Het groot niet te vermijden off-topic topic
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Zeker al wat ervaring met Ford maar ook daar gaat de bouwkwaliteit achteruit. Het is nu eenmaal dat men tegenwoordig iets bouwt voor 5 a 6 jaar en dan mag het nagenoeg uit elkaar vallen. Economie moet blijven draaien toch.
In Nederland is trouwens een heel groot deel van de auto-industrie compleet gericht op de leasemarkt. Hoe en wat de particulier doet zal ze een worst wezen.
In Nederland is trouwens een heel groot deel van de auto-industrie compleet gericht op de leasemarkt. Hoe en wat de particulier doet zal ze een worst wezen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Grappig, mijn buurman heeft zijn e87 net ingeruild op een 2015 2.0 tdi passat, hij is blij met de ruimte. Maar ik vind het een steriel geval.
Over de bouwleeftijd van autos, ik weet wel zeker dat de randen van restlevensduur worden opgezocht. Dat moet ook wel, vanuit de milieucomponent, vanuit de kostencomponent. De grap is, we zijn verwend geraakt. In de tijd dat onze geliefde e21s werden gebouwd, was een auto ook maar enkele jaren geschikt voor fatsoenlijk gebruik. 100k km en je motor was klaar, 7 jaar en je auto was verrot. Tegenwoordig moet een auto gewoon 25 jaar mee kunnen en het liefste zonder veel onderhoud en kosten. En datvvoor de goedkoopste en zuinigste auto, met afgeknepen motor.
Over de bouwleeftijd van autos, ik weet wel zeker dat de randen van restlevensduur worden opgezocht. Dat moet ook wel, vanuit de milieucomponent, vanuit de kostencomponent. De grap is, we zijn verwend geraakt. In de tijd dat onze geliefde e21s werden gebouwd, was een auto ook maar enkele jaren geschikt voor fatsoenlijk gebruik. 100k km en je motor was klaar, 7 jaar en je auto was verrot. Tegenwoordig moet een auto gewoon 25 jaar mee kunnen en het liefste zonder veel onderhoud en kosten. En datvvoor de goedkoopste en zuinigste auto, met afgeknepen motor.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Uit de mond van zowel een ford alswel een volvo dealer:
Alle autos die ze verkopen moeten 4-5 jaar max 200kkm tegen redelijke kosten kunnen rijden, daarna is het wachten op een reeks van revisies of vervangingen, geen merk uitgesloten.
Alles gericht op de fleetowners..
Alle autos die ze verkopen moeten 4-5 jaar max 200kkm tegen redelijke kosten kunnen rijden, daarna is het wachten op een reeks van revisies of vervangingen, geen merk uitgesloten.
Alles gericht op de fleetowners..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Naar mijn mening zijn de motoren zelf echt wel beter geworden dan vroeger.
Het is alleen al de "rommel" die er aan hangt die voor de grootste miserie zorgt.
EGR klep en koeler, roetfilter, katalysator, AD blue, thermo management, variabele oliepompen etc.
Verder is ieder merk dan nog eens verplicht tot downsizen en het werken met turbo's om de euro normen te halen.
Maar om nu eerlijk te zijn, echt ingelopen zuigers, kapotte drijfstang lagers, gescheurde cilinderkoppen etc. kom je eigenlijk nog maar weinig tegen.
Om het over VW te hebben, hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb er genoeg op onderhoud tussen de 200.000 en 400.000 km zonder al te veel problemen.
Nu met het TFSI motoren hebben ze inderdaad wel imago schade opgelopen door falende kettingspanners, ingelopen tandwielen en zelfs gebroken nokkenassen.
Hetzelfde verhaal, kleine cilinder inhoud, veel pk's uit persen en te dunne olie... Ook BMW heeft langere tijd liggen sukkelen met hun distributie, hopelijk hebben zijn ze beide nu geleerd...
Zelf nu 140.000 km op de Golf 6 GTD gezet zonder mankementen, en ik spaar hem ook niet... Buiten het feit dat hij van voor dapt en niet achteraan best wel content van
Als je het mij vraagt is er toch nog zeker een grote kloof tussen de Duitse en Franse wagens qua degelijkheid. (ook ergens normaal door het prijsverschil, het moet ergens inzitten)
Het is alleen al de "rommel" die er aan hangt die voor de grootste miserie zorgt.
EGR klep en koeler, roetfilter, katalysator, AD blue, thermo management, variabele oliepompen etc.
Verder is ieder merk dan nog eens verplicht tot downsizen en het werken met turbo's om de euro normen te halen.
Maar om nu eerlijk te zijn, echt ingelopen zuigers, kapotte drijfstang lagers, gescheurde cilinderkoppen etc. kom je eigenlijk nog maar weinig tegen.
Om het over VW te hebben, hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb er genoeg op onderhoud tussen de 200.000 en 400.000 km zonder al te veel problemen.
Nu met het TFSI motoren hebben ze inderdaad wel imago schade opgelopen door falende kettingspanners, ingelopen tandwielen en zelfs gebroken nokkenassen.
Hetzelfde verhaal, kleine cilinder inhoud, veel pk's uit persen en te dunne olie... Ook BMW heeft langere tijd liggen sukkelen met hun distributie, hopelijk hebben zijn ze beide nu geleerd...
Zelf nu 140.000 km op de Golf 6 GTD gezet zonder mankementen, en ik spaar hem ook niet... Buiten het feit dat hij van voor dapt en niet achteraan best wel content van
Als je het mij vraagt is er toch nog zeker een grote kloof tussen de Duitse en Franse wagens qua degelijkheid. (ook ergens normaal door het prijsverschil, het moet ergens inzitten)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Ik kwam op 9gag een filmpje tegen over de montage van een miniatuur W16. Op Youtube issie met geluid. Wat een vakwerk en wat een heerlijk rustgevend geluid komt hieruit zeg!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Over off topic gesproken. Zat laatst een film te kijken en daar speelde een ernstig fraaie dame in mee. Even nazoeken en dan blijkt dat ze Lily Collins heet, de dochter van Phil Collins. Eén van Phil's beste producties if you ask me! En gelukkig niet dezelfde kapper als paps haha!
Regards/groeten, Jeroen
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Voor mij nu geen 16 cilinder maar een andere 4 cilinder.
de laatste 2 maanden alles afgezocht naar een ander BMW en vandaag geslaagd.
waar ik overal zo tussen 7000 en 7750 terug kreeg voor m'n oude 318d van 01-2011 met 273000 km
en niet slagen voor het juiste model en budget de BMW aangeboden bij "ik wil van mijn auto af" daar had ik een bod van 8300
Vanmorgen naar Made gerede en de BMW afgeleverd met aftrek van een paar min puntjes toch nog 7500 Gevangen.
Op de terugweg meteen bij BMW in Waalwijk langsgereden, daar stond een mooie 320D EDE sport Automaat van 09-2014 met 71000km
Deze was eerder met zoeken al afgevallen op prijs maar nu zonder inruil er toch nog een paar duizend er af gekregen.
En dat was wel interessant dus deze maar meteen mee naar huis gereden.
Maar wat een verschil met die 318D niet dat ik er slecht mee gereden heb de laatste 3jaar en 100000 km.
Met minimale kosten 1 setje winterbanden met velgen gebruikt een paar olie beurten met alle filters een set remschijven en blokken voor
een wiellager voor en een wiellager achter en een set remblokken en nog een set zomerbanden drie weken geleden.
ik denk dat als dat een goede duizend euro gekost heeft de laatste 3 jaar dat dat veel is. Het werk doe ik allemaal zelf
En nu maar hopen dat de nieuwe ook geen problemen geeft maar ik heb er nu al plezier in.
de laatste 2 maanden alles afgezocht naar een ander BMW en vandaag geslaagd.
waar ik overal zo tussen 7000 en 7750 terug kreeg voor m'n oude 318d van 01-2011 met 273000 km
en niet slagen voor het juiste model en budget de BMW aangeboden bij "ik wil van mijn auto af" daar had ik een bod van 8300
Vanmorgen naar Made gerede en de BMW afgeleverd met aftrek van een paar min puntjes toch nog 7500 Gevangen.
Op de terugweg meteen bij BMW in Waalwijk langsgereden, daar stond een mooie 320D EDE sport Automaat van 09-2014 met 71000km
Deze was eerder met zoeken al afgevallen op prijs maar nu zonder inruil er toch nog een paar duizend er af gekregen.
En dat was wel interessant dus deze maar meteen mee naar huis gereden.
Maar wat een verschil met die 318D niet dat ik er slecht mee gereden heb de laatste 3jaar en 100000 km.
Met minimale kosten 1 setje winterbanden met velgen gebruikt een paar olie beurten met alle filters een set remschijven en blokken voor
een wiellager voor en een wiellager achter en een set remblokken en nog een set zomerbanden drie weken geleden.
ik denk dat als dat een goede duizend euro gekost heeft de laatste 3 jaar dat dat veel is. Het werk doe ik allemaal zelf
En nu maar hopen dat de nieuwe ook geen problemen geeft maar ik heb er nu al plezier in.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Gefeliciteerd Jan! Ik rij ook in een f30 320ede automaat sportline. Van 2015 en inmiddels ruim boven de ton, maar ze rijden inderdaad erg fijn. Ik vind m vooral windgevoeliger dan mijn e91, die wat stugger is maar daarmee ook stabieler in de rechtuit situatie. Maar het totaalpakket kan me wel bekoren.
Welke kleur heb je nu?
Welke kleur heb je nu?
-
- E21 Fanatic
- Posts: 301
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Koos; Het is een donker grijze ik heb nog niet naar de BMW benaming gekeken. strakker sturen als de E90 is inderdaad niet
maar dat komt door de winterbanden en velgen er nu nog onder liggen 205 60 16
maar dat komt door de winterbanden en velgen er nu nog onder liggen 205 60 16
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Gefeliciteerd Jan! Wel strafpunten wegens het ontbreken van foto's
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Noord-Korea wordt geregeerd door een zwakzinnige. Zelf noemen ze hem oen maar het is wel erger, een soort megalomane frust uit een geslacht dat reeds vele idioten voortbracht. Maakt niet uit zolang ze in hun hoekje blijven prutsen. Maar in de VS zit ene meneer Trump die van mening is dat hij de grootste idioot op aarde is, en alles zal aangrijpen om dat aan te tonen. Pissing contest dus, waarin de twee mongolen elkaar continu uitdagen. Amerikanen smullen want door eigen toedoen mogen ze straks weer een oorlogje beginnen. Zinloos en nodeloos als zo vaak, daar zijn Amerikanen goed in. Oorlogjes verzinnen en met een communistische dictator als tegenstander blijft het voor de doorsnee Amerikaan nog net te begrijpen, het rode gevaar is terug! En voor één keer is Poetin de slimste. De enige vertegenwoordiger van een grootmacht die roept dat er gesproken moet worden en dat een gewapend conflict het laatste is wat je moet willen. Maar de VS staat alweer te popelen om rotzooi te trappen, als altijd buiten de eigen landsgrenzen. Vermoeiend volkje.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Mannen met kleine piemeltje en heel veel militaire grootmacht onzin.
Alleen de dreiging dat je met een overmacht die nog nooit iemand heeft gezien moet dreigen bevestigd dat de US echt een beetje van het padje af is.
Ik denk dat Poetin hier wederom de lachende 3e wordt.
Alleen de dreiging dat je met een overmacht die nog nooit iemand heeft gezien moet dreigen bevestigd dat de US echt een beetje van het padje af is.
Ik denk dat Poetin hier wederom de lachende 3e wordt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het groot niet te vermijden off-topic topic
Sport en sportief. In autoland inmiddels gedegradeerd tot modekreten die het goed doen in de kroeg of op een verjaardag, maar de sportieve modellen die vrijwel alle merken tegenwoordig aanbieden zijn vooral gericht op rust en comfort, enige sportiviteit valt in deze zwaargewichten niet te bespeuren.
Historisch dieptepunt is wellicht de nieuwe Ford EcoSport. Ja, je leest het goed, EcoSport. Een hoog gevaarte dat in de snelste 1 liter motorisering helemaal naar 100 km/u snelt in 12,7 seconden. Onder ideale testomstandigheden natuurlijk, om pas op te houden bij welgeteld 180 km/u. Snel voor een sporttas wellicht, maar verder gewoon het zoveelste saaie ruimtegedrocht op onze wegen.
Ik had er ook een plaatje bijgezocht maar begreep al van Walter dat dat het 'oude' model was. Een plaatje van de revolutionair vernieuwde versie hou je dan maar even tegoed hehe.
Historisch dieptepunt is wellicht de nieuwe Ford EcoSport. Ja, je leest het goed, EcoSport. Een hoog gevaarte dat in de snelste 1 liter motorisering helemaal naar 100 km/u snelt in 12,7 seconden. Onder ideale testomstandigheden natuurlijk, om pas op te houden bij welgeteld 180 km/u. Snel voor een sporttas wellicht, maar verder gewoon het zoveelste saaie ruimtegedrocht op onze wegen.
Ik had er ook een plaatje bijgezocht maar begreep al van Walter dat dat het 'oude' model was. Een plaatje van de revolutionair vernieuwde versie hou je dan maar even tegoed hehe.
Regards/groeten, Jeroen