Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Is het eigenlijk wel mogelijk om geventileerde schijven met de klauwen van een viercilinder te monteren? Het verschil in dikte is aanzienlijk, maar als ik op BMWfans.info kijk dan zou het moeten gaan...

Op een viercilinder zit een 34111150254 klauw. Als ik dan doorklik waar ze gebruikt zijn, dan zijn dat alle modellen, maar niet de 323i. Als ik dan op het 320i USA model doorklik dan zie ik dat die toch geleverd is met de geventileerde schijven 255x22 34111163125. Oftewel, de schijf die ook op de 323i zit.

Mag ik hierop vertrouwen? Of wat is het verschil tussen een 323i-klauw en een viercilinder klauw?


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman »

323i klauw is ook hetzelfde,.maar dan met een (los) vulstuk er tussen. Nou ja, zit uiteraard vast maar is demontabel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Een vulstuk tussen de twee helften van de klauw?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Yep, zonder die spacers gaat het natuurlijk niet passen want de geventileerde schijf is ca 10mm dikker dan de massieve schijf.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman »

Mijn originele remklauwen aan de voorzijde wilde ik voorzien van Ferodo DS2500 blokken, die ik al een jaartje geleden heb gekocht. De blokken zijn net te breed en passen dus net niet in de klauw. Het scheelt nog geen mm, maar het past dus niet. Daarnaast zie ik dat ik voor de achterzijde wel plaats heb voor de slijtage indicator in de blokken, maar aan de voorzijde dus niet.

Ergo, de problemen met de Ferodo's aan de voorzijde:
- Blokken te breed
- geen plaats voor slijtage indicator

Volgens de factuur en de doosjes heb ik de juiste blokken, de FCP116H.

Wat te doen?
- Breedte even aanpassen met de flex? Moet ik het metalen plaatje dan ook weer beschermen met verf?
- Plaats voor slijtage indicator er in dremelen?
- Blokken inpakken en bij de leverancier door de ruiten mikken?

Wie heeft raad?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Vreemd! Er kan nog een mm verschil zitten in de verschillende fabrikaten van de klauwen, maar voor geen uitsparing en achter wel is wel heel vreemd. Ik zou 't es aankaarten bij de leverancier.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman »

Achter is e30, dus zou eea kunnen verklaren?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Ik zit wat te lezen en wat te denken en uiteindelijk schrok ik van de Wilwood Powerlite. De Big Brake kits zijn me iets te gortig maar die Powerlites lijken nog wel een goede optie te zijn.

Maar als ik dit topic eens doorloop dan zijn we het er wel over eens dat de diameter van de schijven de beperkende factor zijn. Als wij de koppen eens bij elkaar steken, kunnen we dan geen schijven laten maken? Of wordt het dan een te grote stap om de beugels en dergelijke ook aan te passen op de grotere schijf?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Tsja ik ben er wel voor in, maar je moet idd naar andere brackets. De Wilwood klauwen bevallen erg goed!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Mits en vermaar, als ik het ga doen, moet ik toch nieuwe brackets maken. En dan maakt het niet uit of ik er nou 2 of 26 uit laat snijden.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Mits het juiste materiaal. Ik heb ze destijds in een kleine serie laten maken bij een specialist in alu 7075 omdat hij het oorspronkelijke ontwerp uit Engeland niet degelijk genoeg vond. Als ze groter worden zal dat ook weer een herberekening vergen. Ben ik zelf geenszins in thuis maar komt vast goed.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Voor grotere schijven zitten we wel vast aan een two piece schijf. Wilwood heeft dan bijvoorbeeld een 279mm schijf (160-5840). Dat is dan ook het maximum van de Powerlite klauwen.
Image

Maar zo'n hart is niet al te lastig te maken. Het kan met boutjes en moertjes zoals IE het ook doet. Maar het aluminium hart kan ook dikker om de bout er in een keer in te draaien, zoals VAC doet.
Image


In het Engelse topic was er vier jaar geleden onrust over de beugels. Is er inmiddels al een tekening boven water om die dingen te laten maken?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Nope! Ik heb wat pogingen gedaan maar dat heeft nog niets opgeleverd.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Hoe heb jij ze dan in Nederland laten maken?

Maakt niet uit, ik ben eens even bezig geweest en heb een modelletje dat afhankelijk is van deze maten:

A is de afstand van de achterzijde van de bracket tot de voorzijde van de flens. C is de afstand van de gaten tot het center van de as. Heeft iemand nog zo'n poot rondslingeren die die maten eens zou willen meten?
Image

In dit voorbeeldje heb ik 81,5mm voor A aangenomen en 80 voor C.
Image
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by BertjeConti »

Nu ook verkrijgbaar in nederland, de rubber seals (afdichtringen) die tussen de beide (ATE) klauwhelften zitten, ik heb ze afgelopen winter nog uit de US laten komen, maar nu dus verkrijgbaar bij Kapteijns oftewel Classic BMW Parts

Image
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply