E21 318i (ITB)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Korte tijd heeft de USA 320i een opvoerpomp in de tank gehad, ond nr 16 12 1 121 494 en de Australische 323i's hadden dat ook, art nr 16 14 1 179 423. Schier onvindbaar in deze regio natuurlijk.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Hoe gaat anders de swirlpot werken? De retour van het circuit loopt terug in de pot. Er is opvoer vanuit de tank naar de pot en de overloop weer terug de tank in...BertjeConti wrote: ↑Wed Jul 29, 2020 9:26 pm Waar gaat dat extra pompje helpen als het aanzuigpunt in de tank even lucht krijgt als je in een lange bocht zit ?
@Jeroen. Dankje! Misschien eens aan een Amerikaanse boom schudden dan.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Tijdens het "tussenstapje" bedoel ik, alleen als je ook een swirlpot hebt gaat het werken.Wilmo wrote: ↑Wed Jul 29, 2020 9:43 pmHoe gaat anders de swirlpot werken? De retour van het circuit loopt terug in de pot. Er is opvoer vanuit de tank naar de pot en de overloop weer terug de tank in...BertjeConti wrote: ↑Wed Jul 29, 2020 9:26 pm Waar gaat dat extra pompje helpen als het aanzuigpunt in de tank even lucht krijgt als je in een lange bocht zit ?
@Jeroen. Dankje! Misschien eens aan een Amerikaanse boom schudden dan.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Het is een rollend project, dus ik kan helaas niet een tijdlang de boel aan de kant zetten. Dus stapje voor stapje probeer ik het te implementeren. En ik vermoed dat er best wat afstand tussen de zender en de tank zit nu. En dat zo’n matje nog wel eens zou kunnen helpen.
Re: E21 318i (ITB)
Sjiek ding hoor.
Maar het lijkt me bijna dat bij de US spec dan ook de tank anders moet zijn. Want ik herinner me de unit alsof die precies door de opening in de tank past. Hmm. Search goes on.
Maar het lijkt me bijna dat bij de US spec dan ook de tank anders moet zijn. Want ik herinner me de unit alsof die precies door de opening in de tank past. Hmm. Search goes on.
Re: E21 318i (ITB)
Hoe bedoel je dit precies? Volgens mij heeft een E30 unit zowel een pomp als een retour aansluiting. Maar heeft deze de juiste diepte (bereik je de onderkant of kan de unit er wel helemaal in).Wilmo wrote: ↑Wed Jul 29, 2020 9:20 pm Als tussenstapje naar de swirlpot ben ik aan het stoeien met een pomp voor in de tank die de brandstof naar de hogedrukpomp werkt. Ik wil niet het hele stuk van tank naar de motor onder druk hebben staan dus ik vind de huidige plek van mijn hogedrukpomp wel prima, onder de kap dus.
Weet iemand van een oplossing om een pompje in een E21-tank te monteren? Er zijn wel ideeen van een E30-unit, maar dan ontbreekt de aansluiting voor de retour...
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Ik weet dat er E30 modellen zijn waar de combi van pomp en vlotter geen retour heeft, zelf al eens tegenaan gelopen. Ik vermoed dat de hele vroege modellen een retour op de tank zelf hadden maar zeker weten doe ik dat niet. Maar de meesten hebben idd wel een retour op de flens.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Volgens mij hebben de vroege modellen de pomp buiten de tank (vlotter/retour in tank)
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Mijn e30 unit met pompje, vlotterbuis haal je er eerst uit, anders past het inderdaad niet in de opening.
Maar is gewoon met retour. Hoogte of diepte zo je wilt, kan je aanpassen. Korterdan maken is een stukje buis weghalen, langer maken is een stukje slang tussen buis en pompje vervangen door een langer stuk.
Maar is gewoon met retour. Hoogte of diepte zo je wilt, kan je aanpassen. Korterdan maken is een stukje buis weghalen, langer maken is een stukje slang tussen buis en pompje vervangen door een langer stuk.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Ja dan heb je het over een compleet ander model, idem voor de carburateurmodellen. Maar zoals ik al schreef, ook van de versie mét pomp is er een type flens zonder retour. Heel misschien heb ik nog wel zo'n geval liggen maar dan dus wel E30.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Ah ja dat klopt inderdaad. Zit het verschil niet in de 55l (1x flens) en 63l (2x flens) tank?
Ik zal de foto's eens opzoeken van mijn E30... ik heb er een paar jaar geleden een nieuwe tank onder gezet (63l = 2x flens)
:edit:
Net even gekeken... mijn tank heeft 1x flens met pomp/vlotter en 1x flens met vlotter. De retour zit als een apart buisje op de zijkant van de tank.
Ik zal de foto's eens opzoeken van mijn E30... ik heb er een paar jaar geleden een nieuwe tank onder gezet (63l = 2x flens)
:edit:
Net even gekeken... mijn tank heeft 1x flens met pomp/vlotter en 1x flens met vlotter. De retour zit als een apart buisje op de zijkant van de tank.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Re: E21 318i (ITB)
Dankjulliewel! Ik ga eens opzoek naar een E30 sender en kijken hoe ik dan kan implementeren.
In tussentijd ben ik bezig met de airbox. Misschien nog een beetje slordig zo met het schuim, maar inmiddels is het alweer wat meer uitgevlakt. Komende weken wil ik opzoek naar de koolvezel of glasvezel met epoxy om er iets van te maken. Het idee is om de box vast te hebben in de auto en de motor en ITB's met balgen te bevestigen. De vier pijpjes komen vast in de airbox te zitten.
Hier de uitsnede voor de pijpjes.
En hier het delen van de mal om de pijpjes in de mal vast te kunnen zetten.
Na een jaar rijden vond afgelopen donderdag de Bossche politie het gebrul wat minder leuk en samen met dat er al drie luchtfiltersokjes bijna door de motor heen gegaan zijn, is het toch echt tijd hiervoor.
Inmiddels zit het remvloeistofreservoir op afstand en is de box een stuk eenvoudiger geworden, en überhaupt haalbaar.
In tussentijd ben ik bezig met de airbox. Misschien nog een beetje slordig zo met het schuim, maar inmiddels is het alweer wat meer uitgevlakt. Komende weken wil ik opzoek naar de koolvezel of glasvezel met epoxy om er iets van te maken. Het idee is om de box vast te hebben in de auto en de motor en ITB's met balgen te bevestigen. De vier pijpjes komen vast in de airbox te zitten.
Hier de uitsnede voor de pijpjes.
En hier het delen van de mal om de pijpjes in de mal vast te kunnen zetten.
Na een jaar rijden vond afgelopen donderdag de Bossche politie het gebrul wat minder leuk en samen met dat er al drie luchtfiltersokjes bijna door de motor heen gegaan zijn, is het toch echt tijd hiervoor.
Inmiddels zit het remvloeistofreservoir op afstand en is de box een stuk eenvoudiger geworden, en überhaupt haalbaar.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 318i (ITB)
Mooi werk!
Men 315 gaat ook een airbox krijgen met een grote kelk onder de accubak.
Naar de airbox gaan lange gebogen trompette die dus naar onder wijzen.
Hoe anger de trompetten hoe beter M10 blokjes gaan.
En onder is koeler lucht te halen dan boven in het motorcompartiment.
Men 315 gaat ook een airbox krijgen met een grote kelk onder de accubak.
Naar de airbox gaan lange gebogen trompette die dus naar onder wijzen.
Hoe anger de trompetten hoe beter M10 blokjes gaan.
En onder is koeler lucht te halen dan boven in het motorcompartiment.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 318i (ITB)
Het geklieder is begonnen. Eerst heb ik de schuimen mal helemaal in PE in gepakt, epoxy hecht zich niet aan PE, zegt men. Vervolgens heb ik iets van drie laagjes glasvezel aan kunnen brengen voor het enorm begon te plakken en te doen. Dus eieren voor mijn geld gekozen en weer in PE ingepakt, gaatjes geprikt, keukenpapier erom en aan de stofzuiger gehangen om het teveel aan epoxy eruit te drukken en overal mooi aan de mal aan te laten sluiten. Fingers crossed. Morgen nog een paar laagjes aanbrengen en dan hopen dat het stevig genoeg is.
En een nieuwe met twee buisjes en een oude met een buisje.
En tadaa, een nieuwe met twee buisjes én een vlotter.
Nu de juiste stekkers nog vinden.
En een nieuwe met twee buisjes en een oude met een buisje.
En tadaa, een nieuwe met twee buisjes én een vlotter.
Nu de juiste stekkers nog vinden.