Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Frisse spullen is altijd goed, Raymond. Zelf heb ik van het weekend de e91 een verse lhm gegeven, de oude was van 29 januari 2006, 20.40u om precies te zijn, en was niet stuk, maar wel is door de nieuwe een stuk snelheid en souplesse terug, wat ik al vergeten was.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Het lijkt erop dat er bij fotoemmer een frisse wind is gaan waaien. Ik kreeg een poosje geleden een Email met daarin een utnodiging om deel te nemen aan een enquette. Niet lang daarna een aanbod om voor US$19,99 per jaar third party hosting en geen last van reclame te verkrijgen. Persoonlijk vindt ik dat een fair bedrag dus heb daarin toegestemd.
Nu maar hopen dat ze betrouwbaar blijven.
Nu maar hopen dat ze betrouwbaar blijven.
Carpe Diem, Raymond
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Heb die mail gisteren ook gehad en besloten dat $2 per maand fair is. Benieuwd hoe dat uitpakt, zag iig wel meteen dat mijn foto’s weer online zijn.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Op 3 Mei had ik een zakelijke afspraak in Arnhem. Het was die dag mooi weer en met de Brabantrit van BMW klassiek in het achterhoofd leek het mij een goed idee om wat kilometers met de E28S te maken; deze was immers al een maand voorzien van een vers setje Michelin PE2’s waarmee ik tot dat moment niet veel had gereden.
Op de terugweg ben ik via de net geopende N18 terug naar Enschede gereden. In totaal ruim 220 kilometer en ondanks dat deze niet echt dynamisch waren merkte ik al wel dat de nieuwe PE2’s een enorme verbetering zijn t.o.v. de oude 16 jaar oude PS1’s. De hinderlijke shimmy bij het remmen vanaf circa 110-120 km/h is verdwenen. Het afrolgeluid is aanzienlijk verminderd en de hinderlijke cupping in koude toestand is nu ook weg. Kwa performance zit het gezien de bochtsnelheid op de nieuwe afslag bij knooppunt Beekbergen vanaf Apeldoorn richting Arnhem ook wel goed.
Dat werd nog een keer bevestigd gedurende de rit van BMW klassiek op 6 Mei waarvoor we in totaal 505 kilometers hebben afgelegd. Wat dat betreft is het resultaat de investering van 800 Euries wel waard geweest.
De oliewissel van Mobil1 Motorsport 10W60 naar Motul 300V Competition 15W50 leverde geen noemenswaardige nieuwe observaties op. Gevoelsmatig loopt de motor hetzelfde als voorheen, dus de eerste indruk van dit olietype is goed. Voldoende i.i.g. om deze binnenkort ook voor de E34S te gaan toepassen. Deze staat nog mooi op de vier-koloms en dat blijft ondanks dat mijn broer de vier-koloms voor de oliewissel van zijn 951 wil toepassen ook zo; ik heb namelijk geen zin om de motor te starten als ik deze niet fatsoenlijk kan warm rijden. Daarvoor moet eerst de staartstuk keerring van de versnellingsbak vervangen worden. Dat is iets waarvoor ik binnenkort eens tijd voor moet gaan vrijmaken, immers de vakantieperiode komt eraan en dan is het al gauw tot de Eiffel toertocht weer op de lat staat.
Op de terugweg ben ik via de net geopende N18 terug naar Enschede gereden. In totaal ruim 220 kilometer en ondanks dat deze niet echt dynamisch waren merkte ik al wel dat de nieuwe PE2’s een enorme verbetering zijn t.o.v. de oude 16 jaar oude PS1’s. De hinderlijke shimmy bij het remmen vanaf circa 110-120 km/h is verdwenen. Het afrolgeluid is aanzienlijk verminderd en de hinderlijke cupping in koude toestand is nu ook weg. Kwa performance zit het gezien de bochtsnelheid op de nieuwe afslag bij knooppunt Beekbergen vanaf Apeldoorn richting Arnhem ook wel goed.
Dat werd nog een keer bevestigd gedurende de rit van BMW klassiek op 6 Mei waarvoor we in totaal 505 kilometers hebben afgelegd. Wat dat betreft is het resultaat de investering van 800 Euries wel waard geweest.
De oliewissel van Mobil1 Motorsport 10W60 naar Motul 300V Competition 15W50 leverde geen noemenswaardige nieuwe observaties op. Gevoelsmatig loopt de motor hetzelfde als voorheen, dus de eerste indruk van dit olietype is goed. Voldoende i.i.g. om deze binnenkort ook voor de E34S te gaan toepassen. Deze staat nog mooi op de vier-koloms en dat blijft ondanks dat mijn broer de vier-koloms voor de oliewissel van zijn 951 wil toepassen ook zo; ik heb namelijk geen zin om de motor te starten als ik deze niet fatsoenlijk kan warm rijden. Daarvoor moet eerst de staartstuk keerring van de versnellingsbak vervangen worden. Dat is iets waarvoor ik binnenkort eens tijd voor moet gaan vrijmaken, immers de vakantieperiode komt eraan en dan is het al gauw tot de Eiffel toertocht weer op de lat staat.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Tijdens de Eiffel toertocht van 2017 kwam er zo af en toe rook onder de E34S weg. Na terugkeer bleek deze veroorzaakt te worden door een lekkende keerring van de uitgaande as van de versnellingsbak. Daarbij bleek dat ook de rechter baksteun door de weggelekte ATF-olie was opgezwollen. De delen daarvoor had ik al een poosje liggen, echter ik had mij voorgenomen in de winter geen grote projecten aan de auto’s uit te voeren. Voor de Eiffel toertocht van dit jaar komt gezien het ontbreken van een afgesloten stalling de E28S niet im-frage. Dus ook dit jaar wordt het de E34S, echter daarvoor moet wel de keerring vervangen worden en dat het liefst voor mijn vakantie. Echt ingewikkeld is dat niet, kost alleen wat tijd en daar hebben we tegenwoordig te weinig van.
Allereerst laten we de uitlaat en katalysator zakken. Daarvoor had ik geen hulpje dus moest wat improviseren. Maar zelfs met hulp is het verstandig om risico beperkende maatregelen door te voeren.
Daarna de cardanas losgenomen en de baksteunen uitgebouwd zodat we goed toegang hebben tot de versnellingsbak en het schakelmechanisme.
Na demontage van de cardanas flens is duidelijk te zien dat de nu elf jaar oude keerring zijn beste tijd heeft gehad. Het losdraaien van de M20 moer t.b.v. de flens ging te gemakkelijk; deze zat slechts hand vast terwijl deze met 120Nm vastgedraaid had moeten zijn. Dat is ooit wel gebeurd, maar na analyse van de reparatie voorschrift bleek dat er ook Loctite toegepast had moeten worden en uit de documentatie bleek dat dat niet het geval was.
Mijn hypothese is dat door het ontbreken van de schroefdraadborging en de trillingen in de aandrijflijn de moer is losgetrild waardoor de axiale speling op de flens geleidelijk aan toegenomen is. Een oorzakelijk verband met de lekkende keerring is daarom aannemelijk.
Duidelijk te zien is dat de lekkende ATF olie de ophangrubbers van de versnellingsbak hebben laten opzwellen. Destijds kostten ze amper tien Euro per stuk, nu zijn ze 40 Euro per stuk. De oude keerringen waren er zo uit.
Na het monteren van de nieuwe keerringen is de aandrijfasflens teruggeplaatst en een nieuwe M20 moer (nu wel met schroefdraadborging) geplaatst.
Verder hebben we het schakelmechanisme onder handen genomen. Bij de E28S heb ik de kortere schakelpook van de Z3M toegepast. Daarmee hoef je niet zo in de pot te roeren. Bij de E34S heb ik dezelfde overweging gehad, maar toch besloten dat niet te doen, ergo de oude schakelpook blijft zitten.
Wel zijn nieuwe lagers en dempertjes toegepast. Dat beperkt de speling en verhoogt de schakelprecisie.
De rubber beschermhoes rondom de pookknop was eveneens beschadigd. Die heb ik besteld en is inmiddels binnen, maar nog niet opgehaald.
Inmiddels is de aandrijfas weer terug gemonteerd, de versnellingsbak weer terug in zijn uitgangspositie gebracht.
Voor de katalysator heb ik een nieuwe beugel gemonteerd aangezien het schroefdraad van de oude beschadigd is en niet meer op de originele wijze is te gebruiken.
Wat rest is het terugplaatsen van de katalysator en de uitlaat.
Allereerst laten we de uitlaat en katalysator zakken. Daarvoor had ik geen hulpje dus moest wat improviseren. Maar zelfs met hulp is het verstandig om risico beperkende maatregelen door te voeren.
Daarna de cardanas losgenomen en de baksteunen uitgebouwd zodat we goed toegang hebben tot de versnellingsbak en het schakelmechanisme.
Na demontage van de cardanas flens is duidelijk te zien dat de nu elf jaar oude keerring zijn beste tijd heeft gehad. Het losdraaien van de M20 moer t.b.v. de flens ging te gemakkelijk; deze zat slechts hand vast terwijl deze met 120Nm vastgedraaid had moeten zijn. Dat is ooit wel gebeurd, maar na analyse van de reparatie voorschrift bleek dat er ook Loctite toegepast had moeten worden en uit de documentatie bleek dat dat niet het geval was.
Mijn hypothese is dat door het ontbreken van de schroefdraadborging en de trillingen in de aandrijflijn de moer is losgetrild waardoor de axiale speling op de flens geleidelijk aan toegenomen is. Een oorzakelijk verband met de lekkende keerring is daarom aannemelijk.
Duidelijk te zien is dat de lekkende ATF olie de ophangrubbers van de versnellingsbak hebben laten opzwellen. Destijds kostten ze amper tien Euro per stuk, nu zijn ze 40 Euro per stuk. De oude keerringen waren er zo uit.
Na het monteren van de nieuwe keerringen is de aandrijfasflens teruggeplaatst en een nieuwe M20 moer (nu wel met schroefdraadborging) geplaatst.
Verder hebben we het schakelmechanisme onder handen genomen. Bij de E28S heb ik de kortere schakelpook van de Z3M toegepast. Daarmee hoef je niet zo in de pot te roeren. Bij de E34S heb ik dezelfde overweging gehad, maar toch besloten dat niet te doen, ergo de oude schakelpook blijft zitten.
Wel zijn nieuwe lagers en dempertjes toegepast. Dat beperkt de speling en verhoogt de schakelprecisie.
De rubber beschermhoes rondom de pookknop was eveneens beschadigd. Die heb ik besteld en is inmiddels binnen, maar nog niet opgehaald.
Inmiddels is de aandrijfas weer terug gemonteerd, de versnellingsbak weer terug in zijn uitgangspositie gebracht.
Voor de katalysator heb ik een nieuwe beugel gemonteerd aangezien het schroefdraad van de oude beschadigd is en niet meer op de originele wijze is te gebruiken.
Wat rest is het terugplaatsen van de katalysator en de uitlaat.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 6:32 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
mooi klusje, sta er met mijn E28 ook voor nu, handig zo'n documentatie
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Daar waar ik bij het demonteren van de uitlaat deze in zijn geheel samen met de katalysator heb uitgebouwd was voor het weer terugplaatsen een te hoog risico omdat (1) belasting voor mijn rug en (2) beschadigingen aan de auto. Daarom heb ik als eerste de katalysator teruggeplaatst. Daarvoor ben je weer de Sjaak met de afdichtingen tussen de downpipes en de katalysator. De oude laten zitten is geen optie, dus die vervangen we altijd door nieuwe exemplaren. Dan hoeven we ook niet te knoeien met uitlaatpasta.
Bij Robert zijn auto hebben we de katalysator ooit eens vervangen door de lichtere en beter presterende metaal katalysator van de S38B38. Dat levert een kleine (circa 10pk) performance winst op. In mijn geval houd ik het vanwege (1) de originaliteit en (2) kostprijs bij de oorspronkelijke keramische katalysator.
Bij de montage hebben we een nieuwe set ophangrubbers en bijbehorende bouten en koperen moeren toegepast. De uitlaat zelf vervangen we vooralsnog niet. Die is nog te goed.
Al met al betreft het een behoorlijk aantal delen die zijn vervangen.
Omdat gedurende het uitvoeren van de werkzaamheden bleek dat de afdichting rondom de versnellingspook uitgehard en gescheurd was moest deze ook worden vervangen.
En last but not least; een nieuwe pookknop waarmee de E34S oorspronkelijk werd geleverd. Lange tijd leverde BMW de pookknop met M-logo (E36 M3) welke ik in Mei 2000 door BMW geleverd kreeg. Inmiddels heeft BMW Classic de originele M-technik pookknop weer in het programma.
Toegegeven, esthetisch gezien valt er veel te zeggen voor de pookknop met het M-logo, maar vanwege originaliteit heeft de originele pookknop de voorkeur, waarbij het verschil tussen het oorspronkelijke uit 1990 en het nieuwe exemplaar van BMW Classic wel helder is… wat meteen het argument was om hem destijds door een nieuw exemplaar te vervangen.
En de functionele verlichtingstest om te verifiëren dat verlichting van de pookknop het ook doet.
Verder heb ik het dashboardkastje teruggeplaatst omdat ik besloten heb vooralsnog even geen nieuwe vermogenstrap voor de kachelaanjager te kopen. Met het oorspronkelijke exemplaar werken tenminste de traploze regeling in twee zones en de aanjagerstand naar behoren. Dat is vooralsnog even voldoende. Voor de Eiffeltoertocht staat het volgende nog op de lat:
1. Olie service met Motul 300V Competition 15W50
2. Nieuwe Michelin PS4’s op de voorwielen
3. Aircosysteem vullen
4. Nieuwe accu
5. Controle remsysteem.
Ofwel, de lijstjes worden kleiner.
Bij Robert zijn auto hebben we de katalysator ooit eens vervangen door de lichtere en beter presterende metaal katalysator van de S38B38. Dat levert een kleine (circa 10pk) performance winst op. In mijn geval houd ik het vanwege (1) de originaliteit en (2) kostprijs bij de oorspronkelijke keramische katalysator.
Bij de montage hebben we een nieuwe set ophangrubbers en bijbehorende bouten en koperen moeren toegepast. De uitlaat zelf vervangen we vooralsnog niet. Die is nog te goed.
Al met al betreft het een behoorlijk aantal delen die zijn vervangen.
Omdat gedurende het uitvoeren van de werkzaamheden bleek dat de afdichting rondom de versnellingspook uitgehard en gescheurd was moest deze ook worden vervangen.
En last but not least; een nieuwe pookknop waarmee de E34S oorspronkelijk werd geleverd. Lange tijd leverde BMW de pookknop met M-logo (E36 M3) welke ik in Mei 2000 door BMW geleverd kreeg. Inmiddels heeft BMW Classic de originele M-technik pookknop weer in het programma.
Toegegeven, esthetisch gezien valt er veel te zeggen voor de pookknop met het M-logo, maar vanwege originaliteit heeft de originele pookknop de voorkeur, waarbij het verschil tussen het oorspronkelijke uit 1990 en het nieuwe exemplaar van BMW Classic wel helder is… wat meteen het argument was om hem destijds door een nieuw exemplaar te vervangen.
En de functionele verlichtingstest om te verifiëren dat verlichting van de pookknop het ook doet.
Verder heb ik het dashboardkastje teruggeplaatst omdat ik besloten heb vooralsnog even geen nieuwe vermogenstrap voor de kachelaanjager te kopen. Met het oorspronkelijke exemplaar werken tenminste de traploze regeling in twee zones en de aanjagerstand naar behoren. Dat is vooralsnog even voldoende. Voor de Eiffeltoertocht staat het volgende nog op de lat:
1. Olie service met Motul 300V Competition 15W50
2. Nieuwe Michelin PS4’s op de voorwielen
3. Aircosysteem vullen
4. Nieuwe accu
5. Controle remsysteem.
Ofwel, de lijstjes worden kleiner.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 6:22 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Afgelopen donderdag voor een week geleden had ik de gedachte om de E34S weer aan te melden. Echter ik was even vergeten dat de laatste APK begin September 2017 (na de vorige Eiffeltoertocht) alweer was verlopen, dus kreeg ik daags erna een herinneringsbrief.
Lang verhaal kort. Dit is mijn eigen stommiteit, dus ik was mijn garagist dankbaar dat hij dat afgelopen maandag kon regelen… met dien verstande dat mijn aanname dat de banden geen randvoorwaarde voor de APK zijn niet bleek te kloppen. Die stonden toch al op het programma, evenals nieuwe remblokken.
Inhoudelijk allemaal niet zo schokkend, procesmatig een foutje dus heb ik de E34S snel maar weer afgemeld omdat er toch wel een kleine week overheen gaat en dan is de ‘expected monetary value’ van een niet goedgekeurde auto groter dan de som van de extra schorsingskosten en de met terugwerkende kracht te betalen wegenbelasting over een korte periode. Voor projectmanagers is dat gesneden koek (risicomanagement), voor eega’s is dat zonde geld en voer voor nodige discussies.
Verder ontdekte Arno nog twee puntjes die ik zelf niet had ontdekt. Enerzijds een scheurtje in de hoes van de gelijkloop koppeling van de cardanas. Deze is gemitigeerd met speciaal daarvoor besteld kit. Anderzijds, het lager van het rechter voorwiel dat geen lang leven meer is beschoren.
Kort samengevat is het werklijstje voor de Eiffel dus:
1) Must have: Nieuwe voorbanden, was bekend
2) Must have: Nieuwe remblokken voor, was bekend
3) Must have: Nieuw wiellager rechtsvoor
4) Must have: Mitigeren scheurtjes hoesje gelijkloopkoppeling (done).
5) Must have: Oliewissel met Motul 300V Competition 15W50
6) Must have: Uitlijnen voorwielophanging.
7) Nice to have: Airco afvullen
Het wiellager had ik als New Old Stock ooit een keer overgenomen van een mede E34 M5 eigenaar, dus die heb ik liggen. De voorbanden, Michelin Pilot Sport van de vierde generatie (235/45R17/97Y) zijn inmiddels besteld en de remblokken zijn inmiddels binnen. Doel is om dat komende week nog voor elkaar te krijgen, anders wordt het i.v.m. vakantietijd de laatste week van Augustus.
De hoes van de gelijkloopkoppeling laat ik even voor wat het is. Deze pak ik komende winter wel op.
Lang verhaal kort. Dit is mijn eigen stommiteit, dus ik was mijn garagist dankbaar dat hij dat afgelopen maandag kon regelen… met dien verstande dat mijn aanname dat de banden geen randvoorwaarde voor de APK zijn niet bleek te kloppen. Die stonden toch al op het programma, evenals nieuwe remblokken.
Inhoudelijk allemaal niet zo schokkend, procesmatig een foutje dus heb ik de E34S snel maar weer afgemeld omdat er toch wel een kleine week overheen gaat en dan is de ‘expected monetary value’ van een niet goedgekeurde auto groter dan de som van de extra schorsingskosten en de met terugwerkende kracht te betalen wegenbelasting over een korte periode. Voor projectmanagers is dat gesneden koek (risicomanagement), voor eega’s is dat zonde geld en voer voor nodige discussies.
Verder ontdekte Arno nog twee puntjes die ik zelf niet had ontdekt. Enerzijds een scheurtje in de hoes van de gelijkloop koppeling van de cardanas. Deze is gemitigeerd met speciaal daarvoor besteld kit. Anderzijds, het lager van het rechter voorwiel dat geen lang leven meer is beschoren.
Kort samengevat is het werklijstje voor de Eiffel dus:
1) Must have: Nieuwe voorbanden, was bekend
2) Must have: Nieuwe remblokken voor, was bekend
3) Must have: Nieuw wiellager rechtsvoor
4) Must have: Mitigeren scheurtjes hoesje gelijkloopkoppeling (done).
5) Must have: Oliewissel met Motul 300V Competition 15W50
6) Must have: Uitlijnen voorwielophanging.
7) Nice to have: Airco afvullen
Het wiellager had ik als New Old Stock ooit een keer overgenomen van een mede E34 M5 eigenaar, dus die heb ik liggen. De voorbanden, Michelin Pilot Sport van de vierde generatie (235/45R17/97Y) zijn inmiddels besteld en de remblokken zijn inmiddels binnen. Doel is om dat komende week nog voor elkaar te krijgen, anders wordt het i.v.m. vakantietijd de laatste week van Augustus.
De hoes van de gelijkloopkoppeling laat ik even voor wat het is. Deze pak ik komende winter wel op.
Carpe Diem, Raymond
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ai, dat aanmelden en weer schorsen is zonde geld.
Tip: als dat nog eens voorkomt: Laat je auto afgekeurd afmelden.
Dan krijg je doorgaans weer 2 maanden gedoogtijd.
Tip: als dat nog eens voorkomt: Laat je auto afgekeurd afmelden.
Dan krijg je doorgaans weer 2 maanden gedoogtijd.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Net andersom, Ite, afgemeld keuren. Dat mag. Je mag afgemeld naar de keuring rijden. Is de auto goedgekeurd, dan kun je online aanmelden en gelijk rijden.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Nee, ik meen dit vrij zeker te weten dat het zo werkt.
In principe krijg je na 2 maanden NA afloop van je keuring standaard uit het systeem een bekeuring.
Of, zoveel eerder als je ermee rijdt en staande wordt gehouden.
Of, tijdens een willekeurige scan door het systeem.
Dit laatste heeft maar een erg kleine pakkans.
Maar goed, wellicht een beetje teveel off topic, ik had het ook niet gegokt denk ik.
In principe krijg je na 2 maanden NA afloop van je keuring standaard uit het systeem een bekeuring.
Of, zoveel eerder als je ermee rijdt en staande wordt gehouden.
Of, tijdens een willekeurige scan door het systeem.
Dit laatste heeft maar een erg kleine pakkans.
Maar goed, wellicht een beetje teveel off topic, ik had het ook niet gegokt denk ik.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.