BMW 315 1983 Hennarot

Post Reply
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Inmiddels heb ik weerstand vervangen door een nieuwe. Helaas doet de ventilator het nog steeds niet. Ik krijg geen spanning op de twee draden die naar de ventilatormotor lopen.

Nu ben ik uiteraard in het bezit van een multimeter maar welke stappen moet ik nemen om het een en ander uit te sluiten? Waar moet ik meten? Ik neem aan dat de standenschakelaar op het dashboard simpelweg schakelt tussen de verschillende weerstandsveren. Is de schakelaar ook 'makkelijk' te testen of moet ik daarvoor het hele kachelpaneel (en halve dashboard) demonteren?

Hoor het graag!

Groeten Rick


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Peter V. »

Waar je mee moet beginnen mijn inziens is een electrisch schema te hebben. Dan wordt alles duidelijk.

Op MP staat vast wel een vraagbaak te koop.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Inmiddels de ventilator werkend gekregen en de auto is weer voorzien van een nieuwe APK voor twee jaar! :driving

Afgelopen woensdag ben ik met de auto naar Marcel Krol gereden om samen naar de ventilator te kijken. Altijd fijn om een E21-kenner te kunnen raadplegen. Marcel had het vermoeden dat het probleem in het startrelais zat. Na de wat meten en de contacten van het relais direct door te verbinden sprong de ventilator gewoon aan. Vervolgens het relais buiten de auto getest, deze bleek gewoon goed te functioneren. Hoogstwaarschijnlijk dus een slecht contact. Nouja, de kachelweerstand is dus in ieder geval al uit voorzorg vervangen, haha. Bedankt voor de hulp Marcel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29236
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Jeroen »

Nu kun je d'r iig weer op vertrouwen! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Vandaag de auto weer uit de winterslaap getoverd! Starten en lopen na bijna vier maanden stilstaan, heerlijk. Komende tijd wat kleine klussen in de planning. Zo heb ik gemerkt dat de verdeelknop van de kachel niet goed werkt en eigenlijk overal warme lucht heen blaast behalve op de voorruit. Waarschijnlijk is een van de hevels/tandwielen achter de kachel afgebroken. Ik hoop hem te kunnen repareren of anders in één stand vast te zetten.
Ook heb ik onlangs een Eezibleed setje gekocht, eens kijken hoe makkelijk dat het vervangen van de remvloeistof maakt.

Net op tijd om het laatste zonnetje van vandaag te kunnen vastleggen!

Image
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11990
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Peter V. »

Zo'n easybleedset werkt goed maar let wel op dat je de dop op het remvloeistofvaatje goed af laat dichten anders loopt er heel veel remvloeistof uit.

Wat betreft je kachel, dikke kans dat het klemmetje van de bedieningskabel is afgebroken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by 323baur »

Wat een lief ding!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Bedankt voor de tips Peter!

Vandaag de eerste klus aangepakt. Sinds ik de auto heb overdreef en stuiterde de kilometerteller nogal. Via Leon een tijd geleden een vervangende teller gescoord en die vandaag geplaatst. Het verwijderen van de tellerbak is even prutsen de eerste keer maar als je eenmaal de juist volgorde weet (en het stuur verwijderd) is het vrij makkelijk.

De nieuwe teller (links) heeft een iets andere behuizing en interne delen maar de W waarde klopt.
Image

Na het monteren een stukje gaan rijden en de snelheid vergeleken met de GPS. Perfect, slechts 3 km/u verschil! Hoe sommige kleine dingen je toch blij kunnen maken.

Nu rest mij alleen nog het aanpassen van de kilometerstand op de nieuwe teller. Deze is namelijk hoger dan de stand van mijn auto. Van deze illegale praktijken zal ik maar geen how-to hier op het forum plaatsen :mrgreen:

Groeten Rick
geerling
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 237
Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
Location: Ruinerwold Drenthe

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by geerling »

Wel een beetje uitkijken met die tellers, een wijzertje is zo kapot, maar ik neem aan dat je het heeeeel voorzichtig hebt gedaan. :smoke :thumbsup
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18654
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by uwbuurman »

Mooi! Fijn dat deze teller goed is!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
RickR
E21 Fanatic
Posts: 266
Joined: Mon May 21, 2012 4:39 pm
My E21(s): '83 315 Hennarot

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by RickR »

Afgelopen week toegekomen aan een klusje dat ik al langer van plan was. 'Kuisen' onder de motorkap zoals de Belgen dat mooi noemen. Mijn luchtfilter en afdekplaat boven de ruitenwissermotor en blower zijn weer netjes. Eerst de fout gemaakt alles in hoogglans te spuiten maar dit had gewoon niet de juiste look. Zijdeglans lijkt stukken beter.

Goed ontroesten en primen
Image
Image

Image

Voorzien van een nieuw stukje tochtstrip
Image

Niemand die het ooit op zal vallen. Maarja, 'beauty is in the eye of the beholder' :wink:
Image

Groeten Rick
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by 323baur »

Nou, ik zie het wel, en vind het fraai.
Ziet er verzorgd uit!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18654
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by uwbuurman »

Eens, heel mooi!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by Manitoba »

Het zit 'm in de details! Netjes hoor!

Greetz,
Walter.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW 315 1983 Hennarot

Post by bmw e12 e21 »

Nice!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply