E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

BertjeConti wrote: Fri Apr 19, 2019 11:30 pm Kwestie van nameten met twee flukes ernaast, en dan weet je het zeker.
Heb ik ook gedaan met zowel koelwater als olie temp sensoren.
Nou, Tunerstudio gebruikt die drie waarden om de 1024 stapjes voor de ADC in een lookup tabel te zetten. Maar verder is het hokuspokus welke curve er gemaakt wordt. Overigen kan die ook niet gewijzigd kan worden als de motor draait, zoals ik nu heb ondervonden, dan staat er echt een hoop bijzondere quatsch in. Maar het lijkt toeval te zijn dat ik de oude IAT tabel heb kunnen vinden :?:


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Ga je dan over op Alpha-N?
Of iets brouwselen voor een stabiel MAP signaal?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

ITB-mode ;D

Combinatie van beide dus.

https://web.archive.org/web/20160818210 ... edansd.htm
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: E21 317

Post by Smartie »

Loopt het blokje naar wens?

Ivm met weer, warmere temp, nog aanpassingen moeten doen of regelde alles goed bij
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Nee. Ik krijg de thermistors niet goed. Bij wegrijden is wijst de inlaattemperatuurmeter 5 graden aan, op de snelweg in de file maakt die er -15 van, daar komt ook het hogere verbruik vandaan.

Doordat de koelwatersensor ook voor geen meter werkt, is het ook lastig met het inkomen van de ventilator.

Daarop wel een methode gevonden/ontwikkeld alleen ik kwam op dat ik niet goed reken met de weerstanden. Ik zal het vanavond eens uitwerken, misschien dat jullie meteen zien wat ik niet goed doe.

Maar als het loopt, loopt het best ok. Het trekt ook goed en het rijd prima. Wel nog wat gedoe gehad met de stationairloop die soms niet inkomt.

Donderdag naar Italië, naar de Giro, dus we hopen op het beste. Achterremmen doen het ook goed, alleen lijken die soms niet helemaal los te komen, of iets dergelijks. Misschien toch beter nieuw kopen over een tijdje.


Het kettingdeksel is alleen wel olie gaan lekken na de waterpompwissel, dus dat is minder mooi.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Bovenstaande puntjes heb ik aangepakt. Ik heb de gasklep wat verder opengezet zodat het minstens op 800 toeren draait en niet helemaal wegvalt. De ventilator zit weer op de handmatige bediening en de thermistors heb ik soort van werkend gekregen door maar in situ te meten.


Maar het is wel bijzonder om weer met de BMW in de Alpen te rijden. Het is dringen geblazen tussen honderden wielrenners en campers op de beklimmingen en dat is iets wat de auto niet meer kan, dan moet ik maar een gat laten vallen en dat weer dichtrijden. Maar is er een stukje waar ik boven de 5000 toeren uit mag komen, man, wat loopt het dan lekker. Volop kracht en reactie. Wel gek om te merken dat op een plekje de derde versnelling niet te houden was, bij 2500 toeren. Maar toen ik voorbij reed en boven de 4000 was, accelereerde het makkelijk door tot voorbij de 6000 toeren met nog puf in zijn 4.

Remmen zijn ook prima, voor is nog de oude setup maar ik merk wel dat achter nu ook echt meedoet.

Ik heb nog een beetje gedoe met de inlaat temperatuursensor, maar het lijkt erop dat die niet altijd goed contact maakt en daardoor gekke signalen doorgeeft. Ook merk ik dat ik gevoelig ben voor hoogteverschillen. Als ik start op 2000m hoogte met een luchtdruk van 70kPa dan loopt het amper als ik weer terug ben op 500m. Dus voor de volgende keer ga ik een extra barometer aansluiten zodat er gewoon bijgeregeld kan worden. Nu meet de Microquirt alleen bij het starten de luchtdruk.

Vandaag weer Roglic, Mollema en de anderen voorbij zien fietsen en het was weer een klein avontuur. Heerlijk om zo drie hobbies: wandelen, auto en fietsen, te combineren! Vandaag hadden we halverwege de San Carlo geparkeerd nadat ik wel een paar keer de toerenbegrenzer had getest. Toen we daarna de schoenen aan het aantrekken waren, riepen een paar amateur wielrenners: 'è una bomba!'.

Het was met een grijns, dus zal wel een compliment geweest zijn :D
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Hahaha, mooie verhalen!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Klinkt goed idd, en lekker dat het autootje 't ook prima doet daar!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: E21 317

Post by Smartie »

Gaaf dat je er zo van geniet! Doorgaan!
Rij je met blote voeten?

Apart om te zien dat de waarde van de temp bij start wordt onthouden en niet aangepast. Zou je verwachten.
Maar assumption are a bitch...

800 toeren stationair is toch niet zo hoog.

Toerenbegrenzer heb je zelf ingeregeld en wanneer komt die erin. Fijne 4-cil zo.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Wel grappig dat je blijkbaar al een gevulde baro correctie tabel hebt in je microsquirt.
Ik heb dezelfde setup, bij init wordt de baro gemeten door de MAP sensor. Maar ik heb geen idee wat ik met de grafiek moet, dus heb ik hem helemaal plat gemaakt zodat er geen correctie is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik rijd niet met blote voeten... Ik rijd met Botas 66. Haha

800 is inderdaad niet zo hoog, maar er is een extra lucht schuif en die moet inkomen. Alleen dat doet die soms niet en zo viel het toerental soms wel heel ver naar beneden. Nu dus niet meer. Het is afgeregeld op 1100 toeren.

Het probleem met de temperatuursensoren is puur dat de software er een curve van maakt die niet te controleren is. 10 ohm veranderen op de calibratie laat de grafiek helemaal omklappen en dat klopt gewoon niet. Dus Steinhart en Hart zijn nu niet mijn beste vriendjes. Het is hun theorie dat temperatuursensoren met 3 waarden zijn te kalibreren. Ik heb de correctie nu maar op 100% gezet bij alle temperaturen want ik kom er gewoon niet uit.

De begrenzer staat nu op 6900 met een soft zone van 200 toeren waar er sprake is van een progressieve verlating, zodat alle puf er wel uit is tegen de tijd dat je bij 6900 toeren bent.

Ja inderdaad, een ingevulde tabel voor de barocorrectie. Met een hoge druk staat alles op 100, maar bij 80kPa verarmt het tot 82%. Naja nu dus niet meer. De reden dat die alleen bij de start kan worden gemeten is puur de onderdruk in het spruitstuk die alleen de normale luchtdruk van buiten heeft als de motor niet loopt. Dus je kunt ook niet meer meten na de start...
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: E21 317

Post by Nick1984 »

Als je hoger gaat en er minder zuurstof in de lucht zit, dan gaat de motor te rijk lopen.
Maar heb je geen lambda regeling dan?
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Precies. Er zijn verschillende factoren:
- Temperatuur van de lucht; hoe kouder, des te meer zuurstof, des te meer brandstof er nodig is
- Luchtdruk; hoe hoger, des te ijler, des te minder zuurstof, des te minder brandstof er nodig is
- Positie van het gaspedaal
- Toerenteller

De luchttemperatuursensor meet de luchttemperatuur. De MAP (Manifold Air Pressure) sensor meet de luchtdruk en compenseert, maar alleen bij starten.

Ik heb een lambdaregeling, alleen die wil je typisch niet gebruiken boven een bepaalde gaspedaalstand. En dat is precies waar het probleem optreedt. En verzuip je dus de motor als je geluk hebt of misschien ook wel omgekeerd. Dus in onze lage landen gaat het allemaal wel goed, totdat je in de bergen komt.

Voor de volgende keer hoop ik dat ik het temperatuursprobleem wel opgelost heb. Ik ben nu weer in Duitsland met de BMW en ik heb voorzichtig de temperatuurscompensatie weer ingeschakeld. De MAP sensor die ik vorig jaar heb vervangen door die voor de toekomstige ITB's, die komt er nu weer in om de luchtdruk continu te monitoren en te kunnen compenseren.

Maar ik moet echt het lek van de uitlaat oplossen zodat ik naar de RDW kan om 318i op het kenteken te krijgen zodat ik de ITB's kan gaan inbouwen voor de Eifel. Dat ik per juli een opdracht voor de eigen firma heb, helpt daar niet in mee, maar is wel zeer positief natuurlijk.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: E21 317

Post by Nick1984 »

Als je de lambdaregeling hebt en je hebt Tunerstudio zou ik nog "autotune" aanschaffen, kost €50 dacht ik.
Dit heeft bij mij heel veel geholpen om mijn fuel table echt goed te krijgen, en vooral de kousstartverrijking.
Gewoon rijden, en proberen al de mogelijke omstandigheden na te bootsen en telkens nadien de map opslaan.
Zeker voor de kousstartverrijking is dit niet te missen, omdat je telkens maar 1x de kans hebt om de curve aan te passen en dan moet je weer wachten tot de motor is afgekoeld...

Ik weet niet waar je uitlaat fit, maar als dit voor de lambda sonde is dan moet je de lek natuurlijk eerst herstellen, anders weet je niet wat je aan het doen bent ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Eeuuhh, hier moet ik toch even ingrijpen.

Ten eerste, als je hoger gaat, zit er nog steeds evenveel zuurstof in de lucht, het zuurstofgehalte in de lucht is behoorlijk constant, ongeveer 21%.
Dus of je nu in Nederland bent of boven op de mont ventoux staat, op beide plaatsen zit er 21% zuurstof in één kg lucht.

Maar doordat de luchtdruk minder wordt op hoogte wordt dus ook de dichtheid van de lucht minder, dus in een m3 zal in nederland meer lucht zitten dan op de mont ventoux. Luchtdruk in Nederland is ongeveer 100kpa en boven op de Mont Ventoux afgenomen tot 80kpa.

In JW zijn BMW (en de mijne) wordt de absolute luchtdruk (MAP) in het inlaatspruitstuk gemeten, en afhankelijk daarvan wordt een bepaalde hoeveelheid te injecteren benzine berekend. De druk in het inlaatspruitstuk bepaald immers hoeveel lucht er in de motor geperst wordt. In Nederland kan deze MAP maximaal 100kpa zijn bij volgas rijden, op de mont ventoux zal deze nog maar 80kpa zijn bij volgas.
Op de Ventoux zal er dus bij volgas al automatisch minder benzine ingespoten worden dan in Nederland bij volgas. Helemaal geen probleem dus aangezien het zuurstofgehalte niet veranderd op hoogte.

De hoeveelheid in te spuiten benzine bij een bepaalde MAP en toerental wordt bepaald door de VE tabel in het megasquirt systeem. VE tabel is Volumetric Efficiency van de motor en wordt puur door de mechanische eigenschappen van de motor bepaald, het betekend eigenlijk hoeveel weerstand er is om lucht in de motor te krijgen bij de bepaalde omstandigheden. Zeg maar hoe effectief de motor kan ademen.

En daar zit 'm nu de kruks wanneer je op bepaalde hoogte komt. De Volumetric Efficiency van de motor wordt namelijk beïnvloed door de tegendruk in de uitlaat door de atmosferische druk, in nederland moet de motor de uitlaatgassen tegen een luchtdruk van 100kpa naar buiten pompen, op de mont ventoux is deze tegendruk afgenomen tot 80kpa, waardoor de motor een HOGERE VE zal hebben op de Ventoux dan in Nederland. ?!?!? JA ECHTWAAR

Dit betekend dus dat er op de Ventoux bij een MAP van 80kpa meer lucht in de motor zal gaan dan bij eenzelfde 80kpa MAP in Nederland. En dit betekend dus MEER benzine op de Ventoux dan in Nederland !!
Wat we moeten doen is dus die VE tabel afhankelijk van luchtdruk bijstellen, en dat kan in de megasquirt met de Baro Correction. afhankelijk van luchtdruk kan er procentueel bij-geregeld worden, in tabelvorm in te vullen.

In bovenstaand epistel ben ik uitgegaan van een overal gelijke lucht temperatuur, want ook de temperatuur van de lucht heeft effect op de luchtdichtheid.

Oh ja, uitlaat moet echt gasdicht zijn tot een stuk voorbij de lambda sensor, anders zijn de lambda waarden niet betrouwbaar.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply