Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Stoffie »

Jeroen wrote: Wed Aug 22, 2018 12:16 pm Zag dat er helemaal niet gereageerd was op Kristof z'n plaatjes, ernstig! Zeker als een een flinke verzameling leuk vintage spul staat! Wat is die andere draaitafel trouwens? Enne al is het 'maar' Sony, spul als TA-E88 / TA-N7 / TA-F7 is echt legendarisch kwaliteitsspul waar ik destijds, met -zo uit m'n hoofd- het foldertje van 1976 in m'n hand, alleen maar van kon dromen. In datzelfde foldertje volgens mij stond ook de TA-1630 instappert. Dat kon ik me nog net veroorloven en al is 'ie een paar keer bij Sony in Delft geweest als ik weer eens de eindtrap had uitgefikt, dat ding heeft vele jaren dienst gedaan! Mooi oud spul allemaal! Zelfs trouwens ook weer druk aan het schuiven, snel meer!
Ach is maar ouwe Sony meuk maar klinkt wel erg fijn :D

Ik ben ook erg fan van hoe het er uitziet alsook de bouwkwaliteit is werkelijk over the top.

Verder helemaal geen tijd meer om nog voor te zitten, hopelijk komt daar eens wat verandering in.

Andere draaitafel is een PS-X75 Biotracer, geen tangentiaaltje maar klinkt ook gewoon opperbest en gewoon mooi om die electromechaniek te zien werken.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Ah, dacht al dat 't een X75 was, legendarische high tech machine, en blijkbaar werkt het hele control circuit bij jou nog. Als die de mist in gaat doet 'ie ook gelijk niks meer meen ik. Maar net als de topmodellen van Denon uit die tijd echte supermachines. Heb nog zitten dubben om een Denon DP-59L te kopen vorig jaar, maar uiteindelijk gekozen voor revisie en upgrade van m'n oude Thorens TD-160 door Audio Creative.

En ja, de tijd én de rust in je kop om eens ouderwets te gaan zitten luisteren. Schaarse momenten tegenwoordig!
Regards/groeten, Jeroen
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Stoffie »

Wel toen ik em kocht (komt uit US dus transfo nodig), deed 1 kanaal het niet en zwiepte de arm geregeld eens alle kanten op.

Op een dag m'n stoute schoenen aangetrokken, ding open gegooid en na controle en schoonmaken van alle contacten en kabeltjes, deed ie het uiteindelijk weer goed.

PS-X800 is nog beter maar deze heeft nog dat beetje extra drama met die indrukwekkende arm.

Nog nooit gehoord maar zo'n Thorens heeft toch ook gewoon een heel goede reputatie!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Nee juist die Biotracer maakt die X75 juist zo bijzonder!

In draaitafel land heb je altijd twee stromingen gehad. De high tech quartz controlled etc etc direct drives, versus de ontkoppeling middels snaaraandrijving en extra geveerde subframes. In mijn jaren bij RAF/ART een hoop beluisterd en ja, vond snaaraangedreven doorgaans wel fraaier. Lang lopen dimdammen, of een Linn LP12 kopen, of mijn Thorens een upgrade geven. Uiteindelijk heeft Marco Bouwer van Audio Creative mij ervan overtuigd dat de Linn de meerprijs niet waard was, omdat hij nog zoveel meer uit de Thorens kon halen. En inderdaad, hij heeft echt wel wonderlijke dingen uitgehaald en bereikt. Resonantie uit de motor gehaald met aangepaste frequentieregeling, voeding geoptimaliseerd, andere bedrading, vering, etc. Niet gratis, maar je koopt voor dat geld niets vergelijkbaars, en 't kan weer een paar decennia mee.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Wilmo »

En dan heb je een jengelbak die aan een snaar loopt te rukken ;D

Ik heb veel snaaraangedreven tafels gehad en was er na een tijd wel een beetje klaar mee. Ik heb nu een Micro Seiki DD40 waar ik dik tevreden mee ben.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

haha heb je nog nooit een goede snaaraandrijver gehad! Niet voor niets dat jouw auto geen distributieriem heeft dus haha! Maar Micro Seiki is ook al geen troep!
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Wilmo »

Ik heb een TD165 gehad, een TD321, een Rega P3, een SOTA Comet en een Micro Seiki BL51, waarvan de SOTA nieuw was. Maar het was het allemaal net niet. Ik was al onder de indruk van een Technics 1200, ja een DJ-tafel maar wel fijn hoe de bediening aanvoelt en hoe de knoppen aanvoelen. En de DD40 vind ik daar een mooiere versie van. Ik kon er goed aankomen en ik heb de TD321 toen zonder arm verkocht en de Alphason Xenon die ik bij de TD321 kreeg heb ik toen op de DD40 gemonteerd.

Maar als ik kijk hoevaak ik nog vinyl afspeel... Dan rechtvaardigt dat eigenlijk niet het gedoe dat dat met al mijn verhuizingen telkens oplevert.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Hier wordt 'ie ook niet wekelijks gebruikt, maar nog zat vinyl en als 'ie dan gebruikt wordt is het wel genieten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Zo, en weer terug naar 2018.

Ik heb nooit platen bezeten, en ondanks de mega mooie klank heb ik er dus niet zoveel mee, domweg omdat ik geen dragers heb.
Omdat ik het gepruts met goedkope rommel en moeilijke interfaces zat was heb ik in de aanbieding een mega muzikale server gekocht van Yamaha. Ook een beetje omdat die nog wel een beetje past bij de rest van Rotel.
Deze server gaat op je data kabel, en met een abonnement op een streamingsdienst (zoals spotify) kan je dan eindeloos via je hifi set lekker muziek spelen.
Omdat Yamaha naar mijn mening een goede betaalbare (300,-) server maakt, met een zeer goede app heb ik hiervoor gekozen.
Eenmaal geïnstalleerd gaat de rest via je telefoon of tablet. Echt ideaal en razend snel. MusicCast als app is echt bizar goed bedacht.

Qua stremaingsdienst heb ik nu nog spotify omdat de meiden dat willen, maar heel binnenkort ga ik over naar Tidal, die levert in Flac format (lossless! Itt Spotify @ 256kb..).
Ik begin er weer plezier in te krijgen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Hahaha er komt een dag dan maak ik ook mijn entree in de 20e eeuw. Ja, de 20e eeuw :lol:

Ben benieuwd hoe dat allemaal werkt, en zou zelf dan wel een giga SSD erbij willen om 't ook op te slaan
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by 323baur »

Ook dat komt wel een keer, al gaat streamen met een goede Flac dienst net zo goed. Ik heb nog maar 1x iets niet kunnen vinden...en mijn smaak is soms verre van alledaags.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by raymondw »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste 10-20 jaar niet veel tijd heb gehad om echt aandacht te besteden aan Hifi en High End. Beide begrippen, tja, wat kan je ervan zeggen? Hifi is nog enigszins SMART uitgewerkt, maar de requirements zijn inmiddels door tijd en ontwikkeling ver achterhaald. In de jaren 60/70 was Hifi nog een verkoopargument maar in de jaren 80 begon de glans al te verbleken. Wellicht dat daardoor het begrip High End is geïntroduceerd, maar wat is High End?

Even stilstaan bij die vraag. Hifi komt van de Duitse Industrie Norm (DIN45500) en was de maat voor vele Europese fabrikanten, waaronder de destijds (jaren 60/70) grote spelers Philips, Grundig en Saba en in de VS o.a. Marantz, Mac Intosh etc. In de jaren 70 groeide de Japanse Hifi Industrie (Sansui, Panasonic, Sony, Pioneer om maar een paar te noemen) en verdrukten de Duitse en Amerikaanse fabrikanten op hun eigen thuismarkt. Saba hield het tot begin jaren tachtig vol (tot de overname door de Fransen), Philips heeft in de jaren negentig nog de 900 serie geïntroduceerd, maar dat was geen blijvertje en Grundig heeft haar Fine-Arts productlijn helaas niet snel daarna in de wilgen moeten hangen.

Buiten een paar kleine spelers in het oude High End segment zijn er niet veel meer, Marantz, Denon en in mindere mate Accuphase zijn denk ik wel de meest bekende. Inmiddels overtreffen de prestaties van bijna alle apparaten de eisen van Hifi al ruimschoots, maar eerlijkheid halve doen de apparaten uit de jaren 60/70 en 80 dat ook al, immers een vermogensbandbreedte van 100kHz was destijds al niet moeilijk te realiseren, en waarom zou je ook? 100kHz kan ik met mijn (verouderde) technische achtergrond nog wel begrijpen, immers dan weet je dat het fasegedrag en daarmee de tijdsvertraging binnen de voor de mens hoorbare frequenties (20Hz tot 20kHz) deterministisch is. Maar 20Hz die voel je (leuk voor de jongeren) alleen terwijl die 20kHz alleen hoorbaar is bij je geboorte. De meeste mensen die investeren in de duurdere Audioapparatuur hebben een leeftijd dat zij met hun oren nog maar nauwelijks 15kHz kunnen waarnemen. Ofwel, er is geen functionele behoefte om de vermogensbandbreedte verder toe te laten nemen.

Commerciële en technische behoeftes zijn er wellicht wel, immers veelal leveren opvolgers van producten slechts betere specificaties dan hun voorgangers, maar zijn deze niet altijd waarneembaar. Kortgeleden had ik bijvoorbeeld een Email-wisseling met het voormalig hoofd van Tuner ontwikkeling van Grundig die in zijn laatste jaren ook in opdracht voor o.a. Philips heeft ontwikkeld. Ik had van hem een stapel New Old Stock ECC83 van Telefunken en Valvo overgenomen tegen een voor mij heel schappelijke prijs, maar gaandeweg de dialoog ging het ook over de techniek van alledag en onze rol daarin.

Hij gaf aan dat met name vooral Philips stuurde op een specificatieoorlog met de concurrentie, echter zonder het product budget ter beschikking te stellen. Daarbij had Phillips meerdere kenniscentra in de wereld die dezelfde opdracht meekreeg, hetgeen voor de individuele groepen niet motoverend werkte.

En dat terwijl Grundig (en niet alleen Grundig) destijds tuners en receivers heeft gemaakt die die van Philips op alle fronten overtrof. Naja, de markt krijgt wat het verdient en dat zien we nu ook in de hedendaagse tijd met al die kleine pruts apparaatjes, datacompressie e.d. Het wordt er wat dat betreft niet beter op.

Echter als techneut merk ik wel dat er veel gebakken lucht verkocht wordt. In de loop der tijd heb ik er veel gehoord, o.a. audiokabels ter voorkoming van skin-effect?! Theoretisch mag dat weliswaar waar zijn, maar het effect is bij audio frequenties zo klein dat het niet waarneembaar is. Of wat te denken van speciale netfilters voor het filteren van allerlei onheil van buiten?! Tja, dat is tegenwoordig een dingetje, zeker met al die schakelende voedingen op het net, maar om daar nou duizenden Euro’s voor te vragen terwijl een goed ontworpen voeding dat uit zichzelf al zou moet doen? Wat dat betreft is er een boel gold-plating en gebakken lucht in het wereldje.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Haha oh yeah, veel gebakken lucht aan alle kanten. Exotische materialen, revolutionaire nieuwe technieken, verzin het maar. En dan voor exorbitante prijzen natuurlijk.

Bij RAF hebben we het altijd naar onze klanten als volgt verwoord: naar mate je hoger op de ladder komt, worden de verbeteringen steeds kleinere stapjes, terwijl die stapjes exponentieel in prijs stijgen. Dan is het simpelweg een afweging of je dat kleine stapje beter die vaak forse meerprijs waard vindt.

En wilde verhalen alom, maar als je geen verschil hoort, hou dan lekker het geld in je zak, het is tenslotte geluidsapparatuur. Ik kan zelf nog immer volop genieten van CD en LP, maar wil weleens de tijd nemen om te luisteren hoe een goed streaming product het doet ten opzichte van mijn oude troep.

Na meerdere jaren weinig tot niets te hebben gedaan aan mijn set, ben ik de afgelopen anderhalf jaar wel lekker bezig geweest. De Rotel voorverzwakker is vervangen door een Krell exemplaar en de platenspeler heeft een upgrade ondergaan bij Audio Creative.

Toen ik voor het eerst in vele jaren weer eens een Audioanalyse A9 eindtrap hoorde heb ik besloten aan die kant toch ook wat te gaan doen. Twee A9's aangeschaft, bij een oud-collega van RAF zijn die gerecapped en opnieuw ingeregeld, en dat was toch weer een leuke sprong voorwaarts ten opzichte van mijn one of a kind monoblokjes, dus die hebben het veld geruimd. Per kanaal een A9, mono geschakeld dus, dan heb ik ook vermogen zat mocht ik ooit nog eens budget kunnen vrijmaken voor een setje hybride Martin Logans. Maar goed, 1 eindbak vertoonde toch nog een hapering dus ik heb ze allebei maar weer even bij die oud-collega neergemikt. Hopelijk snel terug en weer genieten.

Ondertussen loopt er nog wat anders, zo even terugbladerend heb ik daar zo te zien nog geen melding van gemaakt. Een aantal van mijn collega's zijn, samen met een andere oud-Raffer, aan het pluizen gegaan met DAC's. Er is een internationale standaard vastgelegd waarin eisen aan onder andere oversampling en filtering zijn vastgelegd. Allemaal om het geluid zo 'smooth' mogelijk te laten verlopen en klinken, en om evt lees- en communicatiefouten eruit te filteren. Als het niet om een product gaat wat op de markt komt, dan kun je die standaard loslaten, dus zij hebben een ontwerp gemaakt wat aanzienlijk versimpeld is. Enkele parallel werkende DAC's, en dan klaar. Niks filteren en oppoetsen. Ik heb het eerste prototype mogen horen en dat was inderdaad verbluffend open, ruimtelijk, gedetailleerd en natuurgetrouw. Zij overwegen nu om een kleine serie te gaan maken voor intimi, en ik heb al aangegeven serieuze interesse te hebben. Leuk voor achter de CD speler, en ook leuk achter -wie weet- een streamert. Wordt vervolgd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by Jeroen »

Jeroen wrote: Fri Sep 07, 2018 9:12 am ...mocht ik ooit nog eens budget kunnen vrijmaken voor een setje hybride Martin Logans...
Ehmmmm dat is zowaar gelukt! Dynamisch laag, of noem het een soepwaffer, en dan electrostatisch midden-hoog. Afgelopen tijd nog bezig geweest met positioneren, en met bi-wiring. Met 100% dynamische luidsprekers vond ik het verschil doorgaans niet enorm, maar op de Martin Logans doet het wonderen. Laag dieper en strakker, stereobeeld stabieler met meer diepte, veel strakkere plaatsing en meer transparantie. Ik heb zo ongeveer alles inmiddels aangepakt en nu is 't effe klaar (denk ik haha), nou maar weer eens volop ceedee en elpee luisteren!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1350
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Audio, video, high end, zendertjes, you name it!

Post by raymondw »

Even dit draadje weer in het leven roepen.

Eind vorig jaar broeide het om sinds lange tijd maar eens wat te gaan doen met wat audio. Zo had ik al lange tijd een aantal componenten op zolder liggen welke bij aanschaf in 1997 best wat geld hebben gekost. Met een mooi woord noemen ze dat verzonken kosten, ofwel kosten waarbij het niet meer uitmaakt wat je ermee doet. Echter is het niet zonde om die mooie Tango Uitgangstransformatoren van Hirata Electric Co op zolder te laten verstoffen?

Image

Dus ging ik aan de slag, eerst maar eens de historische documentatie opzoeken en de systeemconcept bijwerken. Dat maakt het mogelijk om weer een decompositie zodanig aan te passen dat de nieuw te bouwen versterker daar naadloos bij aansluit. Eind februari was de eerste testversie gereed. O.b.v. die informatie de risico’s opnieuw geëvalueerd en de strategieën bijgesteld, alles om te voorkomen dat die mooie triodes uit de eind jaren twintig van de vorige eeuw geen schade ondervinden. Die triodes zijn inmiddels behoorlijk zeldzaam en navenant kostbaar geworden. Wat voorbeeldjes.

Image

Image

Image

Image

Na de nodige aanpassingen was de eerste baseline eind maart klaar en was het tijd om eens serieus te gaan luisteren. Ook voor het afspelen van media gebruik ik vintage apparatuur, zo is mijn hoofdspeler van Marants, van het type CD94 met het oeroude en superdegelijke Philips CDM1 loopwerk. Die heeft nog echte door Rodenstock geslepen glazen lenzen. Deze speler heeft na dertig jaar weliswaar een revisie nodig, maar gaat daarna nog weer dertig jaar mee. Die CD94 heb ik overigens wel wat gemodificeerd, dus die speelt op een hoger niveau dan andere vierennegentjes.

Image

V.w.b. de versterker zelf:
  • Zero feedback Single Ended Triode eindversterker van 3,5W per kanaal. Meer je je gewoon niet nodig om kamervullend een behoorlijk volume neer te zetten.
  • RCA UX250 Direct Verhitte triodes uit 1929 (zelfde batch, zelfde datum codes)
  • Tango XE60 uitgangstransformatoren van Hirata Electric uit Japan.
  • Military Grade gelijkrichters van Mullard (GZ37)
  • Military Grade voorversterker buisjes (vrijgegeven voor kernwapens) uit de voormalige Sovjet Unie.
  • Interne bedrading massief zilverdraad (99,9999%) met een diameter van 1,0mm.
  • Verder allemaal hoogwaardige Audio-Grade componenten zoals op de kritische componenten New Old Stock Riken Ohm weerstanden, Rubycon Black Gate condensatoren etc.
  • Volledig gescheiden opbouw voor links en rechts met high reliability voedingscondensatoren.
  • Massief granieten behuizing, totaal gewicht circa 50kg.
Image

Wat kost dat -> De Bill Of Materials eindigt niet bij vier nullen, en dan heb ik het niet over de uurtjes, componentjes en gereedschappen die wel zijn aangeschaft, maar uiteindelijk niet zijn toegepast.

Image

Wat levert dat op -> Een versterker die geen ‘warm’ of ‘romantiserende’ klankkarakter heeft, een strak maar niet overdreven laag heeft, een midden en hoog dat sprankelend, maar niet overmatig gekleurd is. Elke opnamefout wordt genadeloos weergegeven. Het geluidbeeld is zeker in het midden van de luidsprekers enorm ruimtelijk waarbij deze vloeiend in de drie dimensionale ruimte wordt neergezet.

Ben ik uitgespeeld? -> Nee nog niet, op een aantal punten zijn nog wat verbeteringen haalbaar.

Image

Wat doet die andere apparatuur daar dan nog? -> Die Teac set hebben we een jaar of zeventien geleden voor kuiskamergebruik aangeschaft. Annie is er nog steeds aan gehecht, maar wordt eigenlijk niet meet gebruikt. Zelf luister ik voornamelijk naar dat andere ouderwetse apparaat, een Saba Freiburg Telecommander uit 1972, toenmalige aanschafprijs was bijna hfl 2500,- . Deze is overigens wel gereviseerd, immers na bijna vijftig jaar mogen de schakelaars wel eens gereinigd worden, al die condensatoren worden vervangen en wat al niet meer, maar vooral op FM radio is het ontvangst haarscherp en transparant. De kleine Philips CD speler is een CD104, eveneens met het onverwoestbare CDM1 loopwerk. Die kan wel een recap gebruiken.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply