Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Tsja ik wil nog wel even onder de Baur kijken hier ook.
Wat de aandrijfassen betreft, daar heb ik hier al 3 verschillende types van liggen (nog geen lengtes gemeten): dikke schijven aan de diffkant in twee verschillende breedtes, en één met de dikke schijven juist aan de kant van de wielnaaf. Ik weet dat er iig twee lengtes zijn ivm de verschillende diff breedtes en hoop eigenlijk wel dat het daarbij blijft...
Wat de aandrijfassen betreft, daar heb ik hier al 3 verschillende types van liggen (nog geen lengtes gemeten): dikke schijven aan de diffkant in twee verschillende breedtes, en één met de dikke schijven juist aan de kant van de wielnaaf. Ik weet dat er iig twee lengtes zijn ivm de verschillende diff breedtes en hoop eigenlijk wel dat het daarbij blijft...
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Oke zoals jullie gemeten hebben.
Standaard diff 3.45 is bij mij ook 228 mm buitenkant flens.
Ik heb nog een cardanas liggen van een 320/6 Aut deze is 142,3 van buitenkant flens tot buitenkant flens ( 3-gaats)
Onder mijn Baur zaten steekassen met aan beide zijden een schijf erop.
Steekas lengte totaal: 417 mm
Dikte flens is 9 mm
Dikte schijf is 31 mm
Onder de Baur zit nu een 3.64 diff (320/6) deze heb ik nog niet gemeten.
Standaard diff 3.45 is bij mij ook 228 mm buitenkant flens.
Ik heb nog een cardanas liggen van een 320/6 Aut deze is 142,3 van buitenkant flens tot buitenkant flens ( 3-gaats)
Onder mijn Baur zaten steekassen met aan beide zijden een schijf erop.
Steekas lengte totaal: 417 mm
Dikte flens is 9 mm
Dikte schijf is 31 mm
Onder de Baur zit nu een 3.64 diff (320/6) deze heb ik nog niet gemeten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
320/6 Automaat open diff 3.64 (einde type I)
Breedte flens - flens aandrijfas 310mm
Oude ETK nr 1 207 311
Lengte Cardanas volgt nog
Breedte flens - flens aandrijfas 310mm
Oude ETK nr 1 207 311
Lengte Cardanas volgt nog
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
lengte is 30,5cm tot aan deksel...
Eh ja incl blokken gemeten... Zal morgen nog even zonder blokdikte meten
Eh ja incl blokken gemeten... Zal morgen nog even zonder blokdikte meten
[url=http://www.sharknosemeeting.com/][img]http://www.sharknosemeeting.com/banner2.jpg[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
E30/316/86
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/270640.html][img]http://images.spritmonitor.de/270640_5.png[/img][/url]
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11758
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Wist je al dat de flensen makkelijk los te halen zijn met een koevoet?
Niet dat dat nu belangrijk is of zo.
Maar ik ben erg benieuwd hoe dik je flensen zijn.
Niet dat dat nu belangrijk is of zo.
Maar ik ben erg benieuwd hoe dik je flensen zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Ik zie van allerlei maten maar heb een andere vraag..
Kan iemand mij vertellen hoe een differentieel af te stellen..
Iets te enthousiast alles uit elkaar gedraaid en,
Nou moet het weer in elkaar maar schijnt dat dat nogal nauw komt..
Iemand ervaring mee gegeven voor hoe of wat..
Kan iemand mij vertellen hoe een differentieel af te stellen..
Iets te enthousiast alles uit elkaar gedraaid en,
Nou moet het weer in elkaar maar schijnt dat dat nogal nauw komt..
Iemand ervaring mee gegeven voor hoe of wat..
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
hehe, daar heb ik er ook 1 van liggen
Dit betekent dat er een nieuwe krimpbus geplaatst moet worden.
En dat is een klusje waar je zonder goed gereedschap en kennis niet zelf aan wil beginnen.
Als het gewoon een standaard diff is (geen sper) zou ik zeggen koop een ander.
Kosten om het te laten doen varieren tot zo'n 400 euro.
Dit is dan wel incl. nieuwe tandwielen voor de ingaande as, krimpbus en shims (en arbeidsloon)
Dit betekent dat er een nieuwe krimpbus geplaatst moet worden.
En dat is een klusje waar je zonder goed gereedschap en kennis niet zelf aan wil beginnen.
Als het gewoon een standaard diff is (geen sper) zou ik zeggen koop een ander.
Kosten om het te laten doen varieren tot zo'n 400 euro.
Dit is dan wel incl. nieuwe tandwielen voor de ingaande as, krimpbus en shims (en arbeidsloon)
So many cars, so little time
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Hoever heb je hem uit elkaar geschroefd. Als de ingaande as er nog inzit, is er volgens mij nog niets aan de hand.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Haha net wat ik dus dacht..
Maar heb de ingaande as er nog wel inzitten omdat ik die er zo niet zonder pers uitkreeg..
Maar wil alles laten poedercoaten wat is dan verstandig..
- as erin laten zitten en afplakken of
- as eruit halen met de pers als ik iemand gevonden krijg die het weer mee in elkaar zet..
En als ik de as laat zitten en verander niks kan ik dan alles gewoon zelfde manier terug zetten..?
Maar heb de ingaande as er nog wel inzitten omdat ik die er zo niet zonder pers uitkreeg..
Maar wil alles laten poedercoaten wat is dan verstandig..
- as erin laten zitten en afplakken of
- as eruit halen met de pers als ik iemand gevonden krijg die het weer mee in elkaar zet..
En als ik de as laat zitten en verander niks kan ik dan alles gewoon zelfde manier terug zetten..?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Hoi Lennart, als de ingaande as nog op zijn plek zit kan het nog meevallen.
Als je de moer maar niet te vast aan gaat draaien van de flens want dan ga je de krimpbus intrekken en speling op de tandwielen vergroten.
Volgens mij moet je van te voren meten wat de draaiweerstand is en die moet je na monteren weer exact zo afstellen.
Maar waarschijnlijk heb je dat niet van te voren gemeten en is het nu gewoon een kwestie van de moer aandraaien zonder overdreven kracht te gebruiken.
En hopen voor het beste.
Het diff huis poedercoaten kan natuurlijk wel maar omdat daar ook veel warmte bij komt kijken heb ik dat nooit aangedurft. Ook omdat ik de ingaande as niet wilde verwijderen.
Huis stralen en dan in een goeie coating kan natuurlijk ook.
Als je de moer maar niet te vast aan gaat draaien van de flens want dan ga je de krimpbus intrekken en speling op de tandwielen vergroten.
Volgens mij moet je van te voren meten wat de draaiweerstand is en die moet je na monteren weer exact zo afstellen.
Maar waarschijnlijk heb je dat niet van te voren gemeten en is het nu gewoon een kwestie van de moer aandraaien zonder overdreven kracht te gebruiken.
En hopen voor het beste.
Het diff huis poedercoaten kan natuurlijk wel maar omdat daar ook veel warmte bij komt kijken heb ik dat nooit aangedurft. Ook omdat ik de ingaande as niet wilde verwijderen.
Huis stralen en dan in een goeie coating kan natuurlijk ook.
So many cars, so little time
Re: Het grote cardanassen en diffs opgemeten draadje
Dan zal hem het laatste worden om het diff huis te stralen en zelf te spuiten enzo..
Maar heb voor coaten nagevraagd en schijnt rond de 180 graden afgebakken te worden en denk dat die krimpbus dat toch wel moet kunnen houden..
En ga vandaag of morgen wel even bij jannsen motorrevisie navragen wat het kost om hem eruit te laten halen en dan alles in 1 keer af te laten stellen weet ik cker dat het goed is en hij niet zomaar kapot loopt..
Maar verder zijn over het aandraaien van die moer en de rest van de bouten voor de deksel e.d. geen aanhaalmomenten of iets dergelijks ergens te verkrijgen..??
Maar in ieder geval alvast bedankt voor de info en ben blij het gevraagd te hebben ipv stomweg die as eruit te persen haha..
Maar heb voor coaten nagevraagd en schijnt rond de 180 graden afgebakken te worden en denk dat die krimpbus dat toch wel moet kunnen houden..
En ga vandaag of morgen wel even bij jannsen motorrevisie navragen wat het kost om hem eruit te laten halen en dan alles in 1 keer af te laten stellen weet ik cker dat het goed is en hij niet zomaar kapot loopt..
Maar verder zijn over het aandraaien van die moer en de rest van de bouten voor de deksel e.d. geen aanhaalmomenten of iets dergelijks ergens te verkrijgen..??
Maar in ieder geval alvast bedankt voor de info en ben blij het gevraagd te hebben ipv stomweg die as eruit te persen haha..