Elektrische fan
- Remy
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
- My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
- Location: GLD NL
Re: Elektrische fan
Ja, die zit er volgens mij nu helemaal niet op. Morgen even kijken.uwbuurman wrote:En een nieuwe weerstand plaatsen lijkt me. De mijne was ook kapot.
Wat is de functie van de Rode draad die terug naar de stekker, pin 2 gaat?
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Elektrische fan
Die gaat juist van de stekker naar het punt waar de beide draden samen komen. Anders gezegd: vanaf de weerstand gaan maar twee draden door, een + en een -. Dus pin 2 rood is gewoon 12v.
- Remy
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
- My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
- Location: GLD NL
Re: Elektrische fan
Duidelijk! Zo kan je dus stand 1 overtreffen.
Ik vond het opmerkelijk dat er in stand 1 spanning gezet wordt op de draad van stand 2. En andersom.
Ik vond het opmerkelijk dat er in stand 1 spanning gezet wordt op de draad van stand 2. En andersom.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
- Remy
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
- My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
- Location: GLD NL
Re: Elektrische fan
Thermostaat laag moet dus op + aangesloten worden en,baur21 wrote:Let wel op dat een thermostaat 91C de + voor de lage snelheid schakelt en de andere schakelt naar massa deze bediend een relais om de + voor de ventilator
te schakelen. de lage snelheid is met 16Amp beveiligd en de hogesnelheid met 25Amp
Thermostaat hoog op - en via een relais..?
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
- Remy
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
- My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
- Location: GLD NL
Re: Elektrische fan
Ik heb een tekening gemaakt van hoe ik denk dat het aangesloten moet worden:
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11757
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Elektrische fan
Elders heb ik het ook wel eens geschreven, maar ik zou (heb ik ook tot volle tevredenheid) de 99gr sensor vervangen voor de lage van 91, de 91 kan je dan vervangen voor een (Fiat argenta..) 87graden.
Persoonlijk vind ik de 99 knap laat inkomen met de meter bijna op rood.
Persoonlijk vind ik de 99 knap laat inkomen met de meter bijna op rood.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Remy
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
- My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
- Location: GLD NL
Re: Elektrische fan
Bedankt voor de tip Ite. Ik kan met dit voorstellen, voor mijn gevoel is 99c ook te laat. Mede door de afwijkende lagere temperatuur rechts onderin de radiator.
Ik moet het gedrag nog even verder bekijken. Het is mij opgevallen dat het moment van inschakelen eerder is bij stationair dan tijdens langzaam rijden, dan loopt de temperatuur wel naar 3/4 toe. Dit zal komen doordat de radiator nog iets gekoeld wordt. Bij stationair blijft de meter mooi in het midden. Wat is de staffel van de temperatuurmeter op het dashboard eigenlijk?
De weerstand is nu geplaatst en die werkt goed, koelt voldoende en maakt een normaal geluid. Ik heb nu alleen stand 1 aangesloten. Omdat ik eerste het gedrag van de koelvin wilde weten en hoe de bekabeling nu loopt. Er loopt al wel een schakeldraad maar geen tweede voeding. Ik moet nog even kijken hoe ik stand 2 ga maken, ook vanwege 40A zekering die er uit klapt. Het is mij opgevallen dat een aantal schuifcontacten niet stevig vast zaten, zowel bij het relais als bij de stekker op de koelvin. De tekening die ik heb gemaakt gaat iig niet meer op, wel wijzer van geworden.
Ik moet het gedrag nog even verder bekijken. Het is mij opgevallen dat het moment van inschakelen eerder is bij stationair dan tijdens langzaam rijden, dan loopt de temperatuur wel naar 3/4 toe. Dit zal komen doordat de radiator nog iets gekoeld wordt. Bij stationair blijft de meter mooi in het midden. Wat is de staffel van de temperatuurmeter op het dashboard eigenlijk?
De weerstand is nu geplaatst en die werkt goed, koelt voldoende en maakt een normaal geluid. Ik heb nu alleen stand 1 aangesloten. Omdat ik eerste het gedrag van de koelvin wilde weten en hoe de bekabeling nu loopt. Er loopt al wel een schakeldraad maar geen tweede voeding. Ik moet nog even kijken hoe ik stand 2 ga maken, ook vanwege 40A zekering die er uit klapt. Het is mij opgevallen dat een aantal schuifcontacten niet stevig vast zaten, zowel bij het relais als bij de stekker op de koelvin. De tekening die ik heb gemaakt gaat iig niet meer op, wel wijzer van geworden.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
- Remy
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
- My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
- Location: GLD NL
Re: Elektrische fan
Het werkt grotendeels, dat wil zeggen stand 1 op een thermosschakeling en stand 2 handmatig. Stand 2 zit wel aangesloten op vermoedelijk een 91 graden schakeling maar die zal veel te laat inschakelen. Als je nagaat dat stand 1 op een 82/75 zit...82 graden komt op de meter volgens mij overeen 96 graden...? zie derde foto hier schakelt de fan in. De schakeling gaat uit een fractie voor het midden. Ik heb een tweede relais en zekering gemaakt in de zekeringenkast en een kabelboompje getrokken. Beide TS zitten op een massa.
Last edited by Remy on Sun Aug 20, 2017 8:44 pm, edited 1 time in total.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29194
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische fan
Het hangt vooral af van waar de schakelaars zitten. Onderin de radiateur is het natuurlijk veel koeler dus zullen ze een lagere inschakeltemperatuur moeten hebben.
Regards/groeten, Jeroen
- Remy
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
- My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
- Location: GLD NL
Re: Elektrische fan
Die zitten rechtsonderin Jeroen. De foto van de temperatuurmeter is het moment van inschakelen.
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29194
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische fan
Dat had ik gezien en is dus eigenlijk aan de late kant voor de eerste trap, al moet je dat eigenlijk wel verifiëren met een laser thermometer oid want die schakelaars en ook de gever voor de meter zitten er nogal eens naast. Mooiste is als 'ie erin komt als je net iets over de normale bedrijfstemperatuur heen gaat. Bijv de 320iS staat altijd wel in het midden en bij trappen zelfs nog iets ervoor. Daar werkt de (originele) schakelaar perfect, eerste trap komt erin als 'ie net 1-2mm over het midden gaat, hoge stand bij 3/4. Wat bij jou de ideale schakeltemperatuur is kun je dus ook met een laser thermometer schieten op het gedeelte waar die schakelaar in zit
Regards/groeten, Jeroen
- Remy
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon May 21, 2012 11:04 pm
- My E21(s): 323i 2.7 Schwarz '81
- Location: GLD NL
Re: Elektrische fan
Heb ik gedaan en die lijken wel te kloppen. Zal het van de week nog eens doen voor de exacte waarden. Stel die kloppen, dan moet de eerste trap 5 graden lager zitten. Dus op 77 (als het klopt dat het midden 90graden is en 3/4 95 graden op de meter).
Heeft de schakeling op de 320is ook een lagere uitschakel temperatuur?
Heeft de schakeling op de 320is ook een lagere uitschakel temperatuur?
E36 Compact 323ti '98 Avus Blau
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
E36 Compact 316i M '99 Schwarz
E21 320/6 '82 Opal Grun Edition E
E21 320/6A '82 Opal Grun
E21 323i 2.7i '81 Schwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29194
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische fan
Zou ik eens moeten graven. Is sowieso anders omdat die aan de warme kant zit, op het thermostaathuis. Op de E30 M3 heb je twee varianten met verschillende temperaturen (ook onderin de radiateur, of thermostaathuus)
Regards/groeten, Jeroen