Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)

Post Reply
Nils
E21 Fanatic
Posts: 345
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:11 pm

Post by Nils »

Mr Mudflap goes to India wrote: Verder zijn de veren van BMW zélf behoorlijk aan de softe kant, zelfs al vervang je 30 jaar oude door geheel nieuwe exemplaren. In vergelijking met de huidige auto's veert een E21 met standaard onderstel toch wel -oneerbiedig gezegd- als een boot. Neem daar wat minder goede of wat oudere dempers bij en een mooie set 13" ballonbanden en het wordt naar mijn gevoel zelfs link... hahaha ja dat waren die auto's die destijds geroemd werden om hun wegligging!
Ik heb hier toch het gevoel dat er een kwinkslag naar mij gemaakt wordt, reed een keer op Zandvoort op versleten schokdempers en toen al oude ballonbanden :wink: ..... ik kan je vertellen dat ik nu wel meer durf 8)


Nils.
BMW E36 320iA coupé (1992)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Nee hoor maar de polaris 323i die ik hier in onderhoud heb, heeft Koni's, standaard veren en 13" en als ik die es lekker een bocht in jaag krijg ik daar altijd het gevoel van 'oeps' bij... al gaat het wel altijd goed.

Helemaal als je vervolgens het gas vloert en compleet dwars die bocht uit komt :P
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Hey Wondermike, ouwe computerwizard :)

Waar blijven die fotos nou, tis al een dag terug he. 8)
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Hey Wondermike, ouwe computerwizard
He He, het blijkt niet aan mijn router te liggen. Heb mijn oude Linksys weer teruggezet maar probleem blijft. Kan niet ftp-en en Nog erger ook niet FTD-en dus geen filmpjes meer downloaden...... :evil:
IK beloof dat ze er op komen. Zijn bijna net zulke mooie foto's als Jeroen heeft gemaakt 8)
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dat is inderdaad erg dat je niet kunt FTD-en. Stel je voor geen films meer binnenhalen maar ze moeten kopen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

je kan altijd nog langs fta-club of use-next toch?
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Nou het wil niet lukken dus maar een photobucket account gemaakt.

Hier het verslag van het uitbouwen van de voorpoot. 8)

Het dekseltje van de veerpoot verwijderen. Dit gaat makkelijker als je eerst de motorkap open doet. Draai ook alvast de wielmoeren los.
Draai de moer onder het deksel een stukje los.
Image

Hierna de auto opkrikken en het wiel verwijderen.
Image

Beugeltje van de remleiding losmaken.
Image

Remblokken verwijderen.
Image

Remklauw loshalen en ophangen aan de carroserie. (beugeltje van remleiding voldoet prima)
Image

Splitpennen van stuurkogel en fusee loshalen en ff inspuiten met kruipolie.
Image

De tools die alles makkelijker maken.....
Image

Als eerste de stuurkogel verwijderd, hierna de fuseekogel.
Image

Hierna een krik onder de veerpoot en met een houten balk de draagarm naar beneden gedrukt. De pen is er nu uit.
Image

Nu kunnen we de 3 moeren van de veerpoot los draaien. Hoe wel de poot met 1 hand vast. Staat er niet op maar ik had ook nog de schijf eraf gehaald i.v.m. gewicht.
Image

En hier is de uitgebouwde veerpoot.
Image

Veerspanner geplaatst en de veer een paar cm ingedrukt.
Image

Nu kan de moer bovenin helemaal worden verwijderd.
Image

Hier stond bij mij iets spanning op doordat de demper terug wilde veren??
Image

Langszaam de boel los draaien.
Image

Hier is het toplager verwijderd, let op de tussenring.
Image

De complete veerpoot uit elkaar.
Image

De moordenaar en de moer, moordenaar won 8)
Image

De uitgebouwde demper. (De veerpoot van een 323i heeft dus binnendraad Dennis :o )
Image

De bilstein demper ingebouwd en de bijbehorende moer gebruikt om alles vast te zetten. Zie gelijk het grote verschil tussen de dempers.
Image

Rubberen manchet geplaatst i.p.v. de schuimdingen en stofkap.
Image

Het verschil in ontspannen toestand van de standaard veer en de H&R veer. Als dat maar goed komt....
Image

Nieuw rubber in de onderkant.
Image

Nieuw rubber aan de bovenkant
Image

Veer geplaatst.
Image

Toplager ring verwijderd. Hier zit weinig vet meer tussen en zo te zien mis ik een kogel. Volgend project :?
Image

Opgevuld met lagervet.
Image

De veerpoot weer helemaal in elkaar 8) Inbouwen net ff andersom dan uitbouwen.
Image

Had hierna wel een probleem om mijn krik onder de wagen vandaan te halen........welke gek maakt zijn wagen zo laag.
So many cars, so little time
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 204
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Post by marcel krol »

Hoi

Mooi verslag, heb je de lager wel vervangen???? Dat van die krik herken ik wel......mijn 320/6 heeft dat ook alleen als die omhoog geweest is krijg ik de krik er nog net onder weg.

Groeten

Marcel Krol
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Interessant en vooral ook leuk verslag Michel :)
Nu nog ff wachten op de before en after pics
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Het toplager heb ik niet vervangen. Ik ga in het najaar toch voor en achterwielophanging vervangen. Heb een donor set liggen die gestraald en gecoat gaat worden. Dan worden ook alle rubbers vervangen.

Stom he, heb alleen een after pic maar kijk maar bij mijn avatar hoe hoog hij voor stond.

EDIT: zo was hij:
Image

Image

Zet hem in het voorjaar wel weer op diezelfde plek neer voor een goede vergelijking.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Fraai, zeer fraai verslag.
Ik begrijp echter wel dat je zonder de trekkers eigenlijk niet veel kan beginnen, ik heb die dingen niet - hoe kwam jij er aan?
Het je die rubberen manchetten ook bij W&N gekocht?
Je ziet, veel vragen, en eerlijk is eerlijk; met het lezen van deze prachtige how to heb ik enige terughoudendheid tot DIY.. (je bent eigenlijk best handig voor een computermannetje).

Eerst nog maar eens een nachtje er over slapen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Thanks,

Voor de voorkant heb je dit nodig:
2 * rubbers 31/02/04 nur fur Bilstein :wink:
2 * slangenklem 31/02/05 nur fur Bilstein :wink:
4 * rubber 31/03/01 voor onder en boven de veer

Niet zoals ik dus die schuimpies bestellen. Heb je niets meer aan of je moet ooit terug willen naar standaard.
Ik leg mijn oude delen ook maar op zolder voor ooit.

En ja, zonder die tools gaat het niet eenvoudig.
Kreeg alles redelijk makkelijk los. Ik mag ze helaas niet uitlenen.
Dan moeten we maar een knutseldag inlasten.

Per voorpoot kost het mij in mijn eentje 1,5 uur met voor de rest primitief gereedschap (geen luchttools e.d. Achterpoot is minder werk.

Het voordeel was dat de remdelen bij mij al eerder los waren geweest. Als alles zit vastgerot kan het wel eens tegenvallen.
Last edited by Wondermike on Fri Feb 27, 2009 7:45 pm, edited 2 times in total.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

heb je de poullies/ trekkers gekocht, geleend, gejat ?
(je service met zelfs de nummers erbij zijn werkelijk om emotioneel van te worden. Ook je tip om eerst de motorkap open te doen is er een om te onthouden :idea: )
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

En vergeet een setje splitpennen niet!!
Dat is een reden waarom ik nog niet mag rijden..... :oops:
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

shit net alles besteld...geef me dan gelijk een goed boodschappenlijstje..
Maarre kan het zonder poullie/ trekker?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply