+1uwbuurman wrote:Gevalletje vast is vast.
Bmw E21 316 1979
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Bmw E21 316 1979
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Bmw E21 316 1979
Iemand die weet waar het lampje voor de asbak verlichting thuis hoort? Ik was zonet men wagen aan het schoonmaken en plots bengelt het lampje onderuit het dashboard. Ik heb de asbak eruit gehaald maar kon nergens een logische plaats vinden waar het thuis hoort. Nergens een bevestigingspunt of locatie waar het vast hangt zo blijkt. Iemand die weet waar het normaal moet zitten?
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Bmw E21 316 1979
Ik denk dat dat lampje hoger thuis hoort. voor verwarmingkknoppen of zo.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Bmw E21 316 1979
Zou ik eens moeten controleren. Is me niet opgevallen dat ik daar verlichting te kort had. Zal voor volgende week zijn als ik men toerenteller inbouw.
Re: Bmw E21 316 1979
Had ik ook.
Je ziet 2 openingen van een cm of 4.
Ook op jou foto.
Die linker, daarboven moet het lampje ingeschoven worden.
Zo schijnt lampje in de asbak bij openen.
Je ziet 2 openingen van een cm of 4.
Ook op jou foto.
Die linker, daarboven moet het lampje ingeschoven worden.
Zo schijnt lampje in de asbak bij openen.
Mooi rood is niet lelijk!
Re: Bmw E21 316 1979
Nieuwe bandjes liggen er op. Het werden banden van het merk falken. Vallen goed mee qua grip en geluid. Gezien ik weinig km's rij ging de keuze naar een goedkopere band. Voor mijn daily bespaar ik niet op banden, maar hier leek het mij wel goed genoeg.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Bmw E21 316 1979
Falken banden zijn toch van de betere banden. Zolang het maar geen Hifly, Wanli of die troep is.Realix wrote:Nieuwe bandjes liggen er op. Het werden banden van het merk falken. Vallen goed mee qua grip en geluid. Gezien ik weinig km's rij ging de keuze naar een goedkopere band. Voor mijn daily bespaar ik niet op banden, maar hier leek het mij wel goed genoeg.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Bmw E21 316 1979
Ik ben al een tijdje op de sukkel met de carburator van mijn e21. Het stilvallen bij remmen of bij wat stevigere bochtenwerk was behoorlijk irritant. Ook het moeilijk starten bij warme motor was 1 van de meerdere problemen. De echte oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen. Een vacuümlek aan het deksel zal 1 van de oorzaken geweest zijn. Ik wou graag mijn carb reviseren maar als dat mislukte dan stond ik zonder rijdende wagen. Ik ben nog in opleiding in avondles dus heb nog relatief weinig ervaring. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een 2de 32/32 didta carb. Via Leon heb ik een extra carburateur kunnen kopen. Hij was behoorlijk vuil maar dat was niet echt een probleem gezien de plannen die ik er mee had.
Met dit gingen we aan de slag.
Het deksel gedemonteerd, de chokeklep is gewoon volledig zwartgeblakerd.
Het middenstuk in progress. Ik heb vooral gebruik gemaakt van WD40 en dasty om te ontvetten + roet te verwijderen.
Het onderste stuk met de gaskleppen
Ik heb alles zo goed mogelijk gedocumenteerd en bij elkaar gehouden. Alles in verschillende bakjes per hoofdonderdeel.
Het choke mechanisme
choke klep
Gezien de vervuiling echt hardnekkig was heb ik besloten de carb ultrasoon te laten reinigen. Met een borsteltje geraak je nooit overal.
Na een uurtje in het ultrasone bad ziet alles er terug mooi uit.
Dan kon ik alles terug samen steken. In de pakkingsset van BMW ontbreekt de bodempakking van het inlaatspruitstuk. Met wat pakkingspapier heb ik dan maar zelf 1 gemaakt.
Ik had de smaak te pakken en heb ook nog een reserve deksel pakking gemaakt.
Vlotter afstellen op 15,5-17,5mm
De primaire kant kreeg geen benzine bij het bedienen van de gasklep. De verstuiver zat verstopt (nummertje 11). Ik kreeg dat dat stuk er eerst niet uit maar na wat aanmoediging met een schroevendraaier kwam het er toch mooi uit. Doorgeblazen met perslucht en meteen ook de o-ring vervangen. Weer een stukje uit de BMW-kit dat een plaats kreeg.
Tijdens het monteren niet echt veel meer gefotografeerd.
En gemonteerd op zijn nieuwe thuisbasis.
In de pakkingsset van BMW zitten er enkele dichtingen die ik niet gebruikt heb. Ik vermoed dat dit voor afgeleide versies zijn van de 32/32 didta. Het gaat om 2 kleine papieren pakkingen (0.5mm diameter) en een rubberen o-ring van 1cm.
Aanvankelijk draaide de motor veel te rijk wat ik ook probeerde met de CO-schroef. Na wat denken was de oorzaak al snel duidelijk. De carb had ooit op een andere wagen gezeten. Ik had gezien dat de sproeiers groter waren dan die van de originele carb. Grotere sproeiers = te rijk mengsel t.o.v de motorinhoud. Toen ik hem monteerde dacht ik => grotere sproeiers meer pk's Ik heb de carb dus terug moeten openen en de sproeiers terug vervangen met de originele. Achteraf gezien was het een domme fout maar goed.. we leren bij.
De ontsteking had ik al eens afgesteld voor de winter. Het mengsel heb ik afgesteld met een Gunson Colortune. Het is een indicatie of het mengsel te rijk/ te arm is maar ik ben van plan om hem nog eens aan de 4 gas tester te hangen. Daarvoor moet ik hem even meenemen naar de avondles.
De testrit bewaar ik voor een volgende keer want ik zit nog met een klein benzinelek. Vlak aan de toevoer van de benzine, aan de bronzen fitting van het deksel zweet hij wat benzine. Volgens mij zit daar geen dichting. De bronzen fitting zit er gewoon ingeperst. Zou ik die er voorzichtig wat dieper inkloppen? Als Peter even zijn mening daarover kan geven
Tot zover deze post!
Met dit gingen we aan de slag.
Het deksel gedemonteerd, de chokeklep is gewoon volledig zwartgeblakerd.
Het middenstuk in progress. Ik heb vooral gebruik gemaakt van WD40 en dasty om te ontvetten + roet te verwijderen.
Het onderste stuk met de gaskleppen
Ik heb alles zo goed mogelijk gedocumenteerd en bij elkaar gehouden. Alles in verschillende bakjes per hoofdonderdeel.
Het choke mechanisme
choke klep
Gezien de vervuiling echt hardnekkig was heb ik besloten de carb ultrasoon te laten reinigen. Met een borsteltje geraak je nooit overal.
Na een uurtje in het ultrasone bad ziet alles er terug mooi uit.
Dan kon ik alles terug samen steken. In de pakkingsset van BMW ontbreekt de bodempakking van het inlaatspruitstuk. Met wat pakkingspapier heb ik dan maar zelf 1 gemaakt.
Ik had de smaak te pakken en heb ook nog een reserve deksel pakking gemaakt.
Vlotter afstellen op 15,5-17,5mm
De primaire kant kreeg geen benzine bij het bedienen van de gasklep. De verstuiver zat verstopt (nummertje 11). Ik kreeg dat dat stuk er eerst niet uit maar na wat aanmoediging met een schroevendraaier kwam het er toch mooi uit. Doorgeblazen met perslucht en meteen ook de o-ring vervangen. Weer een stukje uit de BMW-kit dat een plaats kreeg.
Tijdens het monteren niet echt veel meer gefotografeerd.
En gemonteerd op zijn nieuwe thuisbasis.
In de pakkingsset van BMW zitten er enkele dichtingen die ik niet gebruikt heb. Ik vermoed dat dit voor afgeleide versies zijn van de 32/32 didta. Het gaat om 2 kleine papieren pakkingen (0.5mm diameter) en een rubberen o-ring van 1cm.
Aanvankelijk draaide de motor veel te rijk wat ik ook probeerde met de CO-schroef. Na wat denken was de oorzaak al snel duidelijk. De carb had ooit op een andere wagen gezeten. Ik had gezien dat de sproeiers groter waren dan die van de originele carb. Grotere sproeiers = te rijk mengsel t.o.v de motorinhoud. Toen ik hem monteerde dacht ik => grotere sproeiers meer pk's Ik heb de carb dus terug moeten openen en de sproeiers terug vervangen met de originele. Achteraf gezien was het een domme fout maar goed.. we leren bij.
De ontsteking had ik al eens afgesteld voor de winter. Het mengsel heb ik afgesteld met een Gunson Colortune. Het is een indicatie of het mengsel te rijk/ te arm is maar ik ben van plan om hem nog eens aan de 4 gas tester te hangen. Daarvoor moet ik hem even meenemen naar de avondles.
De testrit bewaar ik voor een volgende keer want ik zit nog met een klein benzinelek. Vlak aan de toevoer van de benzine, aan de bronzen fitting van het deksel zweet hij wat benzine. Volgens mij zit daar geen dichting. De bronzen fitting zit er gewoon ingeperst. Zou ik die er voorzichtig wat dieper inkloppen? Als Peter even zijn mening daarover kan geven
Tot zover deze post!
Last edited by Realix on Tue Apr 04, 2017 8:13 am, edited 1 time in total.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Bmw E21 316 1979
OK,
Niet verkeerd gedaan toch. Die niet gebruikte pakkingen en rubbertjes zijn van de membraandeksel tweede trap. deze moet je wel plaatsen omdat je hier vacuum krijgt vanuit het vaste carburateur huis.
Verder even goed kijken hoe jij je accpomp pijpje gericht heb. (wat je met een schroevendraaier eruit heb gehaald) dit is bepalend hoe goed ze oppakt. Verder vind ik je membraan van de accpomp heel stug eruit zien (wat jij samen heb zitten met de veer).
Laatste opmerking....als je straks met een warme motor wat problemen krijgt komt het omdat de voetpakking van de carburateur te dun is (zelfgemaakte pakking) dit moet een wat dikkere zijn (isolatieflens) zodat je motorwarmte geen invloed krijgt op de carburateur.
Verder alle lof.... het is allemaal niet zo moeilijk hoor.
Niet verkeerd gedaan toch. Die niet gebruikte pakkingen en rubbertjes zijn van de membraandeksel tweede trap. deze moet je wel plaatsen omdat je hier vacuum krijgt vanuit het vaste carburateur huis.
Verder even goed kijken hoe jij je accpomp pijpje gericht heb. (wat je met een schroevendraaier eruit heb gehaald) dit is bepalend hoe goed ze oppakt. Verder vind ik je membraan van de accpomp heel stug eruit zien (wat jij samen heb zitten met de veer).
Laatste opmerking....als je straks met een warme motor wat problemen krijgt komt het omdat de voetpakking van de carburateur te dun is (zelfgemaakte pakking) dit moet een wat dikkere zijn (isolatieflens) zodat je motorwarmte geen invloed krijgt op de carburateur.
Verder alle lof.... het is allemaal niet zo moeilijk hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Bmw E21 316 1979
Bedankt voor de reacties
Peter, heb je ervaring met het brandstoflek (hoewel lek een groot woord is) op de plaats die ik beschrijf?
Ik had een nieuw membraan voor de acc. pomp gekocht. Echter bij montage bleek er tussen het deksel gewoon benzine van tussen uit te spuiten bij het bedienen van de gasklep. Ik dacht, even de schroefjes wat strakker zetten maar zonder succes. De benzine spuit er letterlijk van tussen. Het oude membraan houdt wel alles binnen.... geen idee hoe dat komt. Onderdeeltje kost toch wat geld bij BMW... Ik had wel de indruk dat het membraan wat golfjes zaten en dus niet volledig vlak op het deksel lag. Misschien zijn de schroefgaten in het membraan niet volledig correct.
Ik hou je tip over de bodempakking in mijn achterhoofd Peter. Nog geen testrit gedaan dus ik weet niet hoe hij reageert. De pakking is 0.8mm dik t.o.v 0.5mm hopelijk komt dat dus goed.
Als ik het goed begrijp dan moet 1 van de papierenpakkingen tussen de vacuümaansluitng van het membraandeksel. Maar dan blijven er nog 2 over en de rubberen O ring heeft ook nog geen plaatsje gekregen. Ik ben die bij demontage ook nergens tegengekomen. Misschien al volledig weggerot.
Peter, heb je ervaring met het brandstoflek (hoewel lek een groot woord is) op de plaats die ik beschrijf?
Ik had een nieuw membraan voor de acc. pomp gekocht. Echter bij montage bleek er tussen het deksel gewoon benzine van tussen uit te spuiten bij het bedienen van de gasklep. Ik dacht, even de schroefjes wat strakker zetten maar zonder succes. De benzine spuit er letterlijk van tussen. Het oude membraan houdt wel alles binnen.... geen idee hoe dat komt. Onderdeeltje kost toch wat geld bij BMW... Ik had wel de indruk dat het membraan wat golfjes zaten en dus niet volledig vlak op het deksel lag. Misschien zijn de schroefgaten in het membraan niet volledig correct.
Ik hou je tip over de bodempakking in mijn achterhoofd Peter. Nog geen testrit gedaan dus ik weet niet hoe hij reageert. De pakking is 0.8mm dik t.o.v 0.5mm hopelijk komt dat dus goed.
Als ik het goed begrijp dan moet 1 van de papierenpakkingen tussen de vacuümaansluitng van het membraandeksel. Maar dan blijven er nog 2 over en de rubberen O ring heeft ook nog geen plaatsje gekregen. Ik ben die bij demontage ook nergens tegengekomen. Misschien al volledig weggerot.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Bmw E21 316 1979
Ik zou eens precies moeten kijken waar al die dingen horen. Trouwens het rubberen O ringetje moet achter de bout die het bimetaaldeksel aandraait. Volgens mij had je ook nog een grote O ring over dan.
Die acc. pomp is en blijft een raar ding. Vaak is aandraaien inderdaad goed maar wellicht kun je checken of de vlakken wel netjes recht zijn? Anders opzuiveren met een vijltje.
Die acc. pomp is en blijft een raar ding. Vaak is aandraaien inderdaad goed maar wellicht kun je checken of de vlakken wel netjes recht zijn? Anders opzuiveren met een vijltje.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: Bmw E21 316 1979
Er zit wel een verschil in de 2 pakkingen van 8mm (eerste 2 op de foto). De ene is van iets dikker materiaal gemaakt. Ik heb de dunste genomen om tussen de vacuümpomp van de 2de trap te stoppen anders zat die niet goed vlak tegen het vlotterhuis.
Ondertussen heb ik een testrit gemaakt. Als ik gewoon gas geef dan trekt hij behoorlijk goed tot 3000tr. Als ik echter plankgas geef dan houdt hij in vanaf 2500 toeren en wil niet boven de 3000. Ik vermoed dus dat er iets mis is met de acc pomp/2de trap. Ik zal toch het membraan eens vervangen van de acc. pomp en kijken of dat helpt. De acc. pomp werkt wel degelijk want als ik de gasklep bedien met de motor uit dan zie je mooi een straaltje benzine ingespoten worden in de 1ste trap. 2de trap zie ik echter niets.
Ondertussen heb ik een testrit gemaakt. Als ik gewoon gas geef dan trekt hij behoorlijk goed tot 3000tr. Als ik echter plankgas geef dan houdt hij in vanaf 2500 toeren en wil niet boven de 3000. Ik vermoed dus dat er iets mis is met de acc pomp/2de trap. Ik zal toch het membraan eens vervangen van de acc. pomp en kijken of dat helpt. De acc. pomp werkt wel degelijk want als ik de gasklep bedien met de motor uit dan zie je mooi een straaltje benzine ingespoten worden in de 1ste trap. 2de trap zie ik echter niets.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Bmw E21 316 1979
Acc.pomp werkt alleen als je daadwerkelijk je pedaal beweegt, dus niet om boven de 3000 RPM te komen maar alleen als je echt accelereert. Met een straaltje benzine in het zicht werkt deze goed.
Ik zou eens kijken of je tweede trap wel opent. Dus vacuumbalg checken en zeker weten dat je choke helemaal vrijkomt anders kan het zijn dat je tweede trap geblokkeerd staat (mechanisch).
Ik zou eens kijken of je tweede trap wel opent. Dus vacuumbalg checken en zeker weten dat je choke helemaal vrijkomt anders kan het zijn dat je tweede trap geblokkeerd staat (mechanisch).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.