Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post Reply
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 455
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: Het grote H&R en bilstein topic

Post by Thijsse »

BMW-POWER wrote:
Thijsse wrote:
pattam2009 wrote:Vergeet niet om in de voorpoten wat motorolie te doen, het overtollige komt er vanzelf uit als je de dempers erin doet.
dit voorkomt het vastzitten en doorroesten van de voorpoten :!:
dit dus NOOIT doen bij bilsteins, staat levengroot op de site en in de handleiding, dat ze er krukdroog inmoeten!!!!

hooguit beetje vet aan de wartel bovenop doen
en wat als dat al gebeurd is?
Image

bilstein dempers zitten op de kop, dus de chromen buis die je ziet is eigenlijk de buitenbuis van de demper.

onderin hete gele stuk zit een klein afwateringsgaatje, als je je veerpoot vol olie gooit loopt dat je demper in, en heb je dus minder veerweg omdattie uiteindelijk op die laag olie staat te klapperen. dus ff alles openhalen, dempers een nachtje laten uitdruipen en poten goed schoonmaken vanbinnen
beste is zelfs om een klein gaatje in de poot te boren voor afwatering


User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Het grote H&R en bilstein topic

Post by bartgouda »

Vraagje van mij: Ik ben niet met bilsteins bezig, maar wel met het uit elkaar halen van de veerpoot, waar nog een demper in zit.
Het lukt me met geen mogelijkheid om de "dop" die de demper vasthoudt los te krijgen... Iemand tips?
Het is een 316, dus met uitwendige dop.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote H&R en bilstein topic

Post by Jeroen »

Is een BMW tool voor met twee pennetjes die bovenin de twee gaatje gaan, maar als de boel wat roestig is buigen die pennetjes ook om. Beste is de poot in de bankschroef te zetten (voorzichtig dat je niet de buis en demper ovaal maakt) en dan een grote tang of moordenaar op die bovenste moer. Wellicht ten overvloede maar wel eerst de veer in de spanners.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Het grote H&R en bilstein topic

Post by bartgouda »

ja, de veren heb ik er al af... ga het dan maar nogmaals met een grote tang proberen, of iets met bouten in die gaatjes ofzo... het zit echt moervast!
Adrie
E21 starter
Posts: 29
Joined: Thu Jul 19, 2012 10:20 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Adrie »

Hallo allemaal ,geeft het problemen als je alleen de veren vervangt voor minimale verlaging b . V. 40 m'n
En is er verschil in de dikte van de voorpoten? Zoals bij de e30 45 m'n en 51 m'n ???
Enne waar kan je in nederland een verlagingsset kopen en laten monteren??? :blablabla
Groetjes Adrie. P 's auto is. Van 1976 standaard 4 cil...... 316.
MeesterPieter
Upcoming E21 fanatic
Posts: 100
Joined: Fri Feb 20, 2009 8:44 am

Re: Het grote H&R en bilstein topic

Post by MeesterPieter »

bartgouda wrote:Vraagje van mij: Ik ben niet met bilsteins bezig, maar wel met het uit elkaar halen van de veerpoot, waar nog een demper in zit.
Het lukt me met geen mogelijkheid om de "dop" die de demper vasthoudt los te krijgen... Iemand tips?
Het is een 316, dus met uitwendige dop.
waterpomp cq moordenaar op de demperbuis zetten (liefst met iets ertussen zodat je t niet teveel beschadigd) en dan de moer losdraaien
wel op een stuk doen wat hoog genoeg zit om nooit helemaal in de buitenhuls in te veren
[url=http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=94][img]http://i37.photobucket.com/albums/e79/MeesterPieter1/divers/sig2copy.jpg[/img][/url]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by 323baur »

@ MeesterPieter, de posting waar jij op reageert is één jaar oud..ze zullen nu wel los zijn denk ik. De moordenaar is idd het juiste wapen.

@ Adrie;
Ik zou ook nieuwe schokdempers plaatsen. Naast dat het imo verkeerde zuinigheid is (je hebt toch alles los) komt de oude demper ook in een andere positie dan waar hij de afgelopen 30 (??) jaar heeft gezeten. Kans op lekkage en verminderde werking is vrij groot.
Alleen de 323 had een grotere diameter veerpoot, jij kan dus lekker aan de gang.
Monteren kan je zelf...begin bij pagina 1 van dit onvolprezen draadje :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Adrie
E21 starter
Posts: 29
Joined: Thu Jul 19, 2012 10:20 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Adrie »

O k thanks. Maar op hè internet heb ik haast allen maar veren gezien ( h & r ) echter welke dempers zijn dan aan te raden ?
En moeten dat dan z.g.n. Korte dempers zijn? B.v. Bilstein?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

323baur wrote:@ MeesterPieter, de posting waar jij op reageert is één jaar oud..ze zullen nu wel los zijn denk ik. De moordenaar is idd het juiste wapen.
Wat is een moordenaar?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Jeroen »

Dempers: Bilstein B6 bijv
Veren: http://eibach.verlagings-veren.nl/conte ... 2_E21.html

Moordenaars:

Image

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by 323baur »

hahaha, geweldige posting.
Ik mis nog de japanse vloot voor walvisjagers, Imka Marina (voor het doden van alle mogelijke vrouwelijke erotiek) en Heinrich H.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Danny043 »

Hey die derde ken ik, daar heb ik wel eens mee gemoord.
Die vierde was ook wel liefhebber van series. Bekende van Ite? :mrgreen:
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by 323baur »

Heb je mij al eens irl gezien??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Danny043 »

Jawel, dit jaar en afgelopen jaar op de sharknose meetings.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by 323baur »

't Was ook niet serieus bedoeld hoor, leuk om je te ontmoeten!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply