Ruuds 323i terug naar Hennared

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Wilmo »

Jeroen wrote:Hier nog een stukkie

Eil :driving


User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Ruud »

Duidelijk Arnold. Mijn auto is van midden mei 1982 en hoort dit blokje te hebben volgens mij. Een ander detail waaraan de nieuwere varianten te herkennen zijn is volgens mij de steun tussen het inlaatspruitstuk en het kleppendeksel zoals dat ook op e30's te vinden is. Ik heb wel de steun maar het kleppendeksel is weer een oudere versie dus die moet ik nog eens wisselen.

De Schlucht is inderdaad niet de spannendste pas die er is maar we kamperen al jaren elk jaar met Hemelvaart onderaan de col en dat geeft de mogelijkheid om hem ook regelmatig even tegen de avond te doen als het lekker rustig is. Bovendien is het een lekker brede lap goed asfalt met een veel bochten die je op een flinke snelheid kunt nemen. Eigenlijk vind ik dat veel leuker dan de ene haarspeld na de andere die je maar net in z n twee kunt nemen.
Wat dat betreft heb ik altijd minstens zoveel plezier in de Eiffel, Vogezen of het Zwarte Woud en hoef ik dan niet perse naar de Alpen om daar je weg te vinden tussen toeristen, motorrijders en fietsers......
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by 323baur »

Daarom moet je idd niet in juli gaan, want dan is de lol er snel af.
Zo medio eind mei, begin juni is het nog lekker rustig hoor.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Ruud »

Zo! Terug van een mooie rit naar de Vogezen en afgezien van de benzinelekkage geen problemen gehad maar wel heerlijk gereden. De motor loopt aardig goed, afgezien van het feit dat het stationair toerental soms wisselt, maar daar ga ik nog wel eens induiken. Ook loopt hij niet altijd even mooi als hij echt helemaal koud is.
Inmiddels is de auto alweer netjes gewassen en vanavond heb ik nog even tijd gemaakt om wat dingetjes te controleren en heb ik nog wat gepoetst hier en daar. Ongelofelijk dat je dan na een paar duizend kilometer alweer de eerste steenslag tegenkomt.... het is maar goed dat het een 'rij-auto' is!

Vanavond even een uitgebreid controlerondje gedaan. Na de eerste 3.000 km leek me dat wel een goed idee...... daarbij liep ik toch tegen iets opvallends aan:

Image
IMG_1486 by PeperPakhuis, on Flickr

De bougie van de eerste cilinder ziet er afwijkend uit. Vanavond alvast de boel open gegooid ter voorbereiding op een rondje kleppenstellen morgen bij koude motor. Ik heb ook al wat gemeten en alles lijkt aan de krappe kant te staan en de inlaatklep van de eerste cilinder zeker: nog geen 0,20 en dat bij een nog warme motor.

Zou er een relatie kunnen zijn tussen de krappe klepspeling en de zwarte bougie? En wat zou die relatie dan kunnen zijn?

Verder overigens alles in orde. Sinds het vervangen van de keerringen is de motor mooi droog en in 2.000 km is het oliepeil een millimeter of 3 gezakt.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Peter V. »

De zwarte bougie laat duidelijk een rijker mengsel zien. Wellicht dat deze injecteur slechter is of dat de hoeveelheid brandstof meer is.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Ruud »

Vrijdagavond heb ik de kleppen wat ruimer gezet met als gevolg een goed hoorbare kleppentrein zoals dat eigenlijk hoort bij een m20. Ik wordt er niet heel gelukkig van maar ik geloof dat het toch veiliger is dan alles op 0,20. Alhoewel ik gisteren begreep dat er ook zat mensen zijn die wel gewoon met 0,20 rondrijden en wat vaker checken.
Een van de dingen die ik niet helemaal thuis kon brengen wat een andere zachte tik die ik soms hoorde als de motor koud was. Dat geluid was eigenlijk nauwelijks waarneembaar en ging eigelijk altijd weg na de eerste paar minuten. Gisterochtend hoorde ik dat geluid duidelijker dan eerder bij het opstarten, maar in de garage met de raampjes en het dak open hoor je nu eenmaal meer dacht ik. Onderweg naar Apeldoorn hoorde soms een ratel bij ongeveer 3.000 rpm en dan vooral als er niet versneld of afgeremd werd op de motor. Op de terugweg werd dat meer en duidelijker en ook in een breder toerengebied. Alles bij elkaar klinkt het als lagerschade.........dat was dus niet zo'n lekker eind van een hele mooie dag.

Zojuist even de olie bekeken en die lijkt wel wat zwarter geworden maar dat is moeilijk te zeggen. Vrijdagavond was deze in ieder geval nog prachtig helder. Bovendien weer even de bougies eruit gedraaid en die zijn nu allemaal mooi bruin. Het blijft dus de vraag of er een relatie zou kunnen zijn met de afwijkende klepspeling op de eerste cilinder want dat is het enig dat er sinds vrijdag aangepast is.

Het onderblok komt uit een demonstratieopstelling van Bosch die op een lts autotechniek in Den Haag stond. Het is een blok zonder motornummer en ik denk dat het blok daar nieuw neergezet is en dat het nooit echt gelopen heeft. Ik heb nog ergens foto's van de zuigers en cilinderwanden waaraan je kunt zien dat het echt allemaal nieuw was. Toen ik het blok samenstelde, heb ik de drijfstanglagers en krukaslagers niet gecontroleerd omdat ik ervan uitging dat dat allemaal nieuw was. Ik heb de oliepomp uit ander blok schoongemaakt, gecontroleerd en gemonteerd. Bij het opstarten hebben we eerst rustig oliedruk opgebouwd en pas daarna zijn we door gaan starten.

Wat nu? Carterpan eraf schroeven, drijstanglagers en kruskas checken? Als de krukas niet beschadigd is nieuwe lagers monteren en weer rijden in het beste geval? Maar dan weet ik nog niet hoe het kan dat er na 3.000 km beschadigde lagers zijn. Oliepomp met te weinig opbrengst? Lijkt me gek want ik nooit het lampje ook maar iets zien doen (afgezien voorafgaand aan het starten). Beschadigde lagers vanaf het begin?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Jeroen »

Hmmmm dat is dan wel weer jammer om te lezen!

De tik komt echt onderuit het blok? Punt is dat je niet weet hoe het blok is opgebouwd natuurlijk, ruimte op een pistonpen of lager kan natuurlijk zomaar en tegen de tijd dat je wat hoort tikken dan sta je reeds je krukas op te vreten :? open maken en hopen dat je een beschadigd drijfstanglager vindt zodat je de oorzaak hebt anders kun je de kruk met zuigers er wel uit gaan trekken.

Oliepomp kan overigens ook nog steeds, er zijn genoeg gevallen bekend waar de druk maar nauwelijks boven het stationair minimum kwam zodat het lampje niet aan gaat, maar je ruimschoots te weinig druk hebt om te kunnen rijden. Je kunt eerst eens druk gaan meten maar als het tikt van onderuit is er iig wat te repareren maar je kunt kijken of je eerst tot een betere plaatsbepaling kunt komen. Je zal de eerste niet zijn die met de carterpan in de hand een lekke pakking van het uitlaatspruitstuk ontdekt...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by uwbuurman »

zo, das een domper Ruud!! Een goede diagnose is van belang voor je je onderblok open trekt. Kan het een kantelende zuiger zijn, als je niet de cillinderwanden hebt gecontroleerd?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Ruud »

Voor zover ik kan beoordelen komt het geluid wel degelijk uit het onderblok en helaas niet van een uitlaatpakking ;) Ik weet nog dat het hoonprofiel in de cilinderwanden er nog helemaal perfect uitzag. Op een kantelende zuiger reken ik dus niet in dit stadium. En wat zou ik nog kunnen controleren voordat ik de carterpan eraf haal?

In mijn ogen heb ik nu 3 opties:
1. Carterpan eraf en op zoek naar het probleem. Probleem vinden, verhelpen en dolgelukkig verder rijden met slechts een paar honderd euro minder in de zak.
2. Op zoek naar een vervangend blokje voor weinig en daarmee deze zomer rijden zodat ik rustig de tijd heb om het probleem te vinden en te verhelpen. Kosten waarschijnlijk 2x zoveel als optie 1 maar nog steeds te overzien. Alleen veel werk (2x motor eruit/ erin)
3. Direct een 2,7 K-jetronic (laten) bouwen en daarvan direct genieten. Kosten zullen flink hoger liggen maar is wel de ultieme oplossing die ik eigenlijk ook op termijn wilde.

Eigenlijk geloof ik niet zo erg in optie 1. Wellicht kan ik nog best een kapot lager vinden of iets dergelijks maar wat is daarvan dan de oorzaak en wat is er dan verder nog mis in het blok? De kans dat je dat vindt terwijl je onder de auto ligt, lijkt me niet zo groot.
Ik ga de topics over de 2,7's nog maar eens lezen.......
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Jeroen »

Ik zou iig even oliedruk gaan meten, maar goed ziet 't er niet uit en dat is waardeloos natuurlijk. Ite heeft overigens redelijk betraalbaar een 2.7 laten bouwen, ik zou hem even contacten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Ruud »

Het mooie van zo'n topic is dat je fijn kunt zien dat het meer dan twee jaar geleden is dat je iets gedaan hebt...... Na voldoende twijfelen heb ik gisteren de 323i maar eens uit de stalling gehaald en in de garage op bokjes gezet. Gisteravond de carterpan eraf geschroefd en vandaag de drijfstanglagers 1 voor 1 bekeken. Cilinder 1 tot en met 3 zagen er als nieuw uit. Mooi dof grijze lagerschalen. Bij nummer 4 leek het fout te gaan: een langsgroefje in de lagerschaal ter hoogte van het oliegaatje in de krukas. Nog geen brons te zien maar zag er niet heel mooi uit. Nummer 5 was weer nieuw en het venijn zat hem in de staart: De lagerschalen van 6 waren helemaal gegroefd en voor driekwart brons. Al een flink eind weg dus. De krukastap ziet er op het oog nog niet zo heel slecht uit maar je voelt duidelijk groeven.
Ik denk dat ik de komende tijd maar eens rustig ga demonteren en onderdelen ga verzamelen voor een 2,7 K-jet. Vandaag alle info nog eens opnieuw bekeken als ik het nu zou moeten beslissen zou ik kiezen om de 731 kop te behouden en te combineren met een 27 6KA onderblok of met een 27 6EB onderblok. Dan zou ik alleen de compressieverhouding van 9:1 respectievelijk 10,2:1 willen aanpassen naar 9,5:1.
Voor de 6KA variant moet er 6 tiende af om 9,5:1 te halen. Ik weet niet of ik dan in de problemen kom met de ruimte tussen de kleppen en de zuigers maar dat ga ik uitzoeken of uiteindelijk meten.
Voor de 6EB variant moet er zo'n 6 tiende bij. Dat zou met de dikkere versie van de koppakking die BMW levert bijna lukken, als de kop niet al flink gevlakt is.
In de ene variant wordt de nokkenas timing een paar graden vroeger, in het andere geval iets later. Vroeger heeft mijn voorkeur en als ik het goed beredeneer, gebeurt dat bij de 6KA variant.

Wie weet er nog een m20b27 6KA onderblok in nette staat?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Jeroen »

Er is beweging, hoewel het wel erg jammer is dat het zo heeft moeten lopen. Gelukkig zijn er hier op het forum een aantal mensen die de ombouw naar 2.7 liter aardig hebben uitgediept, ik gok dat die (oa Koos) wel snel een bijdrage zullen leveren!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Ruud »

Ben benieuwd wat Koos nu precies van plan is. Heb net z'n 71 pagina's weer doorgelezen maar kan er nog niet echt kaas van maken. Kom d'r maar in Koos!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by uwbuurman »

B25 onderblok en kop, B27 EB zuigers, drijfstangen en krukas, Alle aanbouwdelen inclusief K-jet van de originele B23. Originele looks, 2.7 injectie en gewoon loodvrij 95 tanken.

De EB zuigers kunnen alleen met een 885kop. de 731kop combineert alleen met de KA zuigers. Vandaar mijn keuze om een b25 te pakken. Ik heb eventueel, afhankelijk van de staat van het in in elkaar zittende B27 blok, een 2.7 krukas en b20 drijfstangen over. Dan kun je 84mm zuigers met bijbehorende kop regelen en klaar ben je. Maar dat duurt nog een jaartje voor ik dat weet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared

Post by Ruud »

Een jaar wachten...... je zou zeggen dat dat er nu ook wel bij kan na twee jaar niks doen ;) Maar ik ga toch proberen om met hemelvaart 2015 met een 2,7 naar de Vogezen te gaan. Op zoek naar een EB of KA blok dus!

Overigens denk ik dat EB zuigers wel met een 731 kop gecombineerd kunnen worden, maar dan krijg je een cr 10,2:1. Als je het geen probleem vind om op 98 te rijden, krijg je waarschijnlijk een heerlijk blok. Een iets lagere cr zou je kunnen bereiken met de dikkere variant van de koppakking van BMW (2,25mm ipv 1,75 als ik het goed heb).
Post Reply