Pastellblauer's E12 avonturen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Wanneer vertrek je Rob?
Maandag moet ik werken dus wie weet.
Ee ne39 rijd zaig en filterd geweldig goed.
Niet te vergelijken met mijn e91.
E39 is een top auto.
Maandag moet ik werken dus wie weet.
Ee ne39 rijd zaig en filterd geweldig goed.
Niet te vergelijken met mijn e91.
E39 is een top auto.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vanmorgen vertrokken, bij passeren van de nurnburgring dacht ik nog, is dit weekend het Eifelweekend?
Zoja, dan hoop ik dat het leuk geweest is, zonee, dan voor straks lekker eifelen voor diegene die gaan.
Zoja, dan hoop ik dat het leuk geweest is, zonee, dan voor straks lekker eifelen voor diegene die gaan.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Have Fun! no spot. Je bent een dag te vroeg vertrokken...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
En weer terug thuis.
Tijdens de vakantie veel tijd gehad mij eens te verdiepen in de BMW E39 (op internet welteverstaan, de BMW zelf stond thuis)
Een goed nederlands forum zoals dit heb ik voor de E39 niet gevonden. Op bimmerportal veel vragen, maar weinig goede antwoorden.
Inmiddels weet ik wel wat meer over deze populaire funfer, zo hebben wij bijvoorbeeld een heel bijzonder model, dat vooral uitblinkt in een blanco optielijst. Zelfs de CheckControl en de Low BC zit er bij ons niet op. Ook ontbreekt sleutels met afstand bediening, en er zitten zelfs zwengeltes op de ramen van de achterdeuren.
Gelukkig wel climate control, er schijnen uitvoeringen met handbediening geleverd te zijn.
Ook iets gelezen over de bak links onder het "pollen" filter waar de HRC in zit, deze afgesloten bak zou vol water kunnen komen staan als de afvoer verstopt zit door vuil en bladeren, met als gevolg dat er water in de rembekrachtiger zou kunnen komen, en dat zou dan weer aangezogen kunnen worden door de motor met desastreuze gevolgen.
Dus vandaag maar eens even gecontroleerd hoe deze bak er bij ons bij staat.
Nou er zat wel wat vuiligheid in, maar niet echt de moeite, nu is het er weer spik en span:
Vervolgens viel mij op dat er een doosje zo groot als een knipperlicht relais los aan een kabel hing te bungelen achter de linker koplamp.
Google leerde mij dat dit een sensor voor uitlaatgassen is, die ervoor kan zorgen dat het ventilatie systeem op recirculatie schakelt als er teveel uitlaatgassen in de omgevingslucht gedetecteerd worden, kijk van zulke geavanceerde functies worden we natuurlijk blij.
Inmiddels weet ik ook dat deze sensor heel vaak los ligt omdat zijn montage beugeltje gemakkelijk af breekt.
Er is wel nog een issue met de deurgrendel binnen, deze gaat bij de bestuurders deur heel zwaar, ook hier heeft vriend google mij geholpen, waarschijnlijk de bowdenkabel die een stukje door een nylon geleider loopt, welke ingelopen zal zijn. Gelukkig is dit onderdeel nog goed verkrijgbaar. Wel zal de bekleding daarvoor van de deur moeten, niet mijn favoriete klusje.
Daarnaast hebben we maar 2 sleutels bij de auto, één normale met lampje (nouwja lampje ?!?!) en één zogenaamde valet sleutel, ook wel service sleutel genaamd.
Graag zou ik er nog een normale sleutel bij hebben, maar dat schijnt nogal een gedoe te zijn vanwege de EWS en de chip die daarvoor in de sleutels zit.
Het wordt nu wel de hoogste tijd eens wat kilometer met de E39 te gaan maken, de teller staat op 200km sinds aanschaf.
Tijdens de vakantie veel tijd gehad mij eens te verdiepen in de BMW E39 (op internet welteverstaan, de BMW zelf stond thuis)
Een goed nederlands forum zoals dit heb ik voor de E39 niet gevonden. Op bimmerportal veel vragen, maar weinig goede antwoorden.
Inmiddels weet ik wel wat meer over deze populaire funfer, zo hebben wij bijvoorbeeld een heel bijzonder model, dat vooral uitblinkt in een blanco optielijst. Zelfs de CheckControl en de Low BC zit er bij ons niet op. Ook ontbreekt sleutels met afstand bediening, en er zitten zelfs zwengeltes op de ramen van de achterdeuren.
Gelukkig wel climate control, er schijnen uitvoeringen met handbediening geleverd te zijn.
Ook iets gelezen over de bak links onder het "pollen" filter waar de HRC in zit, deze afgesloten bak zou vol water kunnen komen staan als de afvoer verstopt zit door vuil en bladeren, met als gevolg dat er water in de rembekrachtiger zou kunnen komen, en dat zou dan weer aangezogen kunnen worden door de motor met desastreuze gevolgen.
Dus vandaag maar eens even gecontroleerd hoe deze bak er bij ons bij staat.
Nou er zat wel wat vuiligheid in, maar niet echt de moeite, nu is het er weer spik en span:
Vervolgens viel mij op dat er een doosje zo groot als een knipperlicht relais los aan een kabel hing te bungelen achter de linker koplamp.
Google leerde mij dat dit een sensor voor uitlaatgassen is, die ervoor kan zorgen dat het ventilatie systeem op recirculatie schakelt als er teveel uitlaatgassen in de omgevingslucht gedetecteerd worden, kijk van zulke geavanceerde functies worden we natuurlijk blij.
Inmiddels weet ik ook dat deze sensor heel vaak los ligt omdat zijn montage beugeltje gemakkelijk af breekt.
Er is wel nog een issue met de deurgrendel binnen, deze gaat bij de bestuurders deur heel zwaar, ook hier heeft vriend google mij geholpen, waarschijnlijk de bowdenkabel die een stukje door een nylon geleider loopt, welke ingelopen zal zijn. Gelukkig is dit onderdeel nog goed verkrijgbaar. Wel zal de bekleding daarvoor van de deur moeten, niet mijn favoriete klusje.
Daarnaast hebben we maar 2 sleutels bij de auto, één normale met lampje (nouwja lampje ?!?!) en één zogenaamde valet sleutel, ook wel service sleutel genaamd.
Graag zou ik er nog een normale sleutel bij hebben, maar dat schijnt nogal een gedoe te zijn vanwege de EWS en de chip die daarvoor in de sleutels zit.
Het wordt nu wel de hoogste tijd eens wat kilometer met de E39 te gaan maken, de teller staat op 200km sinds aanschaf.
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:47 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Vind het ook wel weer leuk, het nodige puzzelen naar weakpoints wat bij mij wel standaard procedure is voordat ik tot aanschaf overga. En idd, in NL heb je vooral veel fora en discussiegroepen met veel onzinnig geblaat, onjuistheden en ronduit gevaarlijke adviezen. Wat je leest, altijd verifiëren. Maar uiteindelijk kom je er wel, en van veel dingen heeft iemand wel eens een keer een youtube tutorial gemaakt, al is het maar om een beetje te kunnen inschatten hoe je iets aan moet vliegen of hoeveel werk iets is.
En idd, er zijn hier wel diverse mensen die een E39 hebben of hadden, dus zelfs hier is er wel de nodige kennis en miss wel ruimte voor een apart E39 topic?
Die AUC sensor is een bekende, is ook snel vervuild waarna deze zich uitschakelt. Moet 'ie zelf weten denk je dan, maar doorgaans is dat ook de oorzaak dat de airco vervolgens niet meer werkt. Gelukkig wordt daarvan dan wel een melding geschreven in het storingsgeheugen.
En idd, er zijn hier wel diverse mensen die een E39 hebben of hadden, dus zelfs hier is er wel de nodige kennis en miss wel ruimte voor een apart E39 topic?
Die AUC sensor is een bekende, is ook snel vervuild waarna deze zich uitschakelt. Moet 'ie zelf weten denk je dan, maar doorgaans is dat ook de oorzaak dat de airco vervolgens niet meer werkt. Gelukkig wordt daarvan dan wel een melding geschreven in het storingsgeheugen.
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Het zat er natuurlijk al aan te komen, maar net officieel bericht van de organisatie ontvangen dat de Horneland Rally naar 2021 verschoven is, en wel naar November 2021, phoahh dat duurt nog lang zeg.
Het ziet er naar uit dat er voorlopig geen Pastellblauer avonturen zullen zijn, sorry.
Het ziet er naar uit dat er voorlopig geen Pastellblauer avonturen zullen zijn, sorry.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Bah! Maar er is nog steeds een kans dat de oldtimerbeurs in het Autotron doorgaan eind deze maand, dan kun je 'm dan meenemen
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Goed plan, fingers crossed.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Peelrand classic 2020 foto's
Er zijn zo'n 170 foto's van dit evenement gepubliceerd op feestboek, maar helaas, zonder feestboek account kun je ze niet bewonderen.
Ze zijn geschoten door Mark Koolen, zie deze link fotos peelrand classic 2020
Gelukkig heb ik wel vrienden met feestboek en heb ik ze wel gezien, een paar hebben we gedownloaden en heb ikzelf dan weer opnieuw gepubliceerd.
dus toch nog een paar actie plaatjes in deze saaie tijd.
en deze moet er natuurlijk ook bij (blij)
Er zijn zo'n 170 foto's van dit evenement gepubliceerd op feestboek, maar helaas, zonder feestboek account kun je ze niet bewonderen.
Ze zijn geschoten door Mark Koolen, zie deze link fotos peelrand classic 2020
Gelukkig heb ik wel vrienden met feestboek en heb ik ze wel gezien, een paar hebben we gedownloaden en heb ikzelf dan weer opnieuw gepubliceerd.
dus toch nog een paar actie plaatjes in deze saaie tijd.
en deze moet er natuurlijk ook bij (blij)
Last edited by BertjeConti on Tue Nov 22, 2022 8:43 pm, edited 2 times in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Mooi Rob! (en Petra )
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Netjes, gefeliciteerd beiden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.