100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Directe links: Kalender en verslagen 2024 ; Verslagen eerdere evenementen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by gerrit323 »

Oeps dat lijkt er idd op .. ik ben eigenlijk buiten dit forum en een plaatselijke cars en coffee gestopt met events .. diegene die ik buiten hier heb gedaan waren meestal beneden verwachting en dan wel op volgende redenen

Te weinig rijden en of teveel modern spul met de wannabee eigenaars erbij


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by Wondermike »

Er was een Alfa club weekend op het circuit. Daar werd serieus geraced met alle types Alfa. Hier hebben we met veel plezier naar zitten kijken.
Verder was het wel druk op het strand maar konden we nog prima een plekje vinden om te liggen en heb ik zelfs nog een duik in het water genomen. Heerlijk!
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:Was een mooie dag omdat de zon scheen. Voor de rest maak ik geen woorden vuil over het evenement vandaag op zandvoort.
Wij hebben ons best vermaakt hoor maar.....

Voor ons begon het in de ochtend met verzamelen bij BMW Amsterdam omdat we geselceteerd waren voor de toerrit naar Zandvoort. Daar aangekomen worden we naar het bovenste parkeerdek geleidt en kun je jezelf binnen aanmelden.
Daar begon eigenlijk zichtbaar te worden dat men zich, mijn inziens, enigszins had verkeken naar de hoeveelheid tijd die zoiets in beslag neemt.

De toerrit zou starten om 11.00 uur maar de briefing begon pas na half twaalf. Doelstelling was op chronologische volgorde van bouwjaar in groepjes van vijf te vertrekken. Men kreeg dan een motorbegeleiding erbij.
Wij waren nummer 51 en vertrokken volgens mij net na twaalven. Afgezien van het feit dat onze motorbegeleider de weg soms kwijt was kwamen we aan rond 14.15 uur in Zandvoort.

Ik moet zeggen dat wij inderdaad wel iets groters in gedachte hadden. Uiteraard stonden er best wel wat mooie auto's en motoren maar vanuit BMW Nederland stond er wat modern BMW materiaal, een bandenwisselwedstrijd en een truck met verschillende BMW items. Eigenlijk is dat het wel.

Buiten de mensen van de toerrit waren er wellicht 20 extra auto's van verschillende clubleden aanwezig zodat het totaal misschien 130 voertuigen telt (dus inclusief motoren).
Persoonlijk ben ik van mening dat wij bij de sharknosemeeting meer te bieden hebben.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by Jeroen »

Zal ik even op de mij bekende tactvolle wijze mijn mening ventileren? In één woord: kansloos. Kort door de bocht, maar ik kan het toelichten. Als alle clubs samenwerken en dit is het beste wat men eruit kan krijgen, dan is dat uitermate teleurstellend. Ontvangst en logistiek in Amsterdam ach da's wel prima, kost vaak wel wat meer tijd maar daar valt prima mee te leven. Wij hadden vervolgens de pech dat onze (vrouwelijke :bag ) motorbegeleider aardig de weg wijt was en constant in gevecht was met haar Garmin zodat we, terwijl we ergens halverwege startten, als allerlaatste binnen kwamen, maar we hadden we een leuk ritje gehad en ach we hebben het meissie maar een beetje de weg gewezen :lol:

Maar dan kom je op Zandvoort waar men de slipschool had stilgelegd voor een groot evenement met veel BMW's en hun liefhebbers, met name vanuit de clubs. Gelukkig had de Touring Club nog wat auto's geroggeld (oa Michel in de E21 Baur haha) en had Kenneth nog wat auto's neergezet anders was de opkomst beperkt gebleven tot de 100 uitverkorene voertuigen, en dat is diep triest in mijn ogen. Elke club had daar toch met een mega vertegenwoordiging moeten staan? Desnoods andere geïnteresseerden erbij, de plek was er wel.

Dus na een kroketje en een rondje langs die max 130 voertuigen en dan heb je het wel gezien, en verder gebeurde er ook niks. Er stonden wat modernere gevallen, en verder nul. Niks te zien, niks te beleven, gewoon een parkeerterreintje met wat BMW's. In mijn ogen een mega gemiste kans dat zeker een klinkend succes had kunnen worden, met de juiste activiteiten en promotie. Grappig dat diverse clubs zich maar al te graag afzijdig houden van de verduvelde Sharknose Meeting, nee geweldig dit is dan stukken beter. En die 100 auto's en motoren, was dat dan het mooiste wat er aan BMW spul in NL te vinden was? Ik hoop het niet na het zien van het nodige knutselwerk en regelrechte Brovéetjes.

Hier is best geld in gaan zitten, maar daar had met wat kleine ingrepen een daverend succes kunnen staan. Nu was het een uitje voor 130 clubleden. Dag verziekt? Dat ook weer niet, ik heb de nodige mensen gesproken, leuke auto's gezien, een vermakelijk ritje gehad, maar ben wel heel bijtijds weer vertrokken. Zal snel wat plaatjes delen.

Edit: als je er nog eens over denkt, BMW NL heeft dit dik gesponsord maar met dit soort fiasco's zal dat animo rap afnemen. Krijg je alleen maar het idee dat in NL het clubleven op sterven na dood is.

Ik ben al absoluut geen mens van meetings, één grote meeting per jaar en dan vooral onder gelijkgestemden, verder vooral rijden met dat hok, daar is 'ie voor gemaakt. Was er geen rit en backing van BMW geweest dan had ik ook deze overgeslagen...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by Wondermike »

Ik wilde het niet doen maar hier dan een verslagje van iemand die niet was ingeloot voor de tourrit vanuit Amsterdam. Dit was overigens mijn eigen schuld want ik heb mij pas vorige week definitief aangemeld.

Na aanmelding verwachte ik nog wat info te ontvangen over het verdere verloop van het evenement maar dat kwam niet. Geen probleem even op FB kijken om te zien dat wij vanaf 9:00 al welkom werden geheten. Nou was dat mij iets te vroeg en omdat de deelnemers van de tourrit om 12:00 op het terrein werden verwacht dat ik dat 11:00 een prima tijd was om in Zandvoort aanwezig te zijn. Dat lukte op deze zonovergoten dag prima en het is altijd leuk om over de Boulevard te rijden. Angela kwam uit de nachtdienst en we hadden besloten dat zij de strandspullen meenam en lekker op het strand ging liggen en ik ging genieten van de meeting. Top oplossing!

Op het terrein van Slotemakers Driving Experience was het nog niet druk, een stuk of 6 nieuwe door BMW geplaatste auto's en een stuk of 10 oldtimers stonden al opgesteld. Gelukkig niet om 9:00 al heen gegaan.... Maar het zal zo meteen wel helemaal volstromen, toch?
Wel hoorde we op het circuit heerlijk brullende motoren van de Alfa meeting die daar plaats vond.

Er werd gevraagd bij welke club ik hoorde waarna ik een plekje mocht uitkiezen. Nog geen informatie over hoe of wat maar dat gaan we vast nog wel horen.
Eerst maar even koffie halen. Goed, die moesten we betalen maar smaakte prima en vanaf het boven terras gingen we wachten wat er ging gebeuren.
Ondertussen klonken vanaf het circuit nog steeds de brullende alfa's.

En zo stonden we een uurtje te wachten want om 12:00 komt de groep uit Amsterdam, toch? Het werd half 1, 1 uur, half 2 en nog geen deelnemers van de rit en op een enkeling na ook geen andere leden van de clubs. En wat gebeurde er al die tijd op het terrein? Niks, nadaa noppes! Geen mededelingen, geen activiteiten gewoon niks. Het brullen van de Alfa's ging maar door, daar gebeurde tenminste wat!
Dan maar even lunchen dachten we. Dat mocht dus niet want dat was voor degene die met de rit meededen. Niet voor de rest van de leden dus want wij hadden geen polsbandjes. Maar er was geen snackcar aanwezig, die was niet komen opdagen (Had waarschijnlijk een voorzienende blik) dus moesten we maar op de boulevard een patatje gaan scoren en daarna naar het circuit gegaan om van de Alfa's te genieten. Heerlijk om de oude Alfa's gebruikt te zien worden. Achter ons op het andere terrein van Slotemaker nog steeds een serene rust.

Vanaf 14:15 kwamen eindelijk mondjesmaat de deelnemers van de rit binnen. Maar ik had het al helemaal gehad, ben naar mijn auto gelopen en heb mijn zwembroek gepakt en heb een 2 uurtjes in de zon gelegen op het strand en een duik genomen in de zee. Rond 5 uur teruggelopen om de BBQ waarvoor ik had betaald mee te pakken en die was als enige aan deze dag prima. Na het eten gebeurde er zowaar wat, de Duitse deelnemer met zijn BMW 507 ging spontaan een paar rondjes rijden en liet af en toe het motorgeluid bijna boven de Alfa's uitkomen. Ook de laat gearriveerde M4 GTS van Paul Gebbink ging nog even baantjes trekken maar de meeste deelnemer waren al naar huis. Angela kwam van het strand en die hebben we nog even in de witte M2 gezet (natte bikini op het nieuwe leer :mrgreen: ) en zijn toen lekker naar huis gereden.
Met wat voor gevoel? Dat alles op de dag wat niet met de meeting te maken had perfect was geweest! (De contacten met goede bekende daargelaten natuurlijk)

Nou kan ik behoorlijk negatief zijn over dingen maar ik was zeker niet de enige die het zo hebben ervaren. Met genoeg mensen gesproken die precies dezelfde ervaring hadden. Gerhard de Vries hier nog over aangesproken en die gaf aan dat ze het zeker zouden meenemen voor het volgende evenement, 150 jaar BMW?
:mrgreen:

Verder helemaal eens met Jeroen! En dan nog even dit, het huren van het terrein kostte 5000 euro. Dure parkeerplaats maar niet als je een dagje naar het strand ging :thumbsup
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by 323baur »

Poeh... Eigenlij lees ik dit met een kleine glimlach. Blijkbaar zijn die irritante enthousiastelingen van sharknose events nog niet zo stom..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by Jeroen »

Groot gelijk dat je op het strand ging liggen Michel, maar dat verklaart ook waarom je plots vermist was haha. Meneer Sauer (van die 507) is idd een leuke en open persoon om mee te babbelen en staat graag klaar om dingen te laten zien of horen idd, zijn motto blijft niet poetsen maar rijden. Net als een paar jaar terug op Lelystad bijvoorbeeld



Fotoverslagje nu. Verzamelen op het dak bij BMW Amsterdam

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Oeiiiii Brovéetje

Image

Image

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by 323baur »

Mooie platen weer!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by bmw e12 e21 »

Toch gelukkig een topfotograaf op zo een evenement! :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by Peter V. »

Nog een paar plaatjes van ons dan. Eigenlijk te weinig geschoten maar helaas.

Image

Image

Image

Image

Femke was al aan het oefenen....

Image

02 baur en E21 baur.

Image

Image

Tsja, wat moet je hier op zeggen.........
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by bmw e12 e21 »

Mooie plaatjes Peter!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by Jeroen »

Nice, thanks! Alleen waarom je je Z1 zou ontsieren met een Alpina dinges erop (die niet eens op een RLE zat) ontgaat me maar okee...
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by loentje »

Vanuit de 02 club hoorde ik dezelfde berichten over het evenement. Een flater voor, aan de andere kant het viel al mee dat er een evenement was. De 02 club had al een alternatief opgesteld omdat er vanuit BMW Nederland geen gehoor kwam.

Ben ik even blij dat ik er niet eerder voor terug gekomen ben van mijn vakantie, zat nog te twijfelen..



groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by Jeroen »

Zowel vanuit BMW NL als vanuit D is de communicatie gebrekkig. Men heeft zaken al tijden in voorbereiding maar communiceert die pas kort voor het betreffende evenement. Pers, potentiële bezoekers etc etc hebben dan vaak genoeg allang andere plannen met als gevolg dat men niet de exposure krijgt die men graag ziet, of soms zelfs verdient. Da's niet heel slim.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: 100 jaar BMW op Zandvoort, in München en Monterey

Post by raymondw »

Jeroen wrote:Edit: als je er nog eens over denkt, BMW NL heeft dit dik gesponsord maar met dit soort fiasco's zal dat animo rap afnemen. Krijg je alleen maar het idee dat in NL het clubleven op sterven na dood is.
Ik moet eerlijk zeggen dat BMW klassiek ruim op tijd (circa 2mnd van te voren), deze daag intern onder de leden had bekend gemaakt. Dat is denk ik ruim op tijd. Ik ken de statistics niet; met name hoeveel leden er van welke club aanwezig waren, maar stel dat er dertig auto's van leden van BMW klassiek waren, dan is dat nog een behoorlijk percentage. Een 100% opkomst krijg je namelijk nooit, en 50% is ook al een hele opgaaf. Als ik even mag spiegelen, hoeveel sharknoses zijn er in NL en hoeveel daarvan komen op de Sharknose?

Ik ben er niet bijgeweest; enerzijds omdat ik de week ervoor aan (1) de Voerrally heb deelgenomen, anderzijds omdat ik in September (2) de vijflandentoer heb staan en (3) is er ook nog zoiets als de Friese Elfstedentoer vanuit Ivo Christov, een evenement dat mij ook wel leuk lijkt. Dat is best wel veel in een hele korte tijd, zeker met werk en gezin is het keuzes maken. Die viel dit keer in het nadeel van 100jaar BMW op Zandvoort uit. In dat opzicht, kan ik mijzelf ook wel de kritiek van de lage participatie ook zelf aantrekken; immers ik had er gewoon kunnen zijn....maar ja ...... c'ést la vie.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply