Potje vliegen met een antieke DC-3
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Potje vliegen met een antieke DC-3
De Douglas DC-3 heb ik altijd al een fraai vliegtuig gevonden, qua vormgeving en ook vanwege het fraaie geluid van de veertien cylinder dubbele ster motoren van Pratt & Whitney met ieder een cylinderinhoud van 30 litertjes. Ik vond het dan ook helemaal niet vervelend om bijna wekelijks wel zo'n ding door de achtertuin te zien vliegen op weg naar de toenmalige thuisbasis Lelystad. Na de verhuizing van de DDA naar Schiphol zie ik ze aanzienlijk minder vaak. Jarenlang had ik ook een mooie plaat in gedachten en die heb ik in 2009 zittend op de taxibaan van Lelystad ook zo kunnen schieten, nog immer erg blij met die plaat!
Maar goed, zo'n ding zien of een keer mee, dat is toch wel even wat anders. Dat hebben we afgelopen zondag gedaan! De DDA deed een rondvlucht over de wijde Haaglanden waar Tamara en ik beiden zijn opgegroeid dus dan heb je ook meer met het gebied dat je gaat bestrijken. De vlucht vertrok vanaf Rotterdam alwaar de PH-PBA stond te wachten. Eén van de latere DC3's of eigenlijk de militaire C-47 uitvoering. In 1944 ingezet op D-Day en Market Garden, nog een paar kogelgaten aan overgehouden, en in 1947 heeft Prins Bernhard 'm gekocht om privé mee te vliegen maar later is het vliegtuig ook ingezet als regeringsvliegtuig. Na vervolgens een tijd tentoongesteld te hebben gestaan bij Aviodome is het vliegtuig volledig gerestaureerd en weer luchtwaardig gemaakt, en niet zo heel lang geleden omgedoopt tot Prinses Amalia, maar nog immer met registratie PH-PBA. Een kist met een leuke historie dus!
Hoewel de dag onbewolkt en windstil startte zorgde een naderende storing voor wolken, wind en thermiek. Met die turbulentie in een klein vliegtuig en laag bij de grond blijvend (ca 1300 voet) werd het een bumpy ride maar wel fraai en indrukwekkend!
Daar komt ze
Effe tanken
ready for boarding, let op het gele kratje haha
toen kwam het zonnetje er ook nog even bij
tijd om te gaan starten
escape rope under seat, ja echt!
over Delft richting Den Haag
stukje over zee zelfs en langs de kust
In de cockpit
laat nou mij maar effe
en via Zoetermeer etc weer terug richting Rotterdam
Was een prachtige dag!
Maar goed, zo'n ding zien of een keer mee, dat is toch wel even wat anders. Dat hebben we afgelopen zondag gedaan! De DDA deed een rondvlucht over de wijde Haaglanden waar Tamara en ik beiden zijn opgegroeid dus dan heb je ook meer met het gebied dat je gaat bestrijken. De vlucht vertrok vanaf Rotterdam alwaar de PH-PBA stond te wachten. Eén van de latere DC3's of eigenlijk de militaire C-47 uitvoering. In 1944 ingezet op D-Day en Market Garden, nog een paar kogelgaten aan overgehouden, en in 1947 heeft Prins Bernhard 'm gekocht om privé mee te vliegen maar later is het vliegtuig ook ingezet als regeringsvliegtuig. Na vervolgens een tijd tentoongesteld te hebben gestaan bij Aviodome is het vliegtuig volledig gerestaureerd en weer luchtwaardig gemaakt, en niet zo heel lang geleden omgedoopt tot Prinses Amalia, maar nog immer met registratie PH-PBA. Een kist met een leuke historie dus!
Hoewel de dag onbewolkt en windstil startte zorgde een naderende storing voor wolken, wind en thermiek. Met die turbulentie in een klein vliegtuig en laag bij de grond blijvend (ca 1300 voet) werd het een bumpy ride maar wel fraai en indrukwekkend!
Daar komt ze
Effe tanken
ready for boarding, let op het gele kratje haha
toen kwam het zonnetje er ook nog even bij
tijd om te gaan starten
escape rope under seat, ja echt!
over Delft richting Den Haag
stukje over zee zelfs en langs de kust
In de cockpit
laat nou mij maar effe
en via Zoetermeer etc weer terug richting Rotterdam
Was een prachtige dag!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Mega!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11993
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Lijkt mij heel erg leuk. Leuk om te zien dat ze met de brandblusser klaar staan bij het starten van de motoren.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4544
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Mooi Jeroen .. moet bekennen ook een van mijn favorieten .. kijk ook wel es naar youtube filpjes van startende dc3 / spitfires / messerschmidts
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Nice!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Thanks guys! Ik moet ook nog steeds mijn foto's uitzoeken van de Luchtmachtdagen. Oa Red Arrows, één van de twee nog vliegende Lancasters, Spitfires en meer modern spul als F16's. Binnenkort in dit theater!
En bij interesse, zet deze alvast maar in de agenda: 31 mei 2015 - Volkel in de wolken http://www.volkelindewolken.nl
En bij interesse, zet deze alvast maar in de agenda: 31 mei 2015 - Volkel in de wolken http://www.volkelindewolken.nl
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Het was alweer bijna 10 jaar geleden dus we moesten weer even de lucht in met zo'n oude kist, voor het gevoel en vooral het geluid. Was weer prachtig!
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Geweldig Jeroen. Bedankt voor het delen!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Inmiddels pakken zich donkere wolken samen boven de Dutch Dakota Association. Steun van belangrijke sponsoren als KLM-AF en Jumbo valt weg, de kosten van huisvesting, start- en landingsgeld, speciale brandstof etc stijgen exponentieel en daarnaast wordt er onder druk van de milieulobby geen uitzondering meer gemaakt voor historische luchtvaart, dus men moet de reguliere kosten betalen en mee in het totale pakket aan vluchten, inclusief eisen aan uitstoot, geluid etc. Tel daarbij de wens om het aantal vliegbewegingen te reduceren en het wordt er niet beter op.
Uiteraard heeft men uitgebreid de mogelijkheden onderzocht bij diverse clubs en luchthavens, maar vooralsnog ziet het er somber uit. Als er geen nieuwe mogelijkheden worden gevonden valt aan het eind van het vliegseizoen 2024 het doek voor de DDA en dat is super treurig, maar lijkt vooralsnog onafwendbaar. Opdoeken en alle spullen inclusief de voor de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis zo waardevolle DC-3 verkopen. Dat zou toch vreselijk triest zijn!
Wat als... als we KLM niet verpatst hadden, wie weet hadden we dan meer steun vanuit die hoek gehad.
Uiteraard heeft men uitgebreid de mogelijkheden onderzocht bij diverse clubs en luchthavens, maar vooralsnog ziet het er somber uit. Als er geen nieuwe mogelijkheden worden gevonden valt aan het eind van het vliegseizoen 2024 het doek voor de DDA en dat is super treurig, maar lijkt vooralsnog onafwendbaar. Opdoeken en alle spullen inclusief de voor de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis zo waardevolle DC-3 verkopen. Dat zou toch vreselijk triest zijn!
Wat als... als we KLM niet verpatst hadden, wie weet hadden we dan meer steun vanuit die hoek gehad.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Eeuwig zonde, inderdaad. Deze dc3 zal dan toch wel naar het Aviodrome gaan, zou je denken, maar eigenlijk moet er gewoon mee gevlogen worden.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Tsja dan moet Libéma wel bereid zijn een redelijk bedrag te betalen voor een luchtwaardig toestel, dat betwijfel ik eigenlijk. Ik hoop dat iemand à la Frits van Eerd het apparaat inlijft, maar zo niet dan denk ik dat de kans groter is dat het toestel naar het buitenland verdwijnt.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29266
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Potje vliegen met een antieke DC-3
Dezelfde kist zou idd even Schiphol-Lelystad hebben gedaan die dag, 9:45 heen, 17:00 terug naar Schiphol. Ws testvlucht omdat het seizoen in april weer begint.
Kijkrichting voor nu is dat de DDA wel blijft bestaan en het vliegtuig in bezit blijft, maar dat de rondvluchten na dit jaar stoppen. Dus als je eens een echte belevenis wilt, dit jaar kun je nog met deze 80-jarige dame mee!
Kijkrichting voor nu is dat de DDA wel blijft bestaan en het vliegtuig in bezit blijft, maar dat de rondvluchten na dit jaar stoppen. Dus als je eens een echte belevenis wilt, dit jaar kun je nog met deze 80-jarige dame mee!
Regards/groeten, Jeroen