2.3 ombouw naar 2.7
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Ter info voor dit draadje.
Een upgrade van de luchtmassa meter is mogelijk door de standaard L.M.M. van de 2.5 ltr. motor te vervangen voor een L.M.M. van een 3.5 ltr. motor.
Hier het verschil van lucht doorstroom,
Een upgrade van de luchtmassa meter is mogelijk door de standaard L.M.M. van de 2.5 ltr. motor te vervangen voor een L.M.M. van een 3.5 ltr. motor.
Hier het verschil van lucht doorstroom,
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Dat ademt idd sowieso beter! Punt blijft dat je met de rare klep in de luchtHOEVEELHEIDSmeter een vervelende sta-in-de-weg houdt. Een luchtMASSAmeter zou dan veel beter zijn. Ik ben toevallig aan het broeden op een ombouw zoals van Split Second (voor de 320iS). Daar win je ruimschoots meer mee. Voor diverse BMW's inclusief de 325i hebben ze kant en klare sets.
http://splitsec.com/products/mafkits/MAFkits2.htm
http://splitsec.com/products/mafkits/MAFkits2.htm
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Leuk patrick dat je er eentje gevonden hebt zit ook op mijn 2.7 zoals je weet en het zijn alle die kleine extra's die voor het leuke eindvermogen/koppel zorgen
Wat Jeroen zegt klopt helemaal en heb ik ook wel eens bekeken .. mss komt dat er ooit nog van .. Scheelt weer een aantal pk's
Wat Jeroen zegt klopt helemaal en heb ik ook wel eens bekeken .. mss komt dat er ooit nog van .. Scheelt weer een aantal pk's
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Was ik niet van op de hoogte, ziet er goed uit zo'n kit.Jeroen wrote:Dat ademt idd sowieso beter! Punt blijft dat je met de rare klep in de luchtHOEVEELHEIDSmeter een vervelende sta-in-de-weg houdt. Een luchtMASSAmeter zou dan veel beter zijn. Ik ben toevallig aan het broeden op een ombouw zoals van Split Second (voor de 320iS). Daar win je ruimschoots meer mee. Voor diverse BMW's inclusief de 325i hebben ze kant en klare sets.
http://splitsec.com/products/mafkits/MAFkits2.htm
Vind de prijs voor deze aanpassing wel serieus, eerst maar eens alles opbouwen en het rijdend krijgen en gaan zien hoe deze lucht HOEVEELHEIDS meter het gaat doen.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Die prijs is een schijntje, op een goedkopere manier kun je een M20, M30, S14 etc niet een leuke vermogenssprong laten maken.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
+1Jeroen wrote:op een goedkopere manier kun je een M20, M30, S14 etc niet een leuke vermogenssprong laten maken.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
5 pk voor €100,- en weer zo mooi als een nieuwe.
Zo'n kit van Split Second is wel een mooie professionele set en de aanpassing van de groter L.H.M is niet meer dan een creatieve aanpassing, maar ben er blij mee, tot nu toe
Zo'n kit van Split Second is wel een mooie professionele set en de aanpassing van de groter L.H.M is niet meer dan een creatieve aanpassing, maar ben er blij mee, tot nu toe
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Ik ben een tijdje aan het uikijken geweest voor Intake Trottle Bodies van dbilas op mijn 2.7 te monteren maar de zwakke plek blijft ook met die setup de LMM.
ITB's in combi met de set die jeroen aangaf (type MAF) gaat wel sprongen voorwaarts maken .. maar ook €€€ kosten
Leuk zo'n propere LMM
ITB's in combi met de set die jeroen aangaf (type MAF) gaat wel sprongen voorwaarts maken .. maar ook €€€ kosten
Leuk zo'n propere LMM
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Kogel is door de kerk, heb zonet een gereviseerd 2.8 onderblok gekocht, met m52 krukas, aangepast voor distributieriem, en bijgewerkte zuigers.
Enige obstakel is nog (zoals Gerrit al aanhaalde) de compressieverhouding.
Ik denk dat ik eens ga zoeken naar een cilinderkoppakking voor een m20 turbomotor of zo (4mm dikte) en een verstelbaar nokkenastandwiel.
leuke goodies bij de motor:
-supersprint spaghetti (zou volgens verkoper e21 zijn, maar moet ik nog uitzoeken)
-vliegwiel van 5 kg ipv 8 (zou origineel zijn???)
-compleet gereviseerde kop van een 2.5
-alle dichtingen voor het blok, + tussenschot in het carter opdat de olie in de bochten beneden zou blijven.
-nog een paar dozen aanbouwdelen + boite + extra 2.5 blok
-oliekoeler met leidingen en flens
-éénmalig gebruikte universele motorsteun om het blok in te hangen tijdens de werken
K-Jet, L-jet, motronic of carbs ben ik nog niet uit, ook wat de ontsteking betreft heb ik nog geen keuze gemaakt.
Verder staat op mp nog een "M20 Alpina Nokkenas NIEUW Kolbenschmidt" te koop, 280° , zeker scherp genoeg naar mijn mening, maar ook prijzig...
Enige obstakel is nog (zoals Gerrit al aanhaalde) de compressieverhouding.
Ik denk dat ik eens ga zoeken naar een cilinderkoppakking voor een m20 turbomotor of zo (4mm dikte) en een verstelbaar nokkenastandwiel.
leuke goodies bij de motor:
-supersprint spaghetti (zou volgens verkoper e21 zijn, maar moet ik nog uitzoeken)
-vliegwiel van 5 kg ipv 8 (zou origineel zijn???)
-compleet gereviseerde kop van een 2.5
-alle dichtingen voor het blok, + tussenschot in het carter opdat de olie in de bochten beneden zou blijven.
-nog een paar dozen aanbouwdelen + boite + extra 2.5 blok
-oliekoeler met leidingen en flens
-éénmalig gebruikte universele motorsteun om het blok in te hangen tijdens de werken
K-Jet, L-jet, motronic of carbs ben ik nog niet uit, ook wat de ontsteking betreft heb ik nog geen keuze gemaakt.
Verder staat op mp nog een "M20 Alpina Nokkenas NIEUW Kolbenschmidt" te koop, 280° , zeker scherp genoeg naar mijn mening, maar ook prijzig...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Leuke plannen hoor! Denk dat je met standaard K-Jet al snel tegen capaciteitsbeperkingen aan gaat lopen en dan moet je naar een redelijk schaarse grotere verdeler en injectoren. Met Motronic oid wordt het ook al combineren en verplicht herprogrammeren op de rollenbank dus gaat ook geld kosten terwijl je blijft aanklooien met een luchthoeveelheidsmeter. Vanwege het geweldige aanzuiggeluid kun je er 3 Webers opzetten, maar zuipt natuurlijk wel en is wel regelmatig opnieuw afstellen.
Mijn keuze? Luchtmassameter zoals de eerdere MAF conversion kits, gewoon een vrij programmeerbaar systeem. Te combineren met M50 inlaat of als je echt gek wilt doen met ITB's want dat blijft toch onovertroffen.
Succes iig, oh en verstelbaar nokkenastandwiel (en meer!) kun je prima vinden bij onze nieuwe sponsor Hardeman Motorsport:
http://www.motorsportparts.nl/Verstelba ... ndwiel_M20
Mijn keuze? Luchtmassameter zoals de eerdere MAF conversion kits, gewoon een vrij programmeerbaar systeem. Te combineren met M50 inlaat of als je echt gek wilt doen met ITB's want dat blijft toch onovertroffen.
Succes iig, oh en verstelbaar nokkenastandwiel (en meer!) kun je prima vinden bij onze nieuwe sponsor Hardeman Motorsport:
http://www.motorsportparts.nl/Verstelba ... ndwiel_M20
Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Ik heb gekozen voor de nokkenas 285gr. en verstelbare poelie van Cat Cams.
Klep opening en speling afgesteld.
Wat betreft het draaiend gedeelte is de motor klaar
Klep opening en speling afgesteld.
Wat betreft het draaiend gedeelte is de motor klaar
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Vakwerk hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.