Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1946
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Wilmo »

Ziet er weer goed uit hoor! De o-ringen zullen Viton zijn neem ik aan? Die gebruik ik wel in mijn ITB's.


We hadden het een tijdje geleden over brandstofslangen. Die van Gates hebben inderdaad wel een stuk minder vlechtwerk aan de binnenkant. De meneer van M539 Restorations gebruikt als brandstofslang die van Cohline, vanaf de rol. Dat ziet er qua dwarsdoorsnede beter uit dan Gates, hij zegt dat het OE is en daar zou hij nog wel eens gelijk in kunnen hebben.

https://www.ebay.de/itm/383038824336

Groupbuy? Wie wil er ook een paar meter?


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18697
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooie stappen, Raymond!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2393
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Manitoba »

Wilmo wrote: Sun Apr 10, 2022 3:47 pm Ziet er weer goed uit hoor! De o-ringen zullen Viton zijn neem ik aan? Die gebruik ik wel in mijn ITB's.


We hadden het een tijdje geleden over brandstofslangen. Die van Gates hebben inderdaad wel een stuk minder vlechtwerk aan de binnenkant. De meneer van M539 Restorations gebruikt als brandstofslang die van Cohline, vanaf de rol. Dat ziet er qua dwarsdoorsnede beter uit dan Gates, hij zegt dat het OE is en daar zou hij nog wel eens gelijk in kunnen hebben.

https://www.ebay.de/itm/383038824336

Groupbuy? Wie wil er ook een paar meter?
Ik ben op zich zeker geïnteresseerd; weet jij of ze ook bestand zijn tegen ethanol? Idee van de prijs per m?

Hoor graag, misschien ff apart topic openen.

Greetz,
Walter.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Afgelopen week hebben we weer mooie stappen met de E34S gemaakt. Niet alleen kreeg ik afgelopen vrijdag iets eerder dan verwacht een pakketje met daarin de zes gereviseerde injectoren van mijn S38B36 motor weer terug. Ook kreeg ik een paar onderdelen van Bergwerff aangeleverd die mij gaan helpen om dit project nu af te ronden.

Image

Wat mij met name van Bernd Prickartz aanstaat is de transparantie in het proces en de geleverde documentatie van het werk. Een dergelijke aanpak heb ik in deze sector niet eerder gezien, maar dat wekt gewoon vertrouwen dat Bernd weet wat hij doet.

Image

Uit bovenstaande testrapport kan je twee dingen concluderen. Enerzijds is er sprake van een normale degradatie als gevolg van de tijd en de aard van het gebruik. De laatste keer dat de injectoren zijn gecontroleerd (tenminste volgens de facturen) is in oktober 2000 (bij 132236km) geweest, maar dat was zeker geen revisie zoals Bernd die levert. Met andere woorden, de inspuit mondjes, de filtertjes dateren allemaal uit begin jaren negentig. De O-ringen zijn tien jaar jonger, volgens de rekening van Smudde zijn die in Oktober 2000 vervangen.

Image

Anderzijds heeft de revisie er toe geleid dat de injectoren weer optimaal zullen gaan presteren. Met name de bij EV #2 en #6 waargenomen lekkage levert een verhoogde kans op motorschade. Dit (installatieveiligheid) risico is nu afdoende gemitigeerd. I.i.g. is het eindresultaat voor het oog weer prima de luxe.

Image

Volgens de door Bernd aangegeven documentatie zijn de O-ringen inert tegen Ethanol. Niet dat ik benzine met bio ethanol voor deze auto wil toepassen, maar ik vrees dat de toezichthouder ons op termijn echter geen andere keuze meer laat.

Image

Het volgende plaatje laat niet alleen met metalen filtertje van een van de injectoren zien, maar ook de O-ring van de aanvoerleiding van de brandstofrail. Een veelgemaakte fout is dat deze niet vervangen worden. Hier komt een nieuw exemplaar op.

Image

Het nieuwe actieve koolstoffilter is ook binnen. Prijs is i.d.d. niet om over naar huis te schrijven, maar altijd lager dan de risicowaarde zoals Gerwin eerder heeft uitgelegd.

Image

Het verschil tussen oud en nieuw is goed te zien. Heb nog geen analyse gemaakt of dit ook een performance verschil maakt.

Image

Ondanks dat de slangen die in de lijn van de tankventilatie zitten op zich nog helemaal in orde zijn, worden deze vervangen. De dunne slang (6x10) moest ik apart bestellen, deze zit tussen het actieve koolstoffilter en de ontluchtingsklep van het inlaatsysteem.

Image

Voor montage van het actieve koolstoffilter eerst de boel linksonder maar eens goed ontvetten. Deze was door de Pentosin lekkage tijdens de Eiffeltocht van afgelopen jaar behoorlijk vervuild.

Image

Verder heb ik de beide delen van het lucht verzamelhuis voor het aanbrengen van de nieuwe laklaag voorbereid; eerst schuren en afplakken.
Image

Daarna een laagje primer.

Image

En aflakken en vierentwintig uur laten drogen.

Image

Buiten bovenstaande werkzaamheden heb ik ook terugkoppeling van de taxateur over de nieuwe taxatiewaardes gekregen. Kwantitatieve uitspraken doe ik niet, maar kwalitatief kan ik zeggen dat de nieuwe taxatiewaardes voor de E28S, E34S en de E32 in overeenstemming met hun zeldzaamheid, uniciteit en de huidige markt zijn. Ze zijn dus niet lager geworden hetgeen met mijn verwachtingen overeenkomt.

Wordt vervolgd!
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:55 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Hoi Jan Willem,

Geen probleem om dat hier ter sprake te brengen en ook helemaal goed om dat in een apart draadje verder te brengen.

Ik heb hier ook weer van geleerd. Enerzijds, en dat had ik niet zo op mijn radar, het vervangen van de brandstofslangen door nieuwe exemplaren maakt dat de zwakste schakel, het rubber, volgens de laatste stand der zaken is gefabriceerd. Daarmee ga ik er vanuit dat deze slangen ook geschikt zijn voor de laatste stand in benzine land (incl. bedrijf met brandstoffen o.b.v. Ethanol bestanddelen). Niet dat ik dat laatste perse wil, liever niet eigenlijk omdat niemand de eindverantwoordelijkheid voor gevolgschade voor zijn rekening neemt. Compliance checks door fabrikanten zijn immers niets meer dan een theoretische toetsing met als praktische onderbouwing meteen het grootschalige experiment. Dan gaat er ook wel eens wat mis en is de eigenaar verantwoordelijk. Dat is een te gemakkelijke risico-transfer waar ik zonder aanvullend en steekhoudend bewijs niet in ga trappen.

Maar er komt een tijd dat de toezichthouder ook de laatste der Mohikanen die het noch durven om E-nul aan te bieden gaat dwingen om de transitie te maken. Dan is het wel fijn om het risico verder gemitigeerd te hebben.

Anderzijds, zie ik op de foto van de link die Jan Willem deelt een slang met daarop dezelfde summiere wapening als de slang van Gates. Nou kan het een kwestie van een afwijkend plaatje zijn welke niet met het aangeboden product overeenkomt, maar tegelijkertijd wordt voor deze wel maximale druk van zes bar opgegeven. Ik weet niet wat de maximale opvoerdruk van een E21 brandstofpomp is, maar in het geval van een M88/S38 heb ik waardes van om en nabij de acht bar gemeten. Dat geeft mij ook het inzicht dat er in het (universele) garage bedrijf vaak met het product non-conform keuzes worden gemaakt. Dat hoeft dan ook niets met de kwaliteit van het toegepaste product te maken hebben (al blijf ik wel mijn twijfels houden).
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Zoals Rob al aangeeft, het aanbrengen van een nieuw laagje krimplak is niet triviaal. Uiteindelijk bereikte ik het mooiste resultaat door meerdere laagjes aan te brengen waarbij de volgende laag pas aangebracht werd als de vorige laag met een föhn was opgewarmd. Ik heb dit proces net zo lang herhaald totdat het typische krimp-effect optrad.

Image

De volgende stap is om de lak hittebestendig te maken. Daarvoor moet deze in een oven. Dat staat voor volgende week op de planning omdat ik dat het beste op mijn werk kan doen. Daar heb ik de beschikking over een klimaatkamer van Vötsch.

Verder heb ik vandaag een derde shakedown met de E28S gemaakt. Eerst de bandjes op spanning gebracht, de tank bijgevuld met Ethanolvrije peut en daarna richting de Luttenbergring, wat altijd een leuk stukje is en daarna weer terug naar het Hellendoornse. Ik heb hierbij meer op wisselende belastingen gereden, zonder de motor te zwaar te belasten. Wat opvalt is dat de motorloop veel rustiger is dan voorheen. Daarbij komt dat met name onderin, de motor nu beter aan het gas hangt, niet wereldschokkend, maar wel een verschil. Vermoedelijk is dat het gevolg van de nieuwe trillingdemper die een stukje lichter is dan de oude.

Over een kleine twee weken is er een club rit van BMW klassiek. Dat is een mooie gelegenheid om zonder al te veel belasting wat kilometers te maken en daarna de kritische boutverbindingen op vastheid te controleren.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:51 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Vanmiddag heb ik een paar controles bij de E34S uitgevoerd …… daarbij viel mijn oog op een kleine verrassing diep onder het inlaatsysteem.

Image

Ofwel het Koekoeks jong in close-up:

Image

Het betreft hier een onderbroken vacuüm leiding t.b.v. het openen van de terugslagklep van de secundaire luchtpomp. De ze hoort m.b.v. een kort vacuüm slangetje op een aansturende magneetklep aangesloten te zitten. Laat ik dat korte stukje in 2003/2004 nou net niet vervangen hebben!

Image

Vergeleken met een nieuw stukje van de rol is duidelijk te zien wat tweeëndertig jaar bedrijf in een omgeving met veel temperatuurwisselingen met rubber doet.

Image

Eigenlijk wil ik de plastic vacuüm leiding naar de terugslagklep van de secundaire luchtpomp ook vervangen, maar daarvoor moet de auto op de brug. Dat komt later dit jaar wel als ik de cardanas met gelijkloop koppeling ga vervangen. Voor nu is het vervangen van het korte vacuüm slangetje door een iets langere exemplaar goed genoeg.

N.B: Dit zou zomaar een verklaring kunnen zijn waarom mijn E34S met geactiveerde luchtpomp behoorlijk veel Decibellen produceert.

Verder een beetje geschuurd om de strepen op de gietdelen van het lucht verzamelhuis weer blank te krijgen.

Image

Nu nog een beetje reinigen en de oven in.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 1:51 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

raymondw wrote: Mon Apr 18, 2022 7:31 pm...N.B: Dit zou zomaar een verklaring kunnen zijn waarom mijn E34S met geactiveerde luchtpomp behoorlijk veel Decibellen produceert....
my first thoughts exactly want da's een beste bak herrie haha... duimen dat er weer een mysterie is opgelost!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18697
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Herrie? Dat is een heerlijke snerp, die je dan hoort haha
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29334
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by Jeroen »

mwoah de brom van die luchtpomp bij koude start is wel iets anders dan een heerlijke 'full song' snerp
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18697
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Oh, ik dacht daar juist op gedoeld werd. Excuus. Die snerp is lekker namelijk. Brom weet ik niet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Om het lucht verzamelhuis mooi afgewerkt te krijgen bleek een spuitbuis van VHT krimplak (GSP201) toch net wat te weinig. Daarom heb ik er een bijbesteld; overigens snelle service van Mercurius tools, vrijdag in de loop van de middag besteld, vrijdagavond de track-trace nummer gekregen en zaterdag geleverd. En bij het openen van het pakket, tref je een kaartje met een bedankje erop. Dat noem ik nog eens een optimale klantbeleving.

Image

Voor een optimaal resultaat moeten meerdere dunne laagjes met tussenpozen van vijf minuutjes worden aangebracht totdat het gewenste krimpeffect optreedt.

Image

Et voilà.

Image

Na de verplichte droogtijd, kan met de montage beginnen worden. Eerst de DISA klep. Die is wel wat robuuster uitgevoerd dan die van een M54.

Image

De klep moet t.o.v. de as wel gejusteerd worden, anders sluit die niet goed.

Image

Daarna kan de aansturing van de DISA klep weer gemonteerd worden. Niet al te ingewikkeld. Maar ik moet nog wel onderzoeken of de begrenzing wel optimaal staat.

Image

En de boel weer samenbouwen.

Image

Volgende week verder.
Last edited by raymondw on Sun Feb 18, 2024 1:48 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18697
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Mooi Raymond! Dat kaartje had ik een paar jaar geleden ook, inderdaad. En het effect werkt, want we hebben het erover.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Het is al meer dan vier jaar geleden dat ik met de E28S überhaupt aan een toertocht heb deelgenomen. De laatste keer was de Brabantrit van BMW Klassiek, nu iets meer dan vier jaar geleden. Afgelopen zondag (2 mei) organiseerde BMW Klassiek een club-rit in de regio Salland. Zo dicht in de buurt kon ik niet voorbij laten gaan, vooral niet om de betrouwbaarheid van de E28S te verifiëren.

Het startpunt van de rit was voor mij zoiets van de wijk uit, rechtsaf de provinciale weg op en ergens in Zwolle linksaf naar het verzamelpunt. Deze was Dierweide Dieze Oost, alwaar een medeclublid een sterk staaltje maatschappelijke betrokkenheid laat zien. Bij aankomst was er een sterke deelnemersveld met zowel oude bekenden als nieuwe gezichten aanwezig.

Image

Ondanks dat het voor mij bijna een thuiswedstrijd was, liep het eerste deel van de route via Dalfsen en Vilsteren door een deel van Overijssel waar ik zelf nog nooit geweest ben. Dat veranderde toen we binnendoor aan de voet van de Lemelerberg uitkwamen en via het oude circuit van Luttenberg naar de Sallandse Heuvelrug reden. Normaal gesproken is dat zondags een drukte van jewelste, maar dat viel dit keer wel mee dus het duurde niet lang voordat we bij de lunchlocatie in Bathmen uitkwamen.

Na de lunch stuurde de uitzetter ons richting Deventer om via de oude IJsselbrug naar de Gelderse zijde van Deventer (Steenenkamer) te rijden om vandaar uit over de IJsseldijk naar Zwolle te rijden. Al met al een geslaagd dagje met een niet al te moeilijke, maar wel mooie tocht.

Image

Op een moment na waarbij de motor abusievelijk tegen de toerental begrenzer heb gedreven heb ik de auto niet echt zwaar belast, maar al met al wel een mooie duurtest waarbij de E28S zich prima heeft gehouden. Daar ben ik gezien de criticality van de werkzaamheden van vorig jaar best wel blij mee. Over een kleine weekje is er de voorjaarsritje van deze gemeente, eens kijken hoe dat gaat.
Last edited by raymondw on Sat Feb 17, 2024 10:46 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18697
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by uwbuurman »

Leuk, Raymond!! En mooi dat de e28s zich goed houdt. Zeker ook dat die weer eens wat inzet mag hebben. Ze voelen zich het best bij rijdenz die oude BMW's. Stilstand is echt achteruitgang.

Ritje van onze gemeente is over een ruime week, anders ben ik er te laat....
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply