Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman »

De vraag is wat de kwaliteit is van dat rubber. Ik zou ze niet van W&N willen hebben, ben benieuwd hoe de ervaringen met deze gaat zijn. Heb je 1 per klauw of 2 per klauw nodig?


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wondermike »

Ben benieuwd of Wilmo zijn berekeningen voor de big brake kit al eens af heeft :-)
So many cars, so little time
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Jul 20, 2019 8:40 am De vraag is wat de kwaliteit is van dat rubber. Ik zou ze niet van W&N willen hebben, ben benieuwd hoe de ervaringen met deze gaat zijn. Heb je 1 per klauw of 2 per klauw nodig?
Aantal is afhankelijk van type remklauw:
Bij enkele zuigers en ongeventileerd 1 ring
Bij enkele zuigers en geventileerd 2 ringen
Bij dubbele zuigers ongeventileerd ook 2 ringen
Bij dubbele zuigers met geventileerde schijven heb je er 4 nodig.

Kwaliteit kan ik natuurlijk ook niet beoordelen...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by uwbuurman »

Dank, klinkt ook logisch...

Maar wat was je gevoel bij de US oringen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sat Jul 20, 2019 11:55 am Dank, klinkt ook logisch...

Maar wat was je gevoel bij de US oringen?
Ze komen van een bedrijf die zich heeft gespecialiseerd in revisie van Porsche remklauwen. Of dat wat zegt?

De ringen uit US die ik heb gebruikt zagen en voelde goed, en ik heb geen lekkage's.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Wondermike wrote: Sat Jul 20, 2019 8:46 am Ben benieuwd of Wilmo zijn berekeningen voor de big brake kit al eens af heeft :-)
Wilmo zit te worstelen met de harten. De gietijzeren worden niet zoals ik wil en aluminium twijfel ik ook aan, niet zozeer vanwege de sterkte maar vanwege de warmtecyclus.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

Ik zit toch aan iets dergelijks te denken:

Image

Wellicht dat het dan ongeveer zo'n patroon wordt:
Image

Wat voor gedachten hebben jullie daarbij? Het gaat dan om E34 302mm remmen.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by BertjeConti »

Zonde om zo'n grote schijven te monteren en dan blijken de remblokken maar 2/3 van de schijf te raken. (Je voorbeeld foto)

Krijg je die gaten zuiver genoeg geboord? Komt het centreergat overeen met de naaf? Zo niet dan zou ik het niet op m'n wagen willen hebben.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Nick1984 »

De onafgeveerde massa gaat flink omhoog me die schijven, naar mijn mening wat overkill voor een E21, en dan nog de vraag of je dit in een 15" velg wegkrijgt?
Niet dat ik je project wil afbreken, maar je vroeg om een mening ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by BertjeConti »

Je kunt ook E12 naven monteren, heb je ook meteen een bom aan velgenkeuze ...
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

BertjeConti wrote: Tue Aug 20, 2019 9:32 pm Zonde om zo'n grote schijven te monteren en dan blijken de remblokken maar 2/3 van de schijf te raken. (Je voorbeeld foto)

Krijg je die gaten zuiver genoeg geboord? Komt het centreergat overeen met de naaf? Zo niet dan zou ik het niet op m'n wagen willen hebben.
Het oppervlak van de buitenrand is inderdaad wel wat groot, maar oppervlak van het remblok versus de remkracht maakt niet uit. Het moment is wel groter vanwege de grotere radius.
Met een cnc-frees krijg ik dat wel in het midden.

Centreergat komt niet overeen, daar zal dus nog weer een bus in moeten.
Nick1984 wrote: Tue Aug 20, 2019 11:50 pm De onafgeveerde massa gaat flink omhoog me die schijven, naar mijn mening wat overkill voor een E21, en dan nog de vraag of je dit in een 15" velg wegkrijgt?
Niet dat ik je project wil afbreken, maar je vroeg om een mening ;)
Onafgeveerde massa is inderdaad wel een ding ja. E21 geventileerd is 5.1kg en deze zijn 7.5, dat is dus wel een punt inderdaad. Aan de andere kant, de klauw van gietijzer is 3.8kg en er komt een klauw van 1.8kg voor terug.

BertjeConti wrote: Wed Aug 21, 2019 6:30 am Je kunt ook E12 naven monteren, heb je ook meteen een bom aan velgenkeuze ...
Dat is nog niet zo makkelijk... En dan is het probleem dat mijn velgen niet meer passen.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Wilmo »

En overkill... Met een beetje doorrijden staat de boel nu binnen geen tijd te koken. Daar is met geforceerde koeling wellicht wel iets aan te doen, maar dan komt het nog dat de E21 meer remkracht kan hebben dan er met een 255mm schijf opgewekt kan worden. Achter rem ik nu al een stuk harder en daar ben ik in het verkeer erg blij mee. Dusja, bestaat overkill op remgebied eigenlijk wel?

Ik ben hierop gekomen door de Volvo upgrade met de vier potten. Die vond ik duur en onlogisch. Dus vanaf gietijzer naar Wilwood, vanaf daar bij dit model klauw uitgekomen. En deze klauwen gaan vanaf 290mm schijf, zodoende.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by Jeroen »

Toch roept dit nog wel een paar vragen op JW! Allereerst, wat is je huidige setup, dat die blijkbaar zo snel staat te koken? Wanneer zijn je klauwen voor het laatst volledig uit elkaar geweest, dus ook zuigers eruit gedrukt? Heb je recente en fatsoenlijke remslangen? Geventileerde of massieve remschijven? Welke vloeistof?

De remkracht is binnen redelijke grenzen niet zo heel erg afhankelijk van de maat van de remschijf, met bijv de Wilwood setup die we destijds via de groupbuy hebben gedaan besla je een iets groter gedeelte van de schijf en vertraag je harder dan een E46 M3 (getest). Het formaat van de schijf gaat uiteindelijk wel een beperking vormen, maar dan heb je het over warmte afvoeren.

Ik rij met Wilwoods op standaard geventileerde schijven en dat vertraagt dus top, en de temperatuur gaat alleen een probleem geven als je als een dolle afdalingen gaat nemen. Een heel enkele keer merk je dat bijv in de Eifel, maar doorgaans eigenlijk pas echt als je in de Alpen los gaat. Maar dan krijg je met een afdaling ook 6-pots klauwen en 300mm schijven roodgloeiend.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by 323baur »

Jeroen wrote: Thu Aug 22, 2019 10:03 am
De remkracht is binnen redelijke grenzen niet zo heel erg afhankelijk van de maat van de remschijf, met bijv de Wilwood setup die we destijds via de groupbuy hebben gedaan besla je een iets groter gedeelte van de schijf en vertraag je harder dan een E46 M3 (getest). Het formaat van de schijf gaat uiteindelijk wel een beperking vormen, maar dan heb je het over warmte afvoeren.
Daar is zelfs een filmpje van, toch?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde

Post by gerrit323 »

:mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Post Reply