Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Thegs »

Ik moet hoog nodig weer eens een update doen, want de E91 is al weer een poosje de deur uit. Nu mocht Suzanne zelf kiezen wat ze wilde rijden, dus de vervanger is dan ook geen BMW (wel uit dezelfde stal gelukkig :mrgreen: ). Daarover later meer!

Eigenlijk wil ik jullie eens vragen mee te denken, het gaat om de M30 uit mijn 735i. Daar had ik altijd al een lichte vorm van inhouden zo rond de 2000 rpm en dat wordt steeds wat erger (nu tot jojo'en aan toe). Stationair loopt het redelijk goed, stink wat mij betreft een klein beetje naar benzine maar bij de keuring waren de waardes prima. Onder vollast gaat hij als een speer en heb ik eigenlijk ook geen klachten.
Het probleem doet zich eigenlijk voor bij rond de 2000 rpm en ik rijd op een vaste sneldheid en geef marginaal gas bij. Dan loopt het gewoon even kloterig en bokt hij er over. Geef je dan echt minimaal gas bij is het meteen weg en loopt het als een speer.
Aan de onstekingskant, rotor en verdeler zijn nog niet heel oud, kabels zijn doorgemeten. Het enig wat ik daar nooit vervangen heb is de bobine?
Aan de brandstofkant heb ik eigenlijk weinig vervangen, maar wel wat dingen getest. Andere LMM geleend van Ite, dat bracht geen verschil. Stationair regelventiel idem dito, oude is ook mooi gangbaar. Zelf nog wel gedacht aan brandstofdruk regelaar, maar een nieuwe kost gewoon een vermogen zag ik.

Dus, er lopen een boel slimme BMW sleutelaars hier, iemand die me nog een stukje de goede richting in kan sturen?


Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Jeroen »

Nou, zeker hoog tijd voor updates, met foto's ook! :o

Zaken die mij zo te binnen schieten:

- gasklep positieschakelaar, doet die netjes z'n werk? Heeft 3 standen, stationair, deellast, vollast. Wellicht deellast niet ok?
Evengoed wel gek als dat alleen bij een bepaald toerental optreedt

- bobine idd, zou iig even een andere proberen om te kijken of dat verschil maakt

- brandstofdrukregelaar idd ook, als de vacuumaansluiting niet ok is, is de brandstofdruk doorgaans ca 0.5 bar te hoog, als de drukregelaar kapot is kan de druk sowieso aanzienlijk te hoog of te laag zijn. Indien de auto een actieve lambdaregeling heeft dan regelt 'ie dat stationair bij dus zie je het vaak niet direct op de viergastester. Op jouw M30B35 hoort een 3.0 bar regelaar, die dingen zijn duur maar ook veel gebruikt, denk dat er hier wel diverse mensen zijn die er een te leen hebben voor je, Ite moet er sowieso wel een paar hebben. Kunt ook even druk meten op de rail.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Thegs »

Gasklep positie schakelaar is ook een goede, ik had op een Amerikaans forum de waardes gevonden om door te meten en al eens gedaan. Die is binnen spec en zou naar behoren moeten werken.

Zelfde geld voor een temperatuursensor, dat is ook nog een input voor de DME. Daar zit ook een nieuwe in wat geen soelaas bied.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
Stoffie
Upcoming E21 fanatic
Posts: 92
Joined: Mon Apr 18, 2011 10:02 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Stoffie »

Volgens mij kan je de positie van de TPS ook nog bijstellen zodat de juiste stand van de glasklep wordt gedetecteerd. Als ik me niet vergis kan je die ook horen klikken als die van stand verandert maar ik ga af op wat er in m'n E24 zit.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Jeroen »

TPS is bij L-Jet eigenlijk gewoon een 3-standen schakelaar met volgens mij 2 maakcontacten, eigenlijk heel eenvoudig maar hij moet wel schakelen wil je DME weten wat je aan het doen bent. Klikken hoor je doorgaans wel, maar dat is alleen bij het in-/uitschakelen van de stationaire positie.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by BertjeConti »

Bokken/inhouden onder deellast is typisch gevolg van een te arm mengsel, dus zou je inderdaad de oorzaak in de brandstof verzorging moeten zoeken.
Heeft ljet al een lambda regeling?
Bokt hij ook als de motor nog koud is?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2402
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Thegs »

De M30B34 zoals gebruikt in de 735i is al voorzien van Motronic 1.0. De inputs daarvoor zijn toerental, krukashoek, kvs temperatuur en TPS. Daarnaast wordt nog gemeten met een LMM hoeveel lucht er heen gaat, een aparte systeem voor stationair toerental en een koude start injector onder in de inlaat. De auto is Duitse import dus niet voorzien van een lambda regeling.

Bedacht me vanmorgen ineens dat ik zelf nog een 2e M30 op de stoep heb staan. Dus bobine en brandstofdruk regelaar zal ik eens wisselen om te kijken wat dat doet.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by Jeroen »

Da's eenvoudig uitsluiten idd!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11768
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (nieuw stalen ros)

Post by 323baur »

Eigenlijk is alles wel genoemd. Check ook zeker even goed op vacuüm lekken en lekjes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply