Pastellblauer's E12 avonturen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi dat je dat durft
Ik zou dit al gelijk uitbesteden
Ik zou dit al gelijk uitbesteden
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi aangepast. Wat je zelf wel niet kan. Het blijft verbazen op het forum.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
vervolg M20B20 revisie
Tsja, en dan wil je natuurlijk wel weten of die klep inkepingen wel op de juiste plek in de zuigers zitten, de inlaten zullen wel kloppen, die zijn immers op de oorspronkelijke plek 0.4mm dieper gemaakt.
Echter de uitlaat klep inkepingen heb ik gegokt op de kleine inkepinkjes die in de oude zuigers zaten (om welke reden dan ook).
Dus weer lekker verder hobbieen.
Hoe heb ik dat nu gecontroleerd?
Met dubbelzijdige tape heb ik fijn watervast schuurpapier op een stel kleppen geplakt, en een paar ringen van 6mm benzineslang gesneden:
Ook een zuiger in de motor gezet en de krukas op TDC gezet:
Dan de cilinderkop maar eens tevoorschijn getoverd en de 2 kleppen bij cil.1 in de kop gestoken, ringetje benzineslang over de schacht van de klep, zodat deze er niet uit kan vallen:
Kop met een oude pakking op het blok plaatsen en met een paar bouten licht vastzetten:
Dan kan ik de kleppen tegen de zuiger drukken en met een draaiende beweging een slijpspoor van de klep in de zuiger achterlaten, het hoogteverschil tussen de rubber ring en de klepgeleider laat de ruimte tussen gesloten klep en zuiger zien:
Met de hand gaat dat best moeizaam:
maar met een stukje benzineslang in de boormachine gaat het veel sneller, misschien ook wel handig om zo straks de kleppen in te slijpen:
Enfin, het resultaat na verwijderen van de cilinderkop is nu veel belangrijker, het slijpbeeld van de inlaat klep zit mooi centraal in zijn inkeping:
En ook het slijpbeeld van de uitlaatklep zit op de juiste plek, i'm a happy man :
En dit is het beeld op de kleppen na het slijpen, tevens zie je hoe ver de kleppen open kunnen als de zuiger in TDC staat:
Daarna ben ik verder gaan prutsen met schuurpapier op kleppen geplakt die in de boormachine zitten, om op deze manier handmatig de klep inkepingen in de zuigers mooi af te werken, en zo het grove frees resultaat mooi te krijgen:
Zo ziet de inkeping eruit na het frezen:
en zo nadat ik ze fijn bewerkt heb op bovengenoemde methode:
Voordat ik het klusje met de inkepingen in de zuigers gedaan had, had ik de zuigers al eens één voor één gewogen, de lichtste was 410 gram en de zwaarste 415 gram, nu na deze klus heb ik ze opnieuw gewogen, de lichtste is nog steeds 410 gram en de zwaarste is nu 414 gram. Zal wel aan de weegschaal liggen. Ik ben nog aan het denken ze allemaal op gelijk gewicht te brengen. De zuigers hebben aan de binnenzijde een nok waar best wat materiaal af mag.
Moet ik de Pastellblauer nog wassen voor zaterdag?
Tsja, en dan wil je natuurlijk wel weten of die klep inkepingen wel op de juiste plek in de zuigers zitten, de inlaten zullen wel kloppen, die zijn immers op de oorspronkelijke plek 0.4mm dieper gemaakt.
Echter de uitlaat klep inkepingen heb ik gegokt op de kleine inkepinkjes die in de oude zuigers zaten (om welke reden dan ook).
Dus weer lekker verder hobbieen.
Hoe heb ik dat nu gecontroleerd?
Met dubbelzijdige tape heb ik fijn watervast schuurpapier op een stel kleppen geplakt, en een paar ringen van 6mm benzineslang gesneden:
Ook een zuiger in de motor gezet en de krukas op TDC gezet:
Dan de cilinderkop maar eens tevoorschijn getoverd en de 2 kleppen bij cil.1 in de kop gestoken, ringetje benzineslang over de schacht van de klep, zodat deze er niet uit kan vallen:
Kop met een oude pakking op het blok plaatsen en met een paar bouten licht vastzetten:
Dan kan ik de kleppen tegen de zuiger drukken en met een draaiende beweging een slijpspoor van de klep in de zuiger achterlaten, het hoogteverschil tussen de rubber ring en de klepgeleider laat de ruimte tussen gesloten klep en zuiger zien:
Met de hand gaat dat best moeizaam:
maar met een stukje benzineslang in de boormachine gaat het veel sneller, misschien ook wel handig om zo straks de kleppen in te slijpen:
Enfin, het resultaat na verwijderen van de cilinderkop is nu veel belangrijker, het slijpbeeld van de inlaat klep zit mooi centraal in zijn inkeping:
En ook het slijpbeeld van de uitlaatklep zit op de juiste plek, i'm a happy man :
En dit is het beeld op de kleppen na het slijpen, tevens zie je hoe ver de kleppen open kunnen als de zuiger in TDC staat:
Daarna ben ik verder gaan prutsen met schuurpapier op kleppen geplakt die in de boormachine zitten, om op deze manier handmatig de klep inkepingen in de zuigers mooi af te werken, en zo het grove frees resultaat mooi te krijgen:
Zo ziet de inkeping eruit na het frezen:
en zo nadat ik ze fijn bewerkt heb op bovengenoemde methode:
Voordat ik het klusje met de inkepingen in de zuigers gedaan had, had ik de zuigers al eens één voor één gewogen, de lichtste was 410 gram en de zwaarste 415 gram, nu na deze klus heb ik ze opnieuw gewogen, de lichtste is nog steeds 410 gram en de zwaarste is nu 414 gram. Zal wel aan de weegschaal liggen. Ik ben nog aan het denken ze allemaal op gelijk gewicht te brengen. De zuigers hebben aan de binnenzijde een nok waar best wat materiaal af mag.
Moet ik de Pastellblauer nog wassen voor zaterdag?
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:51 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Waxen ??? Dr staat nog geen haar op hoor, zo erg is het nu ook weer niet.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Twee weken terug met de Pastellblauer op de SM geweest, was erg leuk om velen van hier weer eens te spreken. En veel mooie sharks bewonderd, gaaf dat we er weer eens een keertje bij konden zijn.
Afgelopen weekend hadden we ingeschreven voor de Krabbenrit, nog nooit in Zeeland een rit gereden, dus benieuwd. Start en finish was in/op Tholen, best ver van huis, dus hadden we er maar een lang weekend van gemaakt en een zweedse cabin geboekt voor 3 nachtjes:
Ook de fietsen gaan mee, die passen gewoon op de achterbank.
De eerste dag nog een paar leuke auto-omgeving fotokes gemaakt:
Op zaterdag was het dan tijd voor de Krabbenrit, deze rit telt nergens voor mee, maar bestaat daarentegen wel uit een ochtend en middagdeel en lunch. In totaal waren er toch zo'n 30 equipes verdeeld over 3 klassen.
Ochtend traject bestond uit de opdracht pijlen één na kortste route en verliep helemaal op het eiland Tholen, erg mooi eiland dat helemaal niet zo zeeuws aandoet. Er zijn echt heel veel dijkweggetjes die kriskras over het eiland lijken te lopen. Erg leuk materiaal voor de uitzetter en ook voor ons om te rijden. Ochtend deel verliep prima, en we waren ook ruim op tijd weer binnen.
Na de lunch begon het 2e deel, eerst een aanlooproute om in het wedstijdgebied te komen en dan dik 2 uurtjes pijlen kortste route. Lijkt simpel (route bepalen op papier is ook simpel) maar tijdens het rijden blijkt dat de uitzetter het wel erg moeilijk had gemaakt, veel kaartsituaties waren in het echt helemaal anders, dus veel herconstructies en dus goed nadenken. Na 2 uur was de koek wel op en was ik erg blij dat we 10 minuten te laat bij de finish waren.
In de ochtend hadden we 5 fouten, net zoals 5 andere equipes in onze klasse. het middagdeel zou dus de beslissing opleveren. Met de uitleg erbij telde ik al snel 6 fouten in het middagdeel, verloren zaak? eh nee hoor, toch nog 2e geworden van de 6 equipes in de B klasse.
Het was een leerzame rit, hopelijk hebben we er volgende zondag bij de 6 uren van Breda iets aan.
In totaal dik 650km afgetikt dit weekend en dat zonder tankbeurt.
Ik begin mij echt af te vragen waarom we nog een leasebak hebben en bijtelling betalen......
Afgelopen weekend hadden we ingeschreven voor de Krabbenrit, nog nooit in Zeeland een rit gereden, dus benieuwd. Start en finish was in/op Tholen, best ver van huis, dus hadden we er maar een lang weekend van gemaakt en een zweedse cabin geboekt voor 3 nachtjes:
Ook de fietsen gaan mee, die passen gewoon op de achterbank.
De eerste dag nog een paar leuke auto-omgeving fotokes gemaakt:
Op zaterdag was het dan tijd voor de Krabbenrit, deze rit telt nergens voor mee, maar bestaat daarentegen wel uit een ochtend en middagdeel en lunch. In totaal waren er toch zo'n 30 equipes verdeeld over 3 klassen.
Ochtend traject bestond uit de opdracht pijlen één na kortste route en verliep helemaal op het eiland Tholen, erg mooi eiland dat helemaal niet zo zeeuws aandoet. Er zijn echt heel veel dijkweggetjes die kriskras over het eiland lijken te lopen. Erg leuk materiaal voor de uitzetter en ook voor ons om te rijden. Ochtend deel verliep prima, en we waren ook ruim op tijd weer binnen.
Na de lunch begon het 2e deel, eerst een aanlooproute om in het wedstijdgebied te komen en dan dik 2 uurtjes pijlen kortste route. Lijkt simpel (route bepalen op papier is ook simpel) maar tijdens het rijden blijkt dat de uitzetter het wel erg moeilijk had gemaakt, veel kaartsituaties waren in het echt helemaal anders, dus veel herconstructies en dus goed nadenken. Na 2 uur was de koek wel op en was ik erg blij dat we 10 minuten te laat bij de finish waren.
In de ochtend hadden we 5 fouten, net zoals 5 andere equipes in onze klasse. het middagdeel zou dus de beslissing opleveren. Met de uitleg erbij telde ik al snel 6 fouten in het middagdeel, verloren zaak? eh nee hoor, toch nog 2e geworden van de 6 equipes in de B klasse.
Het was een leerzame rit, hopelijk hebben we er volgende zondag bij de 6 uren van Breda iets aan.
In totaal dik 650km afgetikt dit weekend en dat zonder tankbeurt.
Ik begin mij echt af te vragen waarom we nog een leasebak hebben en bijtelling betalen......
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:47 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
BertjeConti wrote: ↑Tue May 28, 2019 9:58 pm Ik begin mij echt af te vragen waarom we nog een leasebak hebben en bijtelling betalen......
Nu pas??? Bijtellen geeft ook nog een pensioengat ook, weg ermee.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De Dasty test
Iedereen weet vast wel hoe een oliepomp er uit ziet na 30 jaar in een motorblok gewerkt te hebben. Vandaag de oliepomp van mijn op te bouwen blok eens schoon gemaakt in een bakje heet water met een klats Dasty erbij. Alleen verfborstels gebruikt om de handel schoon te krijgen.
Volgens mij aardig goed gelukt, behalve in de allermoeilijkste hoekjes is de pomp weer brandschoon, en niet onbelangrijk, slijtage nauwelijks waarneembaar.
Pomphuishelften waarin de tandwielen lopen:
nogmaals pomphuis helften maar dan de andere kant:
alle onderdeeltjes bij elkaar:
alle onderdeeltjes in elkaar:
Deze kan nu in de doos "componenten klaar voor installatie"
Iedereen weet vast wel hoe een oliepomp er uit ziet na 30 jaar in een motorblok gewerkt te hebben. Vandaag de oliepomp van mijn op te bouwen blok eens schoon gemaakt in een bakje heet water met een klats Dasty erbij. Alleen verfborstels gebruikt om de handel schoon te krijgen.
Volgens mij aardig goed gelukt, behalve in de allermoeilijkste hoekjes is de pomp weer brandschoon, en niet onbelangrijk, slijtage nauwelijks waarneembaar.
Pomphuishelften waarin de tandwielen lopen:
nogmaals pomphuis helften maar dan de andere kant:
alle onderdeeltjes bij elkaar:
alle onderdeeltjes in elkaar:
Deze kan nu in de doos "componenten klaar voor installatie"
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 9:45 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Netjes!! Ik had een oude oliepomp onder de b27, die was goed versleten. Deze heeft inderdaad geen zwaar leven gehad. En het monteert zo lekker, als je alles schoon op de plank hebt liggen!
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Proper werk! Pompje ziet er inderdaad nog goed uit!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja ben er ook blij mee, nieuwe oliepompen zijn behoorlijk aan de prijs.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 325ixbaur
- E21 Fanatic
- Posts: 493
- Joined: Mon Aug 13, 2007 10:39 pm
- My E21(s): None, only E30 Baur
- Location: Maasbracht, Netherlands
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Het was erg warm inderdaad afgelopen zondag.
Gr Jeroen
Gr Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gaaf, en je mept niet even op de toetert?
We kwamen terug van een zinderend hete rally, zal zo rond 20:00 a 21:00 geweest zijn.
We kwamen terug van een zinderend hete rally, zal zo rond 20:00 a 21:00 geweest zijn.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i