Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by Jeroen »

Goed plan van Rob om hier even een apart topic voor aan te maken. Webruimte heb ik links en rechts wel, maar momenteel verklein ik foto's nog handmatig waarna ik ze ook handmatig upload via een ftp programma. Dan kan veel makkelijker dus deze tips en die van anderen kunnen erg nuttig zijn, voor ons allemaal! Makkelijk en betaalbaar je foto's on line, en wel op een manier dat ze behouden blijven, je ze zelf beheert en ook de kwaliteit hoog kan houden. Div sites en zeker Facebook comprimeren foto's flink om ruimte te besparen, maar de kwaliteit die dan over blijft is vaak bedroevend.

Meer tips en ervaringen? Kom maar op!
BertjeConti wrote:Mijn domeinnaam en de hosting daarvan heb ik al vanaf 2005 geregeld bij "skyberate internet services" , kosten voor het 1Gb/10Gb pakket zijn overigens 42 euro per jaar. Maar dan heb je ook een domeinnaam en zoveel email adressen en subdomeinen als je wil.

het gallery programma dat ik geïnstalleerd heb is MG2 van minigal.dk, al behoorlijk op leeftijd, maar werkt prima en heeft niet teveel toeters en bellen. ik vond het belangrijk dat de urls van eenmaal geuploade fotos niet meer veranderen. dit is bijvoorbeeld mijn gallery
Ook de beheeromgeving is een beetje ouderwets, maar werkt prima en lekker snel.

Op de smartphone gebruik ik AndFTP als FTP client, uploaden gaat net zo gemakkelijk als fotos delen op whatsapp bijvoorbeeld, alleen eerst moet je eenmalig je ftp verbinding naar je website configureren in AndFTP.

Maar je kunt ook foto's direct vanaf je PC naar de gallery uploaden via de beheerpanel van je website of met FTP of in de beheer omgeving van je gallery.
van elke geuploade foto wordt een thumb en een medium formaat foto erbij gemaakt, het orgineel blijft ook beschikbaar.

foto's verkleinen doe ik met Foto formaat veranderen

misschien wel een apart topic waard...


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by uwbuurman »

Rob doet een goede voorzet. in het verleden hosste ik altijd via Yourhosting, erg goed. Bijna geen downtime, goede service. Voor mij is dat belangrijk, ik heb geen tijd voor gezeik. Ik zal eens kijken naar die Skyberate. maar zoiets gaat het wel worden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by gerrit323 »

Even gekeken en domein aangemaakt op skyberate

Alle programmatjes gedownload ook op android .. tot zover perfect .. alleen wil mijn pc MG2 niet openen .. heb geen programma om FTP files te lezen blijkbaar.

Ik kan wel websites met PHP viewer programmatjes vinden maar die zijn allemaal van bedenkelijke aard.

Beetje hulp graag .. FTP toestanden ed zijn nieuw voor mij :shock:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by uwbuurman »

Vraagje: stel ik ga eea hosten va mn eigen site. dan zou ik graag niet alle foto's direct zichtbaar willen hebben op die site. Is dat achter een gesloten stukje te zetten zonder te veel gedoe?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by Jeroen »

Kunt het sowieso in een submap zetten die niet in beeld is, en sowieso ontstaat er niet automatisch een website ofzo dus het is niet ineens zo dat je via Google een miljoen pottekijkers hebt. Alleen met een verdere beveiliging maak je delen op fora etc onmogelijk volgens mij.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote:Vraagje: stel ik ga eea hosten va mn eigen site. dan zou ik graag niet alle foto's direct zichtbaar willen hebben op die site. Is dat achter een gesloten stukje te zetten zonder te veel gedoe?
Koos, gesloten, dat kan natuurlijk niet, want de foto's moeten tenslotte ook zichtbaar zijn in je forum topics. Maar als je de foto's gewoon in een sub/sub/sub map zet, en er geen "gallery" programma overheen draait, dan zijn ze verdomd moeilijk te vinden, ze zijn dan in ieder geval niet direct zichtbaar op je site.

Ik heb bewust wel en "gallery" programma eroverheen draaien, gewoon om de foto's netjes te kunnen organiseren. dit maakt het selecteren van de link naar een foto voor in een forum ook een stukje gemakkelijker. Toegang tot die "gallery" is er echter niet vanaf mijn website, je moet de url naar de gallery weten (die van mij staat hierboven verklapt) om erop te komen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by BertjeConti »

gerrit323 wrote:Even gekeken en domein aangemaakt op skyberate

Alle programmatjes gedownload ook op android .. tot zover perfect .. alleen wil mijn pc MG2 niet openen .. heb geen programma om FTP files te lezen blijkbaar.

Ik kan wel websites met PHP viewer programmatjes vinden maar die zijn allemaal van bedenkelijke aard.

Beetje hulp graag .. FTP toestanden ed zijn nieuw voor mij :shock:
sorry voor de late reactie, ik was even met vakantie....

Image

Via je login die je van skyberate gekregen hebt kun je naar de beheer omgeving van je domein, deze heet cPanel.

Om MG2 te installeren heb je geen ftp vanaf je PC naar je domein nodig, maar het is wel handig om toch een FTP toegang naar een submap in je domein te maken, om later gemakkelijk foto's te uploaden.
een FTP toegang maak je ook in de beheeromgeving cPanel

stel je wil je gallery programma in de submap "fotoalbum" maken, dan moet je het volgende doen:
- in cPanel naar de Bestands Beheerder gaan
- in de bestands beheerder een map "fotoalbum" maken onder "www" (www is de root van je domein)
- in bestands beheerder de mg2.zip uploaden naar de map "fotoalbum" die je zojuist aangemaakt hebt
- in bestands beheer een map "pictures" maken onder www/fotoalbum/
- in bestands beheer de rechten (change permissions) van deze map " pictures" aanpassen in 777 (alles aanvinken)
- in bestands beheerder de mg2.zip in de map "fotoalbum" uitpakken (extract).
- nu ga je met je browser naar je domein/fotoalbum, bijvoorbeeld: http://www.gerrit323.be/fotoalbum/
- je komt dan automatisch in de installatie wizzard van MG2, in stap 2 maak je te toegangs credentials aan en geef je de gallery de gewenste naam, daarna kun je in MG2 inloggen en gaan beheren.

je kunt daarna als de installatie succesvol was direct vanaf de beheer omgeving van MG2 foto's uploaden, Je geuploade foto's worden geplaatst in de map domein/fotoalbum/pictures/, maar wat ik gemakkelijker vind is de foto's middels FTP uploaden naar MG2.
Daarvoor heb je FTP toegang naar je domein/fotoalbum/pictures nodig.
Deze FTP toegang maak je in cPanel in ftp accounts. hier maak je een login aan die dan direct naar je domein/fotoalbum/pictures wijst.

Heb je foto's geuploaded middels ftp, dan moeten die wel nog in MG2 geimporteerd worden, dit doe je in de beheer omgeving van MG2 door op de knop " import" te klikken. Alle foto's die nog niet bekend zijn in MG2 maar wel al in de map domein/fotoalbum/pictures staan worden opgenomen in MG2, er worden automatisch thumbs en zo aangemaakt.

Dat importeren heb ik geautomatiseerd door een "cron" taak in mijn domein omgeving toe te voegen die elk half uur deze "import" pagina automatisch aan roept, maar als je zover bent vraag dan maar hoe dat moet.
Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:22 pm, edited 2 times in total.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by gerrit323 »

Ok .. ik ga het proberen .. bedankt !!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by uwbuurman »

dank, Rob! kunnen we mee verder!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by Wondermike »

Na een tipje van Jeroen op FB zojuist getest, chrome met photobucket extension. Alle foto's die op Photobucket staan zijn momenteel weer zichtbaar.
So many cars, so little time
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by BertjeConti »

Dat klopt Michel, maar alleen voor chrome gebruikers op windhoos pc's.

Daar heb ik dus niks aan met m'n apple en android toestellen.

Eigenlijk nog vervelender dus, want jij ziet ze nu wel, maar anderen zien jouw fotos nog steeds niet.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by uwbuurman »

Precies, een soort van net niet oplossing.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by Wondermike »

Voor mij een prima oplossing om oude content te zien, al vermoed ik dat photobucket dit straks ook wel zal blokkeren
So many cars, so little time
krijn98
E21 Fanatic
Posts: 277
Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
My E21(s): '78 bmw 316
Location: Ovezande, Zeeland

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by krijn98 »

Metallicatim wrote:

Zoals jullie weten is Photobucket van policy veranderd en doen veel foto's het niet meer...

Er is blijkbaar/misschien een oplossing? Ik heb het bij de foto van BMWPower geprobeerd en daar werkte het. Als je achter .jpg dit toevoegt: ~original
Dan werkt het weer!

Ik gebruik het zelf niet, maar wellicht een uitkomst voor jullie?

bron: E30fansite

Wellicht is dit een tijdelijke oplossing, voor de kleinere topics...?
Via de bovenstaande methode kan ik ook via de gsm de foto's zien.

Mvg, Krijn
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Webhosting, foto's delen etc etc topicje

Post by Jeroen »

Spannend!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply