Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Duidelijke overwegingen. Ik kan ze goed volgen. Het is ook lastig een opvolger te bepalen. Zelfde geldt voor mijn e91, om diverse redenen weet ik al 3 jaar niet wat een goede opvolger zou zijn. Dus rijden we er maar in door. Inmiddels 11 jaar oud, bij inruil vang ik ongeveer 5, 6 k. Over 3 jaar is dat altijd wel 3. Onderhoudstoestand is prima te noemen, dus we zien wel wat de toekomst brengt. Maar evengoed heb ik soms de balen van weer een reparatie.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Na de laatste oliewissel net voor de zomervakantie heb ik nauwelijks met de E34 M5 gereden. Met het oog op de Eiffeltoertocht leek me dat niet zón goed idee, dus heb ik ter voorbereiding vorige week maandagavond al een paar kilometers gereden. Op de dag van de heenreis hebben we eerst de Ethanol vrije 102 Octaan bij Salland Olie in Raalte getankt voordat we naar het tweede verzamelpunt bij de Brink in Apeldoorn zijn gereden. Na korte stop bij de Weerbroek waar Jeroen, Sven en Robert aansloten reden we richting Venlo om daar de Pruis in te rijden. Met slechts een enkele korte file arriveerden we om circa een uur of half vier in Adenau voor een korte stop. Op de Nordschleife zelf vond een trackday plaats, dus er was genoeg te zien. Na de baansluiting zijn we doorgereden naar het hotel in Schalkenmehren alwaar we om circa 17:30 arriveerden.

Na de briefing hebben we de gehele dag in de tweede groep gereden. Deze splitste zich na een korte onderbreking in twee groepen op, wat op zich prima was. De route door de Moezelstreek was i.i.g. prachtig. Gezien het uitgevoerde project was ik met name benieuwd naar de bijdrage van het gereviseerde stuurhuis.

• Het grommen van het stuurhuis is in zijn geheel verdwenen.
• De speling rondom de middenstand is verdwenen.
• Wel is het stuurhuis voor mijn gevoel iets te ongevoelig. Echter dat is een bekend issue bij auto’s met een wormwokkel stuurhuis.
• Wel merk ik een kleine speling in de overgang van links naar rechts en vice-versa.
• Ook merk ik een kleine speling bij oneffenheden in de weg.

Beide laatste issues lijken nieuw, maar gezien het oorspronkelijke issue met het stuurhuis denk ik dat ze er altijd in hebben gezeten, ergo dit is een ander issue dat door het oorspronkelijke issue werd overschaduwd. Ik vermoedt een kleine speling in de spoorstanguiteinden of de pitman arms, maar dat zoeken we in de winter wel uit.

De invloed van de nieuwe oliepomp en de verse drijfstanglagers was niet meetbaar. De motor loopt en loopt en loopt zoals deze altijd heeft gedaan.

• Het brandstofverbruik is vergelijkbaar aan die van Robert (binnen een liter gelijk).
• Na de eerste dag reden we via de A1 terug van Daun naar Schalkenmehren, daarbij heb ik kort de 250km/h aan kunnen tikken. Nog voor het verlaten van de snelweg liep de olietemperatuur op tot 110°C. Daar heb ik de wijzer nog nooit eerder op gezien, wellicht heeft dit te maken met de minerale 15W40 die ik nu toepas i.c.m. gebrek aan rijwind op de uitrit richting Schalkenmehren (<60km/h)
• Gedurende de toertocht zelf, regelmatig tot circa 6800RPM doorgetrokken, olietemperatuur bleef zo rond de 98°C stabiel. Dit is prima.
• Op de terugweg heb ik bij Koln-Nord voor de A57 richting Krefeld gekozen. Deze kent i.t.t. het vervolg van de A1 richting Leverkussen geen snelheidsbeperking. Hier heb ik tussen de 160-180km/h kunnen rijden met pieken tot 230km/h. Hierbij bleef zowel de olie als watertemperatuur stabiel.
• Op de A31 van Bottrop naar Gronau heb ik voornamelijk tussen de 220-260km/h kunnen rijden. Dat laatste is net voor het ingrijpen van de snelheid begrenzer bij net geen 7000RPM. Gedurende deze sessie bleef de olietemperatuur stabiel tussen 98°C en 102°C. Bij het verlaten van de A31 bij Ochtrup steeg deze in tegenstelling tot de veel kortere sessie op vrijdag niet verder. De hogere rijsnelheid op de afrit zal daar zeker een bijdrage aan hebben geleverd.

Het plan is om binnenkort de olie te verversen en te vervangen door Motul 300V 15W50 (Competition). Natuurlijk laten we een olieanalyse uitvoeren. Dan kunnen we aantonen wat de invloed van de zware motorbelasting gedurende het Eiffelweekend is geweest.

Buiten de hoge kruissnelheid was de terugreis over de A31 bijzonder. Op enig moment merkt ik een nieuwe Audi A6 in mijn binnenspiegel waarvan ik gezien het typeplaatje in de gril kon afleiden dat dit een S6 was. T.o.v. deze kom ik circa 150pk te kort, maar ik was wel benieuwd wat het verschil was. Bovendien liet het verkeer op dat moment sowieso niet toe om hem er voorbij te laten. Op enig moment moesten we terug naar 80km/h, dus koos ik het derde verzet.

Nadat de trage voorligger naar rechts ging was het tijd voor volle polle en dat verraste de bestuurder van de Audi achter mij behoorlijk, want een 27 jaar oude Beemer…… hoe kan dat nou? De acceleratie van de A6 bevestigde mijn vermoeden dat het een S6 betrof, maar hij zat blijkbaar in het verkeerde verzet of moest eerder opschakelen. Dat laatste was zeker het geval, want in de binnenspiegel kon ik zijn schakelmomenten herkennen en die lagen duidelijk een paar seconden voor de mijne. I.i.g. kon hij mij tot circa 180km/h niet bijbenen. Op dat moment moesten we weer vol in de ankers voor een iets minder trage slak waardoor het derde verzet geen optie was, ergo terug naar vier. Daarop liet hij zich niet meer verrassen en gezien het verschil in vermogen wilde ik zijn plezier ook niet bederven , dus hem er langs, echter het verkeer was dusdanig dat hij nooit ver kon uitlopen, dus tot de afslag richting Enschede bleven we met elkaar oprijden. Ergens daartussen kwamen we een E46 tegen die mee wilde doen, gezien de acceleratie moet dat tenminste een M54B30 zijn geweest, maar eenmaal boven de 200 kwam deze te kort….Al met al een leuk stukje ouderwets gasgeven wat er mede aan heeft bijgedragen dat we na twee-en een half uur rijden de circa 310 kilometers naar huis hebben afgelegd.

Al met al ben ik dus behoorlijk tevreden, echter het werklijstje voor het komende voorjaar is niet leeg.

• Onderzoek naar en oplossen van het trippen van zekering #19 bij maximale stand van de kachelaanjager.
• Vervangen van de keerringen van de versnellingsbak (i.v.m. lekkage).
• Vervangen remblokken, revisie van de remklauwen
• Voorbanden vervangen door Michelin PS4
• Opsporen en verhelpen van de speling in de spoorstanguiteinden
• Aircosysteem geschikt maken voor R134a
• Justeren van de klepspeling
• ++++
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Vandaag heb ik een paar onderzoekjes verricht naar het trippen van zekering F19 t.b.v. de kachelaanjager en het beslaan van de voorruit. Aangezien mijn E34S va de volledig automatische klimaatregeling (IHKAIII) is voorzien is alles elektronisch geregeld.

1) Na het bypassen van de vermogens eindtrap (vanwege de vorm ook wel zwaard genoemd) t.b.v. aansturing kachelmotor draait deze in de maximale stand en blijft zekering F19 heel.
2) Na het vervangen van het 'zwaard' door een ander exemplaar blijft zekering F19 heel, ergo de kortsluiting wordt door dit deel veroorzaakt en dus niet door de kachelmotor zelf. Overigens had ik dat ook niet verwacht. Dat deel is nog geen 13 jaar oud.
3) Nou heb ik drie reserve zwaarden en allemaal zijn ze functioneel niet helemaal in orde. Ik heb de beste maar even toegepast om verder met het onderzoek te kunnen, want waarom beslaat de voorruit bij regen? Voor de lange termijn moet ik die dingen of (laten) repareren of een nieuw exemplaar bij BMW kopen ($$$$).

Verder heb ik de functionele werking van alle (tien) luchtkleppen gecontroleerd. De kleppen (1) t.b.v. recirculatie, (2) gezicht, (3) voetenuiteinde, (4) warme/koude lucht werken conform de functionele beschrijving van de IHKA. De kleppen t.b.v. de ontwazeming en de frisse lucht staan nog op de lat. Om die visueel te controleren moet eerst wat meer gedemonteerd worden.
Carpe Diem, Raymond
PJE21
E21 starter
Posts: 22
Joined: Sun Aug 20, 2017 10:07 pm
My E21(s): Mogelijk '77 316 (318)
Location: Het Noorden

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by PJE21 »

Rustig, zorgvuldig, doortastend, alles op eigen tempo uitzoeken... Hele fijne, complete, interessante verhalen om te lezen! Dat er goed voor die auto gezorgd wordt, dat springt hier van m'n scherm. Veel succes met die werkzaamheden, veel plezier ervan, ik blijf het met grote interesse volgen! :thumbsup
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Vandaag ben ik verder gegaan met de controle van de IHKA functies. Al vrij snel werd duidelijk dat de beide frisse luchtkleppen (die in de motorruimte achter het schutbord geplaatst zijn), niet werden aangestuurd.

• Het mechaniekje van de stappenmotor dat de beide frisse luchtkleppen aanstuurt had minimaal een rotatie van 90° moeten maken, maar komt slechts tot een fractie daarvan. Bij nadere inspectie bleek deze de houder van het kachelhuis zelf te torderen, dus dat is niet goed.
• Vervolgens heb ik de stappenmotor losgenomen. Dat ging ondanks de diepliggende positie tegen het schutbord aan de binnenzijde relatief eenvoudig.
• Eenmaal losgenomen maakt het stappenmotortje met overbrenging wel een rotatie van 90°, dus die is prima.
• Het koppelstuk naar het stangetje dat de beide frisse lucht-kleppen aan de andere kant van het schutbord bedient zat muurvast. Ook met een schroevendraaier was daar geen beweging in te krijgen.
• Om bij de frisse-lucht kleppen te komen moet de afdekplaat boven het schutbord in de motorruimte losgenomen worden. Daarvoor moet bij een E34 ///M5 het lucht verzamelhuis uitgebouwd worden. Dat is een kwestie van dertig minuutjes, dus lijkt meer werk als dat het is.
• Het bleek dat de beide frisse lucht niet alleen dicht zaten, maar ook muurvast (geen beweging in te krijgen).

Dit verklaart waarom er geen luchtstroom bij de voorruit komt als de aanjager aanstaat. De reden is dat niet alleen de recirculatiekleppen gesloten zijn (dat moet), maar ook de frisse-lucht kleppen (dat mag niet). Hierdoor draait de aanjager in het luchtledige, ergo frisse lucht komt dan pas binnen als de ramen of deuren open gaan; geen wonder dat als er mensen in de auto zitten en het regent, de voorruit beslaat.

• Na het loskoppelen van het koppelstangetje aan de buitenzijde was er weer beweging in beide frisse-lucht kleppen te krijgen. Het koppelstangetje zelf zat muurvast, maar na een tikje met de schroevendraaier liet deze zich weer naar beneden duwen.
• Handmatig bediend gingen beide frisse lucht kleppen mooi synchroon open-en dicht waarmee we ook de goede uitgangspositie voor het monteren van het stappenmotortje hebben gekregen.
• Na het synchroon stellen van de overbrenging en het heveltje (vereist losnemen stappenmotor zelf) konden we deze weer op zijn plek zetten. Dat ging ondanks de locatie relatief voorspoedig.
• Daarna heb ik de recirculatie en aanjager functies getest. Zowel de frisse-luchtkleppen aan de buitenzijde als de recirculatiekleppen aan de binnenkant werken nu correct.
• Inmiddels zit het schuitboard zelf weer op zijn plaats, voor het lucht verzamelhuis zelf ontbrak mij vandaag de tijd, maar dat komt medio volgende week wel.

Met de aanjager aan wordt nu veel meer lucht vanuit het dashboard op de voorruit geblazen, dus er een duidelijk verschil. Ook met de A/C functie aan komt er veel meer lucht uit de ventilatieroosters. Hiermee hebben we de tweede oorzaak achter het beslaan van de voorruit bij regen te pakken.
Last edited by raymondw on Sat Sep 16, 2017 8:12 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooi! Zo werden problemen stap voor stap getackeld.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
PJE21
E21 starter
Posts: 22
Joined: Sun Aug 20, 2017 10:07 pm
My E21(s): Mogelijk '77 316 (318)
Location: Het Noorden

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by PJE21 »

Gaat alleen maar de goede kant op! Altijd leuk dat er met logisch nadenken en stap voor stap werken zo veel nog zelf bereikt kan worden. Ga zo door :)
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Vanavond ben ik met de E34S verder gegaan daar waar ik zaterdag geëindigd ben.

- Montage luchtverzamelhuis
- Montage ventilatierooster in het dashboard.
- Montage afdekplaat onder stuurkolom.
- Functionele test van alle ventilatie-functies.

De resultaten:
- Linkerzijde op down-mode => Lucht wordt door de ventilatiekanaal onder het tapijt naar linksachter geblazen (OK)
- Rechterzijde op down-mode => Lucht wordt door de ventilatiekanaal onder het tapijt naar rechtsachter geblazen (OK)
- Linkerzijde op down/up-mode => Lucht wordt door de ventilatieroosters in het dashboard en in de linker deur naar de bestuurder geblazen (OK)
- Rechterzijde op down/up-mode => Lucht wordt door de ventilatieroosters in het dashboard en in de rechterdeur naar de passagier geblazen (OK)
- Linkerzijde op Auto => Lucht wordt door alle kanalen aan de linkerzijde heen geblazen
- Rechterzijde op Auto => Lucht wordt door alle kanalen aan de rechterzijde heen geblazen
- Recirculatiestand => De overgang is merkbaar, maar functioneel geen verschil met bovenstaande functies (OK)
- Aanjager aan => Lucht wordt door de ventilatiekanalen voorin het dashboard op de voorruit geblazen (OK)
- A/C op on in Auto mode => Lucht wordt door alle kanalen heen geblazen (OK)

M.a.w., dit ziet er goed uit. Het dashboard kastje aan de rechterkant heb ik nog losgelaten aangezien ik (1) nog iets met het zwaard moet en (2) de O-ringen van de verdamper nog moet vervangen door exemplaren die tegen synthetische PACH olie kunnen.

De volgende stap is om de E32 met de E34S om te wisselen en de uitlaat te demonteren zodat ik bij de keerringen van de versnellingsbak kan komen.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Zoals sommigen van jullie weten verzamelen wij ook klassieke Hifi apparatuur. Zo kon ik een poosje geleden de eerste radio-versterker met draadloze afstand bediening kopen. Een klein probleempje. Het ding stond in Frankfurt en aan verzenden deed de beste man niet aan. Normaal gesproken te ver om even heen en weer te rijden, maar gezien de zeldzaamheid van het betreffende apparaat en de kleine kans om er weer een voor een aanvaardbare prijs tegen te komen ben ik gisteren zelf naar Frankfurt gereden.

Mijn oude heer mocht van de fysio therapeut niet mee, dus het was een tripje voor mij alleen. Op zich ook niet erg want dat geeft mij de kans om in alle rust eens wat gedachten op een rij te zetten. Zondagmorgen hadden wij eerst de maandelijkse koffieochtend bij mijn schoonfamilie en aangezien we de laatste al gemist hadden moest deze echt wel doorgaan, dus het was niet voor een uur of half twee voordat ik weg kon rijden. Wat dat betreft was de E39 de makkelijke keuze geweest, maar die moet eerst een oliewissel hebben en vermoedelijk een nieuwe luchtmassameter, dus dat durfde ik niet aan. De E34S was geschorst en met de E28S heb ik tot nu toe veel te weinig gereden. Annie sputterde vanwege het risico even tegen, maar ja, om hem dan altijd maar in de garage te laten staan?! Bovendien is het goed voor het oude beestje om even een dagje uitgelaten te worden. Tegen een uur of kwart voor twee ben ik uit Nijverdal vertrokken en na een korte stop in Gronau voor wat verse Shell V-Power Racing kwam ik al snel bij de A31 aan.

Met de E28S, maar ook de E34S ben ik met name na lange perioden van stilstand altijd aan de voorzichtige kant met het veel vragen van de motor. Eerst wil ik de warmte er goed en lang in hebben voordat ik het maximale van de motor vraag. Dat staat nog steeds snelheden van 180-210km/h toe zonder het materiaal überhaupt te belasten, dus wat dat betreft hoef ik voor wat betreft het gemiddelde tempo niets in te boeten.

Tot aan Keulen is de A3 behoorlijk rechttoe recht aan, en mede door het drukke verkeer in de Roerpot ook niet zoveel aan. Even voorbij Keulen was dat overigens wel voorbij…. Tot aan Limburg aan Lahn gaat de A3 door behoorlijk heuvelachtig terrein waardoor het traject met zijn vele bochten en hoogteverschillen ook weer uitdagend wordt. Door het wat rustiger verkeer kon het gas erop waardoor ik moeiteloos een kruissnelheid van 200km/h kon aanhouden. Toegegeven, zo af en toe moest ik van het gas af en afhankelijk van de snelheid van de voorligger betekende dat terug naar zijn vier als het motortoerental in de vijfde versnelling onder de 3000RPM kwam. En dat was behoorlijk vermakend, want dan waren er maar weinig auto’s die het tempo en accelaratie in de bochtige en heuvelachtige trajecten konden bijbenen. Veelal zijn mensen ook verrast door het aangezicht van een meer dan dertig jaar oude auto die tot zeer hoge snelheden in hun binnenspiegel zichtbaar blijft en als ze dan uiteindelijk naar rechts gaan ze nog met enorm veel reserves inhaalt.

Na een korte tank-en koffiepauze even voor Limburg am Lahn ben ik via de A66 doorgereden naar Frankfurt. Ik moest in het oude deel in het stadsdeel Griesheim zijn, wat nog net buiten de milieuzone viel. Op enig moment stond ik bij een stoplicht te wachten om rechtsaf te slaan toen een tweetal jongens van een jaar of tien die op het trottoir stonden te wachten de auto herkenden en met gebaren mijn aandacht trokken. Daarop vroegen zij of dit een echte M5 was en of ik zij het motorgeluid mochten horen. Wie kan dat weigeren? Ik gaf daarop even kortstondig gas daarop : “Wow” en een Dankeschön. Niet veel later kwam ik bij mijn eindbestemming aan, alwaar ik de spullenboel die ik op ebay-kleinanzeigen had gekocht heb ingeladen en afgerekend. Niet veel later was ik weer op de terugweg naar Twente.

De terugweg was behoorlijk druk, desalniettemin valt mij in Duitsland altijd wel op dat het tempo op de linkerbaan hoog blijft, echter van veel driving-fun kon geen sprake zijn, tenminste niet tot een uur of half acht toen het tijd was om wat te gaan eten. Daarna werd het rustiger op de weg wat weer een hoger tempo mogelijk maakte. Tot aan Keulen ging de kruissnelheid richting de 180km/h met uitschieters tot 210km/h en ook hier bleek het verrassingseffect van de E28S. Meerdere keren waren er achterliggers die met de knipperlichten of hun LED verlichting aangaven er langs te willen, maar zou jij dat doen als je al met 180km/h achter iemand rijd van wie je graag ziet dat hij ruimte maakt? Tactisch kan dat wel eens slim zijn, maar principieel ? En dan is er enige ruimte en loop je met zeven mijlslaarzen weg! Tja, tot aan Oberhausen was het zón beetje hetzelfde liedje. Best wel veel verkeer, en al die snelheidsbeperkingen door ‘larmschutz’ zoneringen….. Bij Bottrop had ik nog amper dertig liter benzine in de tank en met de A31 voor de boeg leek het een goed idee om maar eens wat Shell V-Power racing te tanken; met tegelijkertijd een bakje cappuccino voor de bestuurder.

Uiteindelijk heb ik circa 45min nodig gehad om de 130kilometer van Bottrop naar mijn huis te rijden. En dat was inclusief een behoorlijk conformerende rijdgedrag in Nederland. Het temp op de A31 was dus hoog….. zeer hoog. Al vrij snel kon ik gedurende lange tijd 240km/h aanhouden waarbij het motortoerental net iets hoger was dan 5500RPM. Op enig moment stond de snelheidsmeter op 250km/h en dat bij een motortoerental van amper 5800RPM! Het 3,73 differentieel heeft dus zo zijn voordelen en met nog 700RPM aan marge tot aan het punt waar het torretje zijn maximale vermogen afgeeft moest er nog wel meer inzitten.

Dat zat er ook, al duurt het wat langer voordat de motor zesduizend krukasomwentelingen draait. Op dat moment gaf de snelheidsmeter 260km/h aan. Zijn dat dan ook echte kilometers? Nee, volgens mijn berekeningen is op dit punt de echte snelheid 236,4km/h, hetgeen overeenkomt met een afwijking van circa 10%. Voor mijn gevoel was de werkelijke snelheid wat hoger, maar ja dat kan ook perceptie zijn. I.i.g. met nog 500RPM aan marge zit die 256,1 echte kilometers er wel in, maar de benodigde aanloop daarvoor is zelfs voor de A31 met heel weinig verkeer te lang.

Op enig moment moest ik hard in de ankers voor een Corsa die amper 110km/h reed. Dat was meteen de eerste keer dat ik profijt had van de Pagid Blue RS42 remblokken, immers die blijven doorbijten met als resultaat een vast drukpunt in het rempedaal. Snel terug naar het vierde verzet en …… de afslag naar Gronau kwam veel sneller dan verwacht en dan is het nog een kleine dertig minuten naar huis.

Al met al was het een leuk dagje; in totaal 786km met drie tank stops en een eetpauze waarvoor ik acht uur en dertig minuten nodig had. Niet slecht en dat bij een gemiddeld verbruik van circa dertien liter op de honderd kilometer, waarbij dit voor het laatste stuk nog ge-herijkt moet gaan worden, want dat moet immers wat hoger liggen.

Het blijven leuke dagjes waarvan we er helaas veel te weinig van beleven.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by 323baur »

Het leest als een tijdschrift..."wij reden met de BMW m5"..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Prachtig vehaal, Raymond. En gelijk heb je, dit is waar die mooie m5 voor is bedoeld!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Stoffie »

Heerlijk om lezen Raymond, leest inderdaad als een artikel in een tijdschrift, ik was al in blijde verwachting na het zien van de foto's op smoelenboek.

Blij dat je ondanks waarde en risico de auto toch nog rijdt, en dan nog zoals ie bedoeld was, (bijna) full throttle.

Die gereviseerde M88/3 van jou moet ik toch nog eens in the flesh meemaken, laatste keer was ie nog in rodage.

Leuk om lezen dat ook jongetjes van 10 interesse hebben en in de echte BMW's van vroeger ipv plastic fantastic modellen van tegenwoordig.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29246
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

Leuk verslag! En het weer zat ook al mee, dus waarom zou je 'm niet pakken... en dat pakte dus ook prima uit, erg plezierig zelfs zo te lezen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Ik merk dat het inmiddels al een poosje geleden is dat ik voor het laatst een update heb gegeven. Eigenlijk valt er ook niet zoveel nieuws te vertellen omdat ik mij voorgenomen had om gedurende de winter geen grote auto gerelateerde projecten op te pakken. Dat is een bewuste keuze geweest omdat dat niet zonder significante tijdinvesteringen in de avonduren gaat en mijn werk laat dat op dit moment gewoon niet toe.

Op zich is dat niet zo erg; de E34S heeft wel wat aandacht nodig, maar voor de Eiffel toertocht gaat nog behoorlijk wat water door de zee, dus voor het vervangen van het staartstuk keerring van de versnellingsbak heb ik nog wel wat tijd. Daarvoor moet wel de uitlaat eraf, maar dat terzijde.

De E28S krijgt binnenkort een algehele controle en een oliewissel. Ik heb besloten om over te stappen naar Motul 300V Competition 15W50, enerzijds vanwege de iets lagere viscositeit, anderzijds omdat dit een volledige groep 5 basis olie is (Esther). Deze is i.t.t. een groep 4 basisolie hoog-polair ofwel er blijft ook bij langere perioden van stilstand een oliefilm op de metalen delen aanwezig.

Verder ben ik bezig voor nieuwe banden voor de E28S. De huidige Michelin PS1’s zijn zestien jaar oud. Voor het stallen en de show prima, maar voor het rijden niet meer van deze tijd. Michelin maakt hetzelfde type band nog steeds voor een select groepje Ferrari en Porsche modellen, maar 255 Euro per band voor een oudere technologie is een beetje te gortig. Een betere keuze is de Michelin PE2 met N0 codering die ook nog steeds te koop is. Dat bespaart circa 100 Euro per band en ze zijn van een modernere technologie; wel ga ik in tegenstelling tot wat ik nu heb voor dezelfde bandenmaat voor en achter (225/50R16 92Y). Daardoor kan ik makkelijker naar de ‘stijl 5’ velgen terug. De opties daarvoor zijn enerzijds nieuw aanschaffen, anderzijds gebruikt waarbij het verschil tussen een gebruikt setje en een nieuw setje eigenlijk te klein geworden is.

De E39 ‘soldiers on’; buiten twee nieuwe winterbanden, een nieuwe secundaire waterpomp, een nieuwe R/C sleutel en een incidentele DME-storing heb ik er geen gedoe mee gehad. Dat gezegd hebbende, de auto wordt er niet jonger op en zit nu duidelijk in het einde van de bekende badkuip curve. Met veel preventief onderhoud valt dat nog wel verder vooruit te schuiven, echter economisch gezien overstijgen de daarvoor benodigde investeringen de waarde van de auto. Om die reden ben ik aan het rondkijken naar een E61 530i touring van zo rond 2010, maar die worden bijna niet aangeboden en als dan, alleen tegen een tarief waar ik makkelijk een E60 M5 voor kan kopen!! 530d’s of 52xi’s zijn er genoeg, maar die lust ik niet. Ik heb me daarom maar voorgenomen om nog maar even reactief met de E39 door te blijven rijden. Het is nog steeds een hele fijne auto.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Wat voor bedrag denk je aan, Raymond? Voor een e61?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply