Geen remdruk?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Geen remdruk?

Post by Aldo »

Na het monteren van 323i draagarmen, E30 remklauwen en RVS remleidingen heb ik een probleem met mijn remdruk. De remdruk is bijzonder laag.

Aan de voorzijde is mijn E21, reeds voor de ombouw, uitgerust met volvo 4 pots remklauwen. Doordat de remdruk bijna niet aanwezig is ben ik gaan twijfelen aan de manier van ontluchten. De volgorde die ik gehanteerd heb is als volgt. Rechtsachter, Linksachter, Rechtsvoor en Linksvoor. Echter zijn de 4 pots remklauwen aan de voorzijde uitgerust met 3 ontluchtingsnippels, moet dit tevens in een bepaalde volgorde?

Naast het foutief ontluchten ben ik nieuwsgierig of er wellicht andere oorzaken kunnen zijn.


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Geen remdruk?

Post by 323baur »

Je ontluchtingsroute is volgens mij de juiste; langste leiding eerst en daarna steeds de kortere.
Gezien je remdruk sta je waarschijnlijk lucht samen te persen dus nogmaals ontluchten.
Gewoon blijven herhalen, je zal zien dat er vaak nog een paar belletjes lucht inzitten.
Het is veruit te prefereren dit met de easybleed te doen omdat je daarmee je hrc spaart.
Bij het ontluchten via de hrc heb je kans dat je hem lektrapt..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Geen remdruk?

Post by Aldo »

Hoe kan ik uitsluiten of vaststellen dat ik mijn hrc lekgetrapt heb? Zal morgen nogmaals ontluchten.

Bedankt voor je input!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Geen remdruk?

Post by 323baur »

Eerst maar eens nogmaals ontluchten.
Wellicht met de hamer (niet al te hard) een beetje tikken op de klauw. SOms helpt dat met hardnekkige luchtbelletjes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Geen remdruk?

Post by Aldo »

Vandaag opnieuw 2 maal ontlucht, echter geen luchtbellen zichtbaar tijdens het ontluchten. Inmiddels een liter dot 5.1 door de leidingen geperst. Het rempedaal krijgt druk na een aantal keren pompen. De pedaaldruk druk neemt niet voelbaar af zodra er druk is bereikt.

Is het mogelijk dat de hrc het heeft begeven of kan het zijn dat de standaard hrc een te lage capaciteit heeft voor 4 pots volvo's en e30 remklauwen achter?
Of zou er wellicht nog steeds ergens lucht in het systeem zitten?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Geen remdruk?

Post by 323baur »

1 liter remolie is niet heel veel voor een compleet systeem. Er rijden meerdere mensen rond met een volvo upgrade en de standaard hrc.
Nu je nogmaals ontlucht hebt maar je geen druk verlies hebt denk ik dat je nog steeds lucht in je systeem hebt.
Wat denken de echte heren technici?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3576
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Geen remdruk?

Post by Arnold D »

Ik heb ook wel eens gehoord dat er een hardnekkige luchtbel in de hoofdremcilinder achterblijft.

Vroega in de racerij had ik daar ook last van. De oplossing was toen de zuiger terugdrukken en weer pompen. Dit een aantal keren herhalen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Geen remdruk?

Post by Jeroen »

Vreemd! Pedaal is wel keihard, zowel als ie hoog staat als laag? Dus zeg maar als je met alle mogelijke kracht op het pedaal gaat staan trap je 'm ook niet naar de bodem? Dus je verliest na enige tijd druk maar het pedaal is hard? Zitten alle klauwen goed recht en vast? Geen oude blokken met nog maar een beperkte hoeveelheid materiaal teruggeplaatst?
Regards/groeten, Jeroen
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Geen remdruk?

Post by Aldo »

Vandaag ontlucht en tevens de methode van arnold gebruikt. Hler zijn wel luchtbellen door vrijgekomen. Nu is het 1 maal pompen en daarna is er druk aanwezig. Lijkt dus nog steeds lucht aanwezig te zijn in het systeem. Frustrerend werken zo, maar zal morgen nog maar een poging wagen.
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Geen remdruk?

Post by Aldo »

Inmiddels wat kennis rijker, maar nog geen fatsoenlijke remdruk.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik het remreservoir op een te laag niveau heb gehad en hierdoor is er er lucht in de hrc gekomen. Mooi dat ik in ieder geval weet dat het mijn eigen domme schuld is geweest. :wtf

De hrc maakt een licht toeterend geluid zodra de rechter remklauw voor ontlucht wordt. Dit wordt veroorzaak door het lucht dat opgehoopt is in de voorkant van de hrc. Maar ja, hoe krijg ik dit er uit? Ik heb de auto onder een forse hellingshoek gezet in de hoop dat het lucht verplaatst, helaas geen succes. Ik heb tevens met behulp van een injectiespuit van 100cc het remsysteem proberen te vullen vanaf de remklauw, wederom geen succes.

Aan het eind van de week krijg ik een Eezi bleed binnen, maar eigenlijk verwacht ik hiermee ook geen succes te behalen.

Iemand nog suggesties anders dan de hrc te demonteren en te `bench bleeden`?
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Geen remdruk?

Post by 323baur »

Eezibleed gaat jou helpen, dat werkt veel constanter en beter.
Het kost je wel nog een keer 2 liter remolie..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
jesse21
E21 starter
Posts: 30
Joined: Fri Nov 18, 2011 11:22 pm

Re: Geen remdruk?

Post by jesse21 »

Ik weet niet of ik hiermee help,maar ik las ooit in een oldtimermagazine dat,als je je rempedaal een nachtje op druk houdt (d.m.v een stuk hout,...), je alle lucht uit je remsysteem verwijderd.Misschien het proberen waard?

mvg,

Jesse
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Geen remdruk?

Post by Peter V. »

jesse21 wrote:Ik weet niet of ik hiermee help,maar ik las ooit in een oldtimermagazine dat,als je je rempedaal een nachtje op druk houdt (d.m.v een stuk hout,...), je alle lucht uit je remsysteem verwijderd.Misschien het proberen waard?

mvg,

Jesse
In principe doe je dit met de eezibleed. Je zet druk op het systeem en als je zorgt voor voldoende remvloeistof in het flesje/reservoir dan kun je het lekker laten lopen bij de vier wielen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Kogando
Upcoming E21 fanatic
Posts: 153
Joined: Tue Feb 22, 2011 10:01 pm

Re: Geen remdruk?

Post by Kogando »

En beetje rustig aan met dat eezibleed want bij mij was na twee keer het dopje van het flesje kapot. Ik heb het nu omgebouwd en sluit de compressor er tegenwoordig op aan. :)
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Geen remdruk?

Post by Aldo »

Inmiddels is er remdruk aanwezig door de Eezibleed te gebruiken en daarnaast met het pedaal te pompen.
Vorige week voor de APK geweest en er zonder opmerkingen doorheen gekomen. Meteen even een ritje gemaakt en toevallig bij Arnold D een bakje Ice Thee gedronken :cheers !
Volgende op de "to do list" zijn de PU bussen aan de voorzijde monteren en een rammeltje aan de voorzijde oplossen.
Bedankt voor de tips!
Post Reply