Het Nationaal Verkeersinfarct

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Aan het eind van dit stukje zullen jullie denken... gefrustreerd! Maar nee, ik houd het liever op teleurgesteld.

De verkeersdrukte van de afgelopen dagen heeft me aan het denken gezet. En aangezien ik in ellenlange files stond had ik wat tijd voor overpeinzingen. Ik sta overigens altijd in files die er volgens de verkeersinformatie niet zijn... ben ik een spook of valt dit onder politiek getinte informatievoorziening... okee dit even terzijde.

Soms kan ik me al verbazen over hoe mensen omgaan met hun vervoermiddel. Heilige koe, maar die voeren we het liefst goedkope schillen want de benzine is al zo duur. Dus we gaan naar de Kwik Fit en laten wat goedkoop rubber monteren (ondertussen laten we ons een oor aannaaien voor vier nieuwe schokdempers en een nieuwe uitlaat maar okee). De ervaringen zijn altijd erg goed, als het droog is voldoet de band errug goed (welke niet?), als het nat is, ach dan moet het maar iets voorzichtiger. Bezuinigen op de veiligheid van jezelf en anderen want dat verschil... dat maakt juist dat verschil in een noodsituatie. Maar okee, we hebben geld uitgespaard en daar draait het in dit leven kennelijk om.

Maar okee, verkeersdrukte. Afgelopen dinsdag was een waar feest voor hen die er toch al last van hebben als de blaadjes gaan vallen. Massahysterie want het regent. U zei? Heel Nederland klaagt al zolang deze natie bestaat over dat dit een nat land is, en we zijn nog niet gewend aan een paar spetters??? Of is het misschien zo dat het verkeer dan verandert in een massa Kwik Fitters die van stoeprand naar stoeprand glibberen?

Andere verkeerssituatie dan maar. Vandaag: zonnig, droog, nog niet echt last van een laagstaande zon, schier ideale verkeersomstandigheden. En wederom komt Nederland onvrijwillig en vroegtijdig tot stilstand. Voer voor de analist in mij. Wat kunnen we nog meer voor oorzaken bedenken? Geen afstand houden met als gevolg om de haverklap de rem even aantikken, met een hele rij rode lichtjes tot gevolg? Te eenvoudig, try harder. Ongevallen die door de passanten moeten worden bestudeerd vertragen, en omdat de aandacht is afgeleid gebeuren er tussen de passerende voertuigen ook wat kleine aanrijdingen. Ik denk aan het reclamefilmpje met de veldrijders... ja hoor, goed opgelet, laten staan op de rijbaan, hoera! Maar goed, ik heb het gevoel dat ook dat niet hèt is.

Na enkele wegversmallingen wordt het al duidelijker. Met filmpjes over veldrijders en ritsen moeten we worden opgevoed. Triest, maar het is nog waar ook! Ik begrijp nu dat het significant bijdraagt aan het eigen geluk als je gaatjes dicht rijdt en daarmee een ander het ritsen verhindert. Extra remmen, extra vertraging, de file groeit... wauw dat ik dat als individu kan veroorzaken zeg! Vanuit de ritser van de andere kant kun je daarin gelukkig ook een bijdrage leveren door een rijtje braaf ritsende auto's toch nog even in te halen. Je wint zelf twee plekken dus zéker een half uur, en achter jou lever je weer een flinker bijdrage in het afremmen van de doorstroming. Mooi man! Een verhaal á la de kip en het ei... we halen nog een paar auto's in want het stroomt niet door... of was het misschien toch andersom?

En met dit alles zit ik te bedenken... het is toch vakantie deze week?

Je mijmert soms in je file-uren ook wel over hoe andere landen problemen oplossen. Ehmmm da's meestal op basis van respect en discipline. Okee, dat is waarom een constructie die we veel in andere landen tegen komen (men mag de kruising over op volgorde van aankomst) natuurlijk nooit gaat werken hier.

Ach, zijn het dan alleen de automobilisten die hier de oorzaak van zijn? Voor een groot deel zeker, maar vlak de politiek niet uit. Al decennia groeit het wegennet niet mee met de groei van het autogebruik en de verkeersintensiteit. Voor deze belemmering hebben we een nieuw excuus: fijnstof. Als de doorstroming beter verloopt zijn er zeker geen economische voordelen te behalen. Sterker nog, de politiek verwacht een enorme groei van het aantal voertuigen als het verkeer weer in beweging komt. Zelfs al zou deze vergezochte drogreden opgeld doen, dan nog is de uitstoot in mijn beperkte visie lager dan met rijen afwisselend optrekkende en stilstaande voertuigen.

Is deze kromme redenering er dan ook de oorzaak van dat we voor elk verkeerslicht moeten stoppen? Geen doorstroming, verkeer langer in jouw gemeente, bij elk verkeerslicht weer afremmen, wachten, optrekken... maar niet verder dan het volgende verkeerslicht? Zo'n 20 jaar geleden moesten we in heel Nederland de verkeerslichten bij overgangen voor voetgangers en fietsers voorzien van schakelaars. Geweldig idee! Het licht houdt pas rekening met deze groepen als er daadwerkelijk iemand is, je staat niet onnodig te wachten. Inmiddels heeft iemand blijkbaar bedacht dat het toch geen goed idee is. De knoppen zitten er nog wel, maar in veel gevallen zijn de oversteekplaatsen gewoon weer vast in het programma opgenomen (??). Zo kan het voorkomen dat je 's morgens om 6.00 in Den Haag voor werkelijk elk verkeerslicht staat te wachten zodat de voetganger of fietser veilig kan oversteken. De voetganger of fietser die blijkbaar besloten heeft zich nog een keer om te draaien vanmorgen want er is geen mens te bekennen. Ach, leggen we nog wat fijnstof neer!

Als je dit soort dingen zit te overdenken ga je je toch flink schamen voor het feit dat je deel uitmaakt van een land dat voornamelijk lijkt te bestaan uit incompetente ambtenaren en egoïstische burgers.

Mijn voorspelling: nog dit najaar gaan we het record op het gebied van filelengte op verbazingwekkende wijze aanscherpen. 1500 km in één spits moet makkelijk kunnen! Ongetwijfeld niet een dag dat men fijnstof aan het meten is.

Groeten,
Jeroen


loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Post by loentje »

zo jeroen,

dat is eruit! :lol:


Afijn kan niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben!


Groeten loentje
User avatar
Niki
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Thu May 10, 2007 2:24 pm
Location: Delft, Netherlands

Post by Niki »

Ach, leggen we nog wat fijnstof neer!

Als je dit soort dingen zit te overdenken ga je je toch flink schamen voor het feit dat je deel uitmaakt van een land dat voornamelijk lijkt te bestaan uit incompetente ambtenaren en egoïstische burgers.
Inderdaad, maar gelukkig rijden wij hier allemaal met de schoonste auto's van heel het land ;)
Post (and pre) e21 323i owner
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Niki wrote:Inderdaad, maar gelukkig rijden wij hier allemaal met de schoonste auto's van heel het land ;)
Tsja, alleen daar kun je al pagina's over vol schrijven. De bijdrage van het verkeer is natuurlijk maar het topje van de ijsberg in de vervuiling, maar een o zo makkelijke melkkoe.

Overigens zou ik zelf, als mijn E21 reed :roll: de auto niet dagelijks inzetten. Mijn daily driver en zelfs mijn circuitauto zijn netjes voorzien van een kat, en kat en lambdaregeling werken nog ook (ik weet ook wel dat bij vollast de lambdaregeling uit staat hoor).

Aan de andere kant verbaast het me wel hoeveel flink pluimende diesels je nog ziet rondrijden... hadden we daar geen roetmeting voor ingesteld?

Ik had 't draadje trouwens ook hier even neergezet, was even benieuwd naar de reacties maar tot nu toe valt het nog mee...

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9,3774483
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Niki
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Thu May 10, 2007 2:24 pm
Location: Delft, Netherlands

Post by Niki »

Eens over de melkkoe...ik heb laatst nog onderzoek moeten doen naar de vervuiling van Rotterdam, de meest vervuilde stad van Nederland! Wat bleek, is echter dat de haven daar grotendeels voor verantwoordelijk is. Er komt immers veel meer geld binnen om belasting te innen via de commerciële auto, dan de industriële schepen.

Ach, als ik weer een e21 had, zou ik een boom planten voor elke kilometer die ik reed!
Post (and pre) e21 323i owner
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Afgelopen dinsdag was het weer een feestje in NL. Het record van de langste ochtendfile (gezet februari dit jaar in de sneeuw!) werd gebroken omdat het regende! :shock:

Is het verder opgevallen dat we op diverse snelwegen allemaal borden erbij hebben gekregen? Snelheid teruggebracht in het algemeen, of de snelheid die bij regen wordt teruggebracht van 120 naar 90? In de bocht van de A28 naar de A27 bij Utrecht is 2x een ongeval gebeurd dus ook daar is de snelheid teruggebracht. Maar het is daar totaal niet glad, ook niet in de regen! Dat moet dus wat te maken hebben met ons weggedrag, onoplettendheid, of met een technisch mankement, een totaalgroep waaronder ik de conditie van autobanden ook maar even reken. Het zal wel een combinatie van deze factoren zijn.

Ook opvallend is dat dergelijke waarschuwingen voor slipgevaar in de regen gewoon op rechte stukken staan! Bijvoorbeeld op de A28 en N11. Krankzinnig als je weet hoe enorm hard je -zelfs al rij je op slicks- je kunt remmen in de regen, zeker rechtuit. Als dat rubber maar redelijk vers is!

Weggebruikers beter opvoeden is één en misschien moet de overheid daar een handje bij helpen met hogere boetes. Hoe vaak zie je niet dat men in de auto met 3 dingen tegelijk bezig is, en daar is autorijden er dan niet één van! Druk met de kids op de achterbank met in 1 hand een sigaret en in de andere een telefoon... dat soort mensen verdienen wat mij betreft 1000 euro boete, als Ite aan de macht was waarschijnlijk zelfs een nekschot :lol: .

En die bandjes he, dat blijft ook een probleem waarover ik mij blijf verbazen. Investeren in je eigen veiligheid is voor velen zondegeld en als het mis gaat stellen we de wegbeheerder aansprakelijk, terwijl ik ervan overtuigd ben dat wij voor het grootste deel echt zelf verantwoordelijk zijn. En dan moeten we misschien geholpen worden. Strengere eisen aan autobanden in het algemeen, en ook aan de leeftijd ervan, hetgeen heel makkelijk kan op basis van de DOT code. Na ca 7-10 jaar is een band echt op, hetgeen resulteert in minder grip, dat geldt droog al en helemaal in regen of sneeuw. En misschien moeten we dan gelijk doorpakken en het gebruik van winterbanden verplicht stellen.

Wat dat betreft kunnen we vast een hoop leren van onze oosterburen. De Nederlandse overheid kennende gaan we echter eerst enorme bedragen uitgeven om zelf het wiel opnieuw uit te vinden (hoe toepasselijk), om vervolgens met jaren vertraging tot dezelfde conclusie te komen. Maar wat mij betreft is het hoog tijd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by 323baur »

Het was idd gisteren weer dik prijs.
Meerdere nekschotten uitgedeeld.
Vooral jonge gastjes in BMW 118d, Alfa dingetjes en Nissan Tino (o.g.) zijn de uiterzonderingen ter linker en rechterzijde.
Vanmorgen zelfs ruzie gehad met een oudere medemensch.
'meneer in oude renault scenic 1.6 - kleur appeltjes groen' rijdt keurig 38km/u waar je 50 mag. Dus ik hop er voorbij. Kon precies :lol: .
Iets verder op stop ik netjes voor het oranje stoplicht en stapt deze oudere medemensch uit. 'dat was lekker zinvol he', Mijn wedervraag: 'kunt u zich voorstellen dat ik me mateloos irriteer aan uw slome weggedrag?'.
Ik heb geen antwoord gekregen. Hij kreeg rode vlekken in zijn nek...
Prettige dag allemaal.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Peter V. »

Dinsdag eerlijk gezegd niet veel last gehad van de files. Op tijd vertrekken was voor mij de oplossing en dit terwijl de A15 toch meestal bij de eerste 5 files van nederland behoort.
Wat de betreft de bandjes van Jeroen daar kan ik alleen maar mee eens zijn. Verkeerde zuinigheid komt andere meestal duur te staan want vaak is het de mede-weggebruiker die er last van heeft en niet de eigenaar zelf meer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

Een veel gehoorde reactie bij de Kwikshit huismerk band etc is dat dat óók een prima band is. Natuurlijk, totdat je echt in een noodsituatie komt en je ineens moet uitwijken of remmen. Dan blijken grip en remweg een beetje beroerd te zijn maar zoals Peter al schreef, dan is het vaak al te laat... auto total loss of je zit in een rolstoel, maar je hebt wel 100 euro bespaard! Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Peter V. »

Gewoon een goede band en niet zeuren.
4 nieuwe winterbanden liggen al te wachten in de garage en van de winter doen we dan de zomerbanden weer op orde brengen. :wink:

Per saldo kost het je niets meer als de standaard 1 set banden want elke set gebruik je jaarlijks maar voor de helft.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by 323baur »

Jeroen wrote:Een veel gehoorde reactie bij de Kwikshit huismerk band etc is dat dat óók een prima band is. Natuurlijk, totdat je echt in een noodsituatie komt en je ineens moet uitwijken of remmen. Dan blijken grip en remweg een beetje beroerd te zijn maar zoals Peter al schreef, dan is het vaak al te laat... auto total loss of je zit in een rolstoel, maar je hebt wel 100 euro bespaard! Image
Net 4 nieuwe bridgestone band(jes) voor de 7 gekocht. HEt verschil is dramatisch. Winterbanden moeten idd verplicht worden gesteld! OOK voor de scenic rijder die 4300km per jaar rijdt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by e-einundzwanzig »

Winterbanden is een must voor nederland. zelf ben ik een zeer onervaren autorijder, maar ik heb een keer inde sneeuw mijn bmw naar de stalling gereden op zomerbanden. dit was 400m. langer durfde ik er niet mee te rijden.. elke bocht die ik stapvoets nam ging ik dwars. geweldig natuurlijk, maar niet echt een pré voor de verkeersveiligheid...

Als ik verder die verhalen zo lees, moet ik denken aan de uitspraak van Goethe "nich ärgern, nur wundern".
Mijn vader is rij-intructeur, hij zegt dat je in het verkeer alleen maar te maken hebt met idioten. (los van jezelf dan), daar is infeite niks aan te doen. Nouja, anticiperen en zelf met het 'autorijden' bezighouden. zelf houdt ik altijd in het achterhoofd "wer bremst... verliert!" zo laat je altijd net iets eerder het gas los. en word het neerleggen van fijnstof DRASTISCH verlaagd. en als ik in de file constant die remlichten zie knipperen. kan ik niks anders doen dan een glimlach op mijn gezicht toveren. ik raak het rempedaal in een lange file misschien 3x aan omdat ik net te snel wil aansluiten.... was is dat toch een geweldig gevoel...
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Jeroen »

En jawel hoor, 2cm sneeuw en het hele land verkeert in totale ontreddering.

Kon vannacht niet slapen, hoorde steeds maar lawaai. Ik maar zoeken, op een gegeven moment raam open gedaan... ja hoor... blijkt uit het zuiden te komen... heel Zwitserland en Oostenrijk brult het uit. De slappe lach om de verkeerspaniek hier in NL! Wat nou sneeuw? Waar?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by 323baur »

Ongeveer 0.5cm...
van drachten (15:15u) naar Houten..jawel 19:15u..
Kut land, met dito inwoners.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het Nationaal Verkeersinfarct

Post by Peter V. »

323baur wrote:Ongeveer 0.5cm...
van drachten (15:15u) naar Houten..jawel 19:15u..
Kut land, met dito inwoners.
Heb je wel genoten van het uitzicht? :mrgreen:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply