Ik heb hier toch het gevoel dat er een kwinkslag naar mij gemaakt wordt, reed een keer op Zandvoort op versleten schokdempers en toen al oude ballonbanden ..... ik kan je vertellen dat ik nu wel meer durfMr Mudflap goes to India wrote: Verder zijn de veren van BMW zélf behoorlijk aan de softe kant, zelfs al vervang je 30 jaar oude door geheel nieuwe exemplaren. In vergelijking met de huidige auto's veert een E21 met standaard onderstel toch wel -oneerbiedig gezegd- als een boot. Neem daar wat minder goede of wat oudere dempers bij en een mooie set 13" ballonbanden en het wordt naar mijn gevoel zelfs link... hahaha ja dat waren die auto's die destijds geroemd werden om hun wegligging!
Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
Nils.
BMW E36 320iA coupé (1992)
BMW E36 320iA coupé (1992)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Nee hoor maar de polaris 323i die ik hier in onderhoud heb, heeft Koni's, standaard veren en 13" en als ik die es lekker een bocht in jaag krijg ik daar altijd het gevoel van 'oeps' bij... al gaat het wel altijd goed.
Helemaal als je vervolgens het gas vloert en compleet dwars die bocht uit komt
Helemaal als je vervolgens het gas vloert en compleet dwars die bocht uit komt
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
He He, het blijkt niet aan mijn router te liggen. Heb mijn oude Linksys weer teruggezet maar probleem blijft. Kan niet ftp-en en Nog erger ook niet FTD-en dus geen filmpjes meer downloaden......Hey Wondermike, ouwe computerwizard
IK beloof dat ze er op komen. Zijn bijna net zulke mooie foto's als Jeroen heeft gemaakt
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Dat is inderdaad erg dat je niet kunt FTD-en. Stel je voor geen films meer binnenhalen maar ze moeten kopen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Nou het wil niet lukken dus maar een photobucket account gemaakt.
Hier het verslag van het uitbouwen van de voorpoot.
Het dekseltje van de veerpoot verwijderen. Dit gaat makkelijker als je eerst de motorkap open doet. Draai ook alvast de wielmoeren los.
Draai de moer onder het deksel een stukje los.
Hierna de auto opkrikken en het wiel verwijderen.
Beugeltje van de remleiding losmaken.
Remblokken verwijderen.
Remklauw loshalen en ophangen aan de carroserie. (beugeltje van remleiding voldoet prima)
Splitpennen van stuurkogel en fusee loshalen en ff inspuiten met kruipolie.
De tools die alles makkelijker maken.....
Als eerste de stuurkogel verwijderd, hierna de fuseekogel.
Hierna een krik onder de veerpoot en met een houten balk de draagarm naar beneden gedrukt. De pen is er nu uit.
Nu kunnen we de 3 moeren van de veerpoot los draaien. Hoe wel de poot met 1 hand vast. Staat er niet op maar ik had ook nog de schijf eraf gehaald i.v.m. gewicht.
En hier is de uitgebouwde veerpoot.
Veerspanner geplaatst en de veer een paar cm ingedrukt.
Nu kan de moer bovenin helemaal worden verwijderd.
Hier stond bij mij iets spanning op doordat de demper terug wilde veren??
Langszaam de boel los draaien.
Hier is het toplager verwijderd, let op de tussenring.
De complete veerpoot uit elkaar.
De moordenaar en de moer, moordenaar won
De uitgebouwde demper. (De veerpoot van een 323i heeft dus binnendraad Dennis )
De bilstein demper ingebouwd en de bijbehorende moer gebruikt om alles vast te zetten. Zie gelijk het grote verschil tussen de dempers.
Rubberen manchet geplaatst i.p.v. de schuimdingen en stofkap.
Het verschil in ontspannen toestand van de standaard veer en de H&R veer. Als dat maar goed komt....
Nieuw rubber in de onderkant.
Nieuw rubber aan de bovenkant
Veer geplaatst.
Toplager ring verwijderd. Hier zit weinig vet meer tussen en zo te zien mis ik een kogel. Volgend project
Opgevuld met lagervet.
De veerpoot weer helemaal in elkaar Inbouwen net ff andersom dan uitbouwen.
Had hierna wel een probleem om mijn krik onder de wagen vandaan te halen........welke gek maakt zijn wagen zo laag.
Hier het verslag van het uitbouwen van de voorpoot.
Het dekseltje van de veerpoot verwijderen. Dit gaat makkelijker als je eerst de motorkap open doet. Draai ook alvast de wielmoeren los.
Draai de moer onder het deksel een stukje los.
Hierna de auto opkrikken en het wiel verwijderen.
Beugeltje van de remleiding losmaken.
Remblokken verwijderen.
Remklauw loshalen en ophangen aan de carroserie. (beugeltje van remleiding voldoet prima)
Splitpennen van stuurkogel en fusee loshalen en ff inspuiten met kruipolie.
De tools die alles makkelijker maken.....
Als eerste de stuurkogel verwijderd, hierna de fuseekogel.
Hierna een krik onder de veerpoot en met een houten balk de draagarm naar beneden gedrukt. De pen is er nu uit.
Nu kunnen we de 3 moeren van de veerpoot los draaien. Hoe wel de poot met 1 hand vast. Staat er niet op maar ik had ook nog de schijf eraf gehaald i.v.m. gewicht.
En hier is de uitgebouwde veerpoot.
Veerspanner geplaatst en de veer een paar cm ingedrukt.
Nu kan de moer bovenin helemaal worden verwijderd.
Hier stond bij mij iets spanning op doordat de demper terug wilde veren??
Langszaam de boel los draaien.
Hier is het toplager verwijderd, let op de tussenring.
De complete veerpoot uit elkaar.
De moordenaar en de moer, moordenaar won
De uitgebouwde demper. (De veerpoot van een 323i heeft dus binnendraad Dennis )
De bilstein demper ingebouwd en de bijbehorende moer gebruikt om alles vast te zetten. Zie gelijk het grote verschil tussen de dempers.
Rubberen manchet geplaatst i.p.v. de schuimdingen en stofkap.
Het verschil in ontspannen toestand van de standaard veer en de H&R veer. Als dat maar goed komt....
Nieuw rubber in de onderkant.
Nieuw rubber aan de bovenkant
Veer geplaatst.
Toplager ring verwijderd. Hier zit weinig vet meer tussen en zo te zien mis ik een kogel. Volgend project
Opgevuld met lagervet.
De veerpoot weer helemaal in elkaar Inbouwen net ff andersom dan uitbouwen.
Had hierna wel een probleem om mijn krik onder de wagen vandaan te halen........welke gek maakt zijn wagen zo laag.
So many cars, so little time
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 204
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Hoi
Mooi verslag, heb je de lager wel vervangen???? Dat van die krik herken ik wel......mijn 320/6 heeft dat ook alleen als die omhoog geweest is krijg ik de krik er nog net onder weg.
Groeten
Marcel Krol
Mooi verslag, heb je de lager wel vervangen???? Dat van die krik herken ik wel......mijn 320/6 heeft dat ook alleen als die omhoog geweest is krijg ik de krik er nog net onder weg.
Groeten
Marcel Krol
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Het toplager heb ik niet vervangen. Ik ga in het najaar toch voor en achterwielophanging vervangen. Heb een donor set liggen die gestraald en gecoat gaat worden. Dan worden ook alle rubbers vervangen.
Stom he, heb alleen een after pic maar kijk maar bij mijn avatar hoe hoog hij voor stond.
EDIT: zo was hij:
Zet hem in het voorjaar wel weer op diezelfde plek neer voor een goede vergelijking.
Stom he, heb alleen een after pic maar kijk maar bij mijn avatar hoe hoog hij voor stond.
EDIT: zo was hij:
Zet hem in het voorjaar wel weer op diezelfde plek neer voor een goede vergelijking.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Fraai, zeer fraai verslag.
Ik begrijp echter wel dat je zonder de trekkers eigenlijk niet veel kan beginnen, ik heb die dingen niet - hoe kwam jij er aan?
Het je die rubberen manchetten ook bij W&N gekocht?
Je ziet, veel vragen, en eerlijk is eerlijk; met het lezen van deze prachtige how to heb ik enige terughoudendheid tot DIY.. (je bent eigenlijk best handig voor een computermannetje).
Eerst nog maar eens een nachtje er over slapen.
Ik begrijp echter wel dat je zonder de trekkers eigenlijk niet veel kan beginnen, ik heb die dingen niet - hoe kwam jij er aan?
Het je die rubberen manchetten ook bij W&N gekocht?
Je ziet, veel vragen, en eerlijk is eerlijk; met het lezen van deze prachtige how to heb ik enige terughoudendheid tot DIY.. (je bent eigenlijk best handig voor een computermannetje).
Eerst nog maar eens een nachtje er over slapen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Thanks,
Voor de voorkant heb je dit nodig:
2 * rubbers 31/02/04 nur fur Bilstein
2 * slangenklem 31/02/05 nur fur Bilstein
4 * rubber 31/03/01 voor onder en boven de veer
Niet zoals ik dus die schuimpies bestellen. Heb je niets meer aan of je moet ooit terug willen naar standaard.
Ik leg mijn oude delen ook maar op zolder voor ooit.
En ja, zonder die tools gaat het niet eenvoudig.
Kreeg alles redelijk makkelijk los. Ik mag ze helaas niet uitlenen.
Dan moeten we maar een knutseldag inlasten.
Per voorpoot kost het mij in mijn eentje 1,5 uur met voor de rest primitief gereedschap (geen luchttools e.d. Achterpoot is minder werk.
Het voordeel was dat de remdelen bij mij al eerder los waren geweest. Als alles zit vastgerot kan het wel eens tegenvallen.
Voor de voorkant heb je dit nodig:
2 * rubbers 31/02/04 nur fur Bilstein
2 * slangenklem 31/02/05 nur fur Bilstein
4 * rubber 31/03/01 voor onder en boven de veer
Niet zoals ik dus die schuimpies bestellen. Heb je niets meer aan of je moet ooit terug willen naar standaard.
Ik leg mijn oude delen ook maar op zolder voor ooit.
En ja, zonder die tools gaat het niet eenvoudig.
Kreeg alles redelijk makkelijk los. Ik mag ze helaas niet uitlenen.
Dan moeten we maar een knutseldag inlasten.
Per voorpoot kost het mij in mijn eentje 1,5 uur met voor de rest primitief gereedschap (geen luchttools e.d. Achterpoot is minder werk.
Het voordeel was dat de remdelen bij mij al eerder los waren geweest. Als alles zit vastgerot kan het wel eens tegenvallen.
Last edited by Wondermike on Fri Feb 27, 2009 7:45 pm, edited 2 times in total.
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
heb je de poullies/ trekkers gekocht, geleend, gejat ?
(je service met zelfs de nummers erbij zijn werkelijk om emotioneel van te worden. Ook je tip om eerst de motorkap open te doen is er een om te onthouden )
(je service met zelfs de nummers erbij zijn werkelijk om emotioneel van te worden. Ook je tip om eerst de motorkap open te doen is er een om te onthouden )
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
shit net alles besteld...geef me dan gelijk een goed boodschappenlijstje..
Maarre kan het zonder poullie/ trekker?
Maarre kan het zonder poullie/ trekker?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.