Hallo !
Sinds een dik jaar ben ik trotse eigenaar van een witte E21 323i. Ik heb hem hier elders op het forum voorgesteld met enkele foto’s erbij.
Het is een project en dus heeft de wagen wel wat probleempjes. Maar momenteel kampt hij vooral met 1 groot probleem. Of dat denk ik toch. Ik zal de symptomen oplijsten.
In het begin was de wagen nog niet ingeschreven en heeft hij dus niet veel gereden. De motor werd wekelijks wel opgestart en op privé terrein heeft hij ook enkele meters afgelegd.
Koud startte de motor altijd na 1 of 2 pogingen. Het stationair toerental was wel hoog, ongeveer 1500 toeren. Eens de motor warm werd begon hij in toeren de schommelen (dat deed hij ook als je de oliedop opende). Dit probleem werd deels verholpen door de ‘toerentalschroef’ (sorry ken juiste benaming even niet) wat open te schroeven. Maar dit is natuurlijk alleen maar een lapmiddel.
Wanneer ik de motor afzet als hij warm is, kan ik hem meteen weer herstarten. Als ik hem 10 minuutjes laat afkoelen is er geen beweging in te krijgen. Dan moet ik wachten tot hij helemaal is afgekoeld om hem weer te kunnen opstarten.
Toen ik na een ritje huiswaarts aan het keren was begon hij af en toe te sputteren. Dan trok ik op in eerste en rond 4000 toeren viel de power even weg. Daarna hernam hij weer. Dit deed hij toen een paar keer (niet alleen in eerste en denk niet persé bij 4000 toeren). Voor deze rit had hij dat nog niet gedaan.
Wanneer ik een weekje later de wagen nog eens wou opstarten, lukte dit niet (batterij en benzinepomp werken prima, tank is vol). Ik denk dat ik zo’n 10 pogingen heb gedaan. Daarna heb ik de bougies gecheckt en die waren toch nog redelijk droog. Eentje was een beetje vochtig en een andere had lichte oliesporen. Maar ze zagen er best wel goed uit. Er zaten ook serieus wat luchtbelletjes in de benzineleidingen aan het injectiesysteem. Ik weet niet of dit normaal is of niet.
Ik denk dat dit alles symptomen zijn van 1 groot probleem. Ik heb al wat research gedaan en ik vermoed dat er iets serieus mis is met mijn injectie. Meer bepaald met de Warm Up Regulator.
Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen door al dan niet te bevestigen dat dit het probleem is en hoe ik dit het beste aanpak.
Of zou het toch iets anders kunnen zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Bram
Startproblemen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Startproblemen
Advies: kjet injectie is simpel, maar als je niet weet wat je doet: niet aan de afstelling zitten.
Voordat je gaat verbeteren eerst analyseren wat je hebt.
Dus: basis instelling klepspeling, gasklep speling, vacuumleidingen, stationairschroef en co afstellen.
Het kan goed zijn dat je luchtschuif vastzit (zit onder de inlaat) of dat je WUR vervuild of helemaal stuk is.
Of, om het makkelijk te maken, het een combi van zaken is.
Nimmer aan de opbrengst schroeven van de kjet zelf zitten!
Voordat je gaat verbeteren eerst analyseren wat je hebt.
Dus: basis instelling klepspeling, gasklep speling, vacuumleidingen, stationairschroef en co afstellen.
Het kan goed zijn dat je luchtschuif vastzit (zit onder de inlaat) of dat je WUR vervuild of helemaal stuk is.
Of, om het makkelijk te maken, het een combi van zaken is.
Nimmer aan de opbrengst schroeven van de kjet zelf zitten!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Startproblemen
HetKlopt wat Ite zegt.
De volgende onderdelen kunnen de oorzaak zijn:
-WUR
-koude luchtschuif
-druppellende injectoren of koudstart injector
-blijft de pin van de spinnekop niet hangen? Ik zou er sowieso injectoren reiniger in doen met een 20tal liter benzine.
...
Zal morgen eens in men vraagbaak kijken.
De volgende onderdelen kunnen de oorzaak zijn:
-WUR
-koude luchtschuif
-druppellende injectoren of koudstart injector
-blijft de pin van de spinnekop niet hangen? Ik zou er sowieso injectoren reiniger in doen met een 20tal liter benzine.
...
Zal morgen eens in men vraagbaak kijken.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Startproblemen
Als hij bij warme motor slecht start zou het ook kunnen zijn dat je druk accumulator defect is.
Het gevolg hiervan is dat de druk totaal wegvalt, en er luchtbellen in de leidingen komen waardoor hij echt slecht aanslaat.
Verder het hierboven genoemde zeker controleren, luchtschuif is makkelijk te reinigen met remmenreiniger en dan testen.
WUR is iets moeilijker te testen, heb je al een drukmeter met wisselkraan nodig.
Het gevolg hiervan is dat de druk totaal wegvalt, en er luchtbellen in de leidingen komen waardoor hij echt slecht aanslaat.
Verder het hierboven genoemde zeker controleren, luchtschuif is makkelijk te reinigen met remmenreiniger en dan testen.
WUR is iets moeilijker te testen, heb je al een drukmeter met wisselkraan nodig.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Startproblemen
Hey Jongens,
bedankt voor de reacties. Ik kijk er binnenkort samen met een 'injectie-specialist' naar.
Ik hou jullie op de hoogte.
Grts
Bram
bedankt voor de reacties. Ik kijk er binnenkort samen met een 'injectie-specialist' naar.
Ik hou jullie op de hoogte.
Grts
Bram