Hardeman Motorsport - motorsport parts and diff specialist

Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1523
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 » Wed May 15, 2019 11:08 pm

Mooi dat je dat durft :thumbsup
Ik zou dit al gelijk uitbesteden :D


[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 807
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Smartie » Thu May 16, 2019 4:19 pm

Mooi aangepast. Wat je zelf wel niet kan. Het blijft verbazen op het forum.

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1727
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Thu May 16, 2019 11:18 pm

vervolg M20B20 revisie

Tsja, en dan wil je natuurlijk wel weten of die klep inkepingen wel op de juiste plek in de zuigers zitten, de inlaten zullen wel kloppen, die zijn immers op de oorspronkelijke plek 0.4mm dieper gemaakt.
Echter de uitlaat klep inkepingen heb ik gegokt op de kleine inkepinkjes die in de oude zuigers zaten (om welke reden dan ook).
Dus weer lekker verder hobbieen.

Hoe heb ik dat nu gecontroleerd?

Met dubbelzijdige tape heb ik fijn watervast schuurpapier op een stel kleppen geplakt, en een paar ringen van 6mm benzineslang gesneden:
Image

Image

Ook een zuiger in de motor gezet en de krukas op TDC gezet:
Image

Dan de cilinderkop maar eens tevoorschijn getoverd en de 2 kleppen bij cil.1 in de kop gestoken, ringetje benzineslang over de schacht van de klep, zodat deze er niet uit kan vallen:
Image

Kop met een oude pakking op het blok plaatsen en met een paar bouten licht vastzetten:
Image

Dan kan ik de kleppen tegen de zuiger drukken en met een draaiende beweging een slijpspoor van de klep in de zuiger achterlaten, het hoogteverschil tussen de rubber ring en de klepgeleider laat de ruimte tussen gesloten klep en zuiger zien:
Image

Met de hand gaat dat best moeizaam:


maar met een stukje benzineslang in de boormachine gaat het veel sneller, misschien ook wel handig om zo straks de kleppen in te slijpen:


Enfin, het resultaat na verwijderen van de cilinderkop is nu veel belangrijker, het slijpbeeld van de inlaat klep zit mooi centraal in zijn inkeping:
Image

En ook het slijpbeeld van de uitlaatklep zit op de juiste plek, i'm a happy man :banana :banana :
Image

En dit is het beeld op de kleppen na het slijpen, tevens zie je hoe ver de kleppen open kunnen als de zuiger in TDC staat:
Image

Daarna ben ik verder gaan prutsen met schuurpapier op kleppen geplakt die in de boormachine zitten, om op deze manier handmatig de klep inkepingen in de zuigers mooi af te werken, en zo het grove frees resultaat mooi te krijgen:

Zo ziet de inkeping eruit na het frezen:
Image

en zo nadat ik ze fijn bewerkt heb op bovengenoemde methode:
Image

Voordat ik het klusje met de inkepingen in de zuigers gedaan had, had ik de zuigers al eens één voor één gewogen, de lichtste was 410 gram en de zwaarste 415 gram, nu na deze klus heb ik ze opnieuw gewogen, de lichtste is nog steeds 410 gram en de zwaarste is nu 414 gram. Zal wel aan de weegschaal liggen. Ik ben nog aan het denken ze allemaal op gelijk gewicht te brengen. De zuigers hebben aan de binnenzijde een nok waar best wat materiaal af mag.

Moet ik de Pastellblauer nog wassen voor zaterdag? :bag :bag
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15459
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman » Thu May 16, 2019 11:43 pm

Ja, wassen en waxen graag.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1727
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Fri May 17, 2019 12:39 am

uwbuurman wrote:
Thu May 16, 2019 11:43 pm
Ja, wassen en waxen graag.
Waxen ??? Dr staat nog geen haar op hoor, zo erg is het nu ook weer niet.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15459
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman » Fri May 17, 2019 7:10 am

:bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1727
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Tue May 28, 2019 9:58 pm

Twee weken terug met de Pastellblauer op de SM geweest, was erg leuk om velen van hier weer eens te spreken. En veel mooie sharks bewonderd, gaaf dat we er weer eens een keertje bij konden zijn.

Afgelopen weekend hadden we ingeschreven voor de Krabbenrit, nog nooit in Zeeland een rit gereden, dus benieuwd. Start en finish was in/op Tholen, best ver van huis, dus hadden we er maar een lang weekend van gemaakt en een zweedse cabin geboekt voor 3 nachtjes:

Image

Ook de fietsen gaan mee, die passen gewoon op de achterbank.
De eerste dag nog een paar leuke auto-omgeving fotokes gemaakt:

Image

Image

Op zaterdag was het dan tijd voor de Krabbenrit, deze rit telt nergens voor mee, maar bestaat daarentegen wel uit een ochtend en middagdeel en lunch. In totaal waren er toch zo'n 30 equipes verdeeld over 3 klassen.
Ochtend traject bestond uit de opdracht pijlen één na kortste route en verliep helemaal op het eiland Tholen, erg mooi eiland dat helemaal niet zo zeeuws aandoet. Er zijn echt heel veel dijkweggetjes die kriskras over het eiland lijken te lopen. Erg leuk materiaal voor de uitzetter en ook voor ons om te rijden. Ochtend deel verliep prima, en we waren ook ruim op tijd weer binnen.
Na de lunch begon het 2e deel, eerst een aanlooproute om in het wedstijdgebied te komen en dan dik 2 uurtjes pijlen kortste route. Lijkt simpel (route bepalen op papier is ook simpel) maar tijdens het rijden blijkt dat de uitzetter het wel erg moeilijk had gemaakt, veel kaartsituaties waren in het echt helemaal anders, dus veel herconstructies en dus goed nadenken. Na 2 uur was de koek wel op en was ik erg blij dat we 10 minuten te laat bij de finish waren.

In de ochtend hadden we 5 fouten, net zoals 5 andere equipes in onze klasse. het middagdeel zou dus de beslissing opleveren. Met de uitleg erbij telde ik al snel 6 fouten in het middagdeel, verloren zaak? eh nee hoor, toch nog 2e geworden van de 6 equipes in de B klasse.

Het was een leerzame rit, hopelijk hebben we er volgende zondag bij de 6 uren van Breda iets aan.

In totaal dik 650km afgetikt dit weekend en dat zonder tankbeurt.


Ik begin mij echt af te vragen waarom we nog een leasebak hebben en bijtelling betalen......
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 25840
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen » Tue May 28, 2019 10:18 pm

Precies!

:cheers :cheers :cheers :cheers :cheers :cheers :cheers
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15459
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman » Wed May 29, 2019 8:03 am

BertjeConti wrote:
Tue May 28, 2019 9:58 pm
Ik begin mij echt af te vragen waarom we nog een leasebak hebben en bijtelling betalen......

Nu pas??? Bijtellen geeft ook nog een pensioengat ook, weg ermee.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1727
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Sat Jun 01, 2019 12:36 am

De Dasty test

Iedereen weet vast wel hoe een oliepomp er uit ziet na 30 jaar in een motorblok gewerkt te hebben. Vandaag de oliepomp van mijn op te bouwen blok eens schoon gemaakt in een bakje heet water met een klats Dasty erbij. Alleen verfborstels gebruikt om de handel schoon te krijgen.

Volgens mij aardig goed gelukt, behalve in de allermoeilijkste hoekjes is de pomp weer brandschoon, en niet onbelangrijk, slijtage nauwelijks waarneembaar.

Pomphuishelften waarin de tandwielen lopen:
Image

nogmaals pomphuis helften maar dan de andere kant:
Image

alle onderdeeltjes bij elkaar:
Image

alle onderdeeltjes in elkaar:
Image

Deze kan nu in de doos "componenten klaar voor installatie"
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 15459
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman » Sat Jun 01, 2019 1:08 pm

Netjes!! Ik had een oude oliepomp onder de b27, die was goed versleten. Deze heeft inderdaad geen zwaar leven gehad. En het monteert zo lekker, als je alles schoon op de plank hebt liggen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1523
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Nick1984 » Sat Jun 01, 2019 5:06 pm

Proper werk! Pompje ziet er inderdaad nog goed uit!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1727
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Sat Jun 01, 2019 6:11 pm

Ja ben er ook blij mee, nieuwe oliepompen zijn behoorlijk aan de prijs.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
325ixbaur
E21 Fanatic
Posts: 451
Joined: Mon Aug 13, 2007 10:39 pm
My E21(s): None, only E30 (Baur)
Location: Maasbracht, Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by 325ixbaur » Tue Jun 04, 2019 1:47 pm

Het was erg warm inderdaad afgelopen zondag.
Image

Gr Jeroen

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1727
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti » Tue Jun 04, 2019 6:56 pm

Gaaf, en je mept niet even op de toetert?

We kwamen terug van een zinderend hete rally, zal zo rond 20:00 a 21:00 geweest zijn.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

Post Reply