Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Jeroen »

Vreemd, dat kan eigenlijk niet. Maar, ik heb weleens een kapotte Billie gehad, die kon nog maar een klein stukje inschuiven en daarna een klap, misschien heb jij hetzelfde probleem.


Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Wilmo »

De veer vangt toch in eerste instantie de impact van de klap op?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman »

nee, je demper doet dat, vangt de klap op. Daarom is je auto een deinende boot als je dempers lek zijn. Je veren klappen pas als ze helemaal inveren. Dat kan bijna niet...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Smartie »

Vraagje, nieuwe B6 met H&R veer op de voorpoten 323 heb nog speling op de veer. Alles zit vast en zo ver erop als schroefdraad toelaat. Hebben jullie dat ook?

Bilstein B6 heb juiste type voor e21 323
H&R verlagingsveren tevens voor e21
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Jeroen »

Nee de veer moet echt wel flink strak tussen de schotels zitten, en volgens mij moet dat met een B6 demper prima kunnen. Ond nr op de demper gecontroleerd? Fotootje?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Smartie »

Ja foto’s. Ben ik niet zo consequent mee...

Wel bij de montage van de demper contact gehad met Koos want het paste voor geen meter. Aantal keer tussen door nummer gecheckt. Zou allemaal moeten kloppen.
Veren zelfde verhaal type nr met TUV goedkeuring voor e21.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Jeroen »

Hoeveel kom je tekort? Ik vermoed dat de H&R veren niet zo gek veel expanderen in onbelaste toestand waardoor ze inderdaad te kort zijn voor in de B6 demper. Eibach veren zijn ontspannen verder uitgerekt en standaard veren helemaal, dat zal wel goed gaan.

Ik vind het wel vreemd want de combi Bilstein B6 met verlagingsveren is heel vaak gemaakt en niet eerder met dit soort problemen dat ik weet. Althans, niet aan de voorkant, achter was dit altijd een probleem, dan had je op een klinkerweggetje altijd rammelende veren of onderste veerschotels met H&R veren, inderdaad een tekort schietende voorspanning. Heb dat zelf ook weleens gehad met B6 en H&R achter, vervolgens Eibach veren geplaatst en toen was het goed.

En wellicht hebben de laatste versies van de Bilstein B6 (voor) wel een iets langere buis dan voorheen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman »

Jan heeft HR en rode koni's. Dat rammelt ook niet, maar zijn de Bilsteins dan zo anders dan de rode koni's?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Jeroen »

Kan dat die zuigerstang wezenlijk verschilt in lengte, ook tov Koni. B6 is lange stang, B8 is korte stang.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Smartie »

Ah, geen haast haal het nog een keer los en zet het opnieuw vast. Controleer de volgorde van alle delen jog een keer en kijk het nog een keer na.
Better save then sorry
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Smartie »

Veren: H&R 29531-1 check zijn de juiste
Dempers: B6 34-002230 dubbel check en juist

Alles gecontroleerd en de veer zit er juist om.
Delen in de juiste volgorde gemonteerd.
Speling is minimaal.

Gaat goed komen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by Jeroen »

Maar speling is minimaal kinkt niet goed, moet normaal gesproken toch een voorspanning op staan. Verse of dikkere rubbers in de veerschotels wellicht?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by uwbuurman »

Nee, die rubbers zijn minimaal en de dikke variant is niet te krijgen. Lost geen speling op. Er zijn ook twee verschillende schotels voor bovenaan. De ene heeft een grotere bolling dan de andere. Jan weet precies hoe dat zit, want die had daar ook een probleem mee. Toen hebben we dat uitgezocht. Die heeft nog foto's.

Minimaal speling, eens met Jeroen, wil je niet. Gaat rammelen ook.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by flyhart »

Gent's, een kleine vraag. ZIe mijn topic voor de Bilstein en Eibach set up die ik heb gekocht. Nu even de vraag welke toplagers en rubbers ik nodig heb. Heb er niks bij gekregen bij de Bilsteins

Voor:
- Rubbers voor in de poten (4 stuks): https://www.wallothnesch.com/en/upper-a ... 03-01.html
- Toplagers: https://www.wallothnesch.com/en/upper-s ... 03-06.html
- Geen rubbers/bumpstops?

Achter:
- Toplager (hier helaas uitverkocht) https://www.wallothnesch.com/en/upper-b ... 06-03.html Weet iemand anders een adres?
- Rubbers voor in de poten (4 stuks) https://www.wallothnesch.com/en/rubber- ... 06-02.html
- En moet hier dan wel weer een bumpstop op? https://www.wallothnesch.com/en/auxilia ... 06-09.html

Alvast bedankt maar weer!!
flyhart
E21 starter
Posts: 24
Joined: Thu Aug 11, 2022 9:38 am
My E21(s): '79 320/6 5-speed manual

Re: Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post by flyhart »

how, dat ging dubbel, excuus! Kan zelf geen reactie verwijderen @moderators :)
Post Reply