M42 spaghetti conversie naar M10
M42 spaghetti conversie naar M10
Ik heb een '83er 518, voor dit seizoen blijf ik met de M10 rijden, komende winter wissel ik de motor voor iets anders.....
1e upgrade was een 5-bak, kost niks en de koppeling was versleten dus de bak moest toch los.
Terwijl ik bezig was met het voorste uitlaat deel dacht ik hier kan ook wel eenvoudig een spaghetti spruitstuk op. In de aftermarket te prijzig voor de 1500km die ik er dit jaar mee rij. Dus zelf maar even wat knutselen!!
Nieuwe uitlaat pakking gekocht, deze als voorbeeld op het werk bij de tekenaar neergelegd om een "snij-file" te maken en in 15mm staal te laten snijden.
Tussentijds een M42 spaghetti spruitstuk gekocht voor €37,-
Mooie match
Met een flex komt je er niet bij
Komt wel redelijk overeen en met een paar kleine aanpassingen gaat ie passen
1e upgrade was een 5-bak, kost niks en de koppeling was versleten dus de bak moest toch los.
Terwijl ik bezig was met het voorste uitlaat deel dacht ik hier kan ook wel eenvoudig een spaghetti spruitstuk op. In de aftermarket te prijzig voor de 1500km die ik er dit jaar mee rij. Dus zelf maar even wat knutselen!!
Nieuwe uitlaat pakking gekocht, deze als voorbeeld op het werk bij de tekenaar neergelegd om een "snij-file" te maken en in 15mm staal te laten snijden.
Tussentijds een M42 spaghetti spruitstuk gekocht voor €37,-
Mooie match
Met een flex komt je er niet bij
Komt wel redelijk overeen en met een paar kleine aanpassingen gaat ie passen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: M42 spaghetti conversie naar M10
Mooi knutselen Daniel!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: M42 spaghetti conversie naar M10
Heerlijk.....Weer een project.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: M42 spaghetti conversie naar M10
Kleine gaten snijden wil niet, wordt enorm rafelig met alleen maar bramen. Uitboren wil dan ook niet zonder je boor breekt.
Daarom zijn de gaten gemarkeerd met de laser zodat je eenvoudig kunt centeren en strak boren.
Re: M42 spaghetti conversie naar M10
Alle gaten gecenterd met een centerboor.
Boor even slijpen, vet erop, Et Voilà
De linker uitlaatbuis, origineel M42, is wat rechthoekig. Na modificatie van de bankschroef wordt die wat ronder.
Voor de bankschroefmodificatie
Na de bankschroefmodificatie
Poort 4 en Poort 1, Uitlaatbuis doorgezaagd & verlengd
Poort 2 & 3 hadden wat meer motivatie nodig omdat de hartmaat 9mm kleiner was,
Even wat uit elkaar gedrukt met wat hulpmateriaal en daarna even met de brander op 2 punten even rood gestookt in de hoop dat er nog wat rek in het materiaal zit.....
Resultaat van 3 uurtjes om prutsen
Na de Sharknose Meeting maar eens passen op de motor, kijken hoe we uitkomen bij de spoorstang
Boor even slijpen, vet erop, Et Voilà
De linker uitlaatbuis, origineel M42, is wat rechthoekig. Na modificatie van de bankschroef wordt die wat ronder.
Voor de bankschroefmodificatie
Na de bankschroefmodificatie
Poort 4 en Poort 1, Uitlaatbuis doorgezaagd & verlengd
Poort 2 & 3 hadden wat meer motivatie nodig omdat de hartmaat 9mm kleiner was,
Even wat uit elkaar gedrukt met wat hulpmateriaal en daarna even met de brander op 2 punten even rood gestookt in de hoop dat er nog wat rek in het materiaal zit.....
Resultaat van 3 uurtjes om prutsen
Na de Sharknose Meeting maar eens passen op de motor, kijken hoe we uitkomen bij de spoorstang
Re: M42 spaghetti conversie naar M10
Mooi vakwerk! Upgraden die E28
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: M42 spaghetti conversie naar M10
Vakwerk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: M42 spaghetti conversie naar M10
Vanmiddag tijd gemaakt om de macaroni te bakken
Eerst de flens maar aan de tafel gelast op 10 punten, om eventuele krimp te verminderen
Komend week maar even wat nieuwe moeren bestellen, dan kunnen we misschien komende weekend passen....
Eerst de flens maar aan de tafel gelast op 10 punten, om eventuele krimp te verminderen
Komend week maar even wat nieuwe moeren bestellen, dan kunnen we misschien komende weekend passen....
Re: M42 spaghetti conversie naar M10
Dit weekend eindelijk tijd voor montage
Hoop passen en meten
De collector van cilinder 1/4 gechopt en vervolgens om gewisseld en weer gelast...
Dit gaf de juiste hoek voorbij de spoorstang/stabi
De collector 2/3 getrimd maar had nog niet de ideale hoek.
Gekozen 2/3 naar 1/4 te brengen om ik dan mooier onder de auto uit kom.
Universele simons demper voor aan, de rest is 2" naar achteren.
Eerste indruk?!
Meer koppel onderin
Hoop passen en meten
De collector van cilinder 1/4 gechopt en vervolgens om gewisseld en weer gelast...
Dit gaf de juiste hoek voorbij de spoorstang/stabi
De collector 2/3 getrimd maar had nog niet de ideale hoek.
Gekozen 2/3 naar 1/4 te brengen om ik dan mooier onder de auto uit kom.
Universele simons demper voor aan, de rest is 2" naar achteren.
Eerste indruk?!
Meer koppel onderin