Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Jeroen »

Ik heb super herinneringen aan de races en de sfeer van de 'reguliere' 24 uurs race op Le Mans, maar toen het elektrische en dieselgeweld de overhand kreeg ben ik afgehaakt. Raceauto's moeten schreeuwen en de grond onder je doen trillen, en zeker niet zorgen voor de begraafplaatsrust van heden ten dage. Gelukkig zijn daar de klassieke 24 uur, de oorspronkelijke race uit de Classic serie. Het is overigens niet zo dat de auto's 24 uur aan één stuk racen, dat zou ook te kostbaar en gevaarlijk worden denk ik, maar men rijdt heats per klasse dus veel afwisseling en toch het klokje rond voor de juiste sfeer.

De Le Mans Classic 24 uur wordt slechts eens in de 2 jaar gehouden wegens de omvangrijke organisatie, 75% van het circuit is gewone openbare weg die moet worden aangepast. Helaas kon ik er niet bij zijn in 2012 dus mijn laatste keer was in 2010 (zie onder) maar dit jaar hoop ik er weer te zijn. Nog meer geïnteresseerden?

Verslag 2010

Image

Image

Image


Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by loentje »

Jeroen,

ik ben er zeker, camping is al geboekt.

Als je van klassieke auto's houdt moet je hier zeker een keer geweest zijn!!


groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Jeroen »

Eens, qua sfeer en deelnemersveld (authenticiteit van zowel auto's als rijders) staan Goodwood en Le Mans Classic op eenzame hoogte. Kan ook niet wachten om daar weer te mogen zijn!
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by loentje »

Goodwood staat ook nog op mijn wensenlijstje. Is dat jaarlijks?


groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Jeroen »

Yup, en dan heb je nog het Goodwood Festival of Speed wat een soort van explosie van alles oud en nieuw is, maar eigenlijk alleen maar korte demorondes. Minder mijn ding al rijdt daar ook gewoon het huidige F1 en DTM spul gewoon mee. Wel erg druk.

Mooier vind ik zelf de Goodwood Revival wat meer vergelijkbaar is met Le Mans, klassieke races met zelfs nog meer grootheden uit de racerij, alle bekende Engelsen zoals Surtees en Moss maar ook vele ex F1 en rally rijders van de afgelopen decennia die een classic komen aftrappen. Overtreffende trap aan voertuigbeheersing en daarom erg gaaf. Ben er zelf nog nooit geweest en ik betwijfel of dat dit jaar gaat lukken, maar wel hoog op het wensenlijstje.

Over voertuigbeheersing op Goodwood gesproken, hier even Kenny Brack. Misschien niet enorm bekend maar de Zweed heeft ernstig veel gewonnen in zowel Cart, Indy, rally, etc. Hier is hij op weg om de snelste tijd te pakken in de kwalificatie in de regen waarbij hij gewoon vele malen harder gaat dan de rest (won later de race ook) . Ik heb best met wat mensen meegereden maar hier zou ik een luier nodig hebben denk ik!



Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Peter V. »

Over zoeken naar grip gesproken :shock

Die kan een leuk stukje sturen inderdaad. Ik weet zeker dat ik een luier nodig heb in ieder geval.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Jeroen »

Een maandje ongeveer, en dan gaat dit circus ook weer los. De voorlopige aanmeldingen bekeken en daar zit weer tal van leuks tussen! Vincent Gaye komt met zijn 250 SWB Competizione en dat betekent dat hij niet voor de overwinning gaat (dan was hij met de 275 gekomen), maar juist om het publiek te vermaken. Dat hij dat beter kan dan wie dan ook is inmiddels wel bekend.

Verder veel bekende rijders te verwachten, klinkende namen van ex F1 coureurs als Tambay, Laffite, Belmondo en Ickx die even zullen komen laten zien dat ze het sturen nog niet verleerd zijn. Meestal duiken er ook wel de nodige andere bekenden als F1 rijders op, een paar jaar terug liepen we daar ook gewoon Felipe Massa, Herbert, Palmer, etc tegen het lijf. Dat zal dit jaar wat minder zijn omdat dat weekend ook de Britse F1 grand prix is, maar oude rotten komen we zeker tegen!

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Jeroen »

Over een weekje tralalala

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2397
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Thegs »

Om maar aan te geven dat we niet helemaal stil zitten...

Image
Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by BMWvision »

Mooi hoor. Wat reed die MG kapot dan? Het spettert nogal, maar ik zie geen veren :P
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Jeroen »

Johan,

Ik dacht ook eerst dat 'ie een vogel op de radiateur kreeg ofzo, maar hij staat gewoon lekker koelvloeistof te sproeien uit de vulopening
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Jeroen »

Verslag Le Mans Classic 2014

Donderdag 3 juli
Net na de ochtendspits vertrekken Gerwin en ondergetekende met de E46 voor de heenrit. Zou je ook prima met met een wat oudere auto kunnen doen maar omdat de auto dit weekend toch vooral pak- en werkpaard is, is dat zonde en levert dat niks op. De twee vers aangeschafte gemotoriseerde stepjes zijn ook ingeladen zodat je rond het circuit wat mobieler bent. Door eea aan verkeersdrukte belanden we met een uurtje vertraging in een zonovergoten Le Theil-sur-Huisne, een dorpje een klein uurtje ten noorden van Le Mans. Hotels zijn met dit soort evenementen altijd prijzig en schaars, maar deze was schappelijk en gelegen aan de D323 die gewoon rechtstreeks naar het circuit leidt. Na een paar verfrissende biertjes storten we ons op een prima 3 gangen dagmenu van 11,50. Later die avond voegt Mattijs Diepraam (Octane, Autosport.nl) zich ook nog bij ons.

Vrijdag 4 juli
De dag begint met het ophalen van de perspapieren. Niet op de gebruikelijke lokatie (zoals men had aangegeven stelletje franse dodo's) maar in het nieuwe Centre Sud. Prima, maar goede informatie was prettiger en scheelt wat zoeken en tijdsverspilling. Anyway, op naar het circuit waar we de stepjes voorzien van door Gerwin gemaakte zadels en het paddock in crossen. Voor de periode gedekt door het evenement (1923-1979) zijn de auto's verdeeld in 6 klassen die elk een eigen paddock hebben. Dat begint dus bij grid 1 met Bugatti's, dikke Bentleys en maar liefst 4 328's, en eindigt bij grid 6 met naast de dikke 935's en prototypes ook de CSL's en M1's van BMW. Omdat de training pas aan het eind van de middag begint hebben we alle tijd om de paddocks af te struinen en te delibereren over goede fotoplekken langs de baan. Ook slagen we erin om onszelf naar binnen te praten bij de tent van BMW Classic. Die zijn nog aan het opbouwen en als eerste kunnen we daar wat plaatjes schieten van leuk racespul: de karakteristieke 328 Touring Coupé Le Mans met centrale koplamp, McLaren F1 GTR longtail, M1, E30 M3 DTM en een meer recente M3.

Als de qualificaties beginnen vinden we mooie plekken in het zonnetje en aan de baan, we zouden veel regen op ons dak krijgen maar voorlopig staan we te zweten en te verbranden! Nadat de zes klasses om beurten hun kwalificaties hebben afgerond begint het circus opnieuw met nog een reeks trainingen maar dan in het donker. Altijd leuk om te zien en voor de teams nuttig om nog te testen en bijv de verlichting op orde te krijgen voor de nachtraces. Le Mans Classic is namelijk wel een 24-uurs race, zij het dat elke klasse om beurten ca een uur rijdt. Hoewel het volop genieten is van het geweld door de jaren heen is het wachten natuurlijk op de koningsklasse. Grmbl, net voor aanvang begint het redelijk onverwacht te regenen. Snel de pitstraat in waar de teams -ook overvallen- in paniek en chaos snel alle auto's van regenbanden trachten te voorzien. Kunnen we daar wat platen van schieten alvorens ons naar de baan te haasten zodat we ook daar actie kunnen vastleggen. En dat lukt, hoewel veel teams de auto's niet te veel laten rijden. Snelle tijden zitten er toch niet in dus waarom veel risico nemen? De hele dag zonnig en uiteindelijk toch met een nat pak naar het hotel.

Zaterdag 5 juli
Vanwege die nachtelijke training lagen we er om 4 uur in, maar we zijn hier niet gekomen voor onze rust dus om 8.30 zijn we weer op. Ook vandaag begint het officiële programma pas in de loop van de middag maar uit ervaring weten we ondertussen wel dat we ons niet hoeven te vervelen. Op onze stepjes (super!) begeven we ons naar het Bugatti circuit waar alle clubs staan. Zo ook de BMW Club France waar we leuk spul zien inclusief twee E21 323i's, en waar we ook Leon en Jurriaan tegen het lijf lopen. Zij gaan een paraderonde doen over het circuit met de club, inclusief de twee franse E21's...

Image

Die paraderonde wordt voorafgegaan door een demo met de speeltjes die BMW heeft meegenomen. Ik haast mij naar de opstelruimte. Yannick Dalmas ontsnapt aan mijn aandacht als hij zich klaarmaakt om de V12 LMR te gaan besturen, maar ik weet me bij de andere auto's naar binnen te wurmen om nog meer bekenden achter het stuur vast te leggen: Jorg Muller die de F1 GTR gaat berijden, Cecotto in de 2011 Le Mans M3 en in de E30 M3 DTM treffen we Leopold Prinz von Bayern. Even de F1 GTR zoals die volop aandacht kreeg bij de voorbereidingen

Image

Nog even de E21's in actie tijdens de 'parade lap'

Image

Image

Von Bayern troffen we vrijdag trouwens al in gesprek met een andere Le Mans legende: Gijs van Lennep. Van Lennep leggen we op zijn beurt later ook nog in actie vast als hij als vanouds zijn winnende 936 de baan laat bestieren. Na onze ronde zien we Jean Todt en Sebastien Loeb de opening verrichten, gevolgd door de rennende Le Mans start van het eerste veld waar twee 328's snel weg zijn.

Image

Zowel 's middags als in de avond genieten we van de klasses die voorbij komen. Zelfs met die oude hokken is er al veel spektakel en driftwerk, hetgeen we uiteraard hebben vastgelegd!

Image

Ook de andere klasses laten mooie actie zien en het tempo loopt natuurlijk met de jaren op. Gary Pearson is angstaanjagend snel met de D-type, die hij overigens samen met Chris Harris bestuurt dit weekend.

Image

Als het dik na middernacht eindelijk weer tijd is voor de laatste klasse (daarna begon men trouwens gewoon midden in de nacht weer van voren af aan) hebben we verdorie weer regen!

Image

Door enkele flinke crashes belandt het veld achter de safety car. Erg jammer dat wij onze dag zo moeten afsluiten (voetbal ook nog eens gemist haha), dan maar de tijd benutten voor wat sfeerplaatjes

Image

Zondag 6 juli
Op de heenweg lachen we ons een breuk om een auto die een driftend bagagewagentje achter zich aan sleurt, vermoedelijk zonder het zelf door te hebben. Omdat we al bergen materiaal hebben verzameld doe we op zondag alleen een bliksembezoek en gaan maar eens terug rijden. Alles verloopt redelijk voorspoedig, maar man man man je weet het wel gelijk als je België binnen rijdt, wat zijn die wegen slecht, in NL zouden we dat onverhard noemen denk ik! Bij Antwerpen komen we Peter_P nog tegen die op weg naar huis is van de Sharknose Tour en in de avond zijn we gesloopt maar veilig weer thuis.

De komende dagen maar eens door de foto's heen en dan zal ik ook wat meer delen (hoewel het meeste BMW spul voor BMW Car is) , maar ik gok dat Gerwin ook nog de nodige fraaie platen voor ons heeft haha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by bmw e12 e21 »

Mooie plaatjes! Dat smaakt naar meer! :)
Belgische en voraal Waalse ''schok'' wegen ''schok'' zijn vaak ''schok'' ramp.
Zouden eigenlijk door een Nederlands bedrijf onder handen genomen moeten worden.
Peter_p had jullie niet direct herkend toen jullie hem voorbij reden.
Last edited by bmw e12 e21 on Mon Jul 07, 2014 1:41 pm, edited 1 time in total.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2379
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Manitoba »

Smullen, Jeroen en Gerwin!

Grtz,
Walter.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Le Mans Classic 24 uur - 4-6 juli 2014

Post by Peter V. »

ziet er weer goed uit. Leuk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply