Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Wat een hele mooie Walter. Prachtig verhaal trouwens. Veel veilige kilometers gewenst.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by loentje »

Heel erg mooie bolide, het lichte leer zou niets voor mij zijn (ivm mijn loodskleren) maar erg mooi


groeten loentje
User avatar
Ruud
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Mon Dec 20, 2004 9:50 pm
Location: NL
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Ruud »

Had hem al eens in het echt bekeken: prachtige uitvoering en staat er heel netjes bij. Vandaag stapte ik uit en zag ik 1 blik 3x3:

Image=3x3 by PeperPakhuis, on Flickr
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Ja, de lady in da house rijdt er knap bij... :wink:

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Hahaz mooie spot, Ruud!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Toen een week of 3 geleden er ineens wat kouder weer werd aangekondigd was er wel animo voor de winterset die ik voor de e46 had, dus die kon ik 2 weken terug verkopen aan een aardige vent met een f30 320d EDE. Dus daarna op zoek naar een wintersetje voor de e91, liefst voor maximaal hetzelfde budget als wat mijn set opgebracht heeft. Nog ff geprobeerd om een setje Style 194M's te bemachtigen (zelfde als waar onze e91 nu op rolt), maar dat werd te gecompliceerd en te begrotelijk. Via Facebook Marketplace uiteindelijk gestuit op een setje Style 159's, met Michelin's Alpin Sport met rondom nog ruim 6mm profiel. In Dordrecht, dus ook niet al te gek ver weg. Vorige week zaterdag opgehaald bij een heel aardig stel. Gingen zelf over op all-season banden (moeten ze zelf weten :wink: ), dus ik kreeg het karretje/opberg-geval er bij:

Image

Uit betrouwbare bron ( :sealed ) had ik vernomen dat een setje 17" precies naast elkaar in de bagageruimte van de Touring moest passen. Zoals wel vaker, had deze bron gelijk:

Image

Zondagmiddag het setje maar onder de auto geplaatst. Zijn niet moeders mooiste, maar van een afstandje is het best te doen :smoke :

Image

Image

Deze winter kunnen we er in ieder geval ff tegen. Volgend (voor-)jaar zien we wel weer verder.

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Overigens herinnerde dat vriendelijke Facebook me afgelopen zondag dat ik exact 5 jaar daarvoor ook een bandenwissel liet doen... Toen nog "liet doen", da's dan weer het voordeel van een leasekonijn:

Image

Greetz,
Walter.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by uwbuurman »

Nice!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Prima! Lekker veilig verder karren maar!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Peter V. »

Netjes toch.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Zie dat Photobucket weer aan het kl*ten is... Had in m'n spamfolder wel een mail van ze, dat er meer betaald moest worden als je behalve opslag ook hosting wilde voor gebruik op fora e.d.. Meer van jullie die melding gehad?

Was best toch nog prijzig, dacht ik?

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Anyway, bij het volgende praatje heb ik helaas toch geen plaatjes :wink:.

Begin februari kondigde m'n e91 aan wat onderhoud nodig te vinden. "Prima", dacht ik. Kan best nog heel ff wachten, als dat eind feb/begin maart doe, kan 'ie meteen van een verse APK worden verzien, want die zou 21 april 2020 verlopen. Voor de zekerheid een keer extra de olie gechecked, rien à la main. Enige waar m'n dikke diesel heel soms last van had, was dat 'ie bij koude start soms, heel soms heel even wat onregelmatig liep. "Kan nooit veel zijn", was mijn gedachte. Ook geen foutmeldingen in de iDrive, dus what could go wrong?

Afspraak bij Gijsbertsen gemaakt voor begin februari. Had ik voor 's ochtends vroeg gedaan; kleine inspectie en APK'tje daar kon ik wel op wachten met wat wat WiFi en een laptop. Dus ik sta daar om half 9 in de ochtend, even met Aron nog een keer doornemen. Hij checkt het onderhoudssysteem nog even en ziet dat we vorig jaar een aantekening hadden gemaakt dat de schokbrekers achter wel punt van aandacht waren. "Oh ja, da's waar ook": meteen maar vervangen dan. Toen vertelde ik hem over het soms onregelmatig lopen bij koude motor. "Oei", was zijn antwoord. Da's vaak geen heel goed teken bij de modernere diesels van BMW. Aron verdenkt een vervuild inlaattraject met wat aanverwante problemen. Om dat te onderzoeken moet de boel wel open, en dat gaat niet als "wachtende". Me naar het station brengen gaat niet, maar alle vervangend-vervoer-e46-Compactjes zijn binnen, dus die "mag ik er wel 1 meenemen". Verwachting is dat 'ie de volgende dag wel klaar is.

Later die dag telefoontje van Gijsbertsen. Is inderdaad foute boel, inlaatspruitstuk zwaar vervuild, EGR-klep daardoor einde oefening. Tevens hebben ze een scheurtje in het kleppendeksel ontdekt. Diezelfde diagnose viel ook nog de krukaspoelie ten deel, dus ook die moest nieuw. Dat zouden ze in de planning allemaal niet redden, dus alleen beurt en APK en dan zo snel mogelijk terug voor een wallnutblasting-behandeling, reiniging van het hele inlaattraject, nieuwe kleppendeksel, nieuwe krukaspoelie en de schokbrekers achter vervangen.

Schade tot zover: iets van €450 in de BTW, enbetaling van de huur-Compact-hoer.... Pff.

Volgende dag belt Gijsbertsen, er was de volgende donderdag plek om m'n e91 verder onder handen te nemen. Deze keer maar geen vervangend vervoer, wel 2 dagen de auto bij hen binnen. Deze reparatie ging dan verder wel zoals gepland en op zaterdagochtend kon ik 'm weer ophalen. Wallnutblasting, reiniging inlaattraject, nieuwe krukaspoelie, nieuw kleppendeksel, nieuwe schokbrekers achter, wat klein spul en een hoop uren.

Schade: bijna €3.300 e_surprised

Ook hier geldt: hoeveel keus heb je? Voor zo'n investering koop ik geen andere gelijkwaardige auto. En ergens weet je dat met deze auto's met een kilometerstand van op/rond/net over de 200.000 dit soort kosten kunnen gaan komen. Dus is het een kwestie van betalen en niet te lang over nadenken...

Intussen rijdt m'n Le Mans-blauwe Toerding al weer prima z'n rondjes (hoewel natuurlijk door het Corona-gebeuren natuurlijk wel aanzienlijk minder dan normaal).

Greetz,
Walter.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2386
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Manitoba »

Intussen, zoals in mijn 323i-topic valt te lezen, stond die intussen in het mooie Wapserveen voor wat mooi en groot onderhoud. Die moest daar wat langer blijven dan gepland, maar de mannen hadden 'm toch op maandagavond al wel "ready for pick up". Dus ik donderdag met vriend Geert richting het Steenwijkse. De e91 had toen, na het grote en dure onderhoud van kort daarvoor, nog maar nauwelijks gereden, want intussen was ook de smart-lockdown een feit. Ik rijd de e91 hier de A12 op en zet de Cc op 100. Na een paar kilometer is er een heel licht gehobbel voelbaar in de auto en het klinkt alsof er een heli wat hoger boven de auto vliegt. Hmm, raar. Meteen bij de Total tussen Woerden en De Meern er maar af en rondje kijken. Niks raars, bij het minderen van de snelheid verdween zowel gevoel als geluid. Toch maar doorrijden dan.

Ergens voorbij Zwolle moesten we toch maar wat eten, dus even van de snelweg af bij een benzinepomp. Daar staan we, maar we bedenken ons dat we meer trek in een Mac hebben, dus rijden even door. Weer terug de A32 op, en na 1,5 kilometer begint het gehobbel weer, en ook de heli is terug. De Mac was vlakbij, dus daar maar naartoe. Het leek een klein beetje dat het gehobbel voelbaar was in de cardan-tunnel, maar verder kon ik het niet duiden. Ook op de parkeerplaats niks te ontdekken aan de auto, tja.. Wat moet je dan. Eten, dat moesten we. Gedaan, en maar weer verder. Terug de snelweg op, niks aan de hand. Na een paar kilometer de snelweg af en de N341 op richting Wapserveen. "Woep,woep,woep,woep", daar was het gehobbel en de heli weer; luider en nadrukkelijker dan eerst. Bij Jan aangekomen hem maar 's een rondje laten rijden. Hij kon niet anders dan denken dat er ergens een rem (een klein beetje) aan bleef lopen. Terug bij zijn ouderlijk huis rondje checken, ja hoor: remschijf rechtsachter bloedheet. Oorzaak gevonden dus. Ff overlegd en toch maar besloten met zowel de e91 als de e21 naar huis te gaan; vriend Geert in het Toerding en in m'n (o zo lekker rijdende) e21. Afgesproken dat Geert zou seinen als zich toch iets raars voor zou doen, maar het bleef gelukkig rustig achter me tot weer thuis waren in Woerden.

De volgende dag met de e91 naar Gijsbertsen. Eerste reactie natuurlijk meteen: "daar hebben wij vorige week helemaal niet aangezeten, dus kan nooit door ons zijn veroorzaakt". Oké.... Aron haalt de boel rechtsachter los, blijkt de rubber afdichting van de cilinder van de remklauw gescheurd te zijn. Er zit daardoor een kleine beschadiging in het metaal, wat er voor zorgt dat de blokken dus (soms) niet helemaal lekker vrij van de schijf konden komen. Gevolg: aanlopende remschijf. Gelukkig viel de vervolgschade die daardoor had kunnen ontstaan mee. Oplossing was een revisieset voor de remklauw, maar die moest besteld worden. Auto daar gelaten en de volgende dag weer opgehaald.

Schade: nog 's €100

Kortom: in een week tijd had m'n geliefde e91 325dA M-Sport me toch maar even €4.000 llchter gemaakt.... :) :shock

Dus ze blijft nog even :launch

Greetz,
Walter.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by Jeroen »

Ouch, ik had het al even gehoord in het voorbijgaan, dat is echt serieus geld, maar ja, wat zijn je alternatieven? Dus dan is 't slikken en aftikken. Het nadeel van zoiets is wel dat als zich nu weer iets 'major' aandient je er zoveel geld in hebt zitten dat je dan ook weer de knip trekt. Hopelijk kun je nu weer een hele berg kilometers wegdieselen om de km kosten te drukken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Daily driver van Walter: De Dreier uit Beieren

Post by 323baur »

Klinkt allemaal bekend en je zit nog niet 25% van wat ML rijden kost in 2 jaar.
Dus niet zeiken; betalen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply