk voor een gedetailleerde beschrijving van de onderdelen op jouw eigen auto, en onderdeelnrs en redelijk actuele prijzen even bij BMW Classic of op BMWFans.

C. Beschrijving werkzaamheden:

Rechter helft en pomp
Alle slangen bovenop de rechter tankhelft (bijrijderskant) zijn prima bereikbaar door de zitting van de achterbank te verwijderen (2x boutje M6 vooraan) en het zwarte deksel dat daaronder zit (4x kruiskopschroef).
De pompinstallatie met filter en drukvat net boven het rechter achterwiel (alleen injectiemodellen) is prima te bereiken met de achterzijde iets opgekrikt en het rechter achterwiel verwijderd, of op de brug natuurlijk.

Linker helft
Het enige wat niet bereikbaar is, is de ontluchtingsslang welke bovenop de linker tankhelft zit (bestuurderskant). Daarvoor zal deze tankhelft toch echt verwijderd moeten worden, maar het is niet heel veel werk of heel lastig. Rij de tank allereerst echt zoveel mogelijk leeg, met het reservelampje brandend kun je echt nog minimaal tientallen kilometers rijden, voor de zekerheid kun je altijd even een jerrycannetje benzine meenemen natuurlijk. Dan auto parkeren en geheel laten afkoelen ivm kans op benzinelekkage op de uitlaat. Onder het deksel van de rechter tankhelft zie je de ontluchtingsslang van de linker helft aankomen op het witte kunststof y-stuk, maak de slang hier alvast los zodat de tank niet straks aan deze slang hangt.

Linkerzijde opkrikken zodat de brandstof zoveel mogelijk naar de andere tankhelft loopt en je ruimte onder de auto hebt om de tank te verwijderen. Kruip nu onder de auto en verwijder de beschermplaat die om de verbinding tussen de beide tankhelften heen zit, waarna je de verbindingsslang tussen deze helften kunt verwijderen (deze vervangen straks met terugplaatsen). Dikke kans dat er wat benzine uit loopt dus zorg voor een elektrisch veilige en liefst een beetje waterbestendige looplamp, en een teiltje om benzine op te vangen.

Is die slang los en de ontluchtingsslang boven op de andere tankhelft ook, dan kun je met dopje 10 (meen ik?) de 3 plaatschroeven losmaken waarmee de tankhelft vast zit, en de tankhelft laten zakken. Inspecteer de naad tussen de boven- en onderkant van deze tankhelft, controleer of deze naad niet lekt, verwijder evt roest (stralen is het mooiste natuurlijk) en breng in de naad (buitenom de tank dus) en andere kale plekken een roestwereld middel aan als Tectyl of Dinitrol. Je kunt gelijk even de bodem inspecteren daar waar eerder de tank zat, en de leiding(en) die daar mogelijk lopen. Beter nu even schoonkrabben, controleren op corrosie en inspuiten dan deze operatie wegens lekkage later nog een keer moeten herhalen.

Verwijderde linker tankhelft, met duidelijke sporen van lekkage

Image

Uitzicht onder de auto met de linker tankhelft verwijderd. Zichtbaar zijn de rechter tankhelft welke nog gemonteerd zit, en de buis welke middels een slang beide tankhelften verbindt

Image

Dan kun je de ontluchtingsslang bovenop vervangen, het handigst is het als je een flinke lengte slang hebt, dan kun je deze naar het y-stuk leiden (nog niet vastmaken) en later op maat afsnijden. Tankhelft terugplaatsen en even bovenop kijken of de ontluchtingsslang niet klem zit ergens. Dan kan de tank definitief vast, de nieuwe verbindingsslang geplaatst evenals de beschermening daar omheen. Dan ben je onderaan weer klaar. Bovenop de rechter helft kun je nu de nieuwe ontluchtingsslang op maat afsnijden en monteren op het y-stuk. Deksel erop, achterbank terugplaatsen en het is klaar.

Als de naad van de linker tankhelft niet al te fris meer was, kun je preventief natuurlijk toch besluiten om de rechter tankhelft ook te verwijderen voor een rondje opfrissen en roestbescherming. En nogmaals, wees voorzichtig met het terugplaatsen van de tanks. Bovenop is een uitsparing waarover de slangen lopen, zorg dat ze daar netjes doorheen lopen. Bij mijn auto was dat (blijkbaar af fabriek) niet helemaal zorgvuldig gebeurd: slangen zaten klem en één slang was doorboord met een schroef van het dekseltje onder de achterbank...

Roest in de tank
Even een eerste aanzet voor dit onderwerp. Roest binnenin de tank die vervolgens steeds het brandstoffilter doet verstoppen. Om te beginnen even een handige link met informatie over ontroesten, roeststopper en coaten: http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm

D. Motorruimte:

Hier zien we met name issues voor de injectiemodellen. De carburateurmodellen gebruiken gewone standaard brandstofslang, meestal aan de aanvoerzijde voorzien van een universeel transparant kunststof brandstoffilter. In geval van de carburateurmodellen kunnen we dan ook kort zijn: bij twijfel over staat of leeftijd gewoon slangen en filter vervangen, kleine moeite en kost vrijwel niets.

Injectie dus. Er zijn weinig issues bekend met deze slangen maar gezien de leeftijd en de risico's (brandstof die onder hoge druk in een hete motorruimte wordt gespoten dus onherroepelijk brand bij lekkage!) is het raadzaam preventieve vervanging te overwegen.

De K-Jet brandstofverdeler is aangesloten voor aanvoer en retour met 8mm brandstofslang. Op de verdeler is daarvoor een banjo-aansluiting gebruikt, aan de andere zijde sluit de slang met gebruikmaking van een slangklem aan op de vaste leiding die van de achterzijde van de auto komt. In de motorruimte, onderin ter hoogte van het schutbord. De kant-en-klare slang van BMW is niet meer leverbaar, men levert nu een losse banjo waarop met een slangklem de brandstofslang wordt geplaatst. Minder fraai om te zien dus misschien beter en mooier om een universele 8mm brandstofslang te nemen en daar bij een hydrauliekspecialist een M12 banjo-oog aan te laten persen. Per stuk is max 50cm slang benodigd.

Vanaf de verdeler lopen vervolgens de 4 of 6 transparante hard kunststof leidingen naar de injectoren, maar ook nog een drietal zwarte hard kunststof leidingen met banjobouten. Twee stuks aanvoer/retour naar de warmdraairegelaar aan de voorzijde van het blok, en één exemplaar naar de extra koude start injector.

Bij alle werkzaamheden aan aansluitingen met banjobouten altijd beide koperen o-ringen (aan weerszijden van de banjo) vervangen om lekkages te vermijden!

Image

Benodigde onderdelen:
1. 50cm 8mm brandstofslang met éénzijdig M12 banjo, ond nr 13 31 1 272 778 (2 stuks benodigd), origineel niet meer leverbaar
3. afdichtring M12 banjobout 12x15cu, ond nr 07 11 9 963 129 (4 stuks benodigd)
4. leiding extra injector 2x M8 banjo, ond nr 13 31 1 266 618 (zie Opm. 2)
5. afdichtring M8 banjobout 8x11,5cu, ond nr 07 11 9 963 042 (10 stuks benodigd)
7. leiding warmdraairegelaar M8 & M10 banjo, ond nr 13 31 1 266 617 (zie Opm. 1)
9. afdichtring M10 banjobout 10x13,5cu, ond nr 07 11 9 963 072 (2 stuks benodigd)
10. leiding warmdraairegelaar met 2x M8 banjo, ond nr 13 31 1 266 616 (zie Opm. 1)

Opm. 1: De koppelingen van de slangen naar/op de warmdraairegelaar (vanaf de brandstofverdeler, nrs 7. en 10. in bovenstaande lijst en afbeelding) kunnen op de oudere modellen een soort moer met een tuitje zijn in plaats van banjobout, hoewel niet exact duidelijk is tot welke datum deze zijn toegepast. Als dat het geval is dienen bij de slangen ook de banjobouten zelf (M8 resp. M10) te worden bijbesteld. Aan de zijde van de brandstofverdeler zijn wel altijd banjobouten gebruikt.

Opm. 2: Voor de leiding naar de koudestart injector (nr 4. in bovenstaande lijst en afbeelding) levert BMW tegenwoordig een nieuwe versie met een iets andere en langere koppeling. Ik vond zelf dat deze bij montage teveel onder spanning staat dus ik heb deze niet geplaatst maar een extra exemplaar van de langere 13 31 1 266 616 gebruikt.

Belangrijk! Aanhaalmomenten banjobouten:
Hoofdleidingen M12 18-20 Nm
Koudstartventiel M8 5-8 Nm
WUR ingang M10 11-15 Nm
WUR retour M8 5-8 Nm

Re: Brandstoflekkage

Posted: Thu May 17, 2012 5:07 pm
by pattam2009
Moet ik op zoek naar een andere tank of is dit nog binnen de "norm"
Het plan is om beide tanken te laten stralen en coaten vandaar de vraag.


Image
Image
Image


Ik kan het zo gauw niet vinden maar op welke manier kan je de vlotter eruit halen?

Image
Image

Re: Brandstoflekkage

Posted: Thu May 17, 2012 5:30 pm
by Wondermike
Als de tank geen gaten vertoont rond de lasnaad rondom kan je die prima gebruiken.
Ik zou als je ze toch laat stralen de randen nog wat verder open zetten zodat je er zelfs tussen kan stralen. Geen cm's uit elkaar hoor!

De tankopnemer moet je echt eerst nog een stukje omhoog trekken maar pas op voor het filter gedeelte eronder!
Door een beetje te draaien tijdens het trekken :sealed krijg je hem nog een stukje hoger en dan moet je hem kantelen, je kan dan zien waar het zeefgedeelte wat haaks eraan zit zich bevindt.

Re: Brandstoflekkage

Posted: Fri May 18, 2012 7:58 pm
by pattam2009
Gelukt :thumbsup

ter info:

Image

Image

Image

Image

Mooi stukje techniek!
Image

Re: Brandstoflekkage

Posted: Tue Sep 23, 2014 11:18 pm
by Heinrich
Is there a similar topic in english :-) ?

I have a problem allso when I fill the tanks to the very top. Then it is leaking untill I have driven for a while...

Re: Brandstoflekkage

Posted: Wed Sep 24, 2014 12:14 am
by Jeroen
Well we translated the essentials in the FAQ section here, but not as much detail yet. Hope to change this thread into one complete story, and translate it after. One day... :wink:

Re: Brandstoflekkage

Posted: Wed Sep 24, 2014 1:23 pm
by Jeroen
All info combined into the first post of this thread. Suggestions and additional info always welcome!

Re: Brandstoflekkage

Posted: Wed Oct 15, 2014 10:23 am
by Jeroen
Sectie D over motorruimte toegevoegd. Overweeg toch om dit zelf preventief te gaan gaan doen, ziet er allemaal wel netjes uit maar is allemaal nog wel origineel dus ouddddd. Alleen de hoofd- aan- en afvoerslangen met banjo's die op de zijkant van de verdeler komen zijn niet meer leverbaar, in plaats daarvan levert de dealer nu een los banjostuk waarop met een slangklem gewone slang komt, dat is natuurlijk geen gezicht. Eens kijken of we met een voorbeeld iets kunnen laten persen dat er original uitziet. De rest is nog leverbaar en niet heel duur, de drie zwarte leidinkjes kosten bij elkaar nog geen 20 euro. Besteld, nu alleen even hopen dat je daar ook niet één of ander gaar nieuwerwets alternatief voor krijgt.

Re: Brandstoflekkage

Posted: Thu Oct 23, 2014 8:34 pm
by Jeroen
Het is nog niet gedaan in de motorruimte. De harde zwart plastic leiding (compleet met banjo's) van de koudstartinjector is op. Omdat BMW zoveel mogelijk wil trachten auto's iig rijdbaar te houden wil men wel opzoek gaan naar een andere leverancier, maar een tijdpad is niet te geven en er is ook een redelijke kans dat men dezelfde weg in zal slaan als met de aan- en afvoerleidingen, gewoon losse banjo's en een dikke slag erop met slangklemmen.

Dus, die leiding, ond nr 13 31 1 266 618 is er niet meer. Maar: één van de leidingen naar de warmdraairegelaar (13 31 1 266 616) is even dik en heeft dezelfde koppelingen, alleen is de leiding langer. Die leiding lijkt gewoon op de banjo geklemd. Zou het een kwestie zijn van inkorten, verwarmen en weer op die banjo drukken? Ben er wat huiverig voor, is toch brandstof onder druk tenslotte! Ik heb iig een extra exemplaar van slang 616 ontvangen en ga deze binnenkort trachten in te korten. Edit: ..618 slang ontvangen maar niet verwerkt, in plaats daarvan ..616 gebruikt. Zie Opm. 2 in eerste post.

Ter illustratie, is de banjo linksonderin

Image

Re: Brandstoflekkage

Posted: Tue Mar 10, 2015 12:07 pm
by Jeroen
Brandstofslangen motorruimte vervangen, beschrijving in eerste bericht onder D. gecompleteerd.

Re: Brandstoflekkage

Posted: Thu May 14, 2015 7:44 pm
by Heinrich
Been trying to translate from Dutch, but ohh boy :-)

When I fill it to the top there is a leak. I can see small drops comming out underneath (close the the exhaust :oops: ). If I understand it right it seems like a lot of the changing hoses can be done trom under the seat, but as I see it there is not a lot of space to deal with? Can I change the overflow hose from here or do i need to take the tanks down?

Image

Re: Brandstoflekkage

Posted: Thu May 14, 2015 7:49 pm
by Jeroen
Translation stuff sucks big time indeed. You can replace all hoses but one without moving the tanks. Only the breather hose on top of the drivers side tank required to lower that tank half. Better replace em all otherwise the next leak is just around the corner.

I've been menaing to translate this stuff but other priorities atm :roll:

Re: Brandstoflekkage

Posted: Sun May 17, 2015 9:24 pm
by Wilmo
Part one.


Several messages have been posted regarding the fuel system and this can be considered as a collection and summary of all the postings. It can be used as a lead to find different causes of leakages and fixes. It is not necessarily about weak points since it is not more than logical that rubber parts become weak after 30 years. Dried out rubber parts is the largest cause of problems. Leakages are annoying, but think as well of the effects of a petrol leakage near the exhaust or when it is sprayed around in a hot motor compartment.

Thanks all for the posts, but most of all to Michel, aka Wondermike, for all the part numbers.

A. The fuel system of the E21

A. The fuel system of the E21.

To get started, a very basic description of the system. This description is based on the injection E21’s since the system is here most complex. These models have a pump that is mounted over the right side drive shaft. Models with a carburetor don’t have this pump and have only a fuel line to the mechanical pump that is mounted on the engine. Both are fitted with the same system for filling and air venting. Because of the age of the rubber, it is not smart to cut off a cracked part of a fuel line, for your safety it is absolutely best to change the whole line. The description is most based on the later E21’s with two separate tank halves, many early E21’s (‘til ’77) have only one tank that has to be removed at once.

Fuel lines
Most lines are to be found under an oval hatch under the backseat, on top of the tank. Two lines run backwards over the right tank halve. The thick one (12mm) is the feed for the pump, the thin one (8mm) runs from the pump to the fuel distributor in the engine compartment and is fitted to the fixed line under the same hatch (between the pump and the fixed line), so it is easy to replace. Only a return line from the front is left, this is a short 8mm hose, this one is easy to replace as well.

In the engine compartment, at the fuel distributor, are of course as well some fuel lines. Not many problems are known with these, but it is worth to inspect these for cracks or traces of leakage.


Tank air vent
For the tank air vent are there two smaller hoses of 12mm from both tank halves that come together on a Y-piece and continue in a thicker 14mm hose. This Y-piece is to be found under that hatch as well. The air vent runs to a expansion tank on top of the right wheel arch, which can be reached from the trunk. The thicker hose can be replaced without any problem, however, for the left line is a removal of the left tank halve needed.

To replace the thicker venting hose, it is needed to disconnect the hose at the Y-piece and then open the trunk. Grab the expansion tank on top of the right wheel arch and pull it, with the just disconnected hose, gently towards you. A new hose can be fitted and when put back, the hose should find its way to the Y-piece by itself.

Image

Hose number 4 (see picture) could be made a bit shorter, the left one should be replaced. Number 5 is the thicker hose between the Y-piece and the reservoir on the wheel arch.

Remaining risks
Except the earlier mentioned hoses and lines are there some more suspects:
- Rubber piece of the filler pipe
- Rubber piece between both tank halves
- Rubber gasket for the sending unit
- Rusted welds of the tanks itself
- Leakages in the engine compartment, for instance the rubber mounting of the carburetor, rubber rings of the injectors and other injection parts.

Re: Brandstoflekkage

Posted: Mon May 18, 2015 12:14 am
by Jeroen
Fabulous, many thanks!!!!!! Will add this to the FAQ now! Already translated part B for the FAQ section a while ago, will integrate these.