Chronische remproblemen.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Chronische remproblemen.

Post by e-einundzwanzig »

Hallo,

Al bijna een jaar loop ik tegen een remprobleem aan te hikken wellicht kunnen jullie mij verder helpen want ik ben een beetje ten einde raad.

Het probleem
Mijn remmen piepen regelmatig en bij alle snelheden als ik het rempedaal zachtjes intrap. De auto trekt daarbij ook naar links.

Wat heb ik al gedaan?
In eerste instantie heb ik de remschijven en remblokken vervangen. De eerste 100km leek het probleem verholpen maar daarna begon het weer. Wat bleek is dat de remblokken linksvoor aanliepen omdat ongeveer 2500 km waren de remblokken links nog maar 1mm dik en rechts 1 cm dik.dit verklaarde ook dat de auto naar links trok bij het intrappen van het rempedaal.

Vervolgens heb ik een revisieset besteld voor de remklauwen. (nieuwe zuigers en rubbers), de klauwen uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Nieuwe remblokjes gemonteerd, maar het probleem bleef bestaan. Ik kwam erachter dat de remschijf linksvoor ondertussen mooi krom was getrokken... dus wellicht zouden nieuwe schijven het probleem oplossen...

Dus, nieuwe schijven gemonteerd en wéér nieuwe remblokken. Een rondje ontlucht en de auto remde de eerste 200km probleemloos....... om vervolgens weer te beginnen met piepen en naar verloop van tijd weer lichtjes naar links begon te trekken :hammer :hammer

wat is er tot nu toe gedaan?

- nieuwe remblokken (ferrodo)
- nieuwe remschijven (ate)
- klauwen gereviseerd (nieuwe zuigers en pakkingen
- nieuw montagesetje
- meerder malen ontlucht

Ik ben er ondertussen helemaal klaar mee, Waar zou het nog aan kunnen liggen? wellicht de hoofdremcilinder? dit zou het naar links trekken kunnen verklaren maar toch niet het piepen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Martin


I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Chronische remproblemen.

Post by Jeroen »

Tsja, d'r zal één kant piepen. Of de kant die wat aanloopt en warm wordt, of de kant die onvoldoende aangrijpt.

Aanlopen en daarmee versnelde slijtage en trekken kan door bijv een kromme flens aan de veerpoot, hoewel je dat bijna niet voor elkaar krijgt. Je hebt op een nette manier de meest logische wegen al bewandeld, maar dan zou het idd weleens kunnen zijn dat de HRC niet helemaal fris meer is en dus inwendig druk verliest. Andere dingen die ik nog kan bedenken: oude remslangen (inwendig opgevreten), geknikte remleiding.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Chronische remproblemen.

Post by 323baur »

Ik dacht idd aan het laatste, remleidingen kunnen intern vreselijk slecht zijn, terwijl de buitzijde nog goed is.
Maw: de vloeistof loopt niet snel genoeg terug, met als gevolg overhitting en scheef trekken aan 1 zijde.
Met name oudere e23s hebben hier wel eens last van.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Chronische remproblemen.

Post by bmw e12 e21 »

Dat was idd ook het eerste wat bij mij opkwam.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Chronische remproblemen.

Post by uwbuurman »

Ik denk als eerste alle remslangen even vervangen. Die gaan van binnen eerder dood dan de leidingen en met nieuwe leidingen moet je toch aan nieuwe slangen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Chronische remproblemen.

Post by RJ »

Ik heb dezelfde problemen en symptomen met mijn E21 gehad; uiteindelijk bleek (na nieuwe slangen en gereviseerde remklauwen) de HRC de boosdoener.
Maar de remslangen zijn goedkoper om mee te beginnen, dus wellicht kun je dat eerst nog proberen.

Om het piepen tegen te gaan heb ik toen van die anti-piep plaatjes geplaatst en die werken tot nu toe prima.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Chronische remproblemen.

Post by e-einundzwanzig »

Bedankt heren, ik ga eerst eens met de remslangen beginnen.

Destijds had ik twee nieuwe besteld omdat aan één kant de remslang gescheurd was. Ik had mijn broertje de opdracht gegeven om ze beide te vervangen....navraag gedaan en hij zegt dat hij maar één kant vervangen heeft. ("ja maar hij was maar aan één kant gescheurd").

Of dit de definitieve oorzaak van het probleem is is nog afwachten. Als het wel zo is moet ik dus (alweer) iemand bij de kraag gaan vatten. :hammer

Groetjes Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Chronische remproblemen.

Post by uwbuurman »

Let op je achteras, daar zitten 4. Dan kun je gelijk dat verdeelblokje even losmaken en schoonmaken van binnen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Chronische remproblemen.

Post by e-einundzwanzig »

Remslangen zijn besteld. Ik hoop ze er van het weekend te monteren. Ik houdt jullie op de hoogte! reuze bedankt voor de tips.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Chronische remproblemen.

Post by uwbuurman »

Ben benieuwd!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Chronische remproblemen.

Post by e-einundzwanzig »

En we zoeken verder.

afgelopen weekend heb ik de remslangen vervangen. Tevens heb ik van een vriend nog een setje NOS remblokken gekregen. Degene die er op zaten (ferrodo) waren nog ok maar heb het zekere voor het onzekere genomen en ze vervangen. Nieuw remmenvet en gaan met die banaan

De eerste paar km tijdens het inremmen leek goed te gaan. Tot ik voor een drempel moest afremmen, en ja hoor, daar was het weer, voorzijde en beide kanten... een oorverdovend gekrijs vanaf de voorzijde.

Nog even voor de duidelijkheid:
De remmen piepen bij het licht intrappen van de remmen. Na vrij krachtig remmen verdwijnt het weer. Ook is het gepiep over het gehele snelheidsspectrum aanwezig, dus én bij 80 km/h en bij stapvoets. Zelfs nog tot ik nét stil sta. Heel apart. Het gepiep is zodanig luid dat alle voetgangers argwanend omkijken naar mij als ik er aan kom rijden.

Ik heb anti-piepplaatjes besteld als redmiddel, al geloof ik hier niet helemaal in aangezien er wordt verteld dat ze tegenwoordig niet echt meer nodig zijn. Ze nemen het probleem niet weg maar zullen wellicht de verschijnselen oplossen.

De zoektocht gaat verder
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Chronische remproblemen.

Post by uwbuurman »

Over dat piepen, bij Walter was 2 jaar geleden in de Eifel een of ander klemmetje dat aanliep. Klem eraf gesloopt en weer door. Kijk even in zijn topic, ergens pagina 15, 16 of 17 denk ik.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Chronische remproblemen.

Post by Jeroen »

Hele goede Koos, als je idd een gammele of verkeerde metalen beugel tussen de pennetjes hebt zitten dan krijg je ook gepiep of gekrijs natuurlijk. Als de klauwen goed gangbaar zijn lijkt het in ruststand of het allemaal precies past, maar ga je remmen dan druk je wellicht precies de boel op elkaar.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Chronische remproblemen.

Post by e-einundzwanzig »

hmm geeft wel stof tot nadenken.

Ik zie trouwens dat er twee verschillende remblok montagesetjes zijn:

Voor TRW/lucas klauwen
Image

En voor ATE klauwen
Image

Momenteel heb ik het ate setje er op zitten (nieuw). Wellicht moet ik de bovenste hebben?
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: Chronische remproblemen.

Post by RJ »

Dat hangt van de remklauwen af die je erop hebt zitten... kun je een merk / logo ontdekken? (was er ook niet Girling?)

Als je de auto voor op krikt; kun je dan makkelijker de wielen bewegen met de hand of hoor je allerlei schurende/schrapende geluiden?
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Post Reply