323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Gisteren even beide voorwielen afgemikt bij Hans Kous. Volgens zijn standaard procedure gelijk inspectie, banden eraf, en kijken voor onbalans en schades voordat we ook maar gaan overwegen banden te monteren. Beide voorwielen hebben een slagje. Een paar jaar terug zijn ze gericht en daarna gestraald en gepoedercoat, mogelijk dat de slagen er weer in gekomen zijn in de oven (materiaal dat weer terug keert) al zou ik het wel heel slecht vinden als de toenmalige bandenboer daar dan zomaar nieuwe banden op draait en niets aan doet of over zegt. Of de slagen zijn daarna erin gekomen en dat is natuurlijk ook mogelijk, deze banden zaten er al voor de Alpentour van 2015 onder.
Anyway, eerst even opnieuw richten en dan pas de Hankook's erop!
Verder stationair een bijgeluidje. Dacht eerst dat het 't luidruchtige WN druklager was maar nee, met ingetrapte koppeling is het geluid ook hoorbaar. Enige wat ik kan vinden is een speling op m'n vrij recente Sachs visco, grrrrrrr. Net als het druklager heb ik besloten dat 'ie nog even mee moet, de groeten. Maar zo blijven we wel bezig in de aanloop naar de Eifeltrip.
Anyway, eerst even opnieuw richten en dan pas de Hankook's erop!
Verder stationair een bijgeluidje. Dacht eerst dat het 't luidruchtige WN druklager was maar nee, met ingetrapte koppeling is het geluid ook hoorbaar. Enige wat ik kan vinden is een speling op m'n vrij recente Sachs visco, grrrrrrr. Net als het druklager heb ik besloten dat 'ie nog even mee moet, de groeten. Maar zo blijven we wel bezig in de aanloop naar de Eifeltrip.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Welke HANKOOKs heb je gemonteerd Jeroen?
Is de slag nog verholpen?
FEBI visco kopen, kost maar goed 4 tientjes.
Is de slag nog verholpen?
FEBI visco kopen, kost maar goed 4 tientjes.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Het zijn de Ventus Prime3 K125 geworden en die zijn met de Eifeltrip droog prima bevallen, en op de terugweg hadden we een overvloed aan regenwater en dat ging ook prima.
De velgen zijn gericht en de voorkant was compleet trillingsvrij... maar na de Eifel toch weer een lichte onbalans. Ik gok een band op het bandenvet iets verschoven op velg, nog even balanceren.
Viscohart kijk ik nog even aan...
De velgen zijn gericht en de voorkant was compleet trillingsvrij... maar na de Eifel toch weer een lichte onbalans. Ik gok een band op het bandenvet iets verschoven op velg, nog even balanceren.
Viscohart kijk ik nog even aan...
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Ok, bedankt voor de info.
e21 is toch enorm gevoelig aan trillingen.
Heb er ook last van bij beide e21.
Niet fel, maar meestal een beetje rond de 80km/h. Balanceren helpt even, maar komt weer terug...
e21 is toch enorm gevoelig aan trillingen.
Heb er ook last van bij beide e21.
Niet fel, maar meestal een beetje rond de 80km/h. Balanceren helpt even, maar komt weer terug...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Ik heb eigenlijk nooit last gehad van noemenswaardige trillingen, maar nu wel. Wel een bekend onbalans probleem dat zich voornamelijk rond de 120 km/u voordoet dus ik verwacht dat het ook weer prima weg te krijgen is.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Ik moet dringend de stuurhuisrubbers eens vervangen. Dat is het enige rubber dat ik nog niet vervangen had.
Ik denk wel dat het hele stuurhuis er dan onderuit moet. Anders krijg ik dat nieuwe rubber er niet goed tussen geduwd.
Ik denk wel dat het hele stuurhuis er dan onderuit moet. Anders krijg ik dat nieuwe rubber er niet goed tussen geduwd.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Vlekkeloze start na bijna 7 maanden stilstand. Van de boerenschuur naar huis gereden, ook prima, tot ik hier de straat in rij en de gevarenlichtschakelaar eruit springt. Prima timing haha! We hadden nog exact 1 reserve liggen dus die gemonteerd, en we gaan van het weekend eens die tutorial opgraven en een paar van die schakelaars in de revisie doen. Maar met een erg zonnig weekend in het verschiet is het erg leuk om de Baur weer binnen handbereik te hebben.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Jeroen, je hebt toch wel het beruchte tandenstokertje in het dashboardkastje liggen voor zulke noodgevallen?
Hier zijn de Baurs ook wakker, en omdat de Nixxan van Danny weer eens stuk is wordt de witte dagelijks gebruikt. Gisteren alleen de APK niet overleeft op de voorste wiellagers
Hier zijn de Baurs ook wakker, en omdat de Nixxan van Danny weer eens stuk is wordt de witte dagelijks gebruikt. Gisteren alleen de APK niet overleeft op de voorste wiellagers
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Nee niet eens tandenstokers, maar wel de reserveschakelaar in de kofferbak. Maar moet nu dus weer even voor reserves zorgen.
Gelukkig zijn het bij jou de wiellagers vóór, prettigere klus dan achter!
Gelukkig zijn het bij jou de wiellagers vóór, prettigere klus dan achter!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Alvast een kleine update hier, plaatjes volgen nog. Ik dacht wegens bijgeluiden bij flink remmen aan een beginnend wiellager, maar het blijkt een eindigend remblok haha! Had eerst voorzijde al opgekrikt, gevoeld: geen speling, geluisterd: geen bijgeluiden. Dan eerst maar eens remblokken eruit halen en daarvan zit er eentje op 0,01mm haha het wordt blijkbaar tijd.
Er zat in mijn hoofd dat de Wilwoods er medio 2014-2015 op zijn gekomen maar dat blijkt dus 2010 te zijn geweest. De (Ferodo) remblokken zijn wel van iets latere datum omdat ik eerst Wilwood blokken heb geprobeerd die niet bevielen, maar goed, dan is het wel een keer tijd, omdat deze blokken een minder dikke laag frictiemateriaal bevatten dan standaard remblokken is het ook niets extreems.
Had geen reserves dus gelijk twee sets remblokken besteld, en via Rally Design ook gelijk een revisiesetje, dat mag na 9 jaar ook wel een keer tenslotte. Ander werk aan de winkel dan verwacht maar niks ernstigs. Ik vraag mij uiteraard wel af waarom ik zelf niet dat einde heb zien naderen maar ik denk dat de laatste verversingsronde alweer twee jaar geleden is geweest.
Er zat in mijn hoofd dat de Wilwoods er medio 2014-2015 op zijn gekomen maar dat blijkt dus 2010 te zijn geweest. De (Ferodo) remblokken zijn wel van iets latere datum omdat ik eerst Wilwood blokken heb geprobeerd die niet bevielen, maar goed, dan is het wel een keer tijd, omdat deze blokken een minder dikke laag frictiemateriaal bevatten dan standaard remblokken is het ook niets extreems.
Had geen reserves dus gelijk twee sets remblokken besteld, en via Rally Design ook gelijk een revisiesetje, dat mag na 9 jaar ook wel een keer tenslotte. Ander werk aan de winkel dan verwacht maar niks ernstigs. Ik vraag mij uiteraard wel af waarom ik zelf niet dat einde heb zien naderen maar ik denk dat de laatste verversingsronde alweer twee jaar geleden is geweest.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Zeer tevreden inderdaad. Super vertraging, stevig pedaalgevoel, goed doseerbaar en zeker geen grotere hoofdremcylinder nodig. De beperkingen liggen hem in de beperkte capaciteit om hitte af te voeren. Dat kan nauwelijks met een groter remblok vanwege de diameter van de remschijf, maar dat kan wel, en in mijn ogen beter, met een grotere remschijf. Dat kan nog prima met deze klauwen in mijn ogen, mede omdat ik toch niet te groot zou willen gaan zodat ik altijd op 15" kan blijven rijden. Iets van 285mm zou al meer dan zat zijn wat mij betreft.
De warmte is doorgaans echter geen issue, pas als je gaat trappen met afdalingen in de Alpen, of een aantal ronden flat out op het circuit. En dan is het met Wilwoods niet anders als met standaard E21 of E30 remmen.
De warmte is doorgaans echter geen issue, pas als je gaat trappen met afdalingen in de Alpen, of een aantal ronden flat out op het circuit. En dan is het met Wilwoods niet anders als met standaard E21 of E30 remmen.
Regards/groeten, Jeroen