Kop vlakken M10

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
PJE21
E21 starter
Posts: 22
Joined: Sun Aug 20, 2017 10:07 pm
My E21(s): Mogelijk '77 316 (318)
Location: Het Noorden

Kop vlakken M10

Post by PJE21 »

Heren,

Ik heb in het voorsteltopic melding gemaakt van een E21 '77 318 waar ik zo halverwege september naar zou gaan kijken. Dat heb ik inmiddels gedaan en het ziet er vooralsnog belovend uit, zeker ook voor de prijs die er gevraagd wordt. Maar evengoed is mijn budget als student toch klein!

Het akelige is nu dat deze auto niet rijklaar is, maar een lekke koppakking heeft. Nou is alles loshalen niet zo spannend, maar het vlakken van de kop (en afpersen?) moet ik laten doen en dan wordt het kostenplaatje toch weer wat anders.

Kunnen jullie mij een realistisch beeld geven van de kosten die aan de motor gaan zitten, ervan uitgaande dat de lekke koppakking het enige is wat er aan de hand is? En zal het feit dat hij LPG heeft ook meespelen?

Bijvoorbeeld, qua materiaalkosten, hebben we het in ieder geval (lijkt me) over een nieuwe koppakking, nieuwe kopbouten, andere pakkingen gelijk maar meedoen. Maar iets als een waterpomp, als alles toch los is? Klepzetels? Tuimelaars? Randzaken die bij de ketting horen? Slim om meteen mee te pakken of voor nu niet essentieel?

Ook een goed adres waar dit kan gebeuren, en wat er dan aan arbeid gerekend gaat worden, als ik de kop zo zou kunnen aanleveren - zou zeer fijne informatie zijn voordat ik tot aanschaf overga.

Alvast bedankt voor de hulp, ik ben zeer benieuwd!


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kop vlakken M10

Post by Jeroen »

Ik denk dat er inderdaad vooral een aardige kans is op bijkomende kosten. Als je echt mega mazzel hebt dan is het niets meer dan afpersen en de boel gewoon terugplaatsen met een verse koppakking. Maar de auto is wel met LPG uitgerust (geweest?) en dus zwaarder belast en gebruikt om kilometers te vreten. Neem dan de leeftijd mee en dan kan er een hoop aanvullend mis zijn. De kop kan gescheurd en daarmee aan vervanging toe zijn, de nokkenas ingelopen, evenals de tuimelaarassen en de tuimelaars. Niet ondenkbaar na vele jaren en kilometers. Klepzittingen kunnen opgevreten zijn, kleppen zelf ook, klepgeleiders uitgesleten. Bekende issue is slijtage cq veroudering van klepseals met als gevolg de bekende blauwe pluim, dus sowieso wil je die vervangen en de kleppen opnieuw inslijpen.

Allemaal heel realistische zaken. Koppakkingset en kopbouten zit je sowieso aan, evenals olie en koelvloeistof natuurlijk. Waterpomp, distributie, dat zijn al veel minder gevoelige zaken bij een M10.
Regards/groeten, Jeroen
PJE21
E21 starter
Posts: 22
Joined: Sun Aug 20, 2017 10:07 pm
My E21(s): Mogelijk '77 316 (318)
Location: Het Noorden

Re: Kop vlakken M10

Post by PJE21 »

Ha Jeroen, bedankt voor de snelle reactie. Het betreft dus een M10B18, nog steeds uitgerust met LPG-systeem, waar inmiddels 190k kilometers op zitten. De verkoper is een vriend en vertrouw ik op zich wel wanneer hij me vertelt dat er met de auto eigenlijk niet veel aan de hand was tot er witte rook uit de uitlaat begon te verschijnen en het dus een lekke koppakking bleek te zijn. Ook is de auto tot dan toe in ieder geval een liefhebbersobject waarbij van alles is laten doen.

M'n intuïtie zegt dan dat het met ingelopen assen en afgesleten tuimelaars wel mee zou moeten vallen met 190k - een M20 van die leeftijd en kilometerstand is momenteel nog goed in orde - maar is puur intuïtie natuurlijk.

Een gescheurde kop lijkt me in ieder geval erg vreemd, dat is zeker niet van de buitenkant te inspecteren? Levert denk ik ook wel nog ingewikkeldere symptomen op? De huidige eigenaar spreekt van wit roken uit de uitlaat en warm lopen, dat kon ik allebei nog rijmen met een koppakking welke lek is tussen koelkanaal en oliekanaal / cilinder (s). Onder de olievuldop zat in ieder geval al een vrolijke kwak mayonaise...

Wat voor bedrag zou ik op moeten rekenen voor het laten afpersen van de kop?

Ik wil deze auto wel goed verzorgen natuurlijk, maar financieel zit een algehele motorrestauratie er even niet in... Het idee is om hem rijdend te houden zonder verdere schade aan te richten, en dan wanneer budget het toelaat hem verder te restaureren.

Al ben ik nog niet tot aanschaf over vanwege dit punt, natuurlijk!

Nogmaals dank :)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Kop vlakken M10

Post by uwbuurman »

In het Worst/Kaas scenario is dat blokje dood. Een ander blokje kost een paar honderd euro en moet wel te vinden zijn. Gelijk onderhoud geven, filtertjes, waterpompje en wat sapjes en vonkjes.

Minder slecht scenario is een gare kop. Neem je een andere kop van een sloper. Is ook wel te vinden, maar prijzen zijn niet heel veel lager dan een compleet blokje denk ik. Ook hier gelijk onderhoud uitvoeren, zoals boven beschreven.

Jeroen schreef al over het gunstigste scenario, maar zoals Jeroen aangeeft is dat niet heel waarschijnlijk, zeker niet als 'ie inmiddels lekker heet is geweest.

In mijn beleving kun je die auto prima aanschaffen, maar wel met een reserve van 1000 euro voor het herstel. Zit dat er niet in, dan moet je je afvragen of je echt wilt autorijden.... Niet sneu bedoeld, is een welgemeend advies. Iedereen kan een auto kopen, maar 'm op de weghouden is een ander verhaal. There is no such thing as a free ride....

Tot slot, als jouw maat er van overtuigd is dat het alleen de koppakking is, dan kun je een koop onder voorwaarden afspreken. Bijvoorbeeld dat jij die auto laat maken, maar als het meer is dan alleen de koppakking, dat de meerkosten van de koopprijs afgaan.

Succes met je afwegingen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
PJE21
E21 starter
Posts: 22
Joined: Sun Aug 20, 2017 10:07 pm
My E21(s): Mogelijk '77 316 (318)
Location: Het Noorden

Re: Kop vlakken M10

Post by PJE21 »

Goede adviezen allemaal!

Eigenlijk moet ik mijzelf corrigeren, er zit na aanschaf inderdaad nog wel 1000 euro in voor herstel. Het lastige is alleen om vast te stellen wat de gunstigere route zou zijn. Ofwel proberen deze motor in leven te houden (heeft de voorkeur wanneer het alleen kop vlakken plus wat klein grut is), ofwel van de sloop / draaiende donorauto een blokje erin leggen. Waarbij je weer de kans hebt dat die ook werk nodig heeft.

Sapjes en vonkjes en dat soort randzaken gaat natuurlijk gebeuren, ongeacht welke route het wordt!

De auto is het hem verder wel waard maar de vraag is inderdaad hoe groot de kosten ongeveer gaan zijn aan deze motor. Met 190k aan kilometers en sinds een tijdje terug een lekke koppakking gok ik dat het niet veel meer hoeft te zijn dan het laten vlakken van de kop, maar daarmee ga ik natuurlijk fluitend het worst case scenario voorbij en dat is niet verstandig.

Moet ik voor het kop laten vlakken denken aan 400 a 500 euro? Of meer? (Of minder - wishful thinking) ;)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Kop vlakken M10

Post by uwbuurman »

een complete koprevisie voor een m20 is ongeveer 500, dus een 4 pitter zal wel iets voordelig zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
PJE21
E21 starter
Posts: 22
Joined: Sun Aug 20, 2017 10:07 pm
My E21(s): Mogelijk '77 316 (318)
Location: Het Noorden

Re: Kop vlakken M10

Post by PJE21 »

Bij welk adres is dat? In dat geval kunnen we de kop eraf trekken, met een en ander aan klein materiaal aanleveren, en zeggen "doe wat nodig is", zonder problemen!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Kop vlakken M10

Post by uwbuurman »

waar zit je in het noorden?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Kop vlakken M10

Post by 323baur »

Ik ga heel binnenkort een lopende sloper binnenkrijgen.
Blok en bak mogen voor kleingeld weg.
Zelf even demonteren :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
PJE21
E21 starter
Posts: 22
Joined: Sun Aug 20, 2017 10:07 pm
My E21(s): Mogelijk '77 316 (318)
Location: Het Noorden

Re: Kop vlakken M10

Post by PJE21 »

Ik verken alle routes :thumbsup

Wat voor blok en bak zitten er in die sloper? En welke omgeving zou (bij aanschaf van deze auto en bij interesse in motorswap natuurlijk :wink:) ik kunnen komen kijken?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Kop vlakken M10

Post by uwbuurman »

Ite woont vlak bij Houten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Kop vlakken M10

Post by 323baur »

Ik heb zelfs 2 slopers in koop. Moet ze alleen nog ophalen.
Puur gekocht voor wat kleine prutselalarij.
Alleen 4 cilinders. Van 1 weet ik zeker dat hij nog prima loopt, want rijdend gekocht, zelfs met APK.
De carrosserie is echter zo vreselijk rot dat dit echt een kansloze zaak geworden is.
Volgens mij zijn het allemaal 316's.
Blokje heeft wel 250dkm volgens de teller.
Mijn loods is in driebergen, mijn huis met schuur en motortakel inderdaad in Houten.
Eea is redelijk flexibel in te plannen.
Garantie...zero.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
PJE21
E21 starter
Posts: 22
Joined: Sun Aug 20, 2017 10:07 pm
My E21(s): Mogelijk '77 316 (318)
Location: Het Noorden

Re: Kop vlakken M10

Post by PJE21 »

Klinkt super. Mocht het hem inderdaad niet gaan worden met dit blok (lees: ik heb de kop ergens afgeleverd en het wordt me verteld dat het een lost cause is), dan zoeken wij nog wel even contact met elkaar op :thumbsup
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Kop vlakken M10

Post by 323baur »

Prima.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Kop vlakken M10

Post by Wondermike »

Morgen mijn M20 kop ophalen bij het revisiebedrijf.
- Reinigen
- Afpersen
- Gaatje dichtlassen van waterkanaal
- Nieuwe klepgeleiders
- kleppen inslijpen
- kop vlakken
Zal wel laten horen wat dat geintje gekost heeft. is wel voor een 6 pitter natuurlijk.
So many cars, so little time
Post Reply