Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11208
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Peter V. » Sun Apr 12, 2015 11:02 am

Hoi Remy,

De visco is niet aangesprongen maar met de nieuwe visco heb ik wel een stuk levendigere temperatuurmeter. Tijdens snelweg 120 Km/h bleef ze nog voor het midden. Tijdens wat rondtoeren (veel optrekken en afremmen etc) staat ze op het midden.

Zodra ik stationair draai voor een wat langere tijd komt ze bijna uit precies tussen 1/2 en 3/4. Hoger is ze niet geweest. NU was het buiten ook niet al te warm dus ik denk dat met wat warmer weer dat de visco wellicht bijkomt.

Zodra je weer gaat rijden na een lange tijd stationair is het na een 10-15 seconden en de meter staat weer net voor het midden. Dus veel meer bewegend als met de kapotte visco.

Wat ook nog opvalt is dat de motor vanaf koude start nu een stuk sneller op temperatuur komt.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4223
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by bmw e12 e21 » Sun Apr 12, 2015 12:56 pm

Peter V. wrote:Hoi Remy,

De visco is niet aangesprongen maar met de nieuwe visco heb ik wel een stuk levendigere temperatuurmeter. Tijdens snelweg 120 Km/h bleef ze nog voor het midden. Tijdens wat rondtoeren (veel optrekken en afremmen etc) staat ze op het midden.

Zodra ik stationair draai voor een wat langere tijd komt ze bijna uit precies tussen 1/2 en 3/4. Hoger is ze niet geweest. NU was het buiten ook niet al te warm dus ik denk dat met wat warmer weer dat de visco wellicht bijkomt.

Zodra je weer gaat rijden na een lange tijd stationair is het na een 10-15 seconden en de meter staat weer net voor het midden. Dus veel meer bewegend als met de kapotte visco.

Wat ook nog opvalt is dat de motor vanaf koude start nu een stuk sneller op temperatuur komt.
Dag Peter,

Dat zijn zo een beetje mijn bevindingen. Ik heb de visco vd 323 ook nog niet horen zoemen. De 535 wel,, is overduidelijk.
Hij staat idd op no time terug in het midden bij vertrek.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11208
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Peter V. » Wed Apr 15, 2015 12:27 pm

OK, de test is geweest. Tijdens rijden in de stad blijft ze rond het midden (net ervoor of erna) dan komt het moment dat ze stilstaat.

Eigenlijk vind ik dat de temperatuur best snel oploopt naar de helft tussen 1/2 en 3/4. Daar blijft ze een tijdje op en dan gaat de temperatuur voorzichtig verder.

Net 1mm voor 3/4 komt de visco bij en ze schakelt al af 2mm voor 3/4.

Als je dan de motor afzet komt uiteraard de temperatuur nog iets op. Bij starten zit de meter dan 2mm boven 3/4 om eigenlijk binnen 10 seconden weer te dalen naar 2mm voor 3/4.
Ga je dan rijden dan zakt ze snel weer naar het midden.

Beter kan ik het niet omschrijven denk ik.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4266
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by gerrit323 » Wed Apr 15, 2015 8:24 pm

Soortgelijk hier Peter :wink: denk dat het niet veel beter te krijgen is .. ook zal het wel wat van de temp. sensoren en accuraatheid van de meter afhangen
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo
2016 Fiat scudo workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25659
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Jeroen » Wed Apr 15, 2015 9:02 pm

Die instabiliteit heeft te maken met het feit dat er (dus, duh) geen stabilisatiecircuit achter zit.

Het iets hoger oplopen van de temperatuur (geenszins op of over 3/4 te krijgen hier) is jammer en op zo'n temperatuur zet je de motor liever niet af, wetende dat de temperatuur daarna altijd nog wat oploopt. Het is daarom aan te bevelen om de motor even op ca 2.000 rpm te zetten zodat de temperatuur weer richting het midden is, en dan pas de motor af te zetten. Een minpuntje, maar liever dat dan een koelvin die te pas en te onpas mee tettert in mijn ogen. Niet stilstaan maar gewoon rijden met dat ding, daar is 'ie voor! :P
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4223
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by bmw e12 e21 » Wed Apr 15, 2015 9:15 pm

Mooi, we hebben duidelijk allemaal dezelfde bevindingen, die me eerst ook verteld waren door een 62j bmw technieker. Die zei me dat dat normaal was, de 323i en de m535i kon je niet vergelijken, compleet andere motoren. Die persoon heeft ook al een 323i gehad en heeft nog steeds een 635csi type 1.(idem als m535i e12)
Dit is een nuttige tread geweest.
De tip van jeroen is idd goed.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25659
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Gezocht koelvinhart visco

Post by Jeroen » Wed Apr 15, 2015 9:18 pm

Wat ik nu ga doen met deze nuttige bevindingen is dit topic verkassen naar De Belangrijkste Technische Topics!
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4223
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Post by bmw e12 e21 » Wed Apr 15, 2015 9:33 pm

:thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4223
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Post by bmw e12 e21 » Fri Apr 24, 2015 10:05 pm

Kleine update.
Ik heb afgelopen zondag men 323 laten draaien stationair, temperatur ging enkele mm over 3/4, als ik gas gaf hoorde ik de NIEUWE visco van BEHR niet ''zoemen''. Die is dus nieuw en stuk.
Die van de 535 was een merkloze die ik 5j geleden gekocht had en zoemt duidelijk.
Die dus gemonteerd met goed resultaat.
op 1/2 zoemt die al goed, is mss iets te vroeg, maar dat vind ik beter als pas werken bij 3/4.
Image
Het probleem is nu dat ik met die afdruk op de merkloze visco niks terug vind.
Image
Ik vind er meerdere die net hetzelfde uitzien:
http://www.gts-shop.de/Viscokupplung/BM ... 39-Z3.html
en
http://www.ebay.de/itm/361266932264?_tr ... EBIDX%3AIT
en
http://www.ebay.de/itm/371308959155?_tr ... EBIDX%3AIT
en VAN WEZEL, is dit goed of bekend?
http://www.ebay.de/itm/151626092814?_tr ... EBIDX%3AIT
Zouden dit allemaal dezelfde zijn met andere opdruk?

Op een Frans forum las ik dat je op een visco met een plaatje in het midden ze vaak kan repareren door er met een schroevendraaier op te drukken.
Er zit een soort zuigertje onder. Dit zal wsss door plaatje i.f.v. temperatuur ingedrukt worden en visco zo doen werken.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11208
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Post by Peter V. » Fri Apr 24, 2015 11:41 pm

De sachs heeft zo'n plaatje inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4223
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Post by bmw e12 e21 » Mon Apr 27, 2015 10:21 pm

Mocht iemand interesse hebben in een visco die optijd begint mee te werken(1/2 op watertemp schaal) Ik heb gevonden welke ik 5j geleden gekocht had.
Eentje van Febi Bilstein. Staat zelfde tekst op als op mijne:
http://www.ebay.co.uk/itm/Viscous-COOLI ... 4d0c609ce9
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4266
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Post by gerrit323 » Tue Apr 28, 2015 6:37 pm

Op de e30 cabrio zit ook een Febi Bilstein en die blaast eigenlijk ook iets te vroeg mee .. net op 1/2 al .. nu om op verlof te gaan naar warme oorden in de zomermaanden vind ik dit zo slecht nog niet ..

Op de andere e30 en e21 zit een sachs en die begint mee te blazen als de meter net voor 3/4 staat
1988 e30 320is
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2016 Abarth Tourismo
2016 Fiat scudo workhorse


https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4223
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Post by bmw e12 e21 » Tue Apr 28, 2015 7:52 pm

Klopt Gerrit, ik heb net men 2de Febi besteld. :D
Het is een goed merk en zoals je zei heb ik liever dat hij iets te vroeg begint te koelen als te laat. :launch
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1582
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Post by Manitoba » Fri Aug 21, 2015 1:23 pm

Ik heb zojuist via eBay, in overleg met Ite en Jeroen, deze visco besteld van Beru. Ga bij mij ook samen met Peter de ombouw naar nieuwer type doen.

Greetz,
Walter.

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15377
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Keuzes en ervaringen mbt koelvinhart (visco)

Post by uwbuurman » Fri Aug 21, 2015 9:34 pm

Verse distributie erop en brullen maar in de Eifel!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA High Executive Sportline - R.I.P

Post Reply