Rubber van stabilisatorstang

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
whatever
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Nov 07, 2013 4:31 pm
My E21(s): '83 315 manual Alpinweiß

Rubber van stabilisatorstang

Post by whatever »

Hallo allemaal, ik ben op zoek naar het onderdeelnummer van het rubber in de onderstaande foto.

Image

het gaat om het rubber tussen de rechter ring en de draagarm.

mijn 315 is van '83. Ik ben een MTS schroefset aan het monteren, en dacht ik vervang meteen alle versleten delen mee. Mag ook een powerflex zijn, als dat het rijgedrag ten goede komt.

op realoem.com staat het rubber niet in beide exploded views... daarom vroeg ik me af, hoort deze er dan wel tussen?

Image
Image

kan iemand me op weg helpen ?

Met vriendelijke groet,

Jellis


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by Jeroen »

Welkom hier Jellis! Op die plek hoort geen apart rubber, maar de gedachte is wel goed geweest, er hoort nl een ring te zitten met een rubber rand erop. Dan staat die ring niet tegen de draagarm aan te tikken bij stevig stuurwerk. Daarom zijn ringen 7 en 8 op de afbeelding van de stabi ook verschillend, dat is die rubber rand.

Dus het rubber wat in de draagarm zit, is uitsluitend nr 16 van het eerste diagram. Wat opvalt is dat er dan best een flinke ruimte komt te zitten tussen de uitstekende bus in dat rubber, en die ring. E21's kunnen soms best wat vaag en onrustig sturen, dit kan wel een van de oorzaken zijn. Ik het daarom zelf als alternatief deze ruimte opgevuld met enkele extra ringen. Eigenlijk nooit last van onrust in de voorwielophanging, ben zelf blij met onderstaande aanpassing (sorry voor de ietwat donkere foto)

Image

Zou leuk zijn als je tzt ook een voorsteltopicje van jouw auto en van jezelf doet in het Register. Daarbij zijn we echt gek op plaatjes haha!
Regards/groeten, Jeroen
whatever
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Nov 07, 2013 4:31 pm
My E21(s): '83 315 manual Alpinweiß

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by whatever »

Ha Jeroen,

bedankt voor de snelle reactie met tekst en uitleg! daar ben ik super mee geholpen. Een kameraad van me stelde al voor om een kunstof bus te draaien om die ruimte op te vullen. Ik kijk dus nog even hoe ik dat ga doen. Vond het al gek dat ik geen onderdeel kon vinden.

ik zal uiteraard een voorstelronde doen als het zover is. Ik heb mijn E21 sinds september '21 en ben er pas weer mee begonnen aan te sleutelen. heeft een heel tijdje in de stalling gestaan :)

bijgaand alvast een sneak peek...

Image
whatever
Newbee
Posts: 15
Joined: Thu Nov 07, 2013 4:31 pm
My E21(s): '83 315 manual Alpinweiß

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by whatever »

toch nog even...

Image

heb met paint een doorsnede eroverheen getekend.. zit te denken, als je de ruimte tussen de draagarm en die groene ring opvult, dan zorg je er eigenlijk voor dat de draagarm minder goed (of zo goed als niet) kan scharnieren. Kan me overigens wel voorstellen dat de auto hier directer van gaat sturen.

Ik weet nog niet wat het gaat worden haha

Gr
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29266
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by Jeroen »

Wat ik heb gedaan is tegen de draagarm aan de originele ring met de rubberrand geplaatst, en daarachter 3 ringen geloof ik. Daarmee hield ik iets van freeplay, genoeg om vrij te bewegen maar wel 90% minder dan in de originele setup.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by uwbuurman »

Dat is dan gewoon jummer 16 op je diagram van je eerste post. En dan met de door Jeroen genoemde ringen. Het rubber zit niet op de stabistang, maar in je draagarm. En die heb je los bij BMW, nummer 31121123037, maar inderdaad ook in de powerflex uitvoering, zoals deze bij Biesheuvel
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
mauritsklein
Newbee
Posts: 9
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:22 pm

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by mauritsklein »

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb inmiddels de PU bussen binnen. Hoe kan ik deze het beste zelf vervangen? Ik heb geen brug. Kan dat op de krik per kant? De stabilisator stang zit volgens mij op spanning in de draagarm. Dat lijkt mij lastig. Moet de hele draagarm dan los?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by Wilmo »

Links krikken, stut eronder, rechts krikken, stut eronder.

Dan een spanband met ratel op de stabilisatorstang om hem iets samen te trekken. Alles losdraaien en je trekt hem er zo uit.


Als het alleen om de bussen voor gaat, dan hoeft er niets onder uit en kan het zelfs met de auto op de grond. Twee moeren los, beugel eraf. Rubber eraf vouwen, nieuw rubberom vouwen, veel vet, en de beugel weer op zijn plaats frotten.
mauritsklein
Newbee
Posts: 9
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:22 pm

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by mauritsklein »

Dat klinkt goed te doen Wilmo. De PU bussen (strongflex) vervangen het gehele rubber in de draag arm. Heb ik een pers nodig om de oude er uit te krijgen?
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by Wilmo »

https://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?p=289651#p289651

Als ik dit zo aankijk dan ging dat niet vriendelijk. En dan is het wel het beste om je hele draagarm er gewoon onderuit te halen.

Heb je de PU-bussen voor de aansluiting van de draagarm naar subframe ook?
mauritsklein
Newbee
Posts: 9
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:22 pm

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by mauritsklein »

Ik heb alleen de PU bussen voor de stabilisator stang. De rest is nog goed. Ik wil ook niet overal PU monteren i.v.m. comfort. Fijn om te leren van je les m.b.t. demontage. Ik zal de rubber uitboren. Ik heb trouwens mijn strongflex PU-bussen opgemeten en alle delen zijn hetzelfde diameter. Ik heb echter de gele (sport) variant.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1927
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by Wilmo »

Wat comfort betreft lever je niet zoveel in hoor. Het is meer dat rubber van tegenwoordig een levensduur van 40 weken heeft. Het comfort zit hem dus juist in PU dat je het niet elk jaar hoeft te vervangen. In het rijgedrag merk je het, maar comfort... Achter het subframe, dat is wat anders, dat brengt wat meer geluid mee.

En als je je zorgen maakt om comfort had je de rode moeten bestellen en niet de gele.


Owja, en pas op moment trekken als het hele gewicht van de auto op z'n wieltjes staat en het allemaal lekker gesetteld is.
mauritsklein
Newbee
Posts: 9
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:22 pm

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by mauritsklein »

Het is gelukt ze zitten er onder!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18672
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Rubber van stabilisatorstang

Post by uwbuurman »

Fijn!! Foto's!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply