323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Daar waar de stabilisatie stang in de Draagarm gaat.
Daar tussen zit ruimte die je niet wil.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

Ik wil dat ook gaan doen maar heb je iets meer info? Dikte, hoeveel?

foto :takepicture ?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

komt er aan, doe ik vanmiddag!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by uwbuurman »

Lekker bezig Ite! En die middag is wel om, maar heb geen haast om foto's voor Michel te plaatsen... :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Jaja, wordt even later. Ik moest mijn krik even uitlenen, en nu kan ik haar niet omhoog zetten.
Later meer.
Op mijn brug staat al een tijdje een grijze pickup..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Wondermike »

Op mijn brug staat al een tijdje een grijze pickup..
Dacht dat die al bij Gerwin zou staan ondertussen?
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Nee, die twijfelt nog.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jeroen »

Hier even een plaatje van zoals ik het heb gedaan, twee oude 'stabi' ringen per kant gebruikt en deze iets uitgeboord zodat ze idd op de bus schuiven.

Had ze wat in de kit gesmeerd om er op het oog 1 geheel van te maken, miss kun je je nog herinneren dat er een stukje rubber onder mijn auto los hing de eerste Alpentoer, toen lag het rubber er alweer vanaf maar was ook slechts voor de looks.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Ik heb er even kort mee gereden, eigenlijk om even te checken of echt alle lucht uit de remmen was.
Wat opvalt is dat het mega strak aanvoelt, gevoelsmatig misschien zelfs wel iets te.
Wat zou de reden geweest zijn dat BMW het heeft bedacht dat de voorste poot heen en weer kan?
Maw: kan het echt geen kwaad dat de stabilisatie nu zo strak op de draagarm staat?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Peter V. »

Volgens mij hebben ze dat gedaan voor het stuurkarakter. Tijdens lastwissel met rijden ben je een deel van de krachten kwijt alvorens deze op je onderstel komen. Met het sluiten van die ruimte voelt dat in eerste instantie aan als dat je stuurbewegingen veel strakker zullen zijn. Ik denk wel dat je met stuuruitslag een iets ander weggedrag kan verwachten.

Bij wat slechtere rubbers in de draagarm zal het de beruchte E21 onstabiliteit wat langer doen wegblijven.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Jeroen »

Ik rij al met deze setup sinds 2009 en het bevalt me zeer goed. Zeker niet het idee dat alle klappen nu 1-op-1 worden doorgegeven, van beide zijden maak je gewoon nog gebruik van het rubber in de draagarm, alleen kan de hele veerpoot nu niet meer naar voren en naar achteren bewegen. Dat stuurt prima en is in mijn ogen niet wezenlijk anders dan je bijv op de E30 aantreft. Dus ik heb eigenlijk nog geen nadelen kunnen ontdekken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Zo, en omdat ik toch wat ander rubber onder de NK wilde heb ik voor de Baur verse bandjes gekocht.
Toch maar weer voor de BS gegaan, hoewel ik met de e23 daar maar matige ervaringen mee had.
We gaan het meemaken.
Image
Image
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by bmw e12 e21 »

Mooi,
Die is weer gesteld voor 30.000km. :wink:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by Thegs »

bmw e12 e21 wrote:Mooi,
Die is weer gesteld voor 30.000km. :wink:
Max. 10.000 bedoel je? :mrgreen: :launch
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post by 323baur »

Voor haal ik wel 20:)
achter..niet.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply