Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
De vraag is wat de kwaliteit is van dat rubber. Ik zou ze niet van W&N willen hebben, ben benieuwd hoe de ervaringen met deze gaat zijn. Heb je 1 per klauw of 2 per klauw nodig?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Ben benieuwd of Wilmo zijn berekeningen voor de big brake kit al eens af heeft
So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Aantal is afhankelijk van type remklauw:
Bij enkele zuigers en ongeventileerd 1 ring
Bij enkele zuigers en geventileerd 2 ringen
Bij dubbele zuigers ongeventileerd ook 2 ringen
Bij dubbele zuigers met geventileerde schijven heb je er 4 nodig.
Kwaliteit kan ik natuurlijk ook niet beoordelen...
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Dank, klinkt ook logisch...
Maar wat was je gevoel bij de US oringen?
Maar wat was je gevoel bij de US oringen?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Ze komen van een bedrijf die zich heeft gespecialiseerd in revisie van Porsche remklauwen. Of dat wat zegt?
De ringen uit US die ik heb gebruikt zagen en voelde goed, en ik heb geen lekkage's.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Wilmo zit te worstelen met de harten. De gietijzeren worden niet zoals ik wil en aluminium twijfel ik ook aan, niet zozeer vanwege de sterkte maar vanwege de warmtecyclus.Wondermike wrote: ↑Sat Jul 20, 2019 8:46 am Ben benieuwd of Wilmo zijn berekeningen voor de big brake kit al eens af heeft
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Ik zit toch aan iets dergelijks te denken:
Wellicht dat het dan ongeveer zo'n patroon wordt:
Wat voor gedachten hebben jullie daarbij? Het gaat dan om E34 302mm remmen.
Wellicht dat het dan ongeveer zo'n patroon wordt:
Wat voor gedachten hebben jullie daarbij? Het gaat dan om E34 302mm remmen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Zonde om zo'n grote schijven te monteren en dan blijken de remblokken maar 2/3 van de schijf te raken. (Je voorbeeld foto)
Krijg je die gaten zuiver genoeg geboord? Komt het centreergat overeen met de naaf? Zo niet dan zou ik het niet op m'n wagen willen hebben.
Krijg je die gaten zuiver genoeg geboord? Komt het centreergat overeen met de naaf? Zo niet dan zou ik het niet op m'n wagen willen hebben.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
De onafgeveerde massa gaat flink omhoog me die schijven, naar mijn mening wat overkill voor een E21, en dan nog de vraag of je dit in een 15" velg wegkrijgt?
Niet dat ik je project wil afbreken, maar je vroeg om een mening
Niet dat ik je project wil afbreken, maar je vroeg om een mening
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Je kunt ook E12 naven monteren, heb je ook meteen een bom aan velgenkeuze ...
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Het oppervlak van de buitenrand is inderdaad wel wat groot, maar oppervlak van het remblok versus de remkracht maakt niet uit. Het moment is wel groter vanwege de grotere radius.BertjeConti wrote: ↑Tue Aug 20, 2019 9:32 pm Zonde om zo'n grote schijven te monteren en dan blijken de remblokken maar 2/3 van de schijf te raken. (Je voorbeeld foto)
Krijg je die gaten zuiver genoeg geboord? Komt het centreergat overeen met de naaf? Zo niet dan zou ik het niet op m'n wagen willen hebben.
Met een cnc-frees krijg ik dat wel in het midden.
Centreergat komt niet overeen, daar zal dus nog weer een bus in moeten.
Onafgeveerde massa is inderdaad wel een ding ja. E21 geventileerd is 5.1kg en deze zijn 7.5, dat is dus wel een punt inderdaad. Aan de andere kant, de klauw van gietijzer is 3.8kg en er komt een klauw van 1.8kg voor terug.
Dat is nog niet zo makkelijk... En dan is het probleem dat mijn velgen niet meer passen.BertjeConti wrote: ↑Wed Aug 21, 2019 6:30 am Je kunt ook E12 naven monteren, heb je ook meteen een bom aan velgenkeuze ...
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
En overkill... Met een beetje doorrijden staat de boel nu binnen geen tijd te koken. Daar is met geforceerde koeling wellicht wel iets aan te doen, maar dan komt het nog dat de E21 meer remkracht kan hebben dan er met een 255mm schijf opgewekt kan worden. Achter rem ik nu al een stuk harder en daar ben ik in het verkeer erg blij mee. Dusja, bestaat overkill op remgebied eigenlijk wel?
Ik ben hierop gekomen door de Volvo upgrade met de vier potten. Die vond ik duur en onlogisch. Dus vanaf gietijzer naar Wilwood, vanaf daar bij dit model klauw uitgekomen. En deze klauwen gaan vanaf 290mm schijf, zodoende.
Ik ben hierop gekomen door de Volvo upgrade met de vier potten. Die vond ik duur en onlogisch. Dus vanaf gietijzer naar Wilwood, vanaf daar bij dit model klauw uitgekomen. En deze klauwen gaan vanaf 290mm schijf, zodoende.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29247
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Toch roept dit nog wel een paar vragen op JW! Allereerst, wat is je huidige setup, dat die blijkbaar zo snel staat te koken? Wanneer zijn je klauwen voor het laatst volledig uit elkaar geweest, dus ook zuigers eruit gedrukt? Heb je recente en fatsoenlijke remslangen? Geventileerde of massieve remschijven? Welke vloeistof?
De remkracht is binnen redelijke grenzen niet zo heel erg afhankelijk van de maat van de remschijf, met bijv de Wilwood setup die we destijds via de groupbuy hebben gedaan besla je een iets groter gedeelte van de schijf en vertraag je harder dan een E46 M3 (getest). Het formaat van de schijf gaat uiteindelijk wel een beperking vormen, maar dan heb je het over warmte afvoeren.
Ik rij met Wilwoods op standaard geventileerde schijven en dat vertraagt dus top, en de temperatuur gaat alleen een probleem geven als je als een dolle afdalingen gaat nemen. Een heel enkele keer merk je dat bijv in de Eifel, maar doorgaans eigenlijk pas echt als je in de Alpen los gaat. Maar dan krijg je met een afdaling ook 6-pots klauwen en 300mm schijven roodgloeiend.
De remkracht is binnen redelijke grenzen niet zo heel erg afhankelijk van de maat van de remschijf, met bijv de Wilwood setup die we destijds via de groupbuy hebben gedaan besla je een iets groter gedeelte van de schijf en vertraag je harder dan een E46 M3 (getest). Het formaat van de schijf gaat uiteindelijk wel een beperking vormen, maar dan heb je het over warmte afvoeren.
Ik rij met Wilwoods op standaard geventileerde schijven en dat vertraagt dus top, en de temperatuur gaat alleen een probleem geven als je als een dolle afdalingen gaat nemen. Een heel enkele keer merk je dat bijv in de Eifel, maar doorgaans eigenlijk pas echt als je in de Alpen los gaat. Maar dan krijg je met een afdaling ook 6-pots klauwen en 300mm schijven roodgloeiend.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
Daar is zelfs een filmpje van, toch?Jeroen wrote: ↑Thu Aug 22, 2019 10:03 am
De remkracht is binnen redelijke grenzen niet zo heel erg afhankelijk van de maat van de remschijf, met bijv de Wilwood setup die we destijds via de groupbuy hebben gedaan besla je een iets groter gedeelte van de schijf en vertraag je harder dan een E46 M3 (getest). Het formaat van de schijf gaat uiteindelijk wel een beperking vormen, maar dan heb je het over warmte afvoeren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Algemeen remmendraadje en upgrades voor de voorzijde
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195