2.3 ombouw naar 2.7
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18670
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Netjes! heb je al een plek voor je oliekoeler? Ik denk dat ik met de standaard Kjet setup gewoon zonder oliekoeler ga rijden.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Mooi Patrick .. ik heb op mijn blok de 282° van dbilas .. vergelijkbaar.
Ik zou me niet teveel zorgen maken ivm oliekoeler .. ik heb op mijn 2.7 ook nog geen oliekoeler en de olietemp komt bij gewoon sportief rijden niet hoger dan 80°. Bij lang autosnelwegtraject met toeren constant boven de 4000rpm komt de olie op 90°a 95° tot max 100° (maar voor dat laatste moet je al goed je best doen)
Een standaard s14 rijd ook steeds met olie tss 90° en 100° dus kan dat bij een m20 ook geen kwaad.
Gerrit
Ik zou me niet teveel zorgen maken ivm oliekoeler .. ik heb op mijn 2.7 ook nog geen oliekoeler en de olietemp komt bij gewoon sportief rijden niet hoger dan 80°. Bij lang autosnelwegtraject met toeren constant boven de 4000rpm komt de olie op 90°a 95° tot max 100° (maar voor dat laatste moet je al goed je best doen)
Een standaard s14 rijd ook steeds met olie tss 90° en 100° dus kan dat bij een m20 ook geen kwaad.
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- pattam2009
- E21 VIP
- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Dank je mannen.
De opbouw van de motor heb ik laten doen doen door Alex van jansen motoren revisie in Oss.
Een echte brabo soms niet te verstaan maar weet precies wat die doet.
Veel ervaring met de M20 motor opgedaan in DNRT.
De originele oliekoeler gaat er niet onder komen, daarvoor moet ik te veel aanpassen.
Omdat ik al meer heb gelezen dat er niet direct een koeling probleem ontstaat zonder de oliekoeler en ik er zeker niet mee gaat racen laat ik daarom de koeler achterwegen.
Eventueel kies ik voor een kleinere koeler ergens onder de motorkap.
De opbouw van de motor heb ik laten doen doen door Alex van jansen motoren revisie in Oss.
Een echte brabo soms niet te verstaan maar weet precies wat die doet.
Veel ervaring met de M20 motor opgedaan in DNRT.
De originele oliekoeler gaat er niet onder komen, daarvoor moet ik te veel aanpassen.
Omdat ik al meer heb gelezen dat er niet direct een koeling probleem ontstaat zonder de oliekoeler en ik er zeker niet mee gaat racen laat ik daarom de koeler achterwegen.
Eventueel kies ik voor een kleinere koeler ergens onder de motorkap.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18670
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Ok, als je de koeler er toch niet tussen zet, waarom dan niet het filter rechtstreeks op het blok? Later kan die koeleraftakking er zo weer tussen...
Last edited by uwbuurman on Wed Apr 03, 2013 8:56 pm, edited 1 time in total.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Goed punt Koos dat had ik nog niet opgemerkt .. die aftakking moet er idd vantussen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18670
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Paar vragen over de ombouw: Ik wil mijn B25 voorzien van Eta zuigers zodat ik de hoogte van het blok niet hoef aan te passen. Heb inmiddels begrepen dat het beste is om de SuperEta zuigers te gebruiken, maar hoe herken ik die? De superEta had 129pk geloof ik, maar stel dat ik een blok ergens koop, hoe weet ik dan of het een superEta of een gewone Eta is?
tot slot de vraag: wie weet een SuperEta blokje voor me te staan? Of een setje van 6 goede zuigers?
tot slot de vraag: wie weet een SuperEta blokje voor me te staan? Of een setje van 6 goede zuigers?
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
www.e30.de
Daar staan eigenlijk alle antwoorden bij elkaar, behoudens het aanbod.
Ik zou komende tijd vooral 85-86 eta auto's in de gaten houden. Die zijn voor weinig te koop.
Lekker rijden en daarna offeren
Daar staan eigenlijk alle antwoorden bij elkaar, behoudens het aanbod.
Ik zou komende tijd vooral 85-86 eta auto's in de gaten houden. Die zijn voor weinig te koop.
Lekker rijden en daarna offeren
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18670
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Dank Ite, deze site ken ik uiteraard maar geeft geen antwoord op mijn vraag. Hoe herken ik een SuperEta motor en ho onderscheid ik die van een gewone Eta? Stel ik kan een blok kopen, hoe zie ik dan welk blok het is, afgezien van het demonteren en de zuigers bekijken?
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Koos
op een eta 122pk staat de code 27 6E A
op en S eta 129pk staat de code 27 6K B
eta zuigers zijn soortgelijk aan de platte 323i zuigers
S eta zuigers zien er ongeveer zo uit als 2.5 zuigers
foto van mijn S eta zuigers
foto S eta code
Bij vragen .. stellen
Gerrit
op een eta 122pk staat de code 27 6E A
op en S eta 129pk staat de code 27 6K B
eta zuigers zijn soortgelijk aan de platte 323i zuigers
S eta zuigers zien er ongeveer zo uit als 2.5 zuigers
foto van mijn S eta zuigers
foto S eta code
Bij vragen .. stellen
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Max 200.
Voordeel: LPG is voor je onderblok eigenlijk alleen maar goed.
Koppies kunnen er wat minder tegen.
Niet kopen als je hem niet hebt horen lopen, keuze zat.
Voordeel: LPG is voor je onderblok eigenlijk alleen maar goed.
Koppies kunnen er wat minder tegen.
Niet kopen als je hem niet hebt horen lopen, keuze zat.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18670
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
OK, Thanks. Blok zit nog in de auto, maar die is gebouwd in juni 1986, dus dat is vermoedelijk een ETA. Heb een chassisnummer, motorcode krijg ik nog.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
S eta is dacht ik gebouwd van 09/86 tem 03/87 .. kan er iets naast zijn .. zoek dit op als ik thuis achter de pc zit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18670
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Volgens mij zit je om en nabij goed. Dat maakt het zoeken moeilijker en dat maakt tevens dat dit vermoedelijk een gewone ETA is.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 2.3 ombouw naar 2.7
Die nokkenassen van die eta koppen mogen ook graag inslijten en dat een rammelend diesel geluid aan de motor geven. vooral bij lage toeren. Die van mij klonk ook nooit lekker.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman