BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Ahhhh, dat is heel toevallig en ook best wel jammer. Maar ook wel begrijpelijk.
Misschien op een ander treffen!
Misschien op een ander treffen!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
We zullen elkaar zeker trefffen op een andere meeting Casper!
De Dbilas inlaat valt af. De accu zit in de weg.
Daar ik geen zin heb om deze achter te zetten en de accuhouder weg te flexen en dan terug spuiten om alles netjes te doen ogen.
De Dbilas inlaat valt af. De accu zit in de weg.
Daar ik geen zin heb om deze achter te zetten en de accuhouder weg te flexen en dan terug spuiten om alles netjes te doen ogen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Waarom niet de accu verplaatsen, is ook veel beter voor de gewichtsverdeling. Ik zou dat juist wel doen.bmw e12 e21 wrote: ↑Sat Jan 19, 2019 11:52 am We zullen elkaar zeker trefffen op een andere meeting Casper!
De Dbilas inlaat valt af. De accu zit in de weg.
Daar ik geen zin heb om deze achter te zetten en de accuhouder weg te flexen en dan terug spuiten om alles netjes te doen ogen.
Stuurt i straks nog strakker.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Dat klopt Rob, maar dan heb ik die lelijke accuhouder daar staan. Die ga ik niet wegflexen en motorruim weer lakken.BertjeConti wrote: ↑Sat Jan 19, 2019 8:26 pmWaarom niet de accu verplaatsen, is ook veel beter voor de gewichtsverdeling. Ik zou dat juist wel doen.bmw e12 e21 wrote: ↑Sat Jan 19, 2019 11:52 am We zullen elkaar zeker trefffen op een andere meeting Casper!
De Dbilas inlaat valt af. De accu zit in de weg.
Daar ik geen zin heb om deze achter te zetten en de accuhouder weg te flexen en dan terug spuiten om alles netjes te doen ogen.
Stuurt i straks nog strakker.
Trouwens zit de benzinepomp ook hieronder bevestigd.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Vandaag Bij Dany langs geweest om mijn reservekop 1,8i af te halen. Die stond bij hem in de buurt en moest 50euro kosten.
Deze ga ik gebruiken voor de opbouw. Dan kan ik gewoon lekker doorrijden met de huidige setup.
Deze ga ik gebruiken voor de opbouw. Dan kan ik gewoon lekker doorrijden met de huidige setup.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Dat is afwachten tot hij gevlakt wordt. Maar 4cil zal meestal wel meevallen denk ik.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
één tip, laat hem eerst aquablasten, is hij terug nieuw, leuk om mee te werken en veel beter dan zandstralen
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Thx voor de tips Nick!
Ik wil er misschien gelijk een 123 ingitior opzetten.
Zo kan je de voorontstekings curves aanpassen.
http://www.123ignition-conversions.com/ ... formation/
Niet goedkoop,maar mss wel nuttig bij veranderen van nokkenas en montage van WEBERS.
De 323i en M535i hebben een nagenoeg nieuwe stroomverdeler(NOS).
Ik wil er misschien gelijk een 123 ingitior opzetten.
Zo kan je de voorontstekings curves aanpassen.
http://www.123ignition-conversions.com/ ... formation/
Niet goedkoop,maar mss wel nuttig bij veranderen van nokkenas en montage van WEBERS.
De 323i en M535i hebben een nagenoeg nieuwe stroomverdeler(NOS).
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Eerlijk gezegd zie ik niet veel voordeel van zo'n 123 ignitor ten opzichte van de latere electronische verdelers die BMW toegepast heeft, beide zijn contactpuntloos en hebben een RPM afhankelijke dwell wat een grote PLUS is.
Beide hebben nog steeds die ontzettend vervelende en storende verdeelkap met rotor, dus daar win je niks mee. Je zult er geen sterkere vonk mee op de bougie krijgen.
Het enige voordeel dat het je brengt is dat je de vervroegingscurve zelf kunt aanpassen ten opzichte van de mechanische vervroeging in een OEM verdeler.
Vacuum vervroeging kun je sowieso niet gebruiken als je je dubbele webers plaatst, vanwege een zeer onstabiel vacuum signaal. (of je moet een mini plenum maken voor een stabiel vacuum signaal)
Tijdens mijn megasquirt tuning ervaringen heb ik geleerd dat de vervroeging zich helemaal niet zo nauw komt.
Sorry voor mijn negatieve mening.
Beide hebben nog steeds die ontzettend vervelende en storende verdeelkap met rotor, dus daar win je niks mee. Je zult er geen sterkere vonk mee op de bougie krijgen.
Het enige voordeel dat het je brengt is dat je de vervroegingscurve zelf kunt aanpassen ten opzichte van de mechanische vervroeging in een OEM verdeler.
Vacuum vervroeging kun je sowieso niet gebruiken als je je dubbele webers plaatst, vanwege een zeer onstabiel vacuum signaal. (of je moet een mini plenum maken voor een stabiel vacuum signaal)
Tijdens mijn megasquirt tuning ervaringen heb ik geleerd dat de vervroeging zich helemaal niet zo nauw komt.
Sorry voor mijn negatieve mening.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Daar ben ik het toch niet echt mee eens, de vervroeging is juist heel belangrijk als het om vermogen winnen gaat.
Dat is ook net de reden waarom voor de laatste pk's er uit te halen een testbank een must is, de ontsteking net tegen de pingelgrens aanzetten.
Persoonlijk denk ik dat 123 ignition de beste keuze is in combinatie met de Webers, ook i.v.m. het missen van de vacuüm.
Verder zou ik ook een nieuwe bobijn monteren. De kans dat er wat windingen van de spoel van de oude bobijn elkaar raken is redelijk groot.
Dan vonken ze nog wel steeds, maar niet meer die mooie blauwe vonk die je wilt.
Dat is ook net de reden waarom voor de laatste pk's er uit te halen een testbank een must is, de ontsteking net tegen de pingelgrens aanzetten.
Persoonlijk denk ik dat 123 ignition de beste keuze is in combinatie met de Webers, ook i.v.m. het missen van de vacuüm.
Verder zou ik ook een nieuwe bobijn monteren. De kans dat er wat windingen van de spoel van de oude bobijn elkaar raken is redelijk groot.
Dan vonken ze nog wel steeds, maar niet meer die mooie blauwe vonk die je wilt.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Op de 2,0 M10 na wel ja. ´BertjeConti wrote: ↑Wed Aug 03, 2016 10:34 pm Oei oei, daar gaan we al.
Van een enkele solex naar een dubbele weber, van 1.5 naar 1.8 naar 2.0
Krijg ik straks nog gelijk als er een mooie M10 2.0 met 2 dubbele weber zijaanzuigers in zitten die weer door een spaghetti uitlaat uitademen.
Succes op de keuring morgen !!
Hier nog wat info over de SCHRICK nokkenassen gevonden
Schrick 284° grind: Good lower RPM torque and mid range gains with a mild increase in high RPM power. Excellent daily driver cam & works well with all OE fuel systems, and even better with the popular 32/36 Weber DGV carburetor or Kugelfischer. Direct drop in replacement with no piston to valve clearance issues.
Schrick 292° grind: Great mid range and total RPM band power, all without making the low RPM response sluggish. A favorite of many that works with 32/36 downdraft or small (40s) sidedraft carbs best.
Schrick 304° grind: Large high RPM gains but at the cost of some low end torque and response. Great mild track cam and weekend racer. (should be used with side draft carburetors or aftermarket EFI)
Schrick 316, 328, 336° grinds (Billet Cam) Race use, the choice of M10 racers around the world for reliable and excelent high RPM power. For fully modified, high compression engines with side-drafts or aftermarket fuel delivery. Not recommended for street use. Please be aware of high stresses to rocker arms.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Tijd om het ´´nieuwe´´ kopje te demonteren.
En hier de eerder plastic als rubber aanvoelende klepsteelrubbers...
En hier de eerder plastic als rubber aanvoelende klepsteelrubbers...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Ziet er op de plaatjes niet verkeerd uit, hoe zijn de klepgeleiders?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BMW E21 M315 Baltic Blau Metallic 1983
Ik zoek in dit draadje best vaak naar de 'like' knop. Wat een mooi project zeg. Wauw!