Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Vanaaf wat meuk opzij gemikt en voila daar waren twee cardanassen dus hoog tijd om es te meten. Lengte +/-
Cardanassen M20
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Peter: Automaat 3-gaats flens 142.3 cm
Differentiëlen
Ite: 214 mm (3.45 sper)
Jeroen 228 mm (3.45 sper)
Jeroen: 228 mm (3.45 open)
Jeroen: 216 mm (3.91)
Peter: 228 mm (3.45 open)
Steekassen
Peter: flens 9mm schijf 31mm
Ben aan de puzzel gegaan, het verschil in de breedte zal 'm uitsluitend in de dikte van de flenzen zitten zo te zien. De smalle flenzen zijn ca 5 mm dik, de dikke ca 10-11 mm. Ben wel blij dat de 323i voor zowel open diff als sper de dikke flenzen heeft, dan zou 't plug & play moeten zijn.
Edit: lees net dat de schijven van Ite ook 10mm dik zijn. Alsjemenou
Cardanassen M20
Jeroen: Vijfbak overdrive vanaf 9/80 3-gaats flens 147.3 cm
Jeroen: Vierbak (snif) 4-gaats flens 154.7 cm
Michel: Vijfbak sport 4-gaats flens 149.9 cm
Peter: Automaat 3-gaats flens 142.3 cm
Differentiëlen
Ite: 214 mm (3.45 sper)
Jeroen 228 mm (3.45 sper)
Jeroen: 228 mm (3.45 open)
Jeroen: 216 mm (3.91)
Peter: 228 mm (3.45 open)
Steekassen
Peter: flens 9mm schijf 31mm
Ben aan de puzzel gegaan, het verschil in de breedte zal 'm uitsluitend in de dikte van de flenzen zitten zo te zien. De smalle flenzen zijn ca 5 mm dik, de dikke ca 10-11 mm. Ben wel blij dat de 323i voor zowel open diff als sper de dikke flenzen heeft, dan zou 't plug & play moeten zijn.
Edit: lees net dat de schijven van Ite ook 10mm dik zijn. Alsjemenou
Last edited by Jeroen on Fri Feb 05, 2010 3:31 pm, edited 5 times in total.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Gemeten sperdifferentieel:
Breedte van "schijf" tot "schijf" (dus echt de totale breedte) 214mm
Breedte van de schijven separaat: 10mm.
Als er meer maten gewenst zijn hoor ik dat graag.
Goed topic!!
Breedte van "schijf" tot "schijf" (dus echt de totale breedte) 214mm
Breedte van de schijven separaat: 10mm.
Als er meer maten gewenst zijn hoor ik dat graag.
Goed topic!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 103
- Joined: Tue Mar 31, 2009 9:33 pm
- Location: Netherlands - Limburg - Born
As soon as I can reach the cardan-axle from the auto tranny, I will post the size's
In cm
In cm
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Even een vraagje maar hoe meten we de assen?
Ik heb mijne er nu af en meet van achter naar het puntje voor 149,9cm
Maar er steekt een klein stukje van dat busje voor uit.
@Jeroen, is een 4 gaats trouwens. Altijd gedacht dat het een 3 gaats was.
De 5-bak eco die ik heb heeft ook een 3 gaats flens maar die kan je toch zo over zetten?
Ik heb mijne er nu af en meet van achter naar het puntje voor 149,9cm
Maar er steekt een klein stukje van dat busje voor uit.
@Jeroen, is een 4 gaats trouwens. Altijd gedacht dat het een 3 gaats was.
De 5-bak eco die ik heb heeft ook een 3 gaats flens maar die kan je toch zo over zetten?
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Ik heb van buitenzijde flens tot buitenzijde flens gemeten, puntjes niet meegenomen.
Was zelf altijd in de veronderstelling dat je die flenzen zo over kon zetten maar ik meen dat hier iemand eens gepost heeft dat dat niet kon, andere vertanding ofzo? Ik durf 't niet te zeggen.
Misschien is die helft van de verschillende cardanassen even lang?
Was zelf altijd in de veronderstelling dat je die flenzen zo over kon zetten maar ik meen dat hier iemand eens gepost heeft dat dat niet kon, andere vertanding ofzo? Ik durf 't niet te zeggen.
Misschien is die helft van de verschillende cardanassen even lang?
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Update gedaan, zie helemaal bovenin. Ben benieuwd naar de breedte van Ite z'n open diff!
Nieuwe meting nodig voor de diffs gok ik. What about de afstand van het keerringhuis (buitenste rand diff) tot aan buitenkant flens?
Edit: verschillen gemeten maar da's alleen het verschil in flensdikte. Zouden er dan toch 2 verschillende breedtes diff zijn?
Wordt hoog tijd om onder de Baur te kruipen voor een meting, maar vandaag niet meer.
Nieuwe meting nodig voor de diffs gok ik. What about de afstand van het keerringhuis (buitenste rand diff) tot aan buitenkant flens?
Edit: verschillen gemeten maar da's alleen het verschil in flensdikte. Zouden er dan toch 2 verschillende breedtes diff zijn?
Wordt hoog tijd om onder de Baur te kruipen voor een meting, maar vandaag niet meer.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Oei, nou wordt het interessant.
Mijn Baur staat al weken op blokken en ik heb er nog niet onder gekeken.
Ik ga zodra ik TIJD heb eens kijken. 't Zal wel ergens augustus worden..
Mijn Baur staat al weken op blokken en ik heb er nog niet onder gekeken.
Ik ga zodra ik TIJD heb eens kijken. 't Zal wel ergens augustus worden..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Toch ff snel gechecked breedte 214mm..
YES! (maar wel snel gemeten en niet al te precies , maar toch lichte hoop op plug en play)!
Ook de breedte van de schijven is 10mm.
YES! (maar wel snel gemeten en niet al te precies , maar toch lichte hoop op plug en play)!
Ook de breedte van de schijven is 10mm.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Even een malletje gemaakt om eea na te meten, sper even als eerste test gepakt: afstand tussen de buitenzijde van de kappen van de keerringen 178mm. Afstand tussen de flenzen 228mm.
Bij de diffs die ik hier heb is de afstand tussen de kappen (zeg naar breedte van het diffhuis) hetzelfde, totale breedte incl flenzen is voor allen gelijk muv de 3.91 met de dunnere flenzen.
Ik ben heel benieuwd naar de maatjes van Ite en van 't open diff van m'n eigen Baur!
Bij de diffs die ik hier heb is de afstand tussen de kappen (zeg naar breedte van het diffhuis) hetzelfde, totale breedte incl flenzen is voor allen gelijk muv de 3.91 met de dunnere flenzen.
Ik ben heel benieuwd naar de maatjes van Ite en van 't open diff van m'n eigen Baur!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Ik ga het later even preciezer meten.
Ik moet eerst de de auto op iets hogere assteunen zetten, want ik ga niet afvallen. Mijn postuur past nu prima bij de komende auto
Ik moet eerst de de auto op iets hogere assteunen zetten, want ik ga niet afvallen. Mijn postuur past nu prima bij de komende auto
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Ik heb nu 2 diffs liggen, beide standaard 3.45 diffs en ze zijn beide 228mm. (gemeten met een mal)
De steekassen die gemonteerd waren verschillen wel van lengte
Het gaat dan om de steekassen met de dikke schijven en die met de dunne schijven.
Ik denk dat Ite de verkeerde heeft gekocht
De steekassen die gemonteerd waren verschillen wel van lengte
Het gaat dan om de steekassen met de dikke schijven en die met de dunne schijven.
Ik denk dat Ite de verkeerde heeft gekocht
So many cars, so little time