5 bak ombouw e21

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Frankie e21
Newbee
Posts: 1
Joined: Sun Apr 28, 2024 8:57 pm
My E21(s): 1981 e21 316

5 bak ombouw e21

Post by Frankie e21 »

Goedenavond, ik ben frank en in het bezit van een 316 uit 1981. Heb de auto uit een schuur getrokken na 10 jaar in een schuur te hebben gestaan. Ik ben eerst aan het prutsen geweest met de pierburg 2b4 maar na lang prutsen een carburateur ombouwset van weber gekocht. Helaas is dat nog niet helemaal goed omdat de carburateur niet reageert op de co schroef en stationair de brandstof uit de venturi druppelt ipv netjes verneveld. Maar dit ga ik nog even kortsluiten met de leverancier omdat het toch een nieuw set is van 650 euro. Maar als iemand dit herkent of info heeft hoor ik het graag. De auto rijdt trouwens wel perfect met de weber het probleem is echt stationair.

Nu kan ik een m10 318i motor en 5 bak uit een e30 kopen, nu is de vraag of deze bak redelijk makkelijk past en of die echt overdrive heeft.

Mvg frank


Wilmo
E21 Mad
Posts: 1945
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 5 bak ombouw e21

Post by Wilmo »

Mechanisch past de bak zonder problemen, ik rijd er ook al jaren mee. Je hebt wel de schakelstangen van de E30 nodig, maar verder de ophanging is hetzelfde.

Waar je om moet denken is de aandrijving van de snelheidsmeter. Die is bij een E21 mechanisch en bij een E30 electronisch. Bij de E30 zit er een schijf in het differentieel die dat signaal verzorgt. Ik heb een sensor op een van de aandrijfassen zitten die daar de bouten telt, dat signaal gaat in een computertje die dat omrekent naar een signaal waar een snelheidsmeter van een E30 dan iets mee kan.

Dit zijn de ratio's:

Image

Mijn toerenbegrenzer staat op 6800, vandaar dat getal. Ik weet niet welk differentieel je hebt, mijn vraagbaak is even ver weg. Ik heb een 4.1, maar ik geloof dat de 316 ook met een 3.9 is geleverd.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29327
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 5 bak ombouw e21

Post by Jeroen »

Regards/groeten, Jeroen
Post Reply