Elektrische ventilator aansluiten.

m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Elektrische ventilator aansluiten.

Post by m182a1a »

Ik heb van Leon een radiateur overgenomen met een elektrische ventilator er op.
Alleen heb ik geen idee waar ik hem op moet aansluiten en na de zoekfunctie te hebben gebruikt heb ik nog niks gevonden hierover.

Heeft iemand mischien een fan ingebouwd die mij dit kan uitleggen? Ik heb op het moment een m20b25 van een e34 er in zitten en voor zover ik weet zit er geen relais op voor de fan.
Het meeste wat ik op internet kan vinden is een relais tussen de sensors zetten en doorschakelen naar de fan, en een + rechtstreeks van de accu af.

Ik ben geen electro held :mrgreen: dus als iemand fotos heeft , schroom niet om ze er bij te voegen.


User avatar
Stef 02
Upcoming E21 fanatic
Posts: 124
Joined: Sun Nov 08, 2009 9:35 pm
Location: Leeuwarden

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by Stef 02 »

Wat is de reden van de elektrische ventilator ? Heb je geen visco-fan ?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by Jeroen »

Elektriek kan wel handig zijn, geen visco betekent meer koppel tot je beschikking.

Hele mooie simpele weergave van hoe je een relais gebruikt:

Draadje links wat naar punt 86 gaat is de schakeldraad, hiermee geef je het relais de opdracht in te schakelen (waarmee het relais de permanente + van je accu die op pin 30 zit, doorschakelt naar 87, waar dus de plus van je fan op zit). 85 is de massa die je nodig hebt om de schakeling tot stand te laten komen (zonder plus en min tenslotte geen schakeling).

Overigens doet BMW het vaak andersom, permanente + en geschakelde massa, dat kan net zo goed.

Image
Regards/groeten, Jeroen
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by m182a1a »

Ik had geen ruimte voor de visco fan. Toen heb ik de "dekplaat" boven de radiateur weggeslepen en bij Leon de radiateur voor een andere 6 cil verwisselt.
Toen zat de radiateur een stuk meer naar voren en kon ik de visco kwijt.

Daarnaast zat ik er aan te denken om de fan gewoon via een schakelaar te maken. Alleen zie ik het nog wel gebeuren, in mijn oneindige wijsheid, dat ik dit een keer vergeet en mijn blokje warm loopt. Ik was ook helemaal vergeten om hier neer te zetten dat ik dit intussen heb aangepakt en de visco weer heb geplaatst. Alsnog bedankt!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by Jeroen »

Moet je lid voor zijn. Daar ben ik bij dat kansloze gezelschap een paar jaar geleden mee gestopt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Kogando
Upcoming E21 fanatic
Posts: 153
Joined: Tue Feb 22, 2011 10:01 pm

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by Kogando »

Zo kansloos is het daar niet, ik heb het er al jaren naar mijn zin. :driving

Goed, ff copy/paste met dank aan user buuzensnieder van de e30fansite.

Met deze How To is het mogelijk om je e30 (M20 motor) om te bouwen van viscokoeling naar elektrisch koeling. Met een goede voorbereiding en enige handigheid is dit een mooie mod voor je e30!

Waarom?
Goedkope oplossing als je visco kapot is. (Visco 60euro, elek ombouw 20euro).
Minder vermogensverlies (volgens de verhalen 7pk :?).
Geen geloei meer van de viscofan bij hogere toerentallen.
Het is duidelijk te zien of de elektrische fan draait of niet, bij visco is dit soms moeilijk na te gaan.

Benodigde materialen
- Elektrische ventilator. Een duwfan van een Citroën Xantia diesel past perfect

- 12v relais +houder. Standaard autorelais

- Zekering +houder. Standaard zekeringhouder

- Thermoschakelaar (M14x1,5mm voor een m20). Schakelaar kan in de aftappluk gedraaid worden

- Schakelaar (optioneel). Voor het handmatig in- en uitschakelen van de fan

- Led of indicatielampje (optioneel). Gaat branden als de fan draait

- Bekabeling. +/-1.5meter 6mm² (rood en zwart) +/-3meter 1mm² (geel en zwart)

Benodigde gereedschappen
- Standaard gereedschap (sleutels, doppen, hamer, tangen, noem maar op!)
- Soldeerspullen, krimpkous
- Sleutel 32mm

Uitvoering

Stap1:
Zorg voor een droge sleutelruimte of zoek een dag uit zonder regen :wink: . Verzamel alle onderdelen van het bovenstaande lijstje.

Stap2:
Elektrisch schema bestuderen.
Image

Stap3:
Motorkap verwijderen.
Image

Stap4:
Grille en nieren verwijderen.
Image

Stap5:
Viscokoppeling verwijderen, met een sleutel 32 losdraaien door er een tik met de hamer op te geven. Let op: rechtsom draaien.
Image

Losse visco:
Image

Stap6:
Na het verwijderen van de viscokoppeling is er veel meer ruimte om de radiateur naar achter te plaatsen zoals op de foto te zien is. Het is mogelijk om de fan te plaatsen zonder het koelsysteem leeg te laten lopen.
Image

Altijd de radiateur goed beschermen zodat deze niet beschadigt:
Image

Stap7:
Luchtkap voor de radiateur verwijderen, om ruimte te creëren voor de elek. fan. Het is ook mogelijk om de fan achter de radiateur te plaatsen (dan is wel er een zuigende fan nodig), maar ik heb ervoor gekozen om de fan voor de radiateur te plaatsen.

Het gaat om deze kap:
Image

Stap8:
Omdat er gebruik gemaakt wordt van een Citroën fan is het nodig deze aan te passen voor de E30, dus we gaan de radiateurkap op maat maken, en eventueel luchtgaten boren.

Eerst een foto van de complete fan:
Image

Grofweg aftekenen wat verwijderd moet worden:
Image

En klaar voor montage, incl een aantal luchtgaten voor betere doorstroming bij stilstaande fan. (het was bij mij wel nodig om de fan een aantal keer te passen, dus opletten dat je niet teveel verwijderd van de beschermkap)
Image

Stap9:
Nadat de fanbehuizing op maat is gemaakt kunnen de fan monteren voor de radiateur. Let op: Er is weinig ruimte om de fan te plaatsen dus kijk uit dat je de radiateur niet beschadigd.
Image

De grill + nieren kunnen nu weer gemonteerd worden.
Image

Stap10:
Nadat de fanbehuizing op maat is gemaakt kunnen de kabels getrokken worden. Het is handig en netjes om het relais+houder en zekering+houder weg te werken achter de afdekkap achter de lichtunit.
Image

Onderstaande tekening heb ik nog gemaakt ter verduidelijking van de positie van de onderdelen en waar welke kabels komen te liggen.
Image

Nadat alle kabel getrokken zijn kunnen deze netjes met tape omwikkeld worden. Onderstaande foto laat de kabelboom zien en de afdekkap welke de elektronica wegwerkt.
Image

Stap11:
Bij een m20 motor is het vaak mogelijk om de thermoswitch in de radiateur te monteren. Het schroefdraad van deze aftappunten is M14x1,5mm. Een thermoswitch van een BMW 320 e21 is onder andere geschikt.
Image

Stap12:
De schakelaar voor handmatige bediening heb ik boven de radio gemonteerd. (3e schakelaar van links op de foto) Er is gebruik gemaakt van een schakelaar die ook gebruikt wordt voor de achterruitverwarming.
Image

Stap13:
Indicatielampje installeren in dashboard
Voor het instaleren van een indictielampje moet het tellerhuis verwijderd worden. In de onderste rij waarschuwingslampjes is over het algemeen nog wel een leeg plekje vrij voor een lampje. Als de fan stilstaat, zal het er zo uit zien:
Image

Als de fan gaat draaien ziet het er zo uit:
Image

Stap14:
Biertje drinken, want dat heb je wel verdiend.
Image

Kosten, (in mijn geval)
- Elektrische ventilator, sloop €15,00
- 12v relais +houder, eigen voorraad €0,00
- Zekering +houder, eigen voorraad €0,00
- Thermoschakelaar, sloop €3,50
- Schakelaar, sloop €0,00
- Led of indicatielampje, eigen voorraad €0,00
- Bekabeling, Elektronica winkel €4,00
Totale kosten: €22.50

Succes met de ombouw! Vragen of opmerking zijn altijd welkom :bye:

De auteur van deze ‘How to’ aanvaardt geen aansprakelijkheid voor eventuele ontstane schades. Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze ‘How to’ mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de auteur :wink:
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3568
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by Arnold D »

Dat lampje, daar ga ik ook wat mee doen. :thumbsup
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by 323baur »

Ik zeg stickey! Super How to!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by Jeroen »

Iese sticky nu. Gelukkig zijn er daar dus ook nog normale mensen :screwy

Een paar opmerkingen:

1. Wat de thermoschakelaar betreft, welk type je gebruikt hangt wel af van op welke positie je 'm gaat gebruiken. Onderin de radiateur is tenslotte een ander schakelmoment dan bovenin om maar wat te noemen.

2. Relais en bedrading zou ik nooit achter de koplamp hangen, teveel vocht, maar bij een E21 aan de zekeringkast hangen, bij de E30 kan 'ie afhankelijk van het model vast ook wel ergens bij het schutbord of bij de relais op het linker voorscherm.

3. Vermogensverlies? Is zo goed als nihil omdat de visco op toeren ontkoppelt, scheelt wel een paar Newtonmeters

Andere oplossingen: E30 kopen met airco dan heb je die elektrieke vin er al op zitten. Of een E30 die geen visco heeft. Of een E30 die airco heeft, én geen visco! 8)
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by uwbuurman »

Jeroen wrote:Andere oplossingen: E30 kopen met airco dan heb je die elektrieke vin er al op zitten. Of een E30 die geen visco heeft. Of een E30 die airco heeft, én geen visco! 8)
Eehhh, een E21 type 1 bedoel je?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by Jeroen »

Kan ook! Op een E21 heb je een ander punt, en dat is de positie van de temp schakelaar. In de originele radiateur zit daar geen voorziening voor en is dat opgelost met een stukje buis. Niet meer leverbaar maar crea bea vast op te lossen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by 323baur »

Dat lampje en de manuele schakeling gaan er zeker komen!
In de tellerbak zit immers nog een plekje!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by Jeroen »

Handgeschakeld maken is een klusje van niks en wel net even beter, als je een file inrijdt bijvoorbeeld kun je gaan koelen voordat de temp oploopt ipv erna, kun je de temp wat stabieler houden.

Op mijn E30's is handgeschakeld altijd standaard uitgevoerd, erg lekker om achter de hand te hebben. In een wat minder complete E30 is 't trouwens helemaal een makkie. Had bij mijn 325i racer de mistlampen eruit gehaald en hee, dan heb je vooraan ineens bedrading liggen van iets wat handgeschakeld is via een relais.... klaarrrrrrr
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Elektrische ventilator aansluiten.

Post by 323baur »

Ik denk dat ik mijn achterruit fan ontkoppel (die gebruik ik echt nooit..) en daar de 2e stand mee ga schakelen, die zorgt echt wel voor een windje (heb ik nog maar 1x horen blazen, dat was de Stelvio op - goh hoe kan dat nou :))
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply