mijmeringen over een nieuwe daily......

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

De doos is er. Nu alleen nog een flink verlengsnoer ;). Gisteren de eerste kilometers gemaakt. Rijden blijft een bizarre ervaring. Merk wel wat 'ander' gedrag van medeweggebruikers, ondanks dat ik me niet anders gedraag dan in m'n 5..... Bumperklevende en nog snel even ervoor gooien door diverse leasesletten. Ook best bizar.


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Bijzonder, dus je bent van king of the road gevoel naar paria gegaan? Lekker dan. Terwijl je sneller bent dan menig leasesletje.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

Ja beetje jammer. Kun je nog een beetje een analyse maken van het leasevolk? De echt snelle jongens zitten in een V40 D2 tegenwoordig. 120 paarden maar Volvo diesel peekaas moet je maal vier doen he, dus eigenlijk hebben we 480 pk. In elk geval wel in de beperkte belevingswereld van de bumperklevende Volvorijder.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by 323baur »

Ik voel me bijna aangesproken in mijn v60 d4 :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

Nou heb jij natuurlijk ook een ernstig beperkte belevingswereld dus wat dat betreft zie ik overeenkomsten :lol:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by 323baur »

Vandaag is een speciale dag; vandaag vinden we iedereen lief jeroen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Inmiddels 14k km's verder op elektriciteit. Wonderlijk hoe snel het went om te plannen. Met name toen ik ontdekte dat er meer snelladers waren dan alleen die van Fastned, werd het nog een stuk gemakkelijker. 1 keer heb ik hem tot op het bot leeg gereden om op tijd te kunnen komen bij een belangrijke afspraak. Dat was vervelend en spannend maar had ik achteraf gezien gewoon beter moeten plannen. Of met een andere auto moeten doen. In de afgelopen 4 maanden heb ik de 530D nog een keer of 3 a 4 gebruikt voor lange ritten en ik heb er vertrouwen in dat de relatie met m'n i3 nog wel een tijdje gaat duren dus de diesel gaat in de verkoop: http://link.marktplaats.nl/m1075979002

Helemaal geen op en aanmerkingen over de i3 dan? Vrijwel niet. Het rijdt heerlijk, ook op de snelweg. Het verbruik bij 130 - 150 is aanmerkelijk hoger dan rond de 100. Tegenwoordig heb ik dan ook zo nu en dan gewoon Flitsmeister uit onderweg..... Op de kwaliteit en afwerking is nog wel het een en ander aan te merken. Een deurrubber links is stuk bij de instap en een raamrubber rechts maakt herrie. Beiden waren vanaf het begin het geval en blijken niet onder de garantie te vallen. Dat voelt wel wat vervelend omdat ik dacht een als nieuwe demo van de dealer aan te schaffen. Daarnaast zit er bij wat kouder weer soms een kraakje in het dashboard. Ook dat wordt niet onder garantie verholpen.
Verder technisch echt helemaal geen enkel probleem. Hij zegt nog steeds dat ik pas in december 2017 voor een service beurt naar de dealer mag. Als het zo doorgaat, heeft ie dan toch zo'n 80k km op de teller.....

BMW heeft een update uitgebracht voor het accupakket waarmee het bereik 50% groter wordt. Dat zou voor mij in de praktijk betekenen dat ik van 120 - 140 km naar 180 - 210 ga. Wellicht is dat nog een overweging om dat eind 2017 te doen. De garantie op het accupakket is namelijk 8 jaar OF 100k km.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Dat is wel een dure upgrade, Ruud. Maar jij hebt dus geen rex?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Inderdaad een dure upgrade maar de helft goedkoper dan een nieuw pakket voor zover ik nu kan overzien. Tot nu toe lijken de ervaringen met de levensduur van de accu's van BMW zeer positief maar garantie daarop voelt toch wel lekker eigenlijk. En nee, geen REX dus maar dat had je in het andere topic al gezien.

De hennarode als lange-afstandsauto is natuurlijk heerlijk. Maar dan moet ie het wel doen ;) staat nog te wachten op een fris motortje. Voorlopig val ik dan even terug op het S124 werkpaard.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

We worden allemaal oud. Diesels, automaten, electrico. Gaan we wel des te meer die oude troep waarderen. Als we er een keer in rijden...

Zonder dollen, zoiets is natuurlijk als daily, met wat plannen, helemaal lachen en d'r is niks langzaams aan!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Tja, mijn werkgever heeft me de laatste weken nog al geprobeerd over te halen om ook een nieuwe i3 te nemen, ook zonder rex. Dan gelijk de nieuwe accu's erin. Maar ik woon te ver van de randstad, het is me te onpraktisch, daardoor. Ik denk dat een Tesla bereik me beter zou passen, das ongeveer 550km.

Anyway, ik hou die f30 eerst nog maar een tijdje. Zien we daarna wel weer. Maar ik vind het wel stoer van je, Ruud!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Ik kan me voorstellen dat vanuit Friesland op en neer naar de Randstad in een i3 lastig is, zelfs met het nieuwe accupakket. Met een Rex wel te doen maar ik vind dat principe gewoon niet kloppen, alhoewel BMW het nog aardig uitgevoerd heeft met een beperkt extra gewicht.

Met een Tesla S moet dat wel prima te doen zijn, alhoewel je die met een vlotte rit over de afsluitdijk ook vrijwel leeg kunt rijden als je naar Rotterdam moet. De 550km actieradius is echt theorie. Net als dat BMW opgeeft dat je met de i3 met de 22kWh accu 194km range zou moeten hebben. Dat betreft de cijfers van de NEDC cyclus waarvan iedereen weet dat het in de praktijk onhaalbaar is. BMW zelf geeft aan dat het praktijkbereik 130 -160 km is en dat is inderdaad te doen als je niet teveel snelweg rijdt. Mijn soort gebruik is het met name snelweg en dat is waarom ik wat lager uitkom. Tesla doet iets vergelijkbaars en geeft 440km op voor de 90 kWh versie. Ook dat red je niet als je gewoon de maximale toegelaten snelheid rijdt. Ik denk dat je dan rond de 350km uit komt. En dan kost ie dus wel een ton in de basisversie.......
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by uwbuurman »

Mijn baas schrijft voor: i3 zonder rex, minimaal leren bekleding, pakketjes erop en andere velgen.

Kortom, geen ruimte voor een Tesla, omdat het een i3 moet zijn. Net wat je zegt, vanaf mijn huis is het een stuk lastiger, ik heb weken van 2000km...schiet gewoon niet op, als ik even naar Rotterdam moet, dan kan ik er niet komen zonder fastnet. Gaf m'n CEO aan, Koos, dan ga je toch een half uurtje eerder weg? Maar ik ga al om 5.45 weg, zodat ik zonder grote files om 8 uur op kantoor kan beginnen. Het is me wel heilig...

Daarbij, mijn f30 is zo'n fijne auto, de fijnste die ik ooit heb gehad. Een beetje hetzelfde gevoel als toen ik voor het eerst wegreed in mijn e91, 8 jaar geleden. En die heb ik nog!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Jeroen »

Ware woorden Koos. En die F30 is idd wel super vervoer!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: mijmeringen over een nieuwe daily......

Post by Ruud »

Tijd voor een update over de daily/dailies bij gebrek aan vooruitgang voor wat betreft de Henna rode: begin november voelde ik speling op de aandrijflijn bij de i3. Omdat er een soort 'direct drive' is, wordt elke speling op aandrijfas of differentieel direct voelbaar. Leek me niet te kloppen bij een kilometerstand van grofweg 35.000. Afspraak gemaakt bij de dealer in Den Haag en die belde me de volgende dag met de mededeling dat er van alles en nogwat niet goed was met de auto en dat ze er niet aan gingen sleutelen. De highlights: blootliggende koperdraden in de motorruimte, amateuristisch gerepareerde kabelboom en beschadiging aan een aluminium verstevigingsbalk. Zij adviseerden hiermee terug te gaan naar de leverende dealer maar die is in Brussel. Hier en daar wat advies ingewonnen en een aangetekende brief gestuurd naar de Belgische dealer met kopieen naar de importeurs in NL en BE. Weinig reactie en na honderdduizend telefoontjes en mails hebben de Belgen het ding toch opgehaald om vervolgens te constateren dat er niets mis was met de auto. Eind december is ie weer afgeleverd bij BMW Den Haag en die constateerden dat de kabelboom nu wel gerepareerd was dat deze voorzien was van de nodige tape. Begin januari ontving ik een rapport van de Belgische importeur waarin ze aangaven dat de auto voordat ik deze kreeg een afgebroken motorophanging gehad heeft waardoor de beschadigingen ontstaan zijn maar dat de boel volledig volgens BMW voorschrift gerepareerd was. Vervolgens een onafhankelijk rapport laten maken door Dekra en daarmee half februari naar Brussel getogen om met de importeur te bespreken. Deze ga uiteindelijk aan dat de speling onder garantie verholpen moest worden en dat dat ook in Den Haag zou kunnen en dat ik op een of andere manier gecompenseerd zou moeten worden voor het feit dat ik 4 maanden niet in de auto heb kunnen rijden, voor de extra kosten die ik gemaakt heb EN voor het feit dat ik een auto heb waarmee in het verleden 'iets' gebeurd is terwijl ik bij aanschaf specifiek gevraagd heb (schriftelijk) naar eventuele schade of reparaties. Vervolgens kreeg ik een briefje waarin de importeur aangeeft geen compensatie te kunnen verlenen maar dat de speling wel verholpen kan worden en dat verder de Belgische dealer het aanspreekpunt voor me is als ik verder nog iets wil. Inmiddels is de auto gerepareerd bij BMW Den Haag en ik geloof dat zij nu de wereld op z'n kop moeten zetten om die reparatie betaald te krijgen door de Belgische dealer. Nu mag ik gaan bedenken of ik mijn beklag ga doen bij BMW in Munchen of dat ik een advocaat op de dealer af ga sturen. Gelukkig rijdt de i weer als een zonnetje. Vorige week nog naar Dusseldorf geweest met het ding al was dat nog best een groot avontuur. Het netwerk van openbare laadpalen in Duitsland haalt het niet bij de voorzieningen hier.

Een aanleiding om dus maar weer eens verder te kijken naar vervanging van de Benzzz als langeafstandsauto. Ik heb zo nu en dan gekeken naar een E46 B3(s) Touring maar dat valt niet mee. Zeker niet met een beperkt budget. In de tussentijd ook diverse 330i's bekeken en vandaag toegeslagen. Ik heb een zwarte facelift 330i gekocht. Een originele auto met een onderhoudsgeschiedenis tot 2013 ;) en een paar roestplekjes. Omdat ie op de zaak gaat als youngtimer, maak ik hem liever zelf zoals ik hem hebben wil in plaats van dat ik de hoofdprijs betaal voor een auto waarbij het toch nog net niet helemaal is zoals je wilt. Nu maar eens een lijstje maken met (preventief) onderhoud (topic met aandachtspunten is een mooi begin!) en een lijstje met wensen. Bovenaan staan sportstoelen. Want die moeten erin!
Last edited by Ruud on Sat Mar 18, 2017 7:59 pm, edited 1 time in total.
Post Reply