Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29327
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Ik dacht dat we hier in het NL gedeelte al een sticky van hadden maar blijkbaar niet. Omdat er met enige regelmaat vragen komen over de E21 remmen maar even een nieuwe sticky.
Standaard remmen
De basis is al best goed, helemaal voor iets van 30 jaar oud. Alleen zullen de remklauwen af en toe eens in de revisie moeten, alleen vloeistof verversen is niet afdoende. Na zo'n revisie zul je je remmen al niet meer terug kennen en zal het ineens weer vertragen. Ofwel: revisie van de remklauwen is verplichte kost voor elke E21 eigenaar en zou je toch eigenlijk wel elke 5-6 jaar moeten doen.
Populaire upgrades
Desondanks kan het altijd beter natuurlijk, zeker als er wat hogere eisen aan de auto worden gesteld, circuit of Alpen wordt gereden, of als het motorvermogen is toegenomen.
De twee meest gebruikte upgrades voor de remmen aan de voorzijde zijn:
- Volvo 240 (turbo) 4 pots klauwen (later te behandelen)
- Wilwood Powerlite klauwen
In beide gevallen blijf je de originele (geventileerde) E21 remschijf gebruiken. Dat is ook gelijk de grootste beperking: de hoeveelheid warmte die kan worden opgenomen en afgevoerd door de schijven heeft z'n beperkingen hoewel die grens normaal gesproken voor straatgebruik best ver weg ligt. Bijkomend voordeel is dat met deze combi er gewoon met 15" gereden kan worden, bij 90% van de sets die gebruik maken van grotere schijven moet je al gauw naar 16 of 17".
In beide gevallen voldoet de standaard E21 hoofdremcilinder op zich prima omdat het totale zuigeroppervlak minder dan 15% toeneemt.
Voor de rembalans is het mooi om achter ook iets meer te gaan vertragen, maar dit is absoluut geen must. Eenvoudige en betaalbare upgrades voor de achterzijde:
- remklauwen E30 achterzijde
- betere blokken bijv Ferodo DS2500
Wilwood
Deze ombouw is in GB en NL inmiddels veelvuldig en met succes toegepast.
Voordelen: laag gewicht dus lager onafgeveerd gewicht (scheelt kilo's met origineel of Volvo), betrouwbare moderne klauw en onderdelen/blokken goed verkrijgbaar
Nadelen: aanvullende bracket vereist om de klauwen op de E21 veerpoot te monteren, deze zijn niet standaard verkrijgbaar (ik werk echter aan een produktie van die dingen)
Gebruikte klauw: Wilwood Powerlite 120-8729 4-zuiger klauw
Zie voor meer informatie ook de site van bijv Rally Design: http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=10498
Verder benodigd:
- reeds genoemde brackets, maatwerk
- maatwerk remslangen, bijv door Pirtek te maken
- bouten voor montage
- remblokken
Voor de remblokken zijn er erg goede ervaringen met de Ferodo DS2500 klauwen die speciaal voor dit type klauw zijn ontwikkeld. Ferodo typenr: FRP3108 maten79,5 x 58,6 x 12,4 mm
Ombouw:
Bestaande klauwen en remslangen verwijderen
Klauw en bracket passen, voor zover dat gaat: aftekenen welke randen van de ankerplaat dienen te worden afgeslepen, boven en onder moet er een klein strookje af, evenals een bevestigingslip van de ankerplaat
Nogmaals passen, strenge controle of klauw recht zit en schijf exact gecentreerd
Dan bracket en klauw monteren, gebruik een klein beetje loctite voor de bouten, vervolgens blokken plaatsen
Plaats remslangen en ontlucht uitvoerig. Begin met de onderste twee nippels, vervolgens de bovenste 2 (4 nippels per klauw).
Ga ervan uit dat je het ontluchten op korte termijn (na enig gebruik) nog zeker 3x moet herhalen voordat alle lucht er goed uit is en het pedaal goed stevig
Informatie revisiedelen:
Vervangende zuigers 35mm art nr 200-8843 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22874
Revisieset o-ringen (4 st voor 1 klauw) art nr 130-2685 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22916
Set van 4 ontluchtingsnippels art nr 220-6069 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22863
Beugel, remblokken houder art nr 300-8697 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22895
Tot slot nog even een verwijzing naar het remmen (ombouw) topics in het engelse gedeelte:
viewtopic.php?f=61&t=756
viewtopic.php?f=3&t=9043
Standaard remmen
De basis is al best goed, helemaal voor iets van 30 jaar oud. Alleen zullen de remklauwen af en toe eens in de revisie moeten, alleen vloeistof verversen is niet afdoende. Na zo'n revisie zul je je remmen al niet meer terug kennen en zal het ineens weer vertragen. Ofwel: revisie van de remklauwen is verplichte kost voor elke E21 eigenaar en zou je toch eigenlijk wel elke 5-6 jaar moeten doen.
Populaire upgrades
Desondanks kan het altijd beter natuurlijk, zeker als er wat hogere eisen aan de auto worden gesteld, circuit of Alpen wordt gereden, of als het motorvermogen is toegenomen.
De twee meest gebruikte upgrades voor de remmen aan de voorzijde zijn:
- Volvo 240 (turbo) 4 pots klauwen (later te behandelen)
- Wilwood Powerlite klauwen
In beide gevallen blijf je de originele (geventileerde) E21 remschijf gebruiken. Dat is ook gelijk de grootste beperking: de hoeveelheid warmte die kan worden opgenomen en afgevoerd door de schijven heeft z'n beperkingen hoewel die grens normaal gesproken voor straatgebruik best ver weg ligt. Bijkomend voordeel is dat met deze combi er gewoon met 15" gereden kan worden, bij 90% van de sets die gebruik maken van grotere schijven moet je al gauw naar 16 of 17".
In beide gevallen voldoet de standaard E21 hoofdremcilinder op zich prima omdat het totale zuigeroppervlak minder dan 15% toeneemt.
Voor de rembalans is het mooi om achter ook iets meer te gaan vertragen, maar dit is absoluut geen must. Eenvoudige en betaalbare upgrades voor de achterzijde:
- remklauwen E30 achterzijde
- betere blokken bijv Ferodo DS2500
Wilwood
Deze ombouw is in GB en NL inmiddels veelvuldig en met succes toegepast.
Voordelen: laag gewicht dus lager onafgeveerd gewicht (scheelt kilo's met origineel of Volvo), betrouwbare moderne klauw en onderdelen/blokken goed verkrijgbaar
Nadelen: aanvullende bracket vereist om de klauwen op de E21 veerpoot te monteren, deze zijn niet standaard verkrijgbaar (ik werk echter aan een produktie van die dingen)
Gebruikte klauw: Wilwood Powerlite 120-8729 4-zuiger klauw
Zie voor meer informatie ook de site van bijv Rally Design: http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... s_id=10498
Verder benodigd:
- reeds genoemde brackets, maatwerk
- maatwerk remslangen, bijv door Pirtek te maken
- bouten voor montage
- remblokken
Voor de remblokken zijn er erg goede ervaringen met de Ferodo DS2500 klauwen die speciaal voor dit type klauw zijn ontwikkeld. Ferodo typenr: FRP3108 maten79,5 x 58,6 x 12,4 mm
Ombouw:
Bestaande klauwen en remslangen verwijderen
Klauw en bracket passen, voor zover dat gaat: aftekenen welke randen van de ankerplaat dienen te worden afgeslepen, boven en onder moet er een klein strookje af, evenals een bevestigingslip van de ankerplaat
Nogmaals passen, strenge controle of klauw recht zit en schijf exact gecentreerd
Dan bracket en klauw monteren, gebruik een klein beetje loctite voor de bouten, vervolgens blokken plaatsen
Plaats remslangen en ontlucht uitvoerig. Begin met de onderste twee nippels, vervolgens de bovenste 2 (4 nippels per klauw).
Ga ervan uit dat je het ontluchten op korte termijn (na enig gebruik) nog zeker 3x moet herhalen voordat alle lucht er goed uit is en het pedaal goed stevig
Informatie revisiedelen:
Vervangende zuigers 35mm art nr 200-8843 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22874
Revisieset o-ringen (4 st voor 1 klauw) art nr 130-2685 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22916
Set van 4 ontluchtingsnippels art nr 220-6069 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22863
Beugel, remblokken houder art nr 300-8697 https://www.rallydesign.co.uk/product_i ... s_id=22895
Tot slot nog even een verwijzing naar het remmen (ombouw) topics in het engelse gedeelte:
viewtopic.php?f=61&t=756
viewtopic.php?f=3&t=9043
Regards/groeten, Jeroen
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: E21 remmen en upgrade
Ik ben al een tijdje bezig een ander projectje. opel-remklauwen, die van kadettjes manta's senators en ascona's hebben identieke bevestigingspunten als de e21. Nu ben ik er achter gekomen dat in theorie E kadett GSI remklauwen 1 op 1 passen, deze heeft een enkele zuiger, maar wel met een grotere diameter, 56 mm dacht ik.
ik hoop binnenkort hier meer opheldering over te geven. of het veel nut heeft weet ik niet, maar de keuze mogelijkheden zullen vergroot worden.
Martin
ik hoop binnenkort hier meer opheldering over te geven. of het veel nut heeft weet ik niet, maar de keuze mogelijkheden zullen vergroot worden.
Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: E21 remmen en upgrade
Nuttig Stickey
De upgrade van de remmen staat zeker op de planning.
Hoor het graag wanneer de aangepaste Brackets voor de Wilwood klauwen leverbaar zijn.
Heb geen haast maar bij deze staat de eerste set in bestelling
Jeroen, wil de druk niet opvoeren maar....
- Pattam 1
Wie volgt
De upgrade van de remmen staat zeker op de planning.
Hoor het graag wanneer de aangepaste Brackets voor de Wilwood klauwen leverbaar zijn.
Heb geen haast maar bij deze staat de eerste set in bestelling
Jeroen, wil de druk niet opvoeren maar....
- Pattam 1
Wie volgt
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: E21 remmen en upgrade
wat kost een upgrade voor 4 ventileerd remmen inc schijven compleet?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 remmen en upgrade
Geventileerde schijven voor zijn standaard 323i schijven met 323i klauwen (of wilwood/volvo) en kan gewoon op je standaard poten worden gemonteerd.
Achter kan je naar 323i schijven maar die zijn niet geventileerd.
Oplossing voor geventileerde schijven achter ken ik zo niet.
Achter kan je naar 323i schijven maar die zijn niet geventileerd.
Oplossing voor geventileerde schijven achter ken ik zo niet.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 remmen en upgrade
Ligt sterk aan wat je wil.
Je zal voor een upgrade iig grotere velgen moeten gaan gebruiken.
De goedkoopste up grade is Volvo 240 4 pots klauwen.
Hoewel deze setjes redelijk gezocht zijn moet voor een nog te reviseren setje denk ik rond 100-150euro betaald worden.
Wel verstandig overigens om ook je remmen mee tenemen nu je totale setup veranderd is.
Een revisie setje kost meestal rond de 20-30euro.
Achterremmen zou ik aanpassen door een 323i achteras te monteren, deze heeft schijven (niet geventileerd). Dan ben je goed op weg.
Wellicht is het ook verstandig om de voorpoten te veranderen in 323i versie. Deze diameter is iets groter en dus ook iets zwaardere schokbrekers mogelijk.
mbt het onderstel: check alle rubbers goed, zeker een rondje verse schokbrekers monteren.
Je zal voor een upgrade iig grotere velgen moeten gaan gebruiken.
De goedkoopste up grade is Volvo 240 4 pots klauwen.
Hoewel deze setjes redelijk gezocht zijn moet voor een nog te reviseren setje denk ik rond 100-150euro betaald worden.
Wel verstandig overigens om ook je remmen mee tenemen nu je totale setup veranderd is.
Een revisie setje kost meestal rond de 20-30euro.
Achterremmen zou ik aanpassen door een 323i achteras te monteren, deze heeft schijven (niet geventileerd). Dan ben je goed op weg.
Wellicht is het ook verstandig om de voorpoten te veranderen in 323i versie. Deze diameter is iets groter en dus ook iets zwaardere schokbrekers mogelijk.
mbt het onderstel: check alle rubbers goed, zeker een rondje verse schokbrekers monteren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 remmen en upgrade
Mooi draadje dit!
Zelf heb ik vooraan Brembo remklauwen van een Alfa GTV-6, dit in combinatie met de standaard geventileerde remschijven.
Ben erg tevreden over de remprestaties hiervan. Het blijft wel een 2-cilinder oplossing, maar het scheelt je meer dan de helft in gewicht. Verder zijn de ophangpunten gelijk, maar moet je wel ong. 1 cm2 van je stof-schutbord afslijpen.
Of ze beter remmen dan de andere setjes, geen idee. Lijkt me leuk hier eens een test mee te doen !
Zelf heb ik vooraan Brembo remklauwen van een Alfa GTV-6, dit in combinatie met de standaard geventileerde remschijven.
Ben erg tevreden over de remprestaties hiervan. Het blijft wel een 2-cilinder oplossing, maar het scheelt je meer dan de helft in gewicht. Verder zijn de ophangpunten gelijk, maar moet je wel ong. 1 cm2 van je stof-schutbord afslijpen.
Of ze beter remmen dan de andere setjes, geen idee. Lijkt me leuk hier eens een test mee te doen !
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4550
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E21 remmen en upgrade
Best met versleten banden .. WM weet meerac/dennis wrote:
Of ze beter remmen dan de andere setjes, geen idee. Lijkt me leuk hier eens een test mee te doen !
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4550
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: E21 remmen en upgrade
Ik ook niet Jeroen heeft al bewezen dat de Wilwoods het best werken
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29327
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 remmen en upgrade
Even naar beneden scrollen hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=14968
Regards/groeten, Jeroen
- bmw328ie21
- E21 VIP
- Posts: 641
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
- Location: Heemskerk
Re: E21 remmen en upgrade
ik heb er ook van geleerd.
Re: E21 remmen en upgrade
323baur wrote:Ligt sterk aan wat je wil.
Je zal voor een upgrade iig grotere velgen moeten gaan gebruiken.
De goedkoopste up grade is Volvo 240 4 pots klauwen.
Hoewel deze setjes redelijk gezocht zijn moet voor een nog te reviseren setje denk ik rond 100-150euro betaald worden.
Wel verstandig overigens om ook je remmen mee tenemen nu je totale setup veranderd is.
Een revisie setje kost meestal rond de 20-30euro.
Achterremmen zou ik aanpassen door een 323i achteras te monteren, deze heeft schijven (niet geventileerd). Dan ben je goed op weg.
Wellicht is het ook verstandig om de voorpoten te veranderen in 323i versie. Deze diameter is iets groter en dus ook iets zwaardere schokbrekers mogelijk.
mbt het onderstel: check alle rubbers goed, zeker een rondje verse schokbrekers monteren.
Bedankt voor je advies.
Re: E21 remmen en upgrade
zou je de maten voor de brackets kunnen posten?
Re: E21 remmen en upgrade
Leuk draadje dit.
Ik ga achter de E30 klauwen eens proberen.
Tevens speel ik nog steeds met de gedachten, rijwind naar de klauwen en de schijven te voeren om de hitte te reduceren.
Dat is zeer gewenst in de Alpen en op het circuit.
Welke updgrade je ook toepast, van te hete remmen hebben ze allemaal last. Dit hebben we in de Alpen kunnen ondervinden. Ik geloof dat Gerrit daar minder last van had, misschien komt dat door de blauwe remvloeistof die hij gebruikt.
Ik ga achter de E30 klauwen eens proberen.
Tevens speel ik nog steeds met de gedachten, rijwind naar de klauwen en de schijven te voeren om de hitte te reduceren.
Dat is zeer gewenst in de Alpen en op het circuit.
Welke updgrade je ook toepast, van te hete remmen hebben ze allemaal last. Dit hebben we in de Alpen kunnen ondervinden. Ik geloof dat Gerrit daar minder last van had, misschien komt dat door de blauwe remvloeistof die hij gebruikt.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.