MIG/MAG lasapparaat

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

MIG/MAG lasapparaat

Post by Peter V. »

Allen,

Dus ik ben bezig met de constructie van een luchtfilterhuis voor de 320 VGS. Hier zit wat laswerk bij,

Helaas of gelukkig (het is maar hoe je het ziet) hoef ik eigenlijk bijna nooit meer te lassen en ben ik dus nog steeds in het bezit van zo'n goedkoop bouwmarkt kreng. Deze is eigenlijk nergens voor geschikt maar heeft dus ook de geest gegeven.

Nu zoek ik dus een goed lasapparaat maar ik wil er ook geen fortuin aan uitgeven. Het apparaat moet wel geschikt zijn voor dun plaatmateriaal. Aangezien niemand in de toekomst kan kijken weet ik natuurlijk niet of ik vaker zoiets nodig zal hebben. Hebben jullie ervaringen met bepaalde merken en types? Ja, ik weet dat een Cebora 155 fantastisch werkt maar zulke bedragen wil ik er niet aan uitgeven.

Nee, hoe aardig een ieder het bedoeld maar ik wil dit lekker op mijn gemak thuis doen dus ik ga niemand zijn apparaat lenen of het laswerk bij iemand anders doen.


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by uwbuurman »

Toch dan de cebora. Jan heeft een beetje goedkopere Einhell bij het centraal magazijn staan. Maar ik heb m ooit aan de cebora gekregen. Wat een verschil. En dat is nog niet eens een duur ding..

Ik denk dat er geen echt fijne apparaten te vinden zijn voor 200, 250 euro. Die doen allemaal hun werk wel, maar dat is het dan wel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by Peter V. »

Daar was ik al bang voor.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by uwbuurman »

Als je dan persé mijn cebora niet wilt lenen, dan koop je er 1 en die verkoop je weer als je klaar bent.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by Jeroen »

En een gebruikte van MP? Is zelfs ene Buurman die er een aanbiedt :goodnight
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote: Tue Mar 07, 2023 10:45 pm Als je dan persé mijn cebora niet wilt lenen, dan koop je er 1 en die verkoop je weer als je klaar bent.
Het is niet zozeer dat ik die van jou niet wil lenen Koos. Feit is dat ik zoiets echt op mijn gemak wil doen. Het is alweer een tijdje geleden dus oefenen zal ik eerst moeten doen en ik doe dat dan graag met mijn eigen apparatuur en niet met dat van iemand anders. Het is inderdaad wel dat die apparaten goed waardevast zijn dus wellicht is dat wel de manier.

Maar Cebora is dus wel het merk wat echt boven alles uitstijgt of zijn er nog andere die goed voor de hobbyist is?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by Thegs »

Ik ben het met Koos eens, wil je een beetje fatsoenlijk kunnen werken en een bedrijfszeker ding hebben moet je gewoon investeren. Dan zit de Cebora qua prijs en kwaliteit gewoon goed.

Wat betreft 2de hands, dat heb ik gedaan (al is het een Lorch M222, nieuwprijs 1200+ euro) en is me prima bevallen. Deze was dan ook heel erg weinig gebruikt en kwam met een volle rol draad en fles gas. Scheelde wel bijna de helft van het geld, maar dat waren erg goed besteede euro's.

https://www.lorch.eu/en/products/manual ... _136/M_222

Moet ik nog wel eerlijk toegeven dat ik voor TIG lassen de andere zijde heb gekozen en een Hobby Bob Machines apparaat in huis heb gehaald. Maar TIG is niet anders dan een inverter die stroom moet leveren en daar zit verder weinig mechaniek in wat slecht kan werken of voor problemen zorgt. Eigenlijk kwalitatief een prima ding en las ik al langere tijd naar tevredenheid RVS mee.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... echnologie
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by Peter V. »

Duidelijk verhaal allemaal. Dan gaan we even sparen denk ik.

Ik zit nu toevallig een review te kijken over een apparaat van HBM wat MIG/MAG, electrode en TIG-lift kan doen. Hier zijn ze zeer positief over.
Maar even goed de markt in de gaten houden dus.

Dank voor de input.

Wat betreft plaatmateriaal gebruiken jullie 0,6 of 0,8 mm draad eigenlijk?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by uwbuurman »

0,8 draad, verkoperd.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by BertjeConti »

Is een tig niet veel geschikter voor het mooi lassen van dun plaatmateriaal zoals een luchtfilterhuis of dun rvs?

In de mig heb ik al jaren 0.6 naar volle tevredenheid.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by BertjeConti »

Wat is er overigens stuk aan je bouwmarkt kreng, toevallig misschien het relais dat de stroom met de toortsknop in schakelt? (Heb ik nog een aantal van liggen nl)
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by Wilmo »

Telwin is ook dikke prima. Met die van mij las je een tank aan elkaar.

Voor TIG gebruik in een inverter van Jasic.


En ookal wil je het niet, je mag mijn Jasic gewoon een tijd lenen hoor ;)
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by loentje »

Peter ik heb ook lang gezocht en na eerst een tweedehands ellende cebora te hebben gekocht, heb ik toen maar besloten een nieuwe te kopen. Mijn motto een technisch apparaat wat lomp gebruikt wordt en je (te) weinig verstand van hebt, gewoon nieuw kopen.

Je verslijt hem toch niet, gaat je hele leven mee.

Ik heb ook uiteindelijk een lorch gekocht, ik dacht deze:
https://www.123laswinkel.nl/nl/product/ ... m-pro-170/

Voordeel hiervan is dat ik hem op 240 en kracht kan gebruiken en dat is wel heel gemakkelijk moet ik zeggen. Wij hadden met paar man tegelijk eentje gekocht, dan zijn ze opeens goed te praten om korting. Dus misschien kun je kijken of er nog meer mensen een lasapparaat zoeken.


Groeten Loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11994
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by Peter V. »

Dank allen voor de reacties.

Wellicht dat TIG inderdaad geschikter is voor het dunne materiaal, we gaan het zien.
Dank voor het mogen lenen inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Thijsse
E21 Fanatic
Posts: 461
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Re: MIG/MAG lasapparaat

Post by Thijsse »

TIG brengt erg veel warmte in, in naar mijn idee niet geschikt om autos mee te lassen.

Maat van mij doet veel aan autos lassen, heeft het goedkoopste MIG apparaat van HBM gekocht en is er dik tevreden over. (als kanttekening dat het als werk constructielasser is, en dus wel enigssinds weet waar hij mee bezig is)
Post Reply