Technische dag 14 mei 2011

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Technische dag 14 mei 2011

Post by Thegs »

Zojuist terug uit Friesland, we hadden een technische keuring voor de Alpentour 2011 (ja ik ben erbij :banana :popcorn ). Bij de technische keuring hoort natuurlijk een remmentest, daarvoor vertrokken we naar een mooi stukje asfalt zodat er wat strepen getrokken konden worden. De uitslag was uitermate verrassend (de foto is genomen vanaf de lijn waar geremd werd):

Image

- Op de eerste plaats natuurlijk de sublieme oude dame, een 735i automaat met ABS :thumbsup

- Op de tweede plek een hele mooie plaats voor Jeroen, met de Wilwoods onder een 323i Baur

- Op drie een hele goeie plaats voor Michel met Volvo 4-pots onder een 323i Baur (met een lekkende remslang :mrgreen: )

- Op vier een bijzondere auto, Arnold met de Alpina remmen onder zijn B6

- En op de vijfde plek natuurlijk Sven met Volvo remmen onder zijn 335i

- Er was ook nog een passant die even meedeed, deze is laatste geworden, wat je niet zou verwachten van een E46 M3....

Het was me het dagje wel weer, ik heb me weer kostelijk vermaakt heren!


Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic

Post by Wondermike »

Ik ben ook weer thuis en ondanks dat ik het niet van plan was toch een stukje meegetoerd en ook de remmentest gedaan :o

Dubbel spijt, want tijdens het toertochtje zat ik al niet lekker meer ivm mijn rug (ondanks de recaro's) en de hele rit terug de platte kantjes van mijn voorbanden gevoeld......
Hoop dat dat er snel af slijt zeg want ik ben er zeker niet blij mee. :evil:

Kweenie hoor maar zo'n M3 zou toch super moeten remmen of nie?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic

Post by 323baur »

Precies, Die m3 is had vet eerste moeten zijn.
Ik denk dat de aanschaf niet al te duur is geweest...
Zo'n moderne snelle BMW moet gruwelijk moeten kunnen remmen.
Hier klopte duidelijk iets niet mee.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic

Post by 323baur »

Ook grappig, ik trok nauwelijks strepen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic

Post by Arnold D »

Heel leuk die remmentest. Aanloop snelheid van 100 Km p/u.
Op de foto zie je het haast niet, maar de afstand tussen plaats 2 en 3 is toch 10 meter.

Ik heb er ook nog ferrodo remblokken onder, zo ook Jeroen (#2)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic

Post by Wondermike »

Zoals gezegd, ik heb er al spijt van...... :bag
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic

Post by 323baur »

plop - plop - plop.

Gaat wel over, gewoon even een rondje goed sturen!!
(of terug brengen, je hebt ze net nieuw: 'er zitten platte kanten op' :wtf :oops: :mrgreen: )
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Technische dag 14 mei 2011

Post by Jeroen »

Goed, een technische dag als voorbereiding op de Alpentour dus, georganiseerd door Arnold en Mark op Mark z'n werk, Autocentrale in Drachten, waarvoor dank en :thumbsup :thumbsup :thumbsup . Voor de Alpentour hebben we de volgende equipes:

Gerrit & Peter - 323i Hartge
Ite & Mathilde - 323i Baur soon to be 2.7
Arnold & Durk - B6 2.8
Sven & Gerwin - Alpina ombouw obv B11 3.5
Michel & Rokus - 323i Baur
Jeroen & Tamara - 323i Baur

Wegens motorproblemen was Ite z'n auto niet aanwezig, Ite wel, met de 735i.
Omwille van de reisafstand en drukte qua werk heeft Gerrit verstek moeten laten gaan.

Anyway, ontvangst met koffie en gebak bij Autocentrale en de sfeer zat er gelijk al goed in. Toen werd het tijd voor actie!

Allereerst Michel z'n auto op de brug...

Image

Alle noeste arbeid aan oa complete achterbrug en ophanging is duidelijk zichtbaar, erg netjes allemaal.

Image

Toch ontdekt Mark één adviespuntje, een slang die bij de brandstofpomp tegen de carrosserie schuurt.

Image

Image

Voorwielophanging met Volvo remklauwen, wederom erg netjes

Image

Gelukkig is er altijd nog wel meer te zeuren al mag die troste 'wijzer' wel op z'n tellen passen 8)

Image

Mijn eigen auto op de brug, wegens overmatige roest geen verdere foto's
Adviespunt: slang hulpcilinder koppeling loopt tegen de brandstofdrukregelaar aan. Direct voorzien van extra bescherming.

Image

Tijd voor de B6 van Arnold

Image

Diff met de grote ribben van Alipina, en de krafstoffanlage

Image

Poeh wat netjes nog allemaal

Image

Image

Ook hier wordt door de kritische maar rechtvaardige Mark een adviespunt gevonden, een heel licht lekkende waterpomp

Image

Sfeerplaatje

Image

Tijd voor de auto van Sven, boven en onder errug netjes. Adviespuntje: koelslang loopt tegen bout voorop het blok.

Image

Custom uitlaat

Image

Verder echt wel netjes

Image

Dubbele remleidingen wijzen al op de aanwezigheid van Volvo 4-pots klauwen

Image

Fraaie motorruimte met wat ooit het kloppend hart van een B11 3.5 was

Image

Toen was het tijd voor de 7 Ite, we hadden tenslotte toch een brug ter beschikking.
En voila dat noemen we nou leedvermaak, de snuit van Michel

Image

Eén van de vele oorzaken :mrgreen: :shake

Image

Nog meer grimassen: geen hoop meer (Mark), hoopvol (Ite)

Image

Toen werd het hoog tijd om een stukje te gaan toeren en ook eens een reeds lang geplande remmentest te gaan doen. Ite start met de 7. Vers gereviseerde remklauwen, OEM blokken, vers rubber en ABS zetten tezamen een indrukwekkend korte remweg vanaf 100 km/u neer. Arnold zet met het nodige blokkeren een aardig langere remweg op het asfalt (Alpina klauwen, Ferodo blokken) en dan duikt er plots een E46 M3 op. De beste man doet graag mee!

Image

Oeiiiiii de toch met flinke remmen uitgeruste M3 zet en flinke remweg neer en komt bijna net zover als Arnold. Blokkeren en instabiliteit zijn geen issue dus een gebrek aan vertraging wordt mogelijk veroorzaakt door inwendig vervuilde remklauwen. Deze zijn sinds de auto in 2002 van de band liep niet meer uit elkaar geweest en onze auto's allemaal recentelijk, mogelijk de oorzaak?

Image

Ikzelf heb niet heel veel meer meters nodig dan Ite (Wilwood 4-pots met Ferodo DS2500)

Image

De M3 waagt nog een poging maar het wordt niet veel beter

Image

De bestuurders bij het punt waar ze tot stilstand kwamen, de E46 M3 had marginaal minder meters nodig dan Arnold en kwam dus tussen Arnold en Michel uit.

Image

Asfaltkunst

Image

Vervolgens nemen we afscheid van Gerwin, Peter, Ite en Michel en doen nog een kleine toer in de regio. Een mooi moment om voor de oplettende lezer een "raad waar 'ie staat" te doen

Image

Vervolgens even buurten bij Eino die leuk spul heeft staan, van de allereerste BMW genaamd Dixi (met een beetje geluk op de Sharknose Meeting)

Image

Image

Image

Fraaie Z1

Image

En de volledig originele voor-facelift 323i Baur met 71K kms die ook aanwezig was bij de meeting bij Gosliga

Image

Vervolgens lunchen met een leeftijdsgenoot

Image

Daar de enige dissonant van die dag. Naar alle waarschijnlijkheid een vogel laat een flinke kiezelsteen vallen op mijn kofferdeksel, put erin en verf eraf. Dat wordt overspuiten, geluk bij een ongeluk is dan dat gelijk de achterspoiler eraf kan. Wel prima lunch gehad daar en toen weer huiswaarts.

Nogmaals dank aan Arnold en Mark voor regelwerk, moeite, hulp en gastvrije ontvangst. Top daggie en we zijn allemaal duidelijk (zo goed als) klaar voor de Alpen. Kanniewachten!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Technische dag 14 mei 2011

Post by Peter V. »

Mooi verslag hoor. Inderdaad bedankt voor de leuke dag en "jammer" van de beschadiging van de kofferdeksel.

Die Z1 had ik graag in werkelijkheid willen zien maar even lekker in een 735i rijden maakt ook heel veel goed!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Technische dag 14 mei 2011

Post by 323baur »

Lief kadettje! ennuh heel k :wtf t van de put.
Laat maar aan Michiel zien - valt wel wat te regelen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Technische dag 14 mei 2011

Post by Arnold D »

Jammer van die deuk en het is nog best een flinke, maar verder weer een top daggie. Het blijft leuk om wat met elkaar te doen.
De Z1 wilden we bekijken en toen we voor zijn huis stopten, wist ie dat ie vergeten was om te komen buurten bij de technische dag. :(
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Technische dag 14 mei 2011

Post by 323baur »

Ooit komt die er! Ik vind dat zulke gave dingen!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw328ie21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 632
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
Location: Heemskerk

Re: Technische dag 14 mei 2011

Post by bmw328ie21 »

Hierbij wil ik Arnold en Mark bedanken voor de gezellig dag die we gisteren beleefd hebben. :thumbsup
De reis terug leek het wel of ik in een vibrator zat .Ik denk dat het heel lang gaat duren voordat de voorbanden weer rond zijn.
Maar gelukkig ben ik niet de enigste. :wha
Nogmaals bedankt
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Technische dag 14 mei 2011

Post by 323baur »

bmw328ie21 wrote:Hierbij wil ik Arnold en Mark bedanken voor de gezellig dag die we gisteren beleefd hebben. :thumbsup
De reis terug leek het wel of ik in een vibrator zat .Ik denk dat het heel lang gaat duren voordat de voorbanden weer rond zijn.
Maar gelukkig ben ik niet de enigste. :wha
Nogmaals bedankt
hahaha, lang leve het ABS!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Technische dag 14 mei 2011

Post by gerrit323 »

Leuk om lezen .. lijkt mij een zeer aangenaam dagje te zijn geweest .. spijt dat ik niet aan de remmentest heb kunnen meedoen .. omdat ik nederland heb moeten missen dit weekend kom ik dinsdag in rotterdam werken :mrgreen:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Post Reply